در این بخش از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان قصد داریم تا یکی دیگر از بهترین و کاربردی ترین پکیج های روانشناسی با عنوان آموزش ایجاد تفکر در کودکان – تربیت فرزندان متفکر و اندیشمند را برای دانلود در اختیار شما کاربران محترم وب سایت برنا اندیشان و تمامی علاقه مندان به روانشناسی و علوم رفتاری قرار دهیم.
آموزش ایجاد تفکر در کودکان – تربیت فرزندان متفکر و اندیشمند
در محصول آموزش ایجاد تفکر در کودکان – تربیت فرزندان متفکر و اندیشمند شما علاقه مندان به دوره های تخصصی فرزندپروری با تمامی اصول و تکنیک هایی که به شما کمک می کند تا فرزندانی متفکر تربیت کنید آشنا خواهید شد.
آموزش ایجاد تفکر در کودکان
چگونگی تفکر در انسان ریشه در گذشتههای بسیار دور او دارد که محسوسترین آنها دوران کودکی است زیرا رشد مغزی در انسان سریع اتفاق میافتد و تفکر در تمامی مراحل زندگی انسان , نقش بسزایی را ایفا میکند ازاینرو نقش تفکر به گونه ای است که انسان یا خود متفکر است یا مؤثر در تفکر نسلهای آیندهاش می باشد. اگر پرورش فکری کودک در زمان کودکی صورت گیرد جوامع کمتر دچار مشکلات ناشی از کوتهفکری و ضعف و سوءتدبیر خواهند شد.
برخی معتقدند آغاز تفکر در انسان از زمان دمیدن روح در جنین میباشد. دکارت میگوید: «هیچ شکی ندارم که نفس در همان لحظهیی که به بدن یک کودک دمیده میشود شروع به فکر کردن میکند و در عین حال از این فکر خویش آگاهی دارد و از آنجا که صورت نوعی این افکار در حافظه زنده نیست بعداً آن را به خاطر نمیآورد.»
مراحل رشد شناخت و تفکر کودکان
اگر تئوری و مدل شناختی پیاژه را در نظر گیریم، بهترین فضا برای رشد مراحل حسی- حرکتی (از زاده شدن تا دوسالگی)، پیش عملیاتی (دو تا هفتسالگی) و عملیاتی غیر انتزاعی (هفتتا یازدهسالگی)، همانا باغچه است.
فضایی واقعی که کودک واقعیتهای جهان را – آنچنانکه هست – از نزدیک با چشم و گوش و دیگر حواس (بویایی، لامسه، چشایی) حس و درک میکند و به دستاوردها و نتایج هر مرحله میرسد و رشد شناختیاش کاملتر میشود. این دستاوردها و پیشفرضهاست که پس از یازدهسالگی به پیدایش اندیشهی انتزاعی توانمند و پیچیده میانجامد و استدلال منطقی استواری را پدید میآورد.
حضور کودک در فضای واقعی طبیعت از همان سال نخست زندگی کودک بر رشد شناختی او اثرگذار است، هرچند درک و برداشت کودک در مراحل پیش عملیاتی (دو تا هفتسالگی) و عملیات انتزاعی (هفت تا یازدهسالگی) بیشتر و ژرفتر از مرحله حسی- حرکتی (تولد تا دوسالگی) است.
پیشنهاد ویژه : آموزش هوش های چندگانه
رشد هوشی کودک از دیدگاه ژان پیاژه
پیاژه، این روانشناس رشد و کودک، نظریهی خود را معرفتشناسی تکوینی مینامید و آن را مطالعهی شیوهی به دست آوردن، تعدیل و رشد افکار و تواناییهای انتزاعی بر اساس زیرساختی ارثی و زیستی میدانست.
پیاژه چهار مرحلهی عمدهی رشد را بیان کرد که منجر به قابلیت اندیشیدن در حد بزرگسالان میشود. هر مرحله پیشنیاز مرحلهی بعد است، اما سرعت کودکان مختلف در عبور ازمراحل گوناگون به توانایی و توانمندی ذاتی آنها و شرایط محیطیشان بستگی دارد.
سه مرحله از چهار مرحلهی پیاژه را پیشتر نام بردیم. مرحلهی آخر، مرحلهی عملیات صوری است که از یازدهسالگی تا پایان نوجوانی را دربرمی گیرد.
هرچند پیاژه روانشناس بالینی نبود و مدل شناختی خود را به حوزهی مداخلات رواندرمانی تعمیم نداد، ولی نظریهی او به یکی از پایههای انقلاب شناختی در روانشناسی تبدیلشده است. نظریهی پیاژه امروزه کاربردهای زیادی در روانپزشکی بهویژه شناخت درمانی – که از سوی آرون بک پایهگذاری شد- دارد. شناخت درمانی در درمان مشکلات مختلف ازجمله افسردگی، اختلالات اضطرابی، وسواسها، سوءمصرف مواد، خودکشی و… به کار میرود؛ اما جدای از کاربردهای درمانی، نظریهی پیاژه در حوزهی آموزش از ارکان اصلی روانشناسی این حیطه بوده و هست و در موارد بسیاری چون سنجش رشد هوشی، استعداد تحصیلی، تعیین کلاس و آمادگی برای خواندن متون بهکاررفته است.
بر اساس نظریهی پیاژه، تجربه در پختگی کارکردهای شناختی نقش دارد. پیاژه در تمام نوشتههای خود تأکید میکرد که هرچه محیط غنیتر، پیچیدهتر و متنوعتر باشد، احتمال آنکه کودک به سطح بالاتری از کارکردهای ذهنی و تواناییهای روانی دست یابد، بیشتر میشود.
بررسی نقش خانواده در شکل گیری و رشد تفکر شناختی کودکان از دیدگاه روانشناسان تفکر در کودکان مجموعه ای از تواناییهای عالی ذهنی مانند توانایی استدلال، حل مسئله، خلاقیت، حافظه، سازماندهی تکالیف، زبان و … است.برخی کودکان بالفطره دارای یک سری تواناییها هستند که در محیطهای مناسب و در اثر تمرین و تقویت شکوفا میشوند. یادگیری، حافظه و هوش از جمله مهارتهای ذاتی تفکر هستند که در شرایط محیطی، خانواده، تعلیم و تربیت مناسب رشد پیدا میکنند.
در نخستین ماههای تولد منابع شکل گیری تفکر صحیح مانند تجارب، آموختهها و معلومات هنوز به درستی شکل نگرفتهاند و این باعث شکل گیری تفکر سطحی و ناقص در کودک میشود. کودک در این زمان با دریافت محرکها و شناخت محیط و اشیا شروع به فکر کردن میکند. تفکر کودک در این زمان تصویری است و والدین باید کودک را در شناخت و کشف محیط آزاد گذاشته و فرصت خلاقیت به او بدهند. کودک با کشف اشیا و محرکها قدم در مسیر کسب دانش و بینش میگذارد. دکتر علی نقی اقدسی استاد مشاوره و روانشناسی دانشگاه معتقد است: «سالهای اول و دوم زندگی بهترین فرصت برای پرورش توانمندیهای فکری و مغزی مانند هوش است.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.