آموزش رفتار با افراد عقده ای و درمان آنها

آموزش رفتار با افراد عقده ای و ویژگی های آنها

آیا می دانید با افراد عقده ای چگونه رفتار کنید؟ ممکن است کمی رفتار با انسان های نمایشی یا همان هیستریونیک برایتان مشکل باشد. چرا که تمامی افراد در زندگی شان با انسان های عقده ای برخورد داشته اند و نمی دانستند که چگونه باید با آنها رفتار کنند و همیشه سعی کرده اید تا با بی خیالی و نادیده گرفتن آن ها از آسیب دیدن در امان بمانید.

یا ممکن است در برخی از شرایط ناچار بوده اید تا با انسان های عقده ای و نمایشی تعامل داشته باشید و همان زمان در سخت ترین شرایط قرار داشته اید و آن ها شما را بسیار ناراحت کرده اند.

در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آموزش رفتار با افراد عقده ای و ویژگی های آنها را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات روانشناسی قرار دهیم تا با مطالعه این مقاله بتوانید به صورت کامل نشانه های افراد عقده ای و نمایشی را بشناسید و بتوانید آن ها را خیلی سریع تشخیص دهید.

افراد عقده ای یا نمایشی چه نشانه هایی دارند؟

در ابتدا فردی که به عنوان روانپزشک آن ها را مورد بررسی قرار می دهد تمامی زمینه های جسمی و مغزی فرد را مورد بررسی قرار می دهد تا مطمئن شود که مشکل او جسمی نیست و سپس بعد از انجام تمامی معاینات فیزیکی او را به یک روانشناس ارجاع می دهد تا بتواند فرایند درمان را آغاز کند. پیشنهاد می شود تا مقاله اختلال شخصیت نمایشی را مطالعه نمایید.

به طور کلی افرادی که به آنها می گوییم عقده ای در واقع همان اشخاصی هستند که به اختلال شخصیت نمایشی یا همان هیستریونیک مبتلا هستند و با انجام کارهای خودخواهانه تلاش می کنند تا توجه دیگران را به سمت خودشان جلب کنند.

با یک فرد عقده ای چگونه برخورد کنیم؟

به عبارت دیگر تمام رفتاری که آن ها انجام می دهند در راستای جلب توجه دیگران است و دوست دارند تا همیشه دیگران به آنها نگاه کنند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش درمان افراد خودشیفته


از این رو افراد عقده ای یا نمایشی دارای احساسات ناپایداری هستند و به همین دلیل می تواند مشاهده کرد که آن ها در ذهنشان یک تصویر تحریف شده از خودشان دارند و به شدت تایید و نظر دیگران برایشان مهم است و می توان گفت که افراد نمایشی از حرمت نفس پایینی برخوردار هستند. حال در ادامه تصمیم داریم تا شما را با نشانه های افراد عقده ای و نمایشی آشنا کنیم.

انجام رفتارهای نمایشی و توجه به ظاهر

زمانی که شما با یک فرد هیستریونیک که در اصطلاح به آن ها عقده ای گفته می شود روبرو می شوید متوجه خواهید شد که در رفتارشان به شدت اغراق می کنند و رفتار آن ها نامتعادل است و در واقع از درون با شما احساس صمیمیتی ندارند.

همانطور که بیان کردیم افراد عقده ای به شدت به نظر و تایید دیگران توجه می کنند و به همین خاطر همیشه به ظاهر خودشان اهمیت می دهند و به شکل اغراق آمیزی می خواهند که زیبا به نظر برسند. بنابراین به یاد داشته باشید که ظاهر و پوشش برای افراد عقده ای بسیار مهم است و به عنوان یک دغدغه به آن نگاه می کنند و نباید از ظاهر آن ها هیچ انتقادی صورت بگیرد چرا که موجب می شود تا حال آنها واقعا خراب شود.

نیاز فراوان به تایید دیگران و کنترل افراد

یکی از ویژگی های افراد نمایشی این است که مهارت بالایی در روابط و کنترل دیگران دارند ولی از این مهارت در جهت منفی استفاده می کنند و همواره تمایل دارند تا دیگران را وادار به تایید خودشان کنند. یعنی دیگران باید به آنها توجه کنند و کسی نباید از آنها انتقادی کند. پیشنهاد می شود تا مقاله علت گرایش افراد مهر طلب به افراد خودشیفته را بخوانید.

همانطور که بیان کردیم انسان های عقده ای چون از اعتماد به نفس و حرمت نفس پایینی برخوردار هستند نمی توانند خودشان به شادی درونی دست یابند و زمانی واقعا شاد می شوند که دیگران به آنها توجه کنند و در معرض توجه سایرین قرار بگیرند و اگر زمانی افراد به او بی توجهی کنند باعث می شود تا او به شدت ناراحت شود.

بنابراین به یاد داشته باشید که وقتی فردی مدام به نظر دیگران اهمیت می دهد باعث می شود تا اخلاق ثابتی نداشته باشد و همواره برای دیگران زندگی می کند و کارهایی انجام می دهد که دیگران او را تایید کنند.

وجود احساسات ناپایدار در افراد نمایشی

با توجه به ویژگی تایید طلبی افراد عقده ای ما شاهد احساسات بی ثبات در او هستیم، چرا که او نمی تواند از درون شاد باشد. زمانی که فردی خودش را همواره در آینه دیگران تماشا می کند هویتی ثابتی از خودش ندارد و همواره به دنبال نظر و تایید دیگران می گردد و به دنبال آن احساساتش به شدت بی ثبات و ناپایدار است.

افراد نمایشی و عقده ای چه نشانه هایی دارند؟

یک فرد عقده ای بر اساس عقلش عمل نمی کند و رفتارهای او وابسته به احساسات بیمارگونه است و به دلیل داشتن یک شخصیت وابسته همواره به دیگران وابسته است و خیلی زود تحت تاثیر حرف دیگران قرار می گیرد و در نتیجه دیگران به راحتی او را فریب می دهند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درماندگی افراد خودشیفته را مطالعه کنید.

رفتار خودخواهانه و روابط اجتماعی ضعیف

زمانی که فرد عقده ای مدام به دنبال جلب نظر و توجه دیگران است باعث می شود تا از نظر اخلاقی پایدار نباشد و در نتیجه رفتارهای خودخواهانه اش موجب آسیب به روابط اجتماعی اش می شود. چنین شخصی همواره در روابط اجتماعی خودش با دیگران دچار مشکل می شود و نمی تواند با اطرافیان رابطه سالمی برقرار کند.


پیشنهاد ویژه : پکیج اموزش کامل درمان اختلالات شخصیت


فرد عقده ای یا نمایشی چون از شکست و سرخوردگی به شدت هراس دارد هرگز کاری را تمام نمی کند و همیشه تمامی کارها را نیمه رها می کند و به سراغ کار دیگری می رود.

همانطور که در رابطه با خودخواهی افراد عقده ای صحبت کردیم شخصیت آن ها به شکلی است که همیشه به فکر خودشان هستند و از این رو روابطشان با دیگران به شدت سطحی است و نمی توانند کسی را خیلی عمیق دوست داشته باشند و زمانی به سراغ دیگران می رود که به آنها نیاز داشته باشد.

معرفی دلایل ابتلا به شخصیت نمایشی

در رابطه این که چرا برخی از انسان ها دچار اختلال شخصیت هیستریونیک می شوند باید گفته شود که ۲ دلیل اصلی در رابطه با این مشکل وجود دارد.

۱. تاثیر ژنتیک

با این که دقیقا دلیل اصلی اختلال شخصیت نمایشی مشخص نیست ولی زمانی که در یک خانواده یکی از اعضای آن فردی عقده ای باشد احتمال بالایی وجود دارد که از طریق وراثت و ژنتیک به صورت خانوادگی منتقل شود و فرزند آن ها نیز دچار رفتار هیستریونیک شود.

۲. تاثیر محیط

یکی دیگر از دلایلی که در رابطه با افراد عقده ای بسیار موثر است تربیت شدن در محیطی است که باعث می شود ویژگی های منفی در فرد افزایش یابد.

تربیت نادرست دوران کودکی

برخی از خانواده ها به شدت سهل گیر هستند و زمانی که فرزندشان کار خطایی انجام می دهد با او برخورد نمی کنند و به راحتی از تمامی اشتباهاتش می گذرند. اگر والدین هرگز در مقابل کارهای نادرست فرزندشان ایستادگی نشان ندهند آن ها نمی توانند کار درست و اشتباه را به درستی تشخیص دهند و رفتار غلط و درست برای آنها هیچ معنایی ندارد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل شخصیت شناسی


بنابراین لازم است تا با کودک به درستی برخورد شود و کودک مسئولیت کارهای اشتباهش را بپذیرد تا در آینده به فردی نمایشی یا خودشیفته تبدیل نشود.

رفتار بی ثبات با کودک

برخورد ثابت با کودک باعث می شود تا او نتیجه کارهایش را بداند و هرگز به سمت کارهای اشتباه حرکت نکند. اگر والدین به شکل بی ثبات با فرزندشان برخورد کنند کودک را دچار گیجی می کنند و کودک نمی تواند تشخیص دهد که کدام رفتارش مورد تایید والدین است و کدام رفتار مورد تایید نیست تا بداند که کدام رفتار را باید در پیش بگیرد.

اختلال شخصیت هیستریونیک چگونه درمان می شود؟

یکی از دلایلی که موجب می شود تا افراد عقده ای هرگز درمان نشوند این است که خودشان برای درمان اقدام نمی کنند و از نظر خودشان افرادی سالم و بدون مشکل هستند و دیگران دارای اختلال شخصیت هستند.

یکی دیگر از ویژگی هایی که موجب می شود تا افراد نمایشی درمان نشوند این است که آن ها نمی توانند به شکل برنامه ریزی شده کار کنند و همیشه از روزمرگی فرار می کنند.

انسان های خودخواه و عقده ای چه نشانه هایی دارند؟

تنها موردی که می تواند به آن ها کمک کند تا برای درمان اقدام کنند نتیجه روابط ناسالم آن ها با دیگران است که آن ها را به سمت اختلال افسردگی پیش می برد و شاید برای درمان افسردگی به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند.

اختلال شخصیت نمایشی چه آسیب هایی به دنبال دارد؟

چون افراد عقده ای روابط سالم و درستی با دیگران ندارند موجب می شود تا در طول زمان دچار مشکلات عاطفی شوند که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم.

وجود روابط ناموفق

روابط افراد عقده ای با دیگران عمیق و سالم نیست و نمی توانند دوستان صمیمی داشته باشند. به همین دلیل قادر به حفظ رابطه شان با دیگران نیستند و در نتیجه همیشه در روابط با دیگران دچار مشکل می شوند.

استرس دائمی

به دلیل روابط ناپایداری که با دیگران دارند این افراد همواره در دوستی و رابطه با سایرین دچار مشکلات عاطفی و استرس می شوند. چرا که آن ها نیاز دارند تا در معرض توجه دیگران قرار بگیرند و اگر چنین اتفاقی نیفتد به شدت ناراحت می شوند.


پیشنهاد ویژه : پکیج کامل شخصیت ناسالم دکتر هلاکویی


چون نظر دیگران به شدت برای آنها مهم است خیلی برایشان سخت است که در یک جمعی حاضر شوند، زیرا که توجه به ظاهر برایشان یک دغدغه است و می ترسند که اگر به مهمانی بروند ظاهر آن ها ممکن است خوب نباشد و دیگران از آنها انتقاد کنند و در نتیجه از لحاظ عاطفی بهم می ریزند.

وجود گرایشات افسردگی

زمانی که انسان های نمایشی نتوانند روابط سالم و پایداری با دیگران داشته باشند در گذر زمان رابطه شان دچار ضعف می شود و در نتیجه کم کم افسرده می شوند و تنهایی بیش از حد آن ها زمینه های بروز افسردگی را در آن ها ایجاد می کند.

چگونه با افراد عقده ای رفتار کنیم؟

اگر می خواهید بدانید که با افراد عقده ای چه رفتاری داشته باشید که مشکلی برای شما ایجاد نشود و کمتر آسیب ببینید باید با اصول و روش هایی آشنا باشید که در این زمینه به شما کمک می کند.

آنها را درک کنید و تلاش نکنید که آنها را تغییر دهید

شاید نظر شما این باشد که بخواهید کاری کنید تا افراد عقده ای بهتر رفتار کنند ولی به یاد داشته باشید که انجام هر کاری برای تغییر آن ها فقط کارها را بدتر می کند و موجب بدتر شدن شرایط خواهد شد. اگر شما بخواهید یک فرد عقده ای را اصلاح کنید او نسبت به رفتارهای شما واکنش دفاعی نشان می دهد و به خشونت با شما رفتار خواهد کرد.

بهتر است زمانی که با افراد عقده ای برخورد می کنید بدانید که چرا دچار چنین مشکلی شده اند و ریشه رفتارهای آن ها را درک کنید. اگر می خواهید افراد نمایشی را درک کنید باید وارد دنیای آنها شوید و رنجی که آن ها در زندگی کشیده اند را واقعا درک کنید.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل شخصیت شناسی MBTI


بنابراین شما باید سعی کنید که افراد هیستریونیک را به خوبی درک کنید و به ارزش های زندگی شان احترام بگذارید تا آن ها نیز حال خوبی پیدا کنند و در کنار شما به آرامش دست یابند.

زمانی که شما وارد دنیای آن ها می شوید موجب می شود تا آن ها به شما اعتماد کنند و گمان نکنند که شما قصد دارید تا با دست گذاشتن بر روی نقطه ضعف هایشان آن ها را اذیت کنید. یک فرد عقده ای دوست دارد که به او توجه شود، بنابراین لازم است تا به او توجه کنید و هرگز نباید او را نادیده بگیرید.

به آن ها گوش کنید و فاصله را رعایت کنید

ویژگی افراد عقده ای طوری است که شما را در رابطه دوستی در موقعیتی سمی قرار می دهند و موجب می شود تا به شما آسیب وارد شود. در چنین مواقعی لازم است تا شما فاصله دوستی را با آن ها رعایت کنید و با نزدیک شدن به افراد سالم تلاش کنید تا روابط سالمی را ایجاد کنید تا دچار مشکلات روانی نشوید.

از طرف دیگر به یاد داشته باشید که افراد نمایشی دوست دارند شنیده شوند. به همین دلیل لازم است تا شما واقعا به آنها گوش کنید و فقط تظاهر به گوش دادن نکنید. اگر آنها بفهمند که شما آن ها را دوست دارید و آنها را تایید می کنید با شما دوست می شوند و رفتارهای بدی با شما نخواهند داشت و مهارت شنیدن موجب می شود تا مشکل آن ها کاهش یابد.

برخورد عاقلانه و حفظ حرمت نفس

در هر ارتباطی همواره یک نفر باید عاقل باشد تا دچار آسیب و مشکل نشوند. بنابراین لازم است تا آرامش خودتان را حفظ کنید و با حفظ آرامش خودتان خیلی سالم با افراد عقده ای برخورد کنید تا آنها دچار رفتار ناسالم نشوند و بتوانید به خوبی شرایط را مدیریت کنید.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هرگز سعی نکنید با یک فرد عقده ای مانند خودش رفتار کنید. چرا که این رفتار شما هیچ کمکی به رابطه تان نمی کند و در نتیجه او نیز با شما رفتارهای بدی خواهد داشت. پس به یاد داشته باشید که هرگز وارد بازی یک فرد نمایشی نشوید تا رابطه شما دچار آسیب و مشکل نشود.

نیازهایش را بشناسید و با او مهربان باشید

اگر بتوانید نیازهای یک فرد هیستریونیک را بشناسید می توانید به خوبی با او رابطه برقرار کنید. یعنی شما باید تلاش کنید که متوجه شوید فرد عقده ای به دنبال چیست و دوست دارد شما برایش چه کاری انجام دهید. زمانی که او حس کند شما او را به خوبی درک می کنید به آرامش می رسد و در نتیجه حس خوبی پیدا می کند و در رابطه دچار سو تفاهم نمی شود.

افراد عقده ای چون نظر دیگران برایشان به شدت مهم است دارای اعتماد به نفس و عزت نفس پایینی هستند. در نتیجه شما هرگز نباید در برخورد با آن ها لبخند بزنید چرا که آن ها این رفتار را یک توهین می دانند و فکر می کنند که شما در حال مسخره کردن او هستید. پس هرگز یک فرد نمایشی را تحریک نکنید و تلاش کنید تا با آن ها با مهربانی رفتار کنید تا بتوانند به شما اعتماد کنند.

تحمل خودتان را افزایش دهید

نکته ای که باید به آن ها توجه کنید این است که افراد عقده ای در هر جایی ممکن است وجود داشته باشند. به همین دلیل شما باید تحمل خودتان را افزایش دهید تا بتوانید به راحتی آنها را تحمل کنید و رابطه خوبی با آنها برقرار نمایید.

اگر شما ظرفیت پذیرش تان را بالا ببرید رو روابط خودتان را با دیگران به خوبی مدیریت کنید می توانید از بودن در کنار دیگران نهایت لذت را ببرید. چون اگر بخواهید روابط خودتان را با تمامی انسان ها محدود کنید در بلند مدت دچار افسردگی خواهید شد.

آموزش رفتار با انسان های هیستریونیک

یکی دیگر از مواردی که شما باید به آن توجه داشته باشید نوع رابطه تان با سایرین است. چرا که اگر متوجه شدید همواره به سمت افراد منفی گرایش پیدا می کنید لازم است تا در خودتان بازبینی انجام دهید و متوجه شوید که واقعا چرا همیشه باید افراد سمی را به خودتان جذب کنید. شاید در این خصوص لازم باشد که به یک روانشناس مراجعه کنید و از راهنمایی هایش برای درمان خودتان استفاده نمایید.

نتیجه گیری

با توجه به آنچه در این مقاله گفته شد به یاد داشته باشید که همواره باید بر رفتارهایتان آگاهی داشته شاید و قبل از آنکه با فردی عقده ای یا نمایشی برخورد کنید لازم است که بدانید خودتان دارای چه شخصیتی هستید و از این رو می توانید به خوبی روابط خودتان را مدیریت کنید.

نکته بسیار مهمی که لازم است تا به آن توجه داشته باشید این است که هرگز فریب افراد عقده ای را نخورید و وارد بازی سمی او نشوید. آرامش خودتان را حفظ کنید و سعی کنید که او را به خوبی درک کنید و به حرفهایش گوش دهید تا به شما اعتماد کند و تلاش کنید که ریشه مشکلاتش را درک کنید و متوجه شوید که به چه علت او به این شکل رفتار می کند.

اگر به همین روش با افراد عقده ای رفتار کنید متوجه خواهید شد که به راحتی می توانید رابطه خودتان با او را به خوبی مدیریت کنید.

دسته‌بندی‌ها