آشنایی با سواد رسانه ای و اهمیت مهارت تحلیل

آشنایی با سواد رسانه ای و اهمیت مهارت تحلیل

اگر می خواهید محتوایی که در رسانه ها ارائه می شود را به خوبی بشناسید لازم است تا سواد رسانه ای داشته باشید. یکی از سوالاتی که همواره با آن روبرو هستیم این است که چه مقدار از اخبار و اطلاعاتی که از طریق رسانه به ما داده می شود واقعی است؟ انسان ها روزانه ساعات زیادی را صرف خواندن اخبار و اطلاعات موجود در رسانه های مختلف می کنند و بسیار مهم است که این اطلاعات تا چه اندازه مفید است.

یکی از روش های کشف اخبار واقعی از اطلاعات جعلی داشتن سواد رسانه است که لازم است تا افراد با آن آشنا باشند و سواد رسانه ای شان را نسبت به محیط اطراف افزایش دهند.

به همین دلیل در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آشنایی با سواد رسانه ای و اهمیت مهارت تحلیل محتوا را در اختیار شما علاقه مندان به مهارت سواد رسانه ای قرار دهیم تا بتوانید تمامی اطلاعاتی که از رسانه های مختلف به شما منتقل می شود تا به صورت دقیق تجزیه و تحلیل کنید.

تعریف سواد

به طور کلی سواد عبارت است از توانایی شناسایی، تفسیر، درک و برقراری ارتباط است. زمانی که می گوییم فردی سواد دارد به این معناست که می تواند بخواند، بنویسد، صحبت کند و گوش کند که از جمع تمام این موارد شاکله ای ایجاد می شود با عنوان ارتباط موثر با دنیای پیرامون. پیشنهاد می شود تا مقاله تاثیر رسانه های اجتماعی بر دنیای مدرن را بخوانید.

موضوعی که در این جا با آن روبرو هستیم این است که چگونه واژه سواد به رسانه مرتبط می شود؟ با توجه به تعریفی که در رابطه با سواد ارائه شد متوجه می شویم که سواد رسانه ای یعنی اطلاعاتی که از رسانه های مختلف به ما داده می شود را به خوبی درک و تحلیل کنیم و در مقابل نسبت به آن پاسخ مناسبی بدهیم. در این راستا فردی که با رسانه سروکار دارد باید مهارت بالایی در تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی داشته باشد.

آشنایی با سواد رسانه ای

اگر قبلا در رابطه با سواد رسانه ای هیچ اطلاعاتی ندارید ممکن است در ابتدا کمی سردرگم شوید. همه ما به صورت مجزا واژه سواد و رسانه را شنیده ایم و می دانیم که هر کدام دارای چه معنا و مفهومی هستند، اما زمانی که این دو عبارت با یکدیگر ترکیب می شوند نمی دانیم دقیقا راجع به چه چیزی صحبت می شود. پس بیایید در ابتدا به صورت جداگانه واژه سواد و رسانه را مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با قدرت رسانه های اجتماعی

همانطور که می دانیم رسانه یک اصطلاح بسیار گسترده و بزرگ است و شکل های مختلفی را در بر می گیرد. به عبارت دیگر به هر گونه خروجی ارتباطی که برای توزیع اطلاعات و سرگرمی مورد استفاده قرار می گیرد رسانه گفته می شود، یعنی از طریق رسانه پیام ها بین مخاطبین توزیع می شود. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله اعتیاد به اینترنت را مطالعه کنید.

یکی دیگر از اصطلاحاتی که با آن مواجه هستیم عبارت رسانه های جمعی است که مفهوم آن به رسانه هایی اشاره دارد که در مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی از جمعیت مخاطبین را در بر میگیرد، مانند روزنامه و تلویزیون.

رسانه های مختلفی وجود دارد که همواره با آنها سروکار داریم و اطلاعات زیادی از آن ها به ما منتقل می شود. به عنوان مثال پلتفرم هایی مانند توییتر، فیسبوک و اینستاگرام که از آن ها برای نقل و انتقال اطلاعات بین مخاطبین استفاده می شود. در کنار این رسانه ها می توانیم به فیلم، کتاب، رادیو و سایر دستگاه های هوش مصنوعی هم اشاره کرد که به نوعی به ما اطلاعات می دهند و در زندگی روزمره همواره با آنها سروکار داریم.

سواد رسانه ای چه اهمیتی دارد؟

با این که رسانه خیلی مفید است و اطلاعات زیادی به ما می دهد ولی نمی توانیم از خطر آن چشم پوشی کنیم. چرا که سیل عظیمی از اطلاعات روزانه به ما منتقل می شود که درستی آن را نمی توانیم تایید کنیم و اگر این روند ادامه پیدا کند می تواند برای انسان ها خطراتی را ایجاد نماید. برای مطالعه بیشتر مقاله تاثیرات روانشناختی اینترنت را مطالعه کنید.

حال اگر فرد از مهارت سواد رسانه ای برخوردار باشد می تواند نیت واقعی رسانه ها را زیر سوال ببرد و افکار و ذهنش را در برابر خطرات مربوط به رسانه ها محافظت نماید. در ادامه تصمیم داریم تا به برخی از جنبه های منفی رسانه ها اشاره کنیم که می تواند برای انسان خطرات زیادی را ایجاد کند.

اخبار جعلی و دروغ

از زمانی که اینترنت گسترش پیدا کرد و رسانه ها رشد بسیار کردند ما شاهد افزایش روز افزون اطلاعات هستیم که روزانه بین افراد منتقل می شود. به این صورت که اگر در گوشه ای از دنیا اتفاقی رخ دهید خیلی سریع در آن سوی دنیا افراد از آن با خبر می شوند و در اصطلاح سیاره زمین به یک دهکده جهانی تبدیل شده است.


پیشنهاد ویژه : پکیج کسب درآمد از شبکه های اجتماعی


به عنوان مثال اگر شما در خصوص موضوعی به دنبال اطلاعات هستید کافی است تا عبارت مورد نظرتان را در اینترنت جستجو کنید و مشاهده می کنید که وب سایت های مختلف در رابطه با آن موضوع کلی اطلاعات در اختیار شما قرار می دهند. در این بین می توان به وب سایت ویکی پدیا اشاره کرد که به عنوان یک مرجع از آن یاد می شود و شما می توانید در رابطه با هر موضوعی از این وب سایت اطلاعات کسب کنید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله روانشناسی دیجیتالی را بخوانید.

اما نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که نمی توان به راحتی به هر خبری اعتماد کرد و غیر قابل اعتماد بودن بخش اجتناب ناپذیر هر رسانه است. به همین دلیل با توجه به گسترش روز افزون اطلاعات در سطح اینترنت اخبار دروغ و جعلی نیز افزایش پیدا کرده و روزانه همه ما در معرض این اطلاعات غلط هستیم.

به همین دلیل لازم است تا همه ما مهارت سواد رسانه ای خودمان را افزایش دهیم تا بتوانیم اخبار دروغ و جعلی را از اخبار واقعی تشخیص دهیم. به یاد داشته باشید که تمام رسانه هایی که با آنها سروکار داریم همواره موجب می شوند تا افکار و نظرات ما در رابطه با هر موضوعی شکل بگیرند. به عنوان مثال وقتی خبرهایی در رابطه با سیاست یا پزشکی و یا هر موضوع دیگری می شنویم به این معناست که ذهن ما تحت تاثیر آن رسانه قرار گرفته است.

تشخیص اخبار دروغ و جعلی

در این بین پلتفرم هایی ایجاد شده است که خیلی سریع اخبار را منتقل می کنند و همین موضوع باعث می شود تا هر خبری را به شکلی در اختیار شما قرار دهند که گمان کنید آن خبر درست است، در حالی که دروغ بوده و صحت ندارد. همچنین برای مطالعه بیشتر مقاله سو استفاده های دیجیتالی را بخوانید.

البته به یاد داشته باشید که تمام اخبار جعلی به قصد و نیت بد پخش نمی شود بلکه در رسانه همواره چشم اندازی از اطلاعات غلط عمد و غیر عمد وجود دارد و اگر شما مهارت سواد رسانه ای تان را افزایش دهید می توانید اخبار جعلی را از اخبار واقعی تشخیص دهید و با تقویت سواد رسانه ای خود قادر خواهید بود که هر خبری را شناخته و به خوبی آن را تحلیل کنید.

سوگیری و تعصب

باید اشاره شود هر رسانه ای سوگیری خاص خودش را دارد. به این معنا که هر خبر را متناسب با سیاست های کاری خودشان به مخاطب منتقل می کنند و پوشش خبری آن ها به شکلی است که بر اساس نظر خودشان نگرش مخاطب را شکل می دهند. به همین دلیل اگر افراد با سواد رسانه ای آشنا نباشند دچار مشکل خواهند شد و در نتیجه هر اخباری را اشتباه تفسیر می کنند و همین موضوع باعث می شود تا همواره تحت سوگیری رسانه های قرار بگیرند.

همواره باید توجه داشته باشید که روزنامه نگاران و افرادی که اخبار را تهیه می کنند به گونه یک طرفه اخبار را منتقل می کنند و اگر توجه کنید متوجه خواهید شد که تعصب و سوگیری در هر رسانه ای وجود دارد و هر خبر را به نفع یک طرف ماجرا بیان می کنند. برای مطالعه بیشتر مقاله درمان با شبکه های اجتماعی را بخوانید.

در این جا نقش سواد رسانه ای مطرحی می شود که مخاطب باید بتوانید اخبار را به خوبی تفسیر کند و دیدگاه های مختلف را مورد بررسی قرار دهد و قدرت تحلیل اخبار را داشته باشد. نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره شود این است که سوگیری رسانه ها در بلند مدت می تواند بر روی ذهن مخاطب تاثیر بگذارد و تمام موضوعات را بر اساس فیلتر ذهنی خودش که رسانه آن را شکل داده است تفسیر کند.

به همین دلیل همواره سواد رسانه ای مهم بوده و به مخاطب کمک می کند تا بتواند با دیدی انتقادی هر اخباری را تحلیل کند و در نتیجه توانایی تشخیص اخبار دروغ از خبر درست را خواهد داشت.

نگرانی های مربوط به سلامت روان

اگر به صورت دقیق به موضوع نگاه کنیم متوجه می شویم که رسانه ها در بلند مدت باعث میشوند تا سلامت روان مخاطبین تحت تاثیر قرار بگیرد و در نتیجه افراد در معرض خطراتی مانند اضطراب و افسردگی قرار بگیرند. به عنوان مثال اگر شما مدام در رسانه های اجتماعی خبرهای منفی و ناراحت کننده را مشاهده کنید بعد از مدتی احساس می کنید دنیا برایتان پوچ و بی معناست و در نتیجه احساسات خفیف افسردگی به شما نفوذ می کند و در ادامه شما را با اختلال افسردگی مواجه می کند. علاوه بر این موارد خطرات دیگری نیز وجود دارد که موجب می شود تا رسانه ها را به تهدیدی برای سلامت روان تبدیل کند. برای کسب طلاعات بیشتر مقاله استفاده درست از شبکه های اجتماعی را مطالعه کنید.

به عنوان مثال اذیت و آزارهای اینترنتی و همچنین فشارهایی که به خاطر مقایسه در فضای مجازی ایجاد می شود موجب می شود تا به مرور زمان سلامت روان افراد را با خطرات جدی روبرو کند. یکی از مشکلات بسیار جدی در فضای مجازی موضوع مقایسه زندگی افراد با یکدیگر است به این شکل که اگر مشاهده کرده باشید در پلتفرم هایی مانند اینستاگرام همواره افرادی با موضوعاتی مانند بلاگری و ولاگری کارهایی انجام می دهند و از زندگی خودشان فیلم و عکس در اینستاگرام منتشر می کنند و افراد آن ها را مشاهده می کنند و در نتیجه به دلیل مقایسه فرد به این باور می رسد که زندگی او پوچ و بی معنی است و ملاک بهترین زندگی برای او سبک زندگی افرادی است که در اینستاگرام مشاهده می کند.

از طرف دیگر ما با مشکل انفعال مواجه هستیم که روز به روز خطرات فراوانی را برای انسان ها ایجاد می کند. به عنوان مثال در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام افرادی را مشاهده می کنید که از راه تبلیغات درآمدهای زیادی را به دست می آوردند زمانی که یک جوان این مسائل را مشاهده کند به صورت ناخودآگاه به خودش می گوید که اگر من چندین سال هم کار کنم باز هم نمی توان به چنین درآمدی برسم، در نتیجه از کار خودش بیزار می شود و حس انفعال در افراد تقویت می شود. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله رابطه شبکه های اجتماعی و اضطراب اجتماعی را بخوانید.

از این مبحث می توانیم به این نتیجه برسیم که سواد رسانه ای علاوه بر آنکه به ما کمک می کند تا درستی اخبار را تحلیل کنیم به ما این قدرت را می دهد که فضای شبکه های اجتماعی را هم بررسی کنیم و بدانیم چه خطراتی ما را تهدید می کند تا با دوری از آن از سلامت روان خودمان مراقبت کنیم. مثلا باید بدانیم که اگر افراد از زندگی خودشان عکس و فیلم در اینستاگرام منتشر می کنند به این معنا نیست که تمام زندگی آن ها به این شکل است.

بلکه این فقط گوشه ای از زندگی آنهاست که به وسیله گریم و آرایش خاص آن را به مخاطبین عرضه می کنند و افراد محو زیبایی آن عکس یا فیلم می شوند که در بیشتر موارد با واقعیت همخوانی نداشته و صرفا برای جذب مخاطب تولید شده است.

به یاد داشته باشید که بیشتر این پست ها از سمت عده ای پشتیبانی می شود که به عنوان اسپانسر از آن فرد خواسته اند تا محصول آنها را تبلیغ کند و شما باید از قدرت سواد رسانه ای تان استفاده کنید و گولشان را نخورید. در این میان جوانان بسیار تحت خطر هستند، چرا که نمی توانند مفهوم این پست ها را تحلیل کنند و در نتیجه زندگی آن ها را با زندگی خودشان مقایسه می کنند و در بلند مدت در خطر ابتلا به اختلال افسردگی قرار می گیرند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش تفکر انتقادی


در این بین باید به یکی از مهارت هایی اشاره شود که می تواند انسان را از خطر بسیاری از مشکلات در امان نگه دارد. مهارت تفکر انتقادی همواره به شما کمک می کند تا با نگاهی انتقادی موضوعات را مورد بررسی قرار دهیم و خیلی زود تحت تاثیر محتواهای ارائه شده توسط رسانه ها قرار نگیرید. به همین دلیل شما با استفاده از این مهارت قادر خواهید بود تا اخبار درست را از اخبار جعلی تمیز دهید و هر چه مهارت سواد رسانه ای شما افزایش یابد کمتر تحت تاثیر چنین اخباری قرار می گیرید و در نتیجه به سلامت روان شما هیچ آسیبی وارد نمی شود.

دسترسی به رسانه و اینترنت

یکی دیگر از نکاتی که در این بین باید به آن اشاره شود این است که در گذشته داشتن اینترنت یک امکان لوکس به حساب می آمد ولی امروزه با توجه به گسترش روز افزون شبکه اینترنت هر فردی در هرجایی می تواند به اینترنت متصل شود. ولی با این وجود باز هم افرادی هستند که امکان استفاده از اینترنت را ندارند و در نتیجه خیلی با رسانه های اینترنتی آشنا نباشند.

رسانه های چه تاثیری بر سلامت روان انسان ها دارند؟

از این رو وقتی این اشخاص تحت اخبار مختلف قرار می گیرند ممکن است نتوانند خبر دروغ و جعلی را از خبر درست تشخیص دهند. به همین دلیل یادگیری سواد رسانه ای برای تمامی افراد لازم و ضروری است، چرا که به شما کمک می کند تا خیلی سریع تحت تاثیر هر اخباری قرار نگیرید.

سواد رسانه ای چه تاثیری دارد؟

همه افراد به شکلی با رسانه ها سر و کار دارند، به عنوان مثال چه شما اهل روزنامه خواندن باشید یا در اینستاگرام گشت بزنید باز هم مشغول رسانه هستید و رسانه زندگی شما را احاطه کرده است. همچنین باید بدانیم که هر رسانه ای با توجه به سیاست هایی که دارد نحوه انتقال پیام و ارتباط افراد با یکدیگر و همچنین سرگرم شدن شما را تعیین می کند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله تاثیر شبکه های اجتماعی بر افسردگی را بخوانید.

به عنوان مثال اگر شما در اینستاگرام باشید همواره باید عکس و فیلم مشاهده کنید که مدت زمان فیلم هایش بر اساس سیاست های اینستاگرام مشخص می شود. در مقابل اگر شما از توییتر استفاده می کنید فقط می توانید پیام های متنی خیلی کوتاه را منتشر کنید و ویدیو و عکس در این محیط خیلی کاربرد ندارد. بنابراین متوجه می شویم که نوع سرگرمی را هم خود رسانه ها برای شما مشخص می کند.

مثلا اگر شما به سال های گذشته نگاه کنید متوجه میشوید که بسیاری از این رسانه هایی که امروزه ایجاد شده است نبوده اند و افراد با رسانه های محدودی سروکار داشتند. ولی امروزه رسانه های زیادی ایجاد شده است که هر کدام به نوعی مخاطب را سرگرم خودش می کند.

در مطالعه ای که در کشور آمریکا انجام شده است نشان می دهد که افراد در این کشور به صورت روزانه حدود ۴۷۳ دقیقه از وقتشان را صرف استفاده از رسانه ها می کنند. همچنین میانگین جهانی استفاده از رسانه های اجتماعی ۱۴۵ دقیقه در روز است.

در این بین جوانان بیشتر وقت شان را در شبکه های اجتماعی می گذرانند. حال موضوعی که بسیار مهم است نقش رسانه در شکل گیری ذهن افراد است، به این شکل که انسان ها روزانه مدت زمان زیادی را صرف استفاده از شبکه های اجتماعی می کنند و تمام زندگی شان را بر اساس آن شکل می دهند و همین موضوع می تواند در آینده خطراتی را برای زندگی انسان ایجاد کند.

به عنوان مثال فرد از طریق رسانه آموزش می بیند، از طریق شبکه های اجتماعی با دیگران رابطه برقرار می کند و به طور کلی تمام زندگی اش را بر اساس رسانه های اجتماعی ایجاد می کند و همین مسئله می تواند زمینه ساز سایر مشکلات در آینده باشد.

پیام رسانه ای در برابر جلوه های رسانه ای

تا به این جا با سواد رسانه ای و ابعاد مختلف آن آشنا شدیم، حال نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که باید بین دو مفهوم جلوه های رسانه ای و پیام های رسانه ای تفاوت قائل شویم. به طور کلی قصد تمام رسانه های اجتماعی تولید محتوا و انتقال پیام زیربنایی به مخاطبان است. همچنین هدف پیام های رسانه ای همواره سرگرم کردن و متقاعد کردن مخاطب بوده و در کنار این موارد به او آموزش هم می دهد.

به یاد داشته باشید که در برخی مواقع ممکن است یک پیام رسانه ای اهداف متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال یک تبلیغ هم سرگرم کننده است و هم می خواهد به شما یک محصول را معرفی کند و در نتیجه شما را به انجام کاری متقاعد کند. در نتیجه می توانیم بیان کنیم که رسانه ها همواره یک هدف دارند و میخواهند اهداف مورد نظر تولید کنندگان را به مخاطب منتقل کنند.

جلوه های رسانه ای

نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره شود این است که می توانیم تاثیر رسانه ها را اندازه گیری کنیم. در این میان نوع و میزان تاثیر گذاری پیام به خود مخاطب و رسانه ای که از آن استفاده می کند دارد. به یاد داشته باشید که تمامی رسانه ها بر ذهن مخاطبین خودشان تاثیر می گذارند و نگرش ما را به سمت اهدافی که خودشان میخواهند حرکت می دهند.

در نتیجه در سطح وسیع ما با تاثیر رسانه بر روی فرهنگ مواجه می شویم که می تواند در بلند مدت آثار و عواقب جدی داشته باشد. این تاثیرات می تواند منفی با مثبت باشد و در برخی موارد اهداف و نیات شومی را دنبال کند. در نتیجه تمامی رسانه ها این قابلیت را دارند که در زندگی افراد تغییراتی را ایجاد کنند که این تغییرات می تواند بزرگ یا کوچک باشد.

شناخت انواع مهارت های سواد رسانه ای

اگر می خواهید از خطر و آسیب های مربوط به رسانه ها در امان باشید باید مهارت سواد رسانه ای خودتان را تقویت کنید و به شکلی ایمن وارد تولید محتوا در شبکه های اجتماعی شوید. در ادامه شما را با انواع مهارت های مربوط به سواد رسانه ای آشنا می کنیم.

تحلیل محتوا

همانطور که میدانید امروزه ما در عصر اطلاعات قرار داریم و در نتیجه کتابخانه وسیعی از اطلاعات در اختیار شما قرار دارد. اگر می خواهید مشخص کنید که چه اطلاعاتی به شما داده شود باید مهارت تحلیل محتوا ا به خوبی بدانید. برای این کار لازم است هر خبر یا محتوایی را با دقت تجزیه و تحلیل کنید و بدانید آن خبر چه محتوایی را به شما می دهد و به دنبال آن چه اهدافی در پشت آن اخبار قرار دارد.

از این رو شما می توانید سوگیری شناختی خبر یا محتوا را بشناسید و بدانید کدام محتوا صحیح و کدام اخبار دروغ و جعلی است. به این کار مهارت تجزیه و تحلیل محتوا گفته می شود که شما به وسیله آن می توانید هر نوع رسانه و محتوایی را تحلیل و نقد کنید.

اگر شما مهارت تحلیل محتوا داشته باشید می توانید اهداف هر رسانه را به خوبی تشخیص دهید و به راحتی تحت تاثیر هر اخباری قرار نگیرید. در نتیجه می توانیم بیان کنیم که اگر می خواهیم هر محتوایی را نقد کنیم باید مهارت تفکر انتقادی را در خودمان بهبود بخشیم.

تولید محتوا

در گذشته امکان تولید محتوا برای هر فرد وجود نداشت و در نتیجه تعداد رسانه ها بسیار محدود بوده و همه افراد تحت تاثیر رسانه های موجود قرار داشتند. ولی امروزه با توجه به گسترش شبکه اینترنت هر فردی در هر جای دنیا می تواند با فناوری های موجود تولید محتوا انجام دهد و نظرش را با دیگران به اشتراک بگذارد. به عنوان مثال می توانید برای خودتان وبلاگ یا یک وب سایت داشته باشید. برای مطالعه بیشتر مقاله آشنایی با مشاغل پولساز را مطالعه نمایید.

یا در شبکه یوتیوب برای خودتان کانال درست کنید و با تولید فیلم و کلیپ با مخاطبان خودتان در ارتباط باشید. بنابراین شما با افزایش دانش سواد رسانه ای خود می توانید بهترین محتوا را برای مخاطبان خودتان تولید کنید که برایشان مفید بوده و به آن ها آموزش های درست بدهد.

فعالیت بر اساس دانش فردی

یکی از بخش های مهم سواد رسانه ای این است که می توانیم بر اساس دانش شخص خودمان تولید محتوا انجام دهیم و بر اساس یک منبع بسیار سالم و مورد اعتماد زندگی خودمان را تغییر دهیم. به عنوان مثال اگر یک اطلاعیه در اینترنت منتشر شود که از دیگران کمک بخواهد و شما بدانید که این خبر درست و قابل اعتماد است می توانید در کمک به آن ها سهیم شوید و در نتیجه به سایر هموطنان خودتان هم کمک کنید.

شناخت کامل تاثیر رسانه های اجتماعی

مثلا زمانی که در منطقه ای زلزله یا سیل می آید و تخریب بالایی را از خود برجای می گذارد افراد بسیاری شروع به جمع آوری کمک می کنند که اگر واقعا قابل اعتماد باشند می توانند در جهت کمک به هم کارهای بسیار انسان دوستانه ای انجام دهند.

تمرین مهارت های آموخته شده

با توجه به تعداد زیاد رسانه ها این امکان وجود ندارد که شما بتوانید به راحتی هر خبر یا هر رسانه ای را به صورت دقیق تجزیه و تحلیل کنید. ولی اگر شما سواد رسانه ای خودتان را افزایش دهید متوجه می شوید که مانند گذشته به راحتی تحت تاثیر هر اخباری قرار نمی گیرید و روز به روز تفکر انتقادی شما رشد می کند و در نتیجه آسیب های رسانه به شدت کاهش پیدا می کند.

تفکر انتقادی

برای بررسی هر رسانه باید چند سوال اساسی را از خودتان بپرسید تا بتوانید به خوبی هر یک از رسانه های موجود را ارزیابی کنید. اگر این سوالات را مطرح کنید و به هر یک از آنها جواب دهید متوجه می شوید که هدف هر رسانه چیست و چه جریانی را دنبال می کند.

  1. هدف از این محتوا چیست؟
  2. این محتوا برای چه کسی است یا مخاطب آن خاص است؟
  3. مخاطبان مختلف آن را چگونه تفسیر می کنند؟
  4. آیا این اخبار و اطلاعات موثق هستند؟
  5. اگر خبر واقعی است چه بخش هایی از آن بیان نشده است؟

نتیجه گیری

با توجه به افزایش روز افزون شبکه های اجتماعی و انواع مختلف رسانه لازم است تا افراد با سواد رسانه ای آشنا شوند و بدانند که هر رسانه چگونه خبرها را منتشر می کند. هدف اصلی سواد رسانه ای این است که شما را به ابزاری مجهز کند که بتوانید به راحتی هر نوع رسانه و اخباری را نقد کنید. به یاد داشته باشید که دنیا به این شکل باقی نمی مانند و روز به روز تعداد شبکه های اجتماعی افزایش می یابد و در نتیجه شما باید اطلاعات خودتان را در مورد سواد رسانه ای افزایش دهید.

به عنوان مثال ممکن است به فکرمان هم خطور نکند که تا چند سال آینده چه شبکه هایی ایجاد خواهد شد و قدرت رسانه تا چه میزان افزایش می یابد. بنابراین وظیفه ما این است که همواره سواد رسانه ای خودمان را تقویت کنیم تا رسانه های اجتماعی به ما هیچ آسیبی وارد نکنند.

دسته‌بندی‌ها