رابطه کورتیزول و افسردگی و نقش این هورمون در بروز افسردگی

رابطه کورتیزول و افسردگی و نقش این هورمون در بروز افسردگی

در اختلالات خلقی عوامل بسیاری دارای نقش هستند که در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان رابطه کورتیزول و افسردگی و نقش این هورمون در بروز افسردگی را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. اگر شما هم به علم روانشناسی و درمان اختلالات علاقه مند هستید تا انتهای مقاله رابطه کورتیزول و افسردگی با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

رابطه کورتیزول و افسردگی و نقش این هورمون در بروز افسردگی

در مقاله رابطه کورتیزول و افسردگی به این موضوع می پردازیم که بین این هورمون و اختلال افسردگی چه ارتباطی وجود دارد و چگونه بر یکدیگر تاثیر می گذارند.

نقش کورتیزول در افسردگی

افراد مبتلا به افسردگی تمایل دارند مقادیر سروتونین در مغز خود کاهش یافته و سطح کورتیزول در جریان خون آنها افزایش یابد. از آنجا که کورتیزول به استرس مرتبط است اجرای یک شیوه زندگی تحت کنترل استرس ممکن است جنبه مهمی برای کنار آمدن با افسردگی شما باشد.

شناخت کورتیزول

کورتیزول هورمونی است که توسط غدد فوق کلیوی تولید می شود این غدد درون ریز کوچک هستند که در بالای کلیه های ما قرار می گیرند در پاسخ به استرس و یکی از هورمون های درگیر در پاسخ جنگ یا پرواز توسط بدن ترشح می شود.

کورتیزول نقش مهمی در همه موارد از نحوه استفاده بدن از گلوکز (قند) گرفته تا تنظیم فشار خون تا عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد.

در کوتاه مدت، ترشح کورتیزول فواید زیادی دارد این شما را برای چالش های جسمی و عاطفی آماده می کند در مواجهه با ضربه، انرژی زیادی تولید می کند و هنگامی که با بیماری های عفونی روبرو می شوید فعالیت ایمنی بدن را تحریک می کند.

بدنبال این حالت فعال سازی ناشی از کورتیزول، بدن شما یک پاسخ آرامش لازم را تجربه می کند با این حال هنگامی که در معرض استرس طولانی مدت قرار می گیرید تولید کورتیزول مشکل ساز می شود که منجر به تولید مداوم کورتیزول می شود.

افزایش سطح کورتیزول به مدت طولانی می تواند منجر به افزایش قند خون، فشار خون بالا، کاهش توانایی مبارزه با عفونت ها و افزایش ذخیره چربی در بدن شود. با گذشت زمان این می تواند منجر به بیماری های جدی مانند دیابت، بیماری های قلبی و سکته مغزی شود.

به عبارت دیگر در کوتاه مدت افزایش ترشح کورتیزول ممکن است به زنده ماندن کمک کند اما افزایش بلند مدت می تواند برعکس باشد.

استرس، مغز و افسردگی

وقتی استرس مداوم را تجربه می کنید، هورمون های استرس شما در تمام طول روز فعال هستند. این برای بدن طاقت فرسا است و ممکن است باعث شود انتقال دهنده های عصبی در مغز شما مانند سروتونین، ماده شیمیایی “احساس خوبی” که بر خلق و خو، اشتها و خواب تأثیر می گذارد از بین برود به طور صحیح متوقف شود و به طور بالقوه منجر به افسردگی شود.

هورمون کورتیزول چه نقشی در استرس و افسردگی دارد

رابطه کورتیزول و افسردگی

در افرادی که افسرده نیستند سطح کورتیزول در جریان خون در صبح به اوج خود می رسد و سپس با پیشرفت روز کاهش می یابد. با این حال، تحقیقات نشان می دهد در افرادی که با افسردگی زندگی می کنند کورتیزول صبح زودتر به اوج می رسد و بعد از ظهر یا عصر کاهش نمی یابد.

در عوض افزایش مکرر کورتیزول در طول روز تجربه می شود گاهی اوقات از این به عنوان اختلال عملکرد کورتیزول یاد می شود این می تواند باعث شود شما در برابر کورتیزول مقاوم باشید (و تمام اثرات مثبت آن) التهاب ناشی از استرس را افزایش داده و حتی ممکن است باعث درد یا تشدید درد شود.

مشخص شده است افرادی که دارای سطح کورتیزول بالا هستند کمتر به درمان های روان درمانی پاسخ می دهند و این بدان معناست که تکنیک هایی که ممکن است سطح کورتیزول را کاهش دهند مانند مدیریت استرس، بخش مهمی از رژیم درمانی افسردگی برای این بیماران است.

علائم اختلال عملکرد کورتیزول ناشی از استرس

از کجا می دانید کورتیزول بدن ممکن است به درستی کار نکند؟ فقط آزمایش خون می تواند به طور قطعی بگوید اما همچنین ممکن است متوجه برخی تغییرات در احساس خود شوید در اینجا چند نشانه برای تماشا وجود دارد:

  • هنگام ایستادن فشار خون پایین می آید
  • درد مزمن بدون دلیل مشخص
  • خستگی
  • مشکلات حافظه

اگر هر یک از این علائم را دارید ممکن است بخواهید با پزشک خود تماس بگیرید و در مورد سطح کورتیزول خود سوال کنید ممکن است آزمایش خون انجام شود تا مشخص شود آیا اختلال در عملکرد وجود دارد.

استراتژی های کاهش استرس

کاهش استرس شما ممکن است یک روش مفید برای تعدیل مزمن افزایش سطح کورتیزول باشد که ممکن است به کاهش تأثیرات افسردگی کمک کند. در اینجا چند گزینه برای کاهش استرس ذکر شده است.

هر روز کاری انجام دهید که دوست داشته باشید

تحقیقات نشان می دهد که سطح کورتیزول با شادی طولانی مدت و آرامش درونی مرتبط است بنابراین انجام کاری که به طور منظم از آن لذت می برید می تواند راهی عالی برای تأثیر مثبت کورتیزول باشد به طور بالقوه افسردگی شما را کاهش می دهد. حتی اگر فقط 10 دقیقه طول بکشد کمی وقت بگذارید تا فصل بعدی آن رمان را که جذب آن شده اید بخوانید یا گیتار خود را بنوازید.

ماساژ

بسیاری از افراد از ماساژ به عنوان راهی برای تسکین استرس، اضطراب و تنش استفاده می کنند همچنین ماساژ باعث کاهش کورتیزول می شود در حالی که باعث افزایش سروتونین و دوپامین می شود با درک آسان تر، این بدان معنی است که باعث می شود احساس بهتری داشته باشید یک سطح بیولوژیکی علاوه بر اینکه از نظر جسمی احساس بهتری خواهید داشت.

در یک دفترچه افکار خود را بنویسید

دادن مکانی برای رها کردن همه چیز به خودتان می تواند نه تنها آزاد کننده باشد بلکه نوشتن درباره چیزهایی که در زندگی شما طبق برنامه پیش نرفته است کورتیزول شما را نیز کاهش می دهد. اگر تازه وارد خاطره نویسی شدید، این یک نکته است که هر شب چند دقیقه طول بکشد و افکار خود را بنویسید. ممکن است به راحتی احساسات خود را از بین ببرید و احساس راحتی کنید.

مراقبه کنید

ثابت شده است که مدیتیشن استرس و اضطراب را کاهش می دهد روحیه شما را تقویت می کند و حتی به بیماری های جسمی مانند سردرد نیز کمک می کند همه اینها می تواند در هنگام زندگی با افسردگی مفید باشد. این گزینه برای کاهش استرس تا حدی با حفظ تمرکز شما در اینجا و اکنون کار می کند اما همچنین میزان کورتیزول خون شما را کاهش می دهد همچنین مزایای بیولوژیکی را نیز به همراه دارد.

هنر درمانی را امتحان کنید

یک مطالعه نشان داد که سطح کورتیزول در افراد 45 دقیقه پس از ساختن یک کار هنری  کاهش می یابد رنگ آمیزی، نقاشی یا عکاسی کنید. همه این گزینه های هنر درمانی می توانند جنبه خلاق درونی شما را درگیر کنند و آنها را به یک روش سرگرم کننده برای دور کردن استرس تبدیل کنید. برای مطالعه بیشتر به مقاله هنر درمانی مراجعه فرمایید.

ورزش

مطالعات نشان داده است که فعالیت هوازی تأثیرات مثبتی بر سطح کورتیزول شما دارد. به پیاده روی یا دویدن بروید، دوچرخه سواری کنید یا در خانه برقصید. مهم نیست که چه کاری انجام می دهید فقط این است که شما به نوعی ورزش بدنی می پردازید.

بیشتر در معرض نور خورشید باشید

آیا تا به حال مدتی را در فضای باز گذرانده اید و متوجه شده اید که بعد از آن احساس بهتری دارید؟ علت این امر ممکن است تا حدی به دلیل میزان اشعه خورشید برای کاهش کورتیزول شما باشد بیشتر در ماه های تابستان و بهار این مور اهمیت به سزایی دارد. نور درمانی نیز می تواند به طور بالقوه کمک کند و در تمام طول سال در دسترس است.

خوابیدن خوب

وقتی کم خواب باشید سطح کورتیزول شما نیز بالا می رود همچنین سطح استرس شما افزایش می یابد. خواب کافی و حفظ یک الگوی خواب منظم (همزمان بلند شدن و خوابیدن) به جلوگیری از افسردگی و بهبود خلق و خو کمک می کند.

سخن پایانی

روش های زیادی وجود دارد که کورتیزول می تواند به ایجاد افسردگی کمک کند یا درمان آن را دشوار کند به همین دلیل یافتن راهی برای کاهش استرس و کورتیزول بسیار مهم است اقداماتی از این قبیل می تواند به شما کمک کند تا سریعتر احساس بهتری داشته باشید و مسیر بهبودی را به سفری آسان تر تبدیل کنید.