تاثیر آلبرت بندورا بر روانشناسی و نگاهی به بیوگرافی این روانشناس

تاثیر آلبرت بندورا بر روانشناسی و نگاهی به بیوگرافی این روانشناس

در زمینه یادگیری اجتماعی یکی از شاخص ترین افراد آلبرت بندورا است که به صورت تخصصی به حوزه یادگیری انسان می پردازد، ما در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان تاثیر آلبرت بندورا بر روانشناسی و نگاهی به بیوگرافی این روانشناس را در اختیار شما عزیزان علاقه مند به مجموعه مطالب علمی روانشناسی قرار دهیم، پس اگر به خواندن بیوگرافی روانشناسان علاقه مند هستید تا انتهای مقاله تاثیر آلبرت بندورا بر روانشناسی با گروه برنا اندیشان همراه باشید.

تاثیر آلبرت بندورا بر روانشناسی و نگاهی به بیوگرافی این روانشناس

تاثیر آلبرت بندورا بر روانشناسی بسیار مهم بوده و شاید بندورا بیشتر بخاطر تئوری یادگیری اجتماعی ، مفهوم خودکارآمدی و آزمایشهای معروف عروسک بوبو شناخته شود.

تاثیر آلبرت بندورا در زمینه روانشناسی

آلبرت بندورا یک روانشناس شناختی اجتماعی تأثیرگذار است که شاید بیشتر بخاطر تئوری یادگیری اجتماعی ، مفهوم خودکارآمدی و آزمایشهای معروف عروسک Bobo شناخته شود. او یک استاد برجسته در دانشگاه استنفورد بود و به عنوان یکی از بزرگترین روانشناسان شناخته می شود.برای مطالعه بیشتر به مقاله ۱۰ روانشناس برجسته جهان مراجعه فرمایید.

یک نظرسنجی در سال 2002 او را به عنوان چهارمین روانشناس تأثیرگذار قرن بیستم رتبه بندی کرد که تنها پشت سر بی اف اسکینر ، زیگموند فروید و ژان پیاژه قرار داشت.

ادعاهای مشهور آلبرت بندورا

آلبرت بندورا بیشتر بخاطر کار در زمینه های زیر شناخته شده است:

  • مطالعات عروسک Bobo
  • یادگیری بصری
  • خودکار کارآمدی
  • نظریه یادگیری اجتماعی

زندگی اولیه آلبرت بندورا

آلبرت بندورا در 4 دسامبر سال 1925 در یک شهر کوچک کانادا واقع در فاصله تقریباً 50 مایلی ادمونتون به دنیا آمد. آخرین فرزند از شش کودک بود ، تحصیلات اولیه باندورا شامل یک مدرسه کوچک بود که فقط دو معلم برای دبیرستان داشت. به گفته بندورا به دلیل همین دسترسی محدود به منابع آموزشی “دانش آموزان باید مسئولیت تحصیلات خود را به عهده می گرفتند.”

او دریافت که اگرچه “محتوای اکثر کتابهای درسی از بین می رود … ابزارهای خودگردانی با گذشت زمان به خوبی به یک شخص کمک می کنند.” این تجربیات اولیه ممکن است در تأکید بعدی وی بر اهمیت اختیار شخصی نقش داشته باشد.

بندورا پس از ثبت نام در دانشگاه بریتیش کلمبیا خیلی زود شیفته روانشناسی شد. وی کار خود را به عنوان گرایش علوم زیست شناسی آغاز کرده بود و علاقه اش به روانشناسی به طور اتفاقی شکل گرفت. در حالی که شب ها مشغول کار بود و با گروهی از دانش آموزان به مدرسه می رفت ، خودش را زودتر از شروع دروس خود دید که به مدرسه می رسید.

برای گذراندن وقت، او در این ساعات اولیه صبح  کلاس هایی را شروع کرد که باعث شد سرانجام به روانشناسی بیفتد.

بندورا توضیح داد “یک روز صبح ، من وقت خود را در کتابخانه می گذراندم. کسی فراموش کرده بود که یک کاتالوگ دوره را برگرداند و من با تلاش برای پیدا کردن یک دوره پرکننده برای اشغال زمان اولیه ، آن را مرور کردم متوجه شدم که یک دوره روانشناسی وجود دارد و این برایم خیلی عالی بود این علاقه من را برانگیخت و من حرفه خود را پیدا کردم. ”


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش کامل نظریه های شخصیت


وی پس از تنها سه سال تحصیل در سال 1949 مدرک خود را از دانشگاه بریتیش کلمبیا به دست آورد و سپس به تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آیووا ادامه داد. این مدرسه محل زندگی کنت اسپنس بود که با مربی خود کلارک هول در دانشگاه ییل و سایر روانشناسان از جمله کورت لوین همکاری داشت.

در حالی که این برنامه به تئوری یادگیری اجتماعی علاقه مند بود ، بندورا احساس کرد که بیش از حد بر توضیحات رفتاری متمرکز شده است. بندورا مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال 1951 و دکترای خود را در روانشناسی بالینی در سال 1952 دریافت کرد.

شغل و تئوری ها

پس از کسب درجه دکترا ، به وی در دانشگاه استنفورد پیشنهاد شد و آن را پذیرفت. وی کار خود را در سال 1953 در استنفورد آغاز کرد و تا به امروز در دانشگاه به کار خود ادامه داده است. در حین تحصیلات خود در مورد پرخاشگری نوجوان بود که باندورا به یادگیری ، مدل سازی و تقلید افزایش یافت.

نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا بر اهمیت یادگیری مشاهده ، تقلید و مدل سازی تأکید کرد. بندورا در کتاب 1977 خود در این باره توضیح داد: یادگیری بسیار پر زحمت خواهد بود ، البته لازم به ذکر نیست که خطرناک است.

نظریه وی یک تعامل مداوم بین رفتارها ، شناخت ها و محیط را در هم آمیخت.

مطالعه عروسک Bobo

مشهورترین آزمایش بندورا ، مطالعه عروسک Bobo در سال 1961 بود. در این آزمایش او فیلمی ساخت که در آن یک مدل بزرگسال نشان داده شده بود که عروسک Bobo را می زد و کلمات تهاجمی را فریاد می زد.

سپس این فیلم برای گروهی از کودکان به نمایش درآمد. پس از آن به بچه ها اجازه داده شد در اتاقی که عروسک بوبو در آن بود بازی کنند. کسانی که فیلم را با الگوی خشن دیده بودند با تقلید از اعمال و سخنان بزرگسالان در کلیپ فیلم ، عروسک را کتک می زدند.

مطالعه عروسک Bobo از آنجا که از اصرار رفتارگرایی مبنی بر اینکه همه رفتارها توسط تقویت یا پاداش هدایت می شود قابل توجه بود. کودکان هیچ تشویقی و انگیزه ای برای کتک زدن عروسک دریافت نکردند آنها به سادگی از رفتاری که مشاهده کرده بودند تقلید می کردند.

معرفی یکی از روانشناسان برجسته جهان

تاثیر آلبرت بندورا بر روانشناسی

بندورا این پدیده را یادگیری مشاهده ای نامید و عناصر یادگیری مشاهده ای موثر را توجه ، حفظ ، متقابل و انگیزه توصیف کرد.

کارهای بندورا بر اهمیت تأثیرات اجتماعی ، بلکه همچنین اعتقاد به کنترل شخصی تأکید دارند. وی پیشنهاد داده است: “افرادی که از توانایی بالایی برخوردار هستند ، وظایف دشوار را به عنوان چالشهایی که باید تسلط یابند و نه تهدیدهایی که نباید از آنها اجتناب شود انجام می دهند.”

آیا آلبرت بندورا یک رفتار شناس است؟

در حالی که بیشتر کتابهای درسی روانشناسی نظریه بندورا را با نظریه های رفتارگرایان تطبیق می دهند خود بندورا خاطرنشان کرده است که هرگز در واقع با رفتاری سازگار نیست.

بندورا حتی در اولین کار خود استدلال کرد که کاهش رفتار به یک چرخه پاسخ محرک بسیار ساده انگارانه است. در حالی که در کار او اصطلاحات رفتاری مانند “شرطی کردن” و “تقویت” استفاده شده بود ، بندورا توضیح داد “… من این پدیده ها را مفهوم می دادم که از طریق فرایندهای شناختی کار می کنند.”

بندورا دیدگاه خود را به عنوان “شناخت گرایی اجتماعی” توصیف می کند: نویسندگان متون روانشناسی همچنان روش من را که ریشه در رفتارگرایی دارد نادرست توصیف می کنند.

انتشارات منتخب آلبرت بندورا

بندورا در 60 سال گذشته نویسنده پرکار کتاب ها و مقالات ژورنالی بوده است و بیشترین استناد را برای روانشناس دارد.

برخی از مشهورترین کتابها و مقالات ژورنالی بندورا در روانشناسی به کلاسیک تبدیل شده اند و امروزه نیز به طور گسترده مورد استناد قرار می گیرند. اولین انتشار حرفه ای وی مقاله ای با عنوان “ابتدایی” و “ثانویه” قابل طرح بودن در سال 1953 بود که در مجله روانشناسی غیر طبیعی و اجتماعی منتشر شد.

در سال 1973 ، بندورا مقاله Aggression: An Social Learning Analysis را منتشر کرد که در آن به منشا پرخاشگری پرداخته بود. کتاب تئوری یادگیری اجتماعی وی در سال 1977 مبانی نظریه وی را در مورد چگونگی یادگیری افراد از طریق مشاهده و مدل سازی ارائه داد.

مقاله 1977 وی با عنوان “خودکارآمدی: به سوی نظریه یکپارچه تغییر رفتار” در نشریه روانشناسی منتشر شد و مفهوم خودکارآمدی وی را معرفی کرد این مقاله همچنین به یک کلاسیک فوری در روانشناسی تبدیل شد.

مشارکت آلبرت بندورا در روانشناسی

کارهای بندورا بخشی از انقلاب شناختی در روانشناسی محسوب می شود که از اواخر دهه 1960 آغاز شد. نظریه های وی تأثیر فوق العاده ای بر روانشناسی شخصیت ، روانشناسی شناختی ، آموزش و روان درمانی داشته است.

در سال 1974 بندورا به عنوان رئیس انجمن روانشناسی آمریکا انتخاب شد. APA وی را به خاطر همکاریهای برجسته علمی خود در سال 1980 و دوباره در سال 2004 به دلیل خدمات برجسته وی در طول عمر در روانشناسی به وی اهدا کرد.

امروزه بندورا اغلب به عنوان بزرگترین روانشناس و همچنین یکی از تأثیرگذارترین روانشناسان در تمام دوران شناخته می شود. در سال 2014 بندورا توسط رئیس جمهور آمریکا مدال ملی علوم را دریافت کرد.آلبرت بندورا در 26 ژوئیه 2021 در سن 95 سالگی از دنیا رفت.

دسته‌بندی‌ها