آشنایی با بیماری COPD یا همان بیماری انسدادی مزمن ریوی و سلامت روان آن ها

آشنایی با بیماری COPD یا همان بیماری انسدادی مزمن ریوی و سلامت روان آن ها

بیماری انسدادی مزمن ریوی یا همان COPD شرایط خاصی را برای فرد ایجاد می کند که لازم است تا فردی به عنوان مراقب از او حمایت کند، در این بخش از مجله عملی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آشنایی با بیماری COPD یا همان بیماری انسدادی مزمن ریوی و سلامت روان آن ها را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب علمی پزشکی قرار دهیم، پس برای درک و آگاهی بیشتر تا انتهای مقاله آشنایی با بیماری COPD با گروه برنا اندیشان همراه باشید.

آشنایی با بیماری COPD یا همان بیماری انسدادی مزمن ریوی و سلامت روان آن ها

در مقاله آشنایی با بیماری COPD به صورت کامل در مورد این بیماری صحبت خواهیم کرد و همچنین راه های مراقبت از سلامت روان این افراد را به شما آموزش خواهیم داد.

مراقبت از سلامت روان خود با COPD

بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) به گروهی از بیماری ها گفته می شود که جریان هوا در بدن را به دلیل التهاب در مجاری تنفسی و ریه ها محدود می کند این بیماری اغلب ناشی از استنشاق سمومی مانند دود سیگار است.برای مطالعه بیشتر به مقاله شناخت بیماری برونشیت آلرژیک مراجعه نمایید.

سیگار کشیدن تنها دلیل ابتلا به بیماری COP نیست با این حال طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، سیگار کشیدن علت اصلی ابتلا به COPD در ایالات متحده است.

افراد مبتلا به COPD معمولاً انجام فعالیتهای روزمره را دشوار می دانند زیرا علائم پیشرونده هستند و با گذشت زمان بدتر می شوند. COPD علائم جسمی زیادی دارد اما با میزان بالایی از اضطراب و افسردگی نیز همراه است.

چه شما به COPD مبتلا باشید و چه یک مراقب شخصی با این بیماری باشید مهم است که از سلامت روحی و روانی خود مراقبت کنید.

اثرات بهداشت روان COPD

بر اساس مطالعه ای از مجله بیماری های قفسه سینه: “بیماران مبتلا به COPD شیوع افسردگی و اضطراب بیشتری نسبت به جمعیت عمومی دارند.”


پیشنهاد ویژه : کارگاه پزشکی تشخیص و درمان آشنایی با بیماری COPD


میزان اضطراب و افسردگی ممکن است در افراد مبتلا به COPD بیشتر از افراد مبتلا به انواع دیگر بیماری های مزمن باشد.

افراد مبتلا به COPD به دلیل کاهش کیفیت زندگی ممکن است افسرده شوند. آنها در طول دوره بیماری خود با محدودیت های زیادی روبرو هستند از جمله اعتماد به تجهیزات ویژه برای کمک به آنها در نفس کشیدن ، عدم توانایی انجام فعالیت های بدنی قبلی و در برخی موارد دیگر توانایی کار.

عوامل خطر اضافی برای افسردگی و اضطراب در افراد مبتلا به COPD شامل تنها زندگی کردن ، شدت علائم آنها و دریافت مراقبت های پایان زندگی است. این امر همچنین می تواند منجر به تیره شدن روابط با خانواده ، دوستان و مراقبان شود زیرا ممکن است فرد مبتلا به بیماری COP از زندگی اجتماعی خود کناره گیری کند.

سایر علائم پریشانی عاطفی در بیماران COPD مبتلا به افسردگی عبارتند از:

  • احساس خستگی یا خستگی
  • تحریک پذیری بدتر
  • از دست دادن اعتماد به نفس
  • اعتقاد به علائم بدتر از آن است که وجود دارد
  • عملکرد اجتماعی پایین
  • کمبود انگیزه

افراد مبتلا به COPD که به سیگار کشیدن ادامه می دهند می توانند افسردگی خود را بدتر کنند در حالی که افراد مبتلا به افسردگی به احتمال زیاد سیگار می کشند مشخص شده است که کشیدن سیگار علائم افسردگی را تشدید می کند.

شناخت کامل بیماری انسدادی مزمن ریوی

آشنایی با بیماری COPD

تشخیص بیماری COPD

اگر مبتلا به COPD هستید و می دانید که سلامت روان شما در خطر است بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. اگر از فردی که مبتلا به بیماری COPD است مراقبت می کنید و متوجه شدید علائم افسردگی و اضطراب در او وجود دارد حتماً با پزشک وی مشورت کنید.

متخصصان بهداشت و درمان ابزارهایی دارند که به بیماران کمک می کند تا افسردگی و اضطراب را کنترل کنند. یک پزشک ممکن است یکی از آزمایشات زیر یا پرسشنامه ها را انجام دهد و نمره ای را که با شدت علائم بیمار ارتباط دارد جمع کند.

مقیاس افسردگی سالمندی (GDS-15): این یک پرسشنامه برای بزرگسالان مسن تر است که “بله” یا “نه” را در مورد سوالات در مورد احساس آنها، دیدگاه آنها از زندگی و سطح انرژی خود نشان می دهند.

مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستان (HADS): از این روش برای تشخیص اضطراب و افسردگی در افراد بیمار استفاده می شود. این سوالات برای ارزیابی وضعیت عاطفی فرد روی سوالات غیر فیزیکی متمرکز است.

پرسشنامه اضطراب سالمندان (GAI): با هدف قرار دادن بیماران بزرگتر مسن، این تست 20 سوالی “علائم اضطراب معمولی” را ارزیابی می کند. بیماران نشان می دهند که آیا این علائم را تجربه می کنند یا نه.

پرسشنامه اضطراب برای بیماری تنفسی (AIR): این آزمایش به طور خاص برای تشخیص اضطراب در بیماران COPD طراحی شده است. بیماران چهار پاسخ را از “0” انتخاب می کنند که به معنای عدم اضطراب به “3” است یعنی بیشتر اوقات اضطراب وجود دارد.

برنامه ارزیابی کوتاه کارتهای افسردگی (BASDEC): این ابزار غربالگری مجموعه ای از فلش کارتهایی است که به بیمار تحویل داده می شود و جمله هایی مانند: “اخیراً احساس کمبودی داشته ام” یا “بیشتر اوقات احساس اضطراب می کنم” پاسخ بیماران “درست” یا “غلط” است.برای مطالعه بیشتر به آموزش تفسیر تست افسردگی بک مراجعه نمایید.

رفتار

ترکیبی از درمان و دارو ممکن است در درمان اضطراب و افسردگی در افراد مبتلا به COPD موثر باشد.

توجه داشته باشید بیشتر این روش های درمانی برای اضطراب و افسردگی در بین مردم استفاده می شود تحقیقات بیشتری برای درک این که چگونه درمان می تواند به طور خاص برای بیماران مبتلا به COP موثرتر باشد لازم است.

درمان

درمان شناختی رفتاری (CBT) ، آرام سازی درمانی و تکنیک های خود مدیریتی همه انواع درمانی متداول برای اضطراب و افسردگی است. با CBT یک درمانگر به بیمار کمک می کند تا باورهای منفی اساسی خود را مشخص کند به ویژه عقایدی که ذهن آن ها را درگیر کرده و کیفیت زندگی شان را تحت تاثیر قرار می دهد.

یک درمانگر آرام سازی ممکن است به کسی مبتلا به COPD کمک کند تا درد کمتری را تجربه کند مطالعات نشان داده است که این روش شامل تمرکز بر روی گروه های مختلف عضلانی و شل کردن آنها باعث بهبود جسمی و روحی می شود.

همچنین تکنیک های خود مدیریتی برای درمان درد جسمی و کاهش سطح افسردگی نشان داده شده است که شامل موارد زیر است :

  • تمرینات تنفسی
  • مراقبه
  • موقعیت یابی بدن
  • شل شدن پی در پی عضلات
  • تکنیک های ورزش ملایم
  • تکنیک های تجسم

پزشک همچنین ممکن است توانبخشی ریوی را تجویز کند که معمولاً به افرادی که دچار تنفس و نقص در ریه هستند تجویز می شود. یک مجری به بیمار می آموزد که چگونه فعالیت های روزمره را انجام دهد در حالی که نفس نفس کمتری می زند.

یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به COPD علائم اضطراب و افسردگی را پس از اتمام برنامه توانبخشی ریوی بهبود می بخشند.

دارو

داروهایی برای درمان اضطراب و افسردگی ممکن است همراه با درمان برای بیمار تجویز شود. اغلب اوقات ، پزشکان داروهای ضد افسردگی یا مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) را تجویز می کنند. آنها با ایجاد تعادل مواد شیمیایی در مغز برای تنظیم خلق و خو کار می کنند.

در برخی موارد پزشک ممکن است بنزودیازپین ها ، داروهای ضد روان پریشی ، ضد تشنج یا آزاپیرون ها را برای شما تجویز کند این نوع داروها اثر آرام بخشی ایجاد می کنند که می تواند به اضطراب کمک کند. حتماً در مورد عوارض جانبی احتمالی با پزشک خود مشورت کنید.

با مصرف بنزودیازپین ها، احتمال اعتیاد وجود دارد بنابراین نباید طولانی مدت مصرف شود.

کنار آمدن

توصیه های خاصی در مورد سبک زندگی وجود دارد که می تواند سطح استرس را در بیماران مبتلا به COPD کاهش دهد. به عنوان مثال یک مطالعه نشان داد افراد از طرز فکر “کنترل” COPD خود بهره مند شده اند.

اگر مبتلا به COPD هستید کنترل تشخیص شما به معنای پذیرفتن شرایط شما است. شما با این واقعیت کنار می آیید که شاید نتوانید همه کارهای قبلی را انجام دهید. شما می دانید که با محدودیت هایی روبرو خواهید شد اما بر آنچه می توانید انجام دهید تمرکز می کنید.

یکی دیگر از استراتژی های مقابله مراقبت از سلامت عاطفی شما است. برخی از بیماران مبتلا به COPD دریافتند که تمرکز بر روی موارد مثبت و همچنین حفظ روال ثابت در طول روز به کاهش استرس آنها کمک می کند.

اگر قادر باشید استخدام یک مراقب حرفه ای با کاهش علائم افسردگی در بیماران مبتلا به COPD در ارتباط است.

شما ممکن است پرستاری استخدام کنید که به شما در خانه کمک کند و علائم شما را کنترل کند. این می تواند مقداری از فشار شما را برداشته و به شما کمک کند تا توسط شخصی که هم دانش و هم دلسوز باشد بیشتر مورد حمایت قرار بگیرید.

برای مراقبان

مراقبت از یک فرد مبتلا به COPD برای یکی از اعضای خانواده – مانند همسر یا فرزند – امری معمول است. بیماری COPD در سلامت روان مراقبان نیز آسیب می گذارد. اگر مراقب شخصی مبتلا به بیماری COPD باشید ممکن است احساس کنید رابطه شما با او تیره می شود و زندگی اجتماعی و فعالیت های شخصی خود را از دست می دهید.

اگر مراقب غیر رسمی هستید ممکن است این موارد را تجربه کنید:

  • اضطراب
  • احساس درماندگی
  • افسردگی
  • ایزوله سازی اجتماعی

بدانید که تجربه این موارد امری طبیعی است به خصوص که کیفیت زندگی عزیز شما پایین می آید. اگر مراقب از یکی از عزیزان مبتلا به COPD هستید با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند یک متخصص مراقبت بهداشت روان را که می توانید با او صحبت کنید توصیه کنند.

خانواده درمانی مراقب (CFT) می تواند به شما کمک کند تا از چالش های مراقبت از عزیزان مبتلا به COP استفاده کنید.

هدف CFT کمک به شما در ارائه بهترین مراقبت است که می توانید ضمن حل مشکل مبارزاتی که به عنوان یک مراقب تجربه می کنید.

اگر در حال حاضر چنین شرایطی را ندارید ، سعی در برقراری ارتباط با پزشکان عزیز خود دارید. آنها می توانند درمورد شرایط بیمار دانش را با شما در میان بگذارند بنابراین شما می توانید از نظر ذهنی برای چالش هایی که هر دو با آنها روبرو هستید آماده شوید.

مراقبت حرفه ای در منزل گزینه دیگری است که ممکن است مقداری فشار را از شما بگیرد. یک پرستار می تواند در خانه چک شود یا از طریق تلفن با شما صحبت کند تا هر نگرانی شما را برطرف کند. به یاد داشته باشید روشهایی برای کاهش فشار مراقبت وجود دارد. لازم نیست همه این کار را به تنهایی انجام دهید.

سخن پایانی

کنار آمدن با COPD کار ساده ای نیست. بسیاری از افراد از تأثیرات احتمالی سلامت روان و همچنین علائم جسمی اطلاع ندارند. مراقبت از بهداشت روانی شما در صورت ابتلا به بیماری COP یا مراقبت از فرد مبتلا به COP مهم است. به یاد داشته باشید استراتژی های مقابله سالم وجود دارد. از نزدیک با یک متخصص بهداشت روان در ارتباط باشید که می تواند به شما کمک کند در سفر احساسی COPD حرکت کنید.

دسته‌بندی‌ها