کارگاه آموزش تکنیک ذهن آگاهی به صورت تخصصی

کارگاه آموزش تکنیک ذهن آگاهی به صورت تخصصی
نوع فایل
Mp3
حجم فایل
150 مگابایت
دسته بندی
40,000 تومان 20,000 تومان٪50 تخفیف

در این بخش از فروشگاه برنا اندیشان کارگاه آموزش تکنیک ذهن آگاهی به صورت تخصصی را در اختیار شما کاربران گرامی علاقه مند به مباحث روانشناسی قرار می دهیم.

در کارگاه آموزش تکنیک ذهن آگاهی به صورت تخصصی به صورت تخصصی روش هایی که در این تکنیک وجود دارد برای روانشناسان و مشاورانی که قصد دارند تا در زمینه درمان فعالیت نمایند آموزش داده می شود.

مقدمه ای در مورد توجه آگاهی

توجه آگاهی تعریفی ساده و روشن ندارد. در عوض، تعریف آن به عنوان یک مفهوم چند بعدی، با افزایش تجربه شما کامل تر خواهد شد. پس اجازه دهید از ساده ترین بخش آن شروع کنیم:

توجه آگاهی ترجمه کلمه «ساتی» در زبان پالی و «اسمرتایا» در زبان سانسکریت است که برخی اوقات «آگاهی» یا «بصیرت» نیز ترجمه می شود. کبت-زین (۲۰۰۳) مهم ترین پیشگام استفاده از توجه آگاهی در سلامت رفتار، پس از سالها کار در این زمینه توانسته تعریفی از آن ارائه کند:

نوعی از آگاهی که از طریق توجه هدفمند، در لحظه حال و بدون داوری نسبت به پدیداری تجربه در هر لحظه حاصل میشود.

عوامل اصلی در تعریف کبت- زین شامل (۱) آگاهی هدفمند، (۲) لحظه حال و (۳) دوری از داوری هستند. تمرین توجه آگاهی اغلب دربرگیرنده آگاهی هدفمند فرد از تنفس در لحظه حال، بدون هرگونه داوری نسبت به تنفس یا افکار و احساساتی است که در طول تمرین ظاهر می شوند. همچنین می توان توجه آگاهی را تقریبا در تمامی تجارب کنونی درونی و بیرونی مانند راه رفتن، خوردن، شنیدن، تجربه هیجانها، احساسات و درد جسمانی به کار بست.

بیشپ و همکاران (۲۰۰۶) برای تسهیل پژوهش درباره توجه آگاهی یک تعریف عملیاتی دوبخشی طراحی کرده اند که متداول است. آنها دو جزء اول تعریف کبت- زین را به یک بخش تبدیل کرده اند که ظرافت و نمود بیشتری به تعریف توجه آگاهی می دهد. تعریف آنها از توجه آگاهی به این شکل است:

۱. خودتنظیمی توجه به نحوی که توجه بر نزدیک ترین تجربه متمرکز شود. ۲. یک جهت گیری ویژه نسبت به تجربه خود در لحظه حال… که با کنجکاوی، گشودگی و پذیرش همراه است.

این تعریف عملیاتی بر این نکته متمرکز است که توجه آگاهانه، یک توجه تعمدی، نیازمند تلاش هدفمند و مستمر و فرایندی مرتبه دومی است. علاوه بر این، به تشریح کیفیت رابطه فرد با تجربه کنونی می پردازد که کنجکاوی درباره آنها و پذیرش هر آنچه را که تجربه می شود، در بر می گیرد. عامل پذیرش به شکل ویژه ای مورد توجه زوج درمانگران و خانواده درمانگران قرار گرفته است.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش مایند فولنس و تکنیک های درمانی


برون، راین و کرسول (۲۰۰۷) دو کیفیت دیگر نیز به تعریف خود از توجه آگاهی افزوده اند: (الف) غیر مفهومی و (ب) تجربی. آنها باور دارند که توجه آگاهی یک وضعیت ذهنی غیر مفهومی است: در وضعیت توجه آگاهی، ذهن از مفاهیم عقلانی برای تفسیر دنیا استفاده نمی کند (یا کمترین استفاده را از آنها دارد و در مقابل، موضعی خنثی اتخاذ می کند و تنها به آنچه رخ میدهد، توجه می کند. این رویکرد غیر مفهومی، تجربی نیز هست زیرا حقایق اصیل به شیوه دانشمندی واقع بین که پیش از داوری یا تصمیم گیری، به دنبال توصیفهای بی طرفانه از پدیده مورد نظر است، بررسی می شوند. می توان این موضع غیر مفهومی را با بسیاری از مکاتب ساخت گرا در خانواده درمانی تلفیق کرد.

آیا نگرانی در مورد آینده یا گذشته، استرسی فراتر از استرس روزمره زندگی در شما ایجاد کرده است؟ راه‌‌های زیادی برای مدیریت مشکل مشخصی که شما در حال حاضر با آن روبرو هستید وجود دارد. اما اگر از روش‌های دیگر درمان استرس نتیجه نگرفته‌اید، وقت آن فرا رسیده است که تمرینات ذهن آگاهی (Mindfulness) انجام دهید و به کمک آن به زمان حال برگردید.

تمرینات ساده و تکنیک‌های ذهن آگاهی قدرت خود را در کمک به حل مشکلات احساسی افراد نشان داده است. این تمرینات ابزاری برای تغییر مثبت است که می‌تواند به طرز قابل ملاحظه‌ای میزان استرس افراد را کاهش دهد.

از این منظر، انسان برای آرامش و دور کردن نگرانی‌ها و اضطراب‌ها لازم است تا با جریان مستمر و لحظه به لحظه زندگی رابطه ای عمیق و واقع گرایانه بر قرار کند. نمود عملی این مفهوم را برخی با تمرین‌هایی همراه با تمرکز و دقت کردن به حواس پنجگانه در درک عمیق و با آرامش لحظه‌ها و لذت‌ها توصیه می‌کنند.

به طور مثال غذا خوردن آهسته و تلاش و تمرکز برای درک مزه‌ها، تمرکز بر تنفس و درک عمیق دم و باز دم، تمرکز و آرامش دوره‌ای در طی روز، یادآوری آن چیزهایی که از آن برخوردار هستیم (به تعبیری دیگر، یادآوری نعمتهایی که خداوند به ما داده است) از مصادیق تمرین‌هایی است که در این زمینه توصیه شده است.

ذهن آگاهی چیست؟

ذهن آگاهی تمرینی‌ برای آگاه شدن از زمان «حال» و «حضور در لحظه» است، بدون قضاوت و با تمامیت، بدون چرخه زدن در گذشته یا موکول کردن به آینده؛ روشی برای افزایش آگاهی و تمرکز روی تنفس، حس کردن تک تک اجزای بدن در یک راستا و به طور پیوسته. ریشه ذهن آگاهی به فلسفه شرق برمی‌گردد، هیچ محدودیتی ندارد و هر کسی با هر عقیده‌ای می‌تواند از مزایای تمرینات ذهن آگاهی لذت ببرد.

ذهن آگاهی چیست و چگونه ذهن فعال‌تری داشته باشیم؟

ذهن آگاهی حالتی است که ما بتوانیم بر تمام افکار و احساسات خود تسلط داشته باشیم. ذهن آگاهی به هر فردی کمک می‌کند تا ذهن فعال‌تری داشته باشد. اگر بتوانیم با استفاده از ذهن آگاهی به افکارمان آگاه شویم، آنگاه می‌توانیم زندگی شادتری تجربه کنیم.

تعریف ساده ذهن آگاهی

تعریف ساده ذهن آگاهی یعنی اینکه ” من به افکاری که در ذهنم تولید می‌شود آگاهی دارم و می‌توانم آن را کنترل کنم. ”

کنترل افکار به کمک ذهن آگاهی

هنگامی‌که بیش‌ازحد نگران هستیم و مدام افکار متفاوتی در سرمان می‌چرخد. افرادی وجود دارند که با خودشان حرف می‌زنند. هنگامی‌که در کوچه و خیابان با چنین افرادی روبه رو می‌شویم، از آن‌ها می‌ترسیم و آن‌ها را دیوانه خطاب می‌کنیم. آیا تاکنون چنین افرادی را دیده‌اید؟
درحالی‌که ما هم شبیه آن‌ها هستیم. تنها تفاوت آن‌ها با ما این است که آن‌ها بلندبلند حرف می‌زنند و ما در سرمان حرف می‌زنیم.

اگر بتوانیم هرلحظه از زمان‌بر افکارمان آگاه باشم آنگاه می‌توانیم افکارمان را کنترل کنیم. اما برای کسی که به این روش عادت ندارد شاید در ابتدا ذهن آگاهی سخت باشد.

برای اینکه بتوانیم بر افکارمان آگاه باشیم و آن‌ها را کنترل کنیم باید به هرلحظه از زندگی‌مان توجه کنیم.

مثال

  • اگر در حال تمیز کردن ماشین و یا منزل هستید، فقط و فقط به آن توجه کنید.
  • اگر در حال صحبت باکسی هستید، فقط و فقط به او توجه کنید.
  • اگر دارید کار می‌کنید با تمام وجود در آن غرق شوید.
  • اگر پیاده‌روی می‌کنید، به اطرافتان آگاه باشید و به درختان، پرنده‌ها و عابران توجه کنید.
  • اگر ناراحت هستید، به احساس خود توجه کنید. سعی نکنید با مقصر دانستن دیگران از احساسات خود فرار کنید.
  • به عبارتی هرلحظه را فقط و فقط برای آن لحظه زندگی کنید. اگر بتوانید در لحظه حال زندگی کنید و نه در لحظه‌های گذشته، آنگاه شما به ذهنتان آگاه هستید،ذهن آگاهی یعنی همین.

تمرین، متمرکز کردن دوباره ذهن در زمانی است که از موضوع تمرکز دور شده است: آگاهی از اینکه دهن دور شده است و سپس بازگرداندن تمرکز، بدون پرخاش کردن به خود به خاطر این حواس پرتی برای اغلب ما، بازگرداندن توجه بدون داوری، دشوارترین بخش این تمرین است؛ بیشترین میزان یادگیری نیز در همین بخش انجام خواهد گرفت. بازگرداندن تمرکز، نخست نیازمند پذیرش به دور از پیش فرض و داوری نسبت به هر آنچه که در ذهن پدیدار می شود و سپس، متمرکز کردن دوباره توجه به نحوی مشفقانه و به دور از توبیخ است. بنابراین، پذیرش و شفقت ورزی نه در لحظات آگاهی شادمانه و به دور از پیش فرض و متمرکز بر حال، بلکه به طور معمول از طریق فرایند تمرکز مجدد آموخته می شوند. به همین دلیل عقیده دارم در زمان استفاده از تمرین های توجه آگاهی در کار با مشکلات روانشناختی و ارتباطی، از دست دادن تمرکز و بازیابی آن شفابخشی بیشتری نسبت به دوره های مستمر توجه آگاهانه که با رشد معنوی همراه هستند، دارد. در طول سالها کار متوجه شده ام که اشاره به این نکته در زمان آموزش توجه آگاهی، تمایل مراجعان به تلاش، شکست و تلاش دوباره را بیشتر می کند.

در یک تصویر واقع بینانه و ساده، تمرین توجه آگاهی چیزی شبیه به این به نظر می رسد:

تمرکز – از دست دادن تمرکز – بازگردانی تمرکز با مهربانی

تمرکز – از دست دادن تمرکز – بازگردانی تمرکز با مهربانی

تمرکز – از دست دادن تمرکز – بازگردانی تمرکز با مهربانی

تمرکز – از دست دادن تمرکز – بازگردانی تمرکز با مهربانی

تمرکز – از دست دادن تمرکز – بازگردانی تمرکز با مهربانی

تا جایی به این کار ادامه دهید که زمان انجام تمرین به پایان برسد.

این تمرین شبیه به فرایند یادگیری راه رفتن با دوچرخه سواری برای کودکان است، با این تفاوت که کودک در نهایت مهارت را می آموزد و متبحر می شود. تعهد به انجام تمرین توجه آگاهی، نیازمند زمین خوردن و بلند شدن دوباره و دوباره و دوباره است؛ هر بار با شفقت ورزی بیشتر، پذیرش عمیق تر و لذت بیشتر از انسان بودن به معنای واقعی کلمه است.

راهنمای دانلود
  • در صورت ثبت نام لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • در صورت مشاهده ارور در فایل های فشرده آخرین نسخه Winrar را نصب نمایید.
  • همچنین می توانید از فشرده ساز 7 zip نیز استفاده نمایید.
  • برای اجرای فایل های صوتی و تصویری می توانید از نرم افزار VLC استفاده کنید.
  • برای اجرای کتاب های الکترونیکی هم می توانید از نرم افزار Adobe Reader استفاده کنید.
  • در صورت وجود هر گونه سوال به بخش سوالات متداول مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.