کارگاه روانشناسی آموزش روان درمانی وجودی

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
250 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

اغلب نظام های روان درمانی در زمان و موقعیت خاصی پدیدار شده اند. روانکاوی نزدیک به انتهای دوره سرکوب ویکتوریایی، با تاکید بر میل جنسی، ایجاد شد. زمینه شکل گیری فلسفه وجودی نسل بعد از جنگ جهانی اول و جستجو برای معنی بعد از ویرانی جنگ جهانی دوم بود. گونه ی انسان توانایی داشت تا دست به خشونت و بی رحمی بزند. فقط در طی جنگ جهانی دوم 61 میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

انسان ها هر روز به طرز وحشتناکی درگیر مرگ، ناامیدی و همچنین وحشت بودند. این ها چه معنایی دارند؟ آیا زندگی بی معنا بود؟ وجود درمانی یا درمان وجودی به این قبیل سوالات پاسخ می دهد. در این قسمت از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از کارگاه های روانشناسی با عنوان روان درمانی وجودی را در اختیار شما افراد علاقه مند به روانشناسی قرار دهیم.

روان درمانی وجودی

برای درمان اختلالات روانی رویکردهای مختلف درمانی وجود دارد که هر یک از آنها دارای روش ها و تکنیک های مخصوص به خودشان هستند. در واقع برای آنکه فرایند درمانی را برای مشکلات روانی آغاز کنیم نیاز داریم تا برای خودمان نوعی رویکرد را در نظر بگیریم. یکی از روش های درمانی در روانشناسی روان درمانی وجودی است که طرفداران بسیاری داشته و می تواند پاسخ بسیاری از سوالات وجودی انسان را بدهد.

بنابراین اگر شما علاقه دارید تا با روان درمانی وجود آشنا شوید و تکنیک های درمانی آن را یاد بگیرید پیشنهاد می کنیم تا از این قسمت از فروشگاه برنا اندیشان کارگاه روانشناسی روان درمانی وجودی را دریافت کنید تا به صورت قدم به قدم تکنیک های آن را یاد بگیرید.

پکیج آموزش روان درمانی وجودی به صورت کامل

آغاز روان درمانی وجودی

لودویگ بینزوانگر یکی از اولین متخصصان سلامت روان بود که بر ماهیت وجودی روان درمانی و کاربردهای درمانی بحران وجودی تاکید کرد. او معتقد بود بحران ها در روان درمانی، معمولا  لحظه های انتخاب مهم برای مراجعان هستند. احساس تعهد او نسبت به آزادی انتخاب فرد در درمان، تا حدی بود که خودکشی یکی از بیمارانش را که به نظرش مرگ موجه ترین گزینه بود، پذیرفت.

وجود نگرهایی مانند بینزوانگر، از جنبه ی تیره ی زندگی فرار نمی کردند. آنها با پیروی از رهنمود کیرکگارد فیلسوف دانمارکی، تمایل دارند با جنبه های زشت و در عین حال معنی دار زندگی روبرو شوند. برای آموزش بیشتر به پکیج روانکاوی وجودی مراجعه فرمایید.

بینزوانگر در ابتدا تلاش کرد با تفسیر تجربه ی بیماران بر طبق نظریه روانکاوی، در جنون معنی بیابد. با این حال بعد از خواندن رساله فلسفی عمیق هایدگر با عنوان هستی و زمانه، در درمان خود، وجودی تر و پدیدارشناختی تر شد.

لازم به ذکر است که اغلب روان درمانگران وجودی از تدوین های بالینی بینزوانگر و باس کمک می گیرند، ولی هیچ یک از آنها به صورتی که فروید بر روانکاوی حاکم بود بر وجود نگری حاکم نیستند.

نظریه شخصیت روان درمانی وجودی

از نظر درمانگران وجودی، وجود نوعی فرایند شکل گیری، شدن و هستی است که ثابت نیست یا با صفات خاصی مشخص نمی شود. وجود در بهترین صورت به حالت بودن در دنیا درک می شود. آنها دوگانه نگری را که بین ذهن و بدن، تجربه و محیط جدایی فرض می کند، قبول ندارند. هستی و دنیا جدا نشدنی هستند، چون هر دوی آنها توسط انسان آفریده شده است.

نظریه آسیب شناسی روانی

دروغگویی اساس آسیب روانی است. دروغگویی تنها راهی است که می توانیم از نیستی فرار کنیم، تا به این طریق اجازه ندهیم اضطراب وجودی وارد تجربه ما شود. دروغگویی به اضطراب روان رنجور نیز می انجامد.

فرایندهای درمانی

چون دروغ گویی منبع آسیب شناسی روانی است، صداقت، راه برطرف کردن نشانه هاست. بالا بردن آگاهی یکی از فرایندهای تغییر است که از طریق آن، جنبه های دنیا و خودشان که با دروغگویی مخفی مانده اند، آگاه می شوند. همچنین پیشنهاد می شود تا به کارگاه آموزش نظریه های مشاوره مراجعه فرمایید.

در روان درمانی وجودی، فنون اهمیت ندارند، چون تکنولوژی فرایند مفعول کردن است که در آن درمانگر به عنوان فاعل، بهترین وسیله را برای تغییر دادن بیمار به عنوان مفعول، تعیین می کند. وجود نگری، مراجعان را ترغیب می کند رابطه ای اصیل با درمانگر برقرار کنند و به این صورت به طور فزاینده ای از خود به عنوان فاعل آگاه شوند.

وظیفه بیمار

در حالی که رهنمود آشکار در روان کاوی این است که هرچه به ذهنت میرسد را بیان کن، رهنمود ناآشکار وجود نگری این است که هرچه می خواهی باشی، باش. بیماران اجازه دارند که خود را به همان صورتی که که معمولا با دنیا ارتباط برقرار می کنند، نشان دهند و درمانگران در اوایل درمان مداخله کمی انجام می دهند.

روان درمانگران وجودی عقیده دارند که بیماران الگوهای قبلی برقراری ارتباط خود را تکرار کرده و روابط انتقالی تشکیل خواهند داد. آنها بر این باورند که انتقال به این علت صورت می گیرد که بیماران خود را مفعول می کنند، و همین به آنها اجازه نمی دهند انعطاف پذیر باشند.

بیماران مسائل روان شناختی خود را به درمان تحمیل می کنند. مثلا اگر تجربه ی فاصله ی فرد با دیگران زیاد باشد، بیمار خود را از درمانگر دور نگه می دارد. یا مثلا اگر گذشته، بیمار را تحلیل برده باشد، در این صورت بیمار عمدتا در طول جلسات درمان درباره گذشته صحبت خواهد کرد.

بیماران ترغیب می شوند، فرایندی شبیه تداعی آزاد داشته باشند و آزادانه و صادقانه هر آن چیزی را که در آن لحظه تجربه می کنند را ابراز کنند. در این صورت بیمار به طور فزاینده ای آگاه می شود که الگوهای وجودی مانند بودن را تکرار می کنند. مسلما وظیفه بیمار است که در درمان وجودی جرات و صداقت زیادی داشته باشد.

بیمار از همان ابتدای درمان با فشار انتخاب مواجه می شوند. بیماران باید تصمیم بگیرند که در جلسه درمان درباره چه چیزی صحبت کنند و همچنین در طول درمان چگونه باشند.

درمانگر مراجع را تشویق می کند تا گزینه های جدید برای بودن را در نظر بگیرند، ولی از او انتظار می رود که فشار به وجود آوردن گزینه های تازه را تحمل کند تا اینکه خود را به صورت فاعلی تجربه نماید که قادر است رهنمودهای جدید برای زیستن را بیابد. پس از آنکه مراجع از گزینه های تازه آگاه شد، باید اضطراب مسئول بودن برای اینکه کدام گزینه را دنبال نمایید، تجربه کنند. پس فشار انتخاب بر دوش مراجع است.

وظیفه درمانگر

روان درمانگران وجودی کلاسیک روش های خود را برای بالا بردن آگاهی مراجعان مشخص نکرده اند. بسیاری از وجود نگرها، روان درمانی وجودی را مانند شخصیت، فلسفه ای می دانند که درمان می پذیرند و نه نظامی که آن را به کار ببرند.بنابراین بسیاری از وجود نگرها با روش منظم مخالفند و آن را خلاف رویارویی اصیل بین مراجع و درمانگر می دانند. همچنین پیشنهاد می شود تا به پکیج آموزش درمان تشویش و نگرانی مراجعه فرمایید.

درست است که درمان برای آنکه وجودی باشد، ممکن است با تعبیرها شروع شود، ولی درمانگر باید در نهایت بیمار را با وجود اصیل خود (درمانگر) مواجه سازد. پس اگر درمانگر نتواند اصیل باشد، ممکن است در رابطه انتقالی بماند و شاید دلیل آنکه روانکاوی پایان ناپذیر به نظر می رسد همین باشد.

درمانگران وجودی از هر فرصتی برای توضیح دادن انتخاب هایی که بیماران مرتبا در درمان خود با آنها روبرو می شوند، استفاده می کنند. خواه این انتخاب به آنچه باید هر ساعت درباره آن صحبت کنند مربوط باشد یا به اینکه چگونه باید رابطه درمانی خود را تنظیم کنند، و یا برای جلسات بعدی بر خواهد گشت یا نه. روان درمانی وجودی در طول انتخاب های جزئی و لحظه های مهم انتخاب با بیماران خواهد ماند و با اضطراب و آشوب آنها همدلی خواهند کرد.

تعارض درون فردی اضطراب و دفاع ها

وجود نگری نظریه ی نسبتا جامع وجود است که به فرد در تمام سطوح عملکرد شخصی مرتبط می شود. اضطراب ویژگی هستی شناختی هر انسانی است که به عنوان تهدید به نیستی، در عمق وجود ما ریشه دارد. در رویکرد وجودی آگاهی از نگرانی های اساسی، سبب اضطراب می شود و این خود سبب ایجاد مکانیزم های دفاعی می گردد.

آموزش قدم به قدم روان درمانی وجودی برای درمان اختلالات روانی

روان درمانگران وجودی به جای آنکه در فرایند درمان مراجع به تدریج به اضطراب برخورد کنند، اغلب به صورت مستقیم مخصوصا در لحظات مهم انتخاب با آن روبرو می شوند. برای مطالعه بیشتر به پکیج فلسفه اگزیستانسیالیسم مراجعه نمایید.

تنها راه حل برای اضطراب وجودی این است که ما باید این جرات را در خود ایجاد کنیم که اضطراب وجودی را به عنوان بخشی از تاوانی بپذیریم که برای انسان بودن خود می پردازیم. در عوض می توانیم از اینکه انسان منحصر به فردی هستیم لذت ببریم.

رابطه درمانی در روان درمانی وجودی

وظیفه اصلی روان درمانگر وجودی این است که مراجع را به صورت بودن در دنیا درک کند. رابطه درمانی برای این درمان بخشی از فرایند تغییر و منبع اصلی محتواست. روان درمانگر هنگام درگیر کردن بیمار به رویارویی اصیل، به او کمک می کند از شیوه هایی که از رویارویی اجتناب می کنند مانند اصرار بر بیمار ماندن به سالم بودن، آگاه شوند.

اگر شما علاقه دارید تا به صورت علمی با رویکرد روانی وجودی آشنا شوید پیشنهاد می شود تا از این قسمت از فروشگاه برنا اندیشان کارگاه روانشناسی آموزش روان درمانی وجودی را دریافت نمایید. شما به کمک این پکیج روانشناسی می توانید به صورت قدم به قدم رویکرد روان درمانی وجودی را یاد بگیرید و برای درمان اختلالات روانی مختلف از آن استفاده کنید.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.