در این قسمت از فروشگاه برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از پکیج های آموزشی با عنوان ندای درون و الهامات قلبی در زندگی انسان چه مفهومی دارد را برای دانلود در اختیار شما کاربران محترم وب سایت برنا اندیشان و تمامی علاقه مندان به مستندهای علمی قرار دهیم.
ندای درون و الهامات قلبی در زندگی انسان چه مفهومی دارد
در مستند ندای درون و الهامات قلبی در زندگی انسان چه مفهومی دارد به صورت کامل با مفهوم الهامات درونی آشنا شده و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار می گیرد.
ندای درون، صدای وجدان، الهاماتی که به انسان میشود، حس ششم و … شاید همه اینها یک معنی را در ذهن شما تداعی نماید، صدایی که لحظهای و بدون هیچ دلیلی میآید و میرود که گاهی افراد به آن اعتماد میکنند و یا حتی تحویلش نمیگیرند و این امر سبب اتخاذ تصمیماتی میشود.
ندای درون چیست و چگونه انسان را به موفقیت و خوشبختی میرساند؟
ندای درون، هدایت درون، الهامات الهی، الهامات قلبی و دهها نام دیگر اینچنینی را بسیار شنیدهاید. من اینجا آن را با ندای درون معرفی میکنم. ندای درون در واقع نوعی فکر لحظهای است که بدون هیچ دلیل و منطقی به ذهن شما خطور میکند که کاری را انجام دهید. احساسی را در شما ایجاد میکند که کاری را انجام دهید یا انجام ندهید. این افکار و احساسات، معمولا ناگهانی هستند و منجر به اتخاذ تصمیماتی میشوند.
این تفکرات معمولا در زمان بحران در یک موقعیت سخت یا وقتی که سوالی بسیار ذهن را درگیر کرده است و جوابی برای آن نمییابد اتفاق میافتد. این تصمیمات و افکار یک «عکسالعمل درونی ناگهانی» است. مثلا در حال پیادهروی هستید و بدون هیچ دلیلی میایستید و بعد میبینید یک شی سنگین به جلوی پای شما میافتد. اگر به حرکت ادامه داده بودید این وزنه به سر شما اصابت کرده بود. اگر به شما بگویند چرا ایستادی هیچ دلیلی برای آن پیدا نمیکنید. فقط میگویید نمیدانم.
گاهی ممکن است ساعتها یا روزها سوالی ذهن شما را درگیر کرده باشد. اما هیچ جوابی پیدا نمیکنید. تا اینکه وقتی در یک موقعیت خاص که از لحاظ فکری آرام هستید جواب سوال در ذهن شما جرق میزند.
گاهی با دلایل عقلی و منطقی و سنجیدن همه جوانب موضوع تصمیمی میگیرید، اما هنوز دردل خود احساس تردید میکنید. احساس ناخوشایندی دارید. این یعنی باید در تصمیم خود تجدید نظر کنید.
صداهایی که در درون انسان در حال گفتگو هستند دو نوع میباشند. بخشی گفتگوهای عقلی و منطقی است که توسط ذهن هوشیار انسان انجام میشود و بخشی گفتگوهایی است که به عنوان الهامات قلبی یا ندای درون از آن یاد میشود.
گفتگوهای عقلی؛ که به آن نجوا نیز گفته میشود از جانب ذهن هوشیار و با دلیل و منطق عقلی افکاری را درذهن به جریان میاندازد.
ندای درون و الهامات قلبی در زندگی انسان
خطوراتی که انسان با آنها مواجه می شود به طور کلّی بر دو گونه اند: یا شخص ، نسبت به آن خصورات نقش فاعلی دارد یا نقش قابلی. خطوراتی که نفس خود شخص ، فاعل آنهاست در حقیقت ناشی از ملکات و عادات درونی فرد می باشد که به خاطر عملکرد خودکار و ناخودآگاهشان گاه ما آنها را اموری القاء شده از خارج می پنداریم ؛ لکن با مقداری تمرکز و دقّت می توان به منشاء درونی آنها پی برد چرا که « بَلِ الْإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصیرَهٌ ـــ بلکه انسان خودش بر نفس خود بیناست.».
این مورد یکی از معانی آیه ۸۴ اسراء می باشد که می فرماید: « قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلى شاکِلَتِهِ ـــــ بگو هر کسی بر اساس ساختار خود عمل می کند.». مثل معروف « از کوزه همان برون تراود که در اوست » هم از همین حقیقت حکایت دارد. همچنین از این حقیقت حکایت دارد آیه ۱۸ سوره یوسف که « وَ جاؤُ عَلى قَمیصِهِ بِدَمٍ کَذِبٍ قالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُم ــــــ و پیراهن او را با خونى دروغین آوردند؛ گفت: هوسهاى نفسانى شما این کار را برایتان آراسته است.» همچنین آنجا که حضرت یعقوب (ع) فرمود:« أَخافُ أَنْ یَأْکُلَهُ الذِّئْبُ وَ أَنْتُمْ عَنْهُ غافِلُون ـــــ از این مى ترسم که گرگ او (یوسف ) را بخورد، و شما از او غافل باشید.» ، برخی اهل باطن گفته اند؛ مقصود حضرتش از گرگ ، خود برادران یوسف بودند که ملکاتشان ، ملکات گرگ گونه بود ، و الّا خود آن جناب می دانست که گرگ بیابان حقّ تعرّض به انبیاء (ع) را ندارد.
این خطورات بسته به خوبی یا بدی ملکه ای که از آن صادر می شوند می توانند خوب یا بد باشند.
امّا بی تردید بخشی از خطورات که انسانها با آن مواجه می شوند ، منشاء درونی نداشته از خارج به وجود انسان راه پیدا می کنند. این خطورات ، خود بر دو گونه اند: برخی از آنها خطوراتی هستند که موجب هدایت می باشند ؛ اهل معرفت فرموده اند: علامت اینگونه خطورات آن است که باعث یک نحوه انبساط ، نورانیّت و خود شکفتگی درونی می شوند.
منشاء این قبیل خطورات ، که در اصطلاح ، الهام گفته می شوند ، ملائک الهی می باشند ؛ لذا یکی از براهین وجود ملائک از همین راه به دست می آید. امّا قسم دوم از خطورات خارجی ، آنهایی هستند که در صورت ترتیب اثر دادن به آنها منشاء گمراهی می شوند ؛ این خطورات نیز از جانب شیاطین می باشند. اهل معرفت فرموده اند: نشان این گونه خطورات آن است که موجب یک نحوه ضیق صدر و تاریکی درونی می شوند.
خداوند متعال می فرماید: « إِنَّ الشَّیاطینَ لَیُوحُونَ إِلى أَوْلِیائِهِمْ لِیُجادِلُوکُم ـــــ و شیاطین به دوستان خود مطالبى مخفیانه القا مى کنند، تا با شما به مجادله برخیزند. » (الأنعام : ۱۲۱ ). همچنین فرمود: « وَ مَنْ یَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرینٌ ؛ وَ إِنَّهُمْ لَیَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبیلِ وَ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُون ــــــ و هر کس از یاد خدا روى گردان شود شیطان را به سراغ او می فرستیم پس همواره قرین اوست ؛ و آنها ( شیاطین) این گروه را از راه خدا بازمى دارند، در حالى که گمان مى کنند هدایت یافتگان حقیقى آنها هستند.» (زخرف: ۳۶ و ۳۷).
امّا شاهد قرآنی سخن اهل معرفت در شناخت الهام فرشتگان از خطورات شیاطین ، آیه ی ۱۲۵ انعام می باشد که می فرماید: « فَمَنْ یُرِدِ اللَّهُ أَنْ یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ یُرِدْ أَنْ یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقاً حَرَجاً کَأَنَّما یَصَّعَّدُ فِی السَّماءِ کَذلِکَ یَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ ـــــــ آن کس را که خدا بخواهد هدایت کند، سینه اش را براى اسلام، گشاده مى سازد؛ و آن کس را که [بخاطر اعمال خلافش] بخواهد گمراه سازد، سینه اش را آن چنان تنگ مى کند که گویا مى خواهد به آسمان بالا برود؛ این گونه خداوند پلیدى را بر افرادى که ایمان نمى آورند قرار مى دهد.»
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.