شناخت احساسات اصلی انسان و معرفی ویژگی های انواع احساسات

شناخت احساسات اصلی انسان و معرفی ویژگی های انواع احساسات

احساسات بخشی از وجود ما انسان هاست که بر تمام اعمال و رفتارهایمان تاثیر می گذارد، به عبارت دیگر هیچ انسانی بدون احساس معنا نداشته و نمی تواند بگوید که من هیچ احساسی ندارم. ما در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان شناخت احساسات اصلی انسان و معرفی ویژگی های انواع احساسات را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم، پس اگر کنجکاو هستید تا به صورت تخصصی با ابعاد مختلف احساسات آشنا شوید تا انتهای مقاله شناخت احساسات اصلی انسان با گروه علمی پژوهشی برنا اندیشان همراه باشید.

شناخت احساسات اصلی انسان و معرفی ویژگی های انواع احساسات

با شناخت احساسات اصلی انسان می توانیم نسبت به تمام اعمال و رفتارهایی که دچارشان می شویم آگاه شویم و به درمان بسیاری از مشکلات و اختلالات روانی بپردازیم.

۶ احساس اساسی و تأثیر آنها بر رفتار انسان

احساسات انواع مختلفی دارد که بر نحوه زندگی و تعامل ما با دیگران تأثیر می گذارد گاهی ممکن است به نظر برسد که این احساسات بر ما حاکم هستند انتخاب هایی که انجام می دهیم، اعمالی که انجام می دهیم و ادراکاتی که داریم همه تحت تأثیر احساساتی است که هر لحظه تجربه می کنیم.برای مطالعه بیشتر به کارگاه انگیزش و هیجان مراجعه نمایید.

روانشناسان همچنین سعی کرده اند انواع مختلف احساساتی را که افراد تجربه می کنند شناسایی کنند چند نظریه مختلف برای دسته بندی و توضیح احساساتی که مردم احساس می کنند به وجود آمده است.

شناخت احساسات اصلی انسان

در طول دهه 1970 روانشناس پل اکمن شش احساس اساسی را شناسایی کرد که به عقیده وی در همه فرهنگ های بشری تجربه جهانی داشته است احساساتی که وی شناسایی کرد شادی، غم، انزجار، ترس، تعجب و خشم بود او بعداً لیست احساسات اساسی خود را گسترش داد و مواردی مانند غرور، شرم، خجالت و هیجان را نیز در بر گرفت.

ترکیب احساسات

رابرت پلاچیک روانشناس نظریه “چرخ عواطف” را ارائه داد که چیزی شبیه چرخ رنگ بود احساسات را می توان برای ایجاد احساسات مختلف ترکیب کرد دقیقاً مانند اینکه رنگ ها برای ایجاد سایه های دیگر مخلوط شوند.

طبق این نظریه، احساسات اساسی تر چیزی شبیه به بلوک های ساختمانی عمل می کنند احساسات پیچیده تر و گاهی اوقات مختلط ترکیبی از این احساسات اساسی است به عنوان مثال احساسات اساسی مانند شادی و اعتماد را می توان برای ایجاد عشق ترکیب کرد.

یک مطالعه در سال 2017 نشان می دهد که احساسات اساسی بسیار بیشتر از آنچه قبلاً تصور می شد وجود دارد در مطالعه منتشر شده در مجموعه مقالات آکادمی علوم ملی محققان 27 دسته مختلف از احساسات را شناسایی کردند.

محققان دریافتند که مردم این احساسات را به صورت شیب دار تجربه می کنند بیایید نگاهی دقیق به برخی از انواع اساسی احساسات بیندازیم و تأثیری که آنها بر رفتار انسان دارند را بررسی کنیم.

خوشبختی

از بین انواع مختلف احساسات، خوشبختی تمایل به احساسی است که مردم بیشتر برای آن تلاش می کنند خوشبختی غالباً به عنوان یک حالت احساسی دلپذیر تعریف می شود که با احساس رضایت، شادی و رفاه مشخص می شود.

تحقیقات در مورد شادی از دهه 1960 به طور قابل توجهی در تعدادی از رشته ها از جمله شاخه روانشناسی معروف به روانشناسی مثبت افزایش یافته است این نوع احساسات گاهی از طریق:

حالات صورت: مانند لبخند زدن

زبان بدن: مانند موضع آرام

تن صدا: روشی خوش بین و خوشایند برای صحبت کردن

در حالی که خوشبختی به عنوان یکی از احساسات اساسی بشر در نظر گرفته می شود اما چیزهایی که فکر می کنیم خوشبختی ایجاد می کنند تأثیر زیادی بر فرهنگ دارند به عنوان مثال تأثیرات برخی فرهنگ ها بر این نکته تأکید دارد که دستیابی به موارد خاصی مانند خرید خانه یا شغل پردرآمد موجب خوشبختی خواهد شد.

واقعیت های آنچه در واقع به خوشبختی کمک می کند اغلب بسیار پیچیده تر و کاملاً فردی تر است مردم مدت ها معتقد بودند که خوشبختی و سلامتی با هم ارتباط دارند و تحقیقات از این ایده حمایت می کند که خوشبختی می تواند در سلامت جسمی و روانی نقش داشته باشد.

خوشبختی با پیامدهای مختلفی از جمله افزایش طول عمر و افزایش رضایت زناشویی در ارتباط است برعکس، عدم خوشبختی با انواع نتایج ضعیف سلامتی مرتبط است.

آشنایی کامل با انواع هیجانات انسان

شناخت احساسات اصلی انسان

به عنوان مثال استرس، اضطراب، افسردگی و تنهایی با مواردی مانند کاهش ایمنی، افزایش التهاب و کاهش امید به زندگی مرتبط هستند.

غمگینی

غم و اندوه نوع دیگری از عواطف است که غالباً به عنوان یک حالت عاطفی گذرا تعریف می شود که با احساس ناامیدی، اندوه، بی علاقگی و خلق و خوی خسته کننده مشخص می شود.

مانند دیگر احساسات، غم و اندوه چیزی است که همه مردم گاه به گاه تجربه می کنند در برخی موارد افراد می توانند دوره های طولانی و شدید غم و اندوه را تجربه کنند که می تواند به افسردگی تبدیل شود غم و اندوه را می توان به روش های مختلفی بیان کرد از جمله:

  • گریه
  • خلق و خوی خسته
  • بی حالی
  • آرامش
  • کناره گیری از دیگران

نوع و شدت غم ممکن است بسته به علت اصلی متفاوت باشد و نحوه کنار آمدن افراد با چنین احساساتی نیز می تواند متفاوت باشد.

غم و اندوه اغلب می تواند افراد را به سمت سازوکارهای مقابله ای مانند پرهیز از افراد دیگر، خود درمانی و نشخوار افکار منفی سوق دهد چنین رفتارهایی در واقع می تواند احساس غم و اندوه را تشدید کرده و طول مدت احساسات را طولانی کند.

ترس

ترس یک احساس قدرتمند است که می تواند در بقا نیز نقش مهمی داشته باشد هنگامی که با نوعی خطر روبرو می شوید و ترس را تجربه می کنید چیزی را که به عنوان پاسخ جنگ یا گریز شناخته می شود تجربه می کنید. عضلات شما متشنج می شوند، ضربان قلب و تنفس شما افزایش می یابد و ذهن شما هوشیارتر می شود و بدن خود را برای فرار از خطر و یا ایستادن و مبارزه آماده می کند.

این پاسخ به شما اطمینان می دهد که آمادگی مقابله موثر با تهدیدهای محیط خود را دارید بیان این نوع احساسات می تواند شامل موارد زیر باشد:

حالات صورت: مانند گشاد شدن چشم و عقب کشیدن چانه

زبان بدن: تلاش برای پنهان کردن یا فرار از تهدید

واکنشهای فیزیولوژیکی: مانند تنفس سریع و ضربان قلب

البته همه ترس را به یک شکل تجربه نمی کنند برخی از افراد ممکن است نسبت به ترس حساسیت بیشتری داشته باشند و موقعیت های خاص یا اشیا بیشتر باعث ایجاد این احساسات می شوند.

ترس پاسخ عاطفی به تهدید فوری است ما همچنین می توانیم در برابر تهدیدهای پیش بینی شده یا حتی افکار خود در مورد خطرات احتمالی واکنش مشابهی داشته باشیم و این همان چیزی است که به طور کلی فکر می کنیم اضطراب است به عنوان مثال اضطراب اجتماعی شامل ترس پیش بینی شده از موقعیت های اجتماعی است.

از طرف دیگر برخی از افراد در واقع به دنبال موقعیت های ترس آور هستند ورزش های شدید و هیجان های دیگر می توانند ترس ایجاد کنند اما به نظر می رسد برخی از افراد چنین احساساتی را رشد می دهند و حتی از آنها لذت می برند.

قرار گرفتن مکرر در معرض یک شی یا موقعیت ترس می تواند منجر به آشنایی و سازگاری شود که می تواند احساس ترس و اضطراب را کاهش دهد.

این ایده پشت درمان است که در آن افراد به تدریج در معرض مواردی قرار می گیرند که آنها را به روشی کنترل شده و ایمن می ترساند در نهایت احساس ترس شروع به کاهش می کند.

انزجار یا تنفر

انزجار یکی دیگر از شش احساس اصلی است که اکمن توصیف کرده است انزجار را می توان به روشهای مختلفی از جمله:

زبان بدن: دور شدن از موضوع انزجار

واکنشهای بدنی: مانند استفراغ یا عقب گردن

حالات صورت: مانند چین و چروک بینی و پیچ خوردن لب بالا

این حس دافعه می تواند از موارد مختلفی نشات بگیرد از جمله طعم، دید یا بوی نامطبوع محققان بر این باورند که این احساس در واکنش به غذاهایی که ممکن است مضر یا کشنده باشند تکامل یافته است به عنوان مثال وقتی مردم غذاهایی که خراب شده اند را بو می کنند یا می چشند انزجار یک واکنش معمول است.

بهداشت ضعیف، عفونت، خون، فرسودگی و مرگ نیز می تواند پاسخ انزجارآمیز را تحریک کند این ممکن است یک راه بدن برای جلوگیری از مواردی باشد که ممکن است بیماری های قابل انتقال داشته باشد.

مردم همچنین می توانند انزجار اخلاقی را تجربه کنند وقتی دیگران را مشاهده می کنند که رفتارهای آنها را ناپسند، غیر اخلاقی یا شیطانی می دانند.

عصبانیت

عصبانیت می تواند یک احساس ویژه قدرتمند باشد که با احساس خصومت، تحریک، ناامیدی و خصومت نسبت به دیگران مشخص می شود مانند ترس و عصبانیت می تواند نقشی در جنگ یا واکنش گریز بدن شما داشته باشد.

وقتی تهدید احساس خشم ایجاد می کند ممکن است تمایل داشته باشید که خطر را از خود دور کنید و از خود محافظت کنید خشم اغلب از طریق:

حالات صورت: مانند اخم یا زل زدن

زبان بدن: مانند موضع گیری شدید یا رویگردانی

تن صدا: مانند زشت حرف زدن یا داد زدن

پاسخ های فیزیولوژیکی: مانند تعریق یا قرمز شدن

رفتارهای پرخاشگرانه: مانند ضربه زدن، لگد زدن یا پرتاب اشیا

در حالی که غضب اغلب به عنوان یک احساس منفی در نظر گرفته می شود اما گاهی اوقات می تواند چیز خوبی باشد این می تواند در کمک به مشخص شدن نیازهای شما در یک رابطه سازنده باشد و همچنین می تواند انگیزه شما را برای اقدام و یافتن راه حل برای مواردی که شما را آزار می دهد.

عصبانیت ممکن است به یک مشکل تبدیل شود در صورتی که بیش از حد باشد یا به روش هایی ناسالم، خطرناک یا مضر برای دیگران بیان شود. خشم کنترل نشده می تواند به سرعت به پرخاشگری، سؤ استفاده یا خشونت تبدیل شود.

این نوع احساسات می تواند عواقب ذهنی و جسمی داشته باشد عصبانیت کنترل نشده، تصمیم گیری منطقی را دشوار می کند و حتی می تواند بر سلامت جسمی شما تأثیر بگذارد.

خشم با بیماری های کرونر قلب و دیابت مرتبط است همچنین با رفتارهایی که خطرهای سلامتی مانند رانندگی تهاجمی، مصرف الکل و استعمال دخانیات را به همراه دارد ارتباط داده شده است.

تعجب

تعجب یکی دیگر از شش نوع اساسی احساسات انسانی است که در ابتدا توسط اکمن توصیف شده است غافلگیری معمولاً کوتاه و مختصر است و با واکنش فیزیولوژیکی بدنبال چیزی غیر منتظره مشخص می شود.

این نوع احساسات می تواند مثبت، منفی یا خنثی باشد به عنوان مثال یک سورپرایز ناخوشایند ممکن است شما شب هنگام به سمت ماشین خود می روید از پشت درخت شخصی جلوی شما پریده و شما را بترساند.

نمونه ای از یک سورپرایز خوشایند ورود به خانه است که می بینید نزدیکترین دوستانتان برای جشن تولد شما جمع شده اند غافلگیری اغلب با موارد زیر مشخص می شود:

حالات صورت: مانند بالا بردن ابروها، گشاد شدن چشم ها و باز کردن دهان

پاسخ های بدنی: مانند پرش به عقب

واکنش های کلامی: مانند داد زدن، جیغ زدن یا نفس نفس زدن

غافلگیری نوع دیگری از احساسات است که می تواند جنگ یا پاسخ گریز را تحریک کند اگر افراد دچار وحشت شوند ممکن است دچار ترشح آدرنالین شود که به آماده سازی بدن برای مبارزه یا فرار کمک می کند.

تعجب می تواند تأثیرات مهمی در رفتار انسان داشته باشد به عنوان مثال تحقیقات نشان داده است که افراد تمایل دارند به طور نامتناسبی وقایع شگفت آور را مشاهده کنند.

به همین دلیل است که حوادث غافلگیر کننده و غیرمعمول اخبار بیش از دیگران در حافظه برجسته می شود تحقیقات همچنین نشان داده است که افراد بیشتر تحت تأثیر استدلال های شگفت آور قرار می گیرند و از اطلاعات شگفت آور بیشتر می آموزند.

انواع دیگر احساسات

شناخت احساسات اصلی انسان توصیف شده توسط اکمن تنها بخشی از انواع مختلف احساساتی است که افراد قادر به تجربه آن هستند نظریه اکمن نشان می دهد که این احساسات اصلی در کل فرهنگ های سراسر جهان جهانی هستند.

با این حال سایر نظریه ها و تحقیقات جدید همچنان انواع مختلف احساسات و نحوه طبقه بندی آنها را کشف می کند اکمن بعداً تعداد دیگری از احساسات را به لیست خود اضافه کرد اما اظهار داشت که برخلاف شش احساس اصلی او لزوماً نمی توان همه اینها را از طریق حالت صورت رمزگذاری کرد. برخی از احساساتی که بعداً شناسایی کرد عبارتند از:

  • تفریح
  • تحقیر
  • قناعت
  • خجالت
  • هیجان
  • گناهکار
  • افتخار به موفقیت
  • تسکین
  • رضایت
  • شرمنده

نظریه های دیگر احساسات

همانند بسیاری از مفاهیم روانشناسی همه نظریه پردازان در مورد چگونگی طبقه بندی احساسات یا اینکه واقعاً احساسات اساسی چیست اتفاق نظر ندارند در حالی که نظریه اکمان یکی از شناخته شده ترین نظریه ها است نظریه پردازان دیگر ایده های خود را در مورد آنچه احساسات هسته اصلی تجربه انسانی را تشکیل می دهند ارائه داده اند.برای یادگیری بیشتر به کارگاه فنون تنظیم هیجان مراجعه نمایید.

به عنوان مثال برخی از محققان اظهار داشتند که فقط دو یا سه احساس اساسی وجود دارد برخی دیگر اظهار داشتند که احساسات در یک سلسله مراتب وجود دارد احساسات اولیه مانند عشق، شادی، تعجب ، عصبانیت و غم و اندوه را می توان بیشتر به احساسات ثانویه تقسیم کرد به عنوان مثال عشق از احساسات ثانویه مانند عاطفه و اشتیاق تشکیل شده است.

این احساسات ثانویه ممکن است بیشتر تجزیه شوند و به آنچه که تحت عنوان احساسات سوم شناخته می شوند تقسیم شوند. احساس ثانویه عاطفه شامل احساسات ثالثی مانند دوست داشتن، دلسوزی و لطافت است.

یک مطالعه جدیدتر نشان می دهد که حداقل 27 احساس متمایز وجود دارد که همه آنها بسیار به هم پیوسته اند پس از تجزیه و تحلیل پاسخ بیش از 800 مرد به بیش از 2000 کلیپ ویدیویی محققان یک نقشه تعاملی ایجاد کردند تا نحوه این احساسات را مربوط به هم نشان دهند.

محقق ارشد داچر کلتنر مدیر دانشکده مرکز علوم بزرگتر بزرگ توضیح داد: ما دریافتیم که 27 بعد مجزا و نه شش مورد لازم برای پاسخگویی به نحوه احساس اطمینان صدها نفر در پاسخ به هر فیلم است.

به عبارت دیگر احساسات حالاتی نیستند که به صورت جداگانه رخ دهند در عوض این مطالعه نشان می دهد که شیب های عاطفی وجود دارد و این احساسات مختلف رابطه عمیقی با هم دارند.

Alan Cowen نویسنده اصلی این مطالعه و دانشجوی دکترای علوم اعصاب در دانشگاه برکلی پیشنهاد می کند که روشن شدن بهتر ماهیت احساسات ما می تواند نقش مهمی در کمک به دانشمندان، روانشناسان و پزشکان در یادگیری بیشتر در مورد چگونگی احساسات زمینه فعالیت مغز، رفتار و رفتار آنها داشته باشد. وی با ایجاد درک بهتری از این حالات امیدوار است که محققان بتوانند درمان های بهتری را برای شرایط روانپزشکی ایجاد کنند.

سخن پایانی

احساسات از نحوه تأثیر در نحوه تعامل با دیگران در زندگی روزمره گرفته تا تأثیر بر تصمیماتی که می گیریم نقشی اساسی در نحوه زندگی ما دارند. با درک برخی از انواع مختلف احساسات می توانید درک عمیق تری از نحوه بیان این احساسات و تأثیری که بر رفتار شما دارند کسب کنید.

مهم است که به یاد داشته باشید هیچ احساسی تنها نیست در عوض احساسات بسیاری که تجربه می کنید بسیار ظریف و پیچیده هستند و با هم کار می کنند تا بافت غنی و متنوعی از زندگی عاطفی شما ایجاد کنند.

دسته‌بندی‌ها