چگونه فرزندان مودب و با ادبی تربیت کنیم؟

چگونه فرزندان مودب و با ادبی تربیت کنیم؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از والدین به دنبال پاسخ آن هستند این است که چگونه می توانند فرزندان مودب و با ادبی داشته باشند؟ چرا که آنها از این طریق می خواهند در موقعیت های مختلف به فرزندشان افتخار کنند که فردی با ادب است. همچنین بسیار برایشان مهم است که اگر کودک در شرایط مختلفی قرار گرفت که باید از خودش واکنشی نشان دهد چه عکس العملی را از خودش آشکار می کند.

به طور کلی لازم است بدانید که تربیت کودک برای والدین مانند دانشگاهی است که هزاران مطلب را بدون استاد و از خود کودک یاد می گیرید. البته در این مسیر شما باید بسیار آگاهانه برخورد نمایید و با اصول فرزند پروری آشنا باشید تا بتوانید فرزندانی با ادب و مودب را تربیت کنید.

در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص تربیت فرزندان مودب و با ادب را در اختیار شما والدین گرامی قرار دهیم تا بتوانید به صورت قدم به قدم روش ها و تکنیک های پرورش کودکان مودب را فرا بگیرید.

برای داشتن فرزندان مودب چه کارهایی باید انجام دهیم؟

در ابتدا باید یادآور شویم که اگر شما با اصول تربیت کودک و فرزند پروری آشنا باشید و در این مسیر همواره صبر و حوصله را در کارتان قرار دهید می توانید فرزندانی مودب و با ادب را تربیت نمایید. پیشنهاد می شود تا مقاله خصوصیات فرزندان آخر را بخوانید.

از طرف دیگر باید اشاره شود که والدین الگوی فرزندانشان هستند و اگر شما بتوانید بهترین الگو برای او باشید قطعا می توانید بچه های مودب و خوبی نیز داشته باشید. یعنی اگر شما رفتارهای خوبی را از خودتان نشان دهید او نیز همان ها را یاد می گیرید و سپس بهترین جلوه های رفتاری را از خودش نشان می دهد.

حالا لازم است به شما بگوییم که بچه های مودب و با ادب دارای چه خصوصیات و ویژگی هایی می باشند. چرا که شما باید با نوع رفتارهای بچه های با ادب آشنا باشید تا بدانید که چه مسیری را باید طی کنید.

بچه های مودب چه ویژگی هایی دارند؟

از نظر علمی کودکان با ادب دارای شایستگی های اجتماعی هستند و این به این معناست که هوش هیجانی آنها بسیار رشد یافته بوده و می توانند در موقعیت های مختلف بهترین رفتارها را از خودشان نشان دهند. در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا به صورت کامل شما را با صفات و ویژگی های بچه های مودب و با ادب آشنا نماییم.

کنار آمدن با شکست ها و پذیرش شرایط

همه ما می دانیم که اگر همواره تمام شرایط بر وفق مراد ما باشد و ما به بهترین شکل ممکن عمل کنیم کار بزرگی انجام نداده ایم و تمام کارهایی که در چنین موقعیت هایی از خودمان بروز می دهیم از نوع رفتارهای طبیعی است.

در کودکان نیز به همین شکل است و اگر شرایط برای کودک شما بسیار عالی و خوب باشد و او بسیار با ادب و مودب با شما و دیگران برخورد کند به این معناست که او در حالت طبیعی قرار دارد. موضوع از جایی شروع می شود که شرایط بر وفق مراد کودک نیست و باید شرایطی را بپذیرد که خیلی از ویژگی هایش را دوست ندارد.

در این شرایط اگر فرزند شما قدرت پذیرش شرایط سخت و دشوار را داشته باشد می توان اذعان داشت که او کودک با ادبی است. زیرا در این شرایط مشخص می شود که او خودش را با شرایط سخت سازگار و هماهنگ کرده است و می تواند با هر شرایطی کنار آید. همچنین پیشنهاد می شود تا به کارگاه آموزش فرزندپروری مراجعه فرمایید.

به عنوان مثال گاهی اوقات ممکن است فرزند شما در بازی با دوستانش ببازد و آنقدر قدرت پذیرش بالایی داشته باشد که به راحتی بتواند با آن کنار آید و شکست خودش را بپذیرد و هرگز رفتار نامناسبی را از خودش نشان ندهد. در این شرایط می توان بیان نمود که کودک شما فردی مودب و سالم است.

چرا که او دارای هوش هیجانی بالایی بوده است و می تواند شکست های زندگی اش را به صورت عالی مدیریت کند. اما اگر فرزند شما در شرایط شکست و ناکامی بسیار عصبانی شود و با دوستانش دعوا بگیرد و آنها را بزند به این معناست که هوش هیجانی او رشد نکرده است و مهارت خود تنظیمی نیز ندارد.

کنترل احساسات و پذیرش محدودیت ها

بخش مهم تربیت هر کودک مربوط به قوانینی است که والدین برای او مشخص می کنند. به عنوان مثال وقتی که مادرش از او می خواهد که هر روز باید اتاقش را مرتب کند و شب ها قبل از خواب مسواک بزند. تمام این قوانین برای تربیت صحیح وضع می شود و او باید به آنها متعهد باشد.

تکنیک هایی برای تربیت فرزندان مودب و با ادب

همواره به یاد داشته باشید کودکی که محدودیت ها و مرزهایی که برایش مشخص شده است را می پذیرد و تمام وظایفش را به درستی انجام می دهد کودک مودب و با ادبی است. زیرا او در این شرایط کارهایی را انجام می دهد که از تمامی مشکلات جلوگیری شود.

از طرف دیگر لازم است اشاره شود که فرزند مودب توانایی کنار آمدن با احساسات منفی را هم دارد. یعنی به راحتی می تواند خشم و ناراحتی هایش را کنترل کند. لازم به ذکر است که کنترل و مدیریت خشم نیز به هوش هیجانی بالایی دارد و در این مسیر کودک باید بتواند عواطف درونی اش را به خوبی مدیریت نماید.

همدلی و همکاری در انجام کارهای جمعی

کودکانی که توانایی درک احساسات دیگران را دارد در موقعیت های مختلف می توانند با دوستان هم سن و سال خودش همدلی و همکاری داشته باشد. یعنی اگر دوستش حال بدی داشته باشد او از طریق برقراری رابطه احساسی می تواند به دوستش کمک کند تا حال بهتری پیدا کند.

کودکان مودب هرگز فعالیت های جمعی یکه تازی نمی کنند و به راحتی می توانند با جمع کنار آیند. بنابراین متوجه شدیم که بچه مودب می تواند مسئولیت پذیر باشد و در انجام کارهای گروهی به راحتی با دیگران کنار آید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آموزش مهربانی به کودکان را بخوانید.

پذیرش نقطه نظرات دیگران نیز از جمله مواردی است که در کودکان مودب وجود دارد. یعنی هرگز در برخورد با دیگران خودخواه و خودمحور نیست و می تواند به نقطه نظرات دیگران توجه کند. او به حرف دیگران گوش می کند و نظر اطرافیان را می پذیرد. این در حالی است که کودکان بی ادب بسیار خودمحور هستند و هرگز نظرات دیگران را قبول نمی کنند و در هر شرایطی دست به لجبازی با بزرگترها می زنند.

بیان موثر احساسات و توجه به مشکلات دیگران

اگر توجه کرده باشید برخی از کودکان هنگام بازی با دوستان شان همواره دوست دارند تا در جایگاه بالایی قرار داشته باشند و در اصطلاح خودشان را رئیس می دانند. همچنین باید اشاره شود که آنها می خواهند تا نظراتشان را به دیگران تحمیل کنند. اما کودک با ادب روحیه دوستانه و رفاقتی داشته و چون با ادب و تربیت است می تواند با دوستانش بهترین رابطه را داشته باشد. او حرف دوستانش را گوش می کند و به نظرات و پیشنهادات آنها اهمیت می دهد.

کودک با ادب همواره تلاش می کند تا اگر برای دوستش مشکلی رخ داد به او کمک کند تا مشکلش را حل کند. یعنی اگر بین افراد مشکل و دعوایی ایجاد شد سریع تلاش می کند تا اختلاف بین آنها را رفع کند. چرا که کودکان مودب دارای مهارت حل مسئله خوبی هستند و هرگز دوستانشان را در مشکلاتشان تنها نمی گذارند و می توان گفت که آنها یاری گران بسیار خوبی هستند.

شایان ذکر است که کودکان مودب و با ادب به شکلی تربیت شده اند که بتوانند رابطه خوب و مناسبی با دیگران داشته باشند. آنها به شکلی درست قادر به بیان احساساتشان هستند و زمانی که ناراحت باشند به صورت واکنشی عمل نمی کنند و همواره می توانند به بهترین شکل ممکن است با دیگران رابطه برقرار کنند.

آموزش تربیت فرزندان مودب

اگر شما می خواهد فرزندانی مودب و با ادب داشته باشید لازم است تا به صورت کامل با شیوه های تعامل با کودک آشنا باشید. یعنی لازم است تا به فرزند خود مواردی مانند اصول رفتار درست و احترام به دیگران، مهارت همدلی، پذیرش محدودیت ها و سایر موارد را آموزش دهید. به یاد داشته باشید که در فرایند تربیت کودک لازم است تا صبر و شکیبایی داشته باشید. در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا با تکنیک های تربیت فرزندان با ادب آشنا شوید.

درست رفتار کردن

همانطور که گفته شد تمامی پدر و مادرها برای فرزندانشان الگو هستند و اگر آنها کارهای خوبی انجام دهند فرزندانشان نیز تلاش می کنند تا شبیه به آنها باشند. برای مطالعه بیشتر به مقاله درمان بد دهنی کودکان مراجعه فرمایید.

از این رو شما به عنوان پدر و مادر باید تلاش کنید تا در هر شرایطی به شکلی رفتار نمایید که دوست دارید تا فرزند شما نیز به همان صورت عمل کند. در واقع شما باید در مورد احساسات خود با فرزندتان گفتگو نمایید تا به او شناخت دهید و در این مسیر به او آموزش دهید که بهترین رفتار کدام است و او چگونه باید رفتار کند.

شما باید به کودک خود آموزش دهید که در رابطه با دیگران به احساساتش اهمیت دهد و تلاش کند تا فرد مقابل را به خوبی درک کند. به عنوان مثال اگر دوستش تنها است به او توجه کند و به او کمک کند تا حالش بهتر شود. بنابراین اگر شما به احساسات و عواطف فرزند خود اهمیت دهید و او را به خوبی درک کنید او نیز می تواند به دیگران توجه کند و به خوبی آنها را درک کند.

مشخص کردن محدودیت ها

لازم است تا به شکلی درست و سالم به کودکان خود حد و مرزها را مشخص کنید. یعنی شما باید در عین مهربانی جدی و قاطع باشید و هرگز از موضعی که تعیین کرده اید پایین نیایید. چرا که شما باید به کودک خود بگویید که قوانین مشخص شده برای همه مناسب است و همه ما باید به قوانین احترام بگذاریم. در این حالت شما بدون آنکه به احساسات فرزند خود صدمه ای وارد کنید برایش حد و مرزهایی را مشخص کرده اید که او می داند باید به آنها احترام بگذارد و هرگز از آنها تخطی نمی کند.

البته در این مسیر باید یادآور شویم که منظور از تعیین حد و مرزها مواردی است که برای فرزند شما لازم و ضروری است و والدین هرگز نباید قوانین نادرستی را برای کودکان خود تعیین کنند. زیرا اگر شما بسیار زیاد فرزندتان را محدود کنید و اجازه هیچ کاری را به او ندهید در واقع باعث می شود تا او به فردی یاغی تبدیل شود و یا آنقدر بی دست و پا باشد که در آینده حتی نتواند از حق خودش دفاع کند.

بنابراین متوجه شدیم که والدین باید از طریق مشخص کردن حد و مرزها به فرزندشان احترام بگذارند و به او کمک کنند تا او بتواند به قوانین احترام بگذارد. در این حالت احترامی متقابل بین شما وجود دارد و هم شما به او احترام می گذارید و هم او به شما و قوانینی که مشخص کرده اید متعهد می شود.

به عنوان مثال اگر فرزند شما خواسته غیر معقولی از شما دارد و برای آنکه شما به او اهمیت دهید و خواسته اش را برآورده کنید مدام گریه می کند و پایکوبی می کند شما نباید هیچ توجهی به او بکنید و لازم است بر سر موضع خودتان بایستید. در این شرایط شما به کارتان ادامه دهید تا او خودش آرام شود و اگر فرزند شما در این موقعیت ها کارهای خطرناکی را انجام می دهد باید او را در آغوش بگیرید و او را به اتاقش ببرید تا چند دقیقه تنها باشد و سپس بعد از مدتی مجدد آرام می شود.

واقع بینی و اجتناب از رفتارهای نامناسب

شما باید به شکلی با کودک خود رفتار کنید که او متوجه شود بسیاری از اتفاقاتی که در دنیا می افتد امری طبیعی است. به عنوان مثال اگر فردی را مشاهده می کند که دارای مشکل خاصی است باید به او توضیح دهید که به چه دلیل او دارای چنین مشکل و محدودیتی است تا او متوجه شود که چنین مواردی در دنیا وجود دارد و هرگز نباید برخورد نادرستی از خودش نسبت به این موارد نشان دهد.

چرا که اگر کودک با این موارد آشنا نشود ممکن است با دیدن فردی که دارای مشکل و معلولیت است او را مسخره کند و این رفتار در او نهادینه شود. بنابراین شما باید خیلی آرام و منطقی به او یاد دهید که تمامی این موارد بخشی از زندگی انسان ها است و شما باید آنها را بپذیرید.

اگر فرزند شما بسیار عصبانی است و به شما پرخاشگری می کند و شما را می زند به این دلیل است که می خواهد توجه شما را به خودش جلب کند. در این شرایط شما باید بر روی اعصاب خود کنترل و تسلط داشته باشید و هرگز در این موقعیت ها به او پرخاشگری نکنید. پیشنهاد می شود تا مقاله تاثیر جملات سمی بر کودکان را بخوانید.

با این که کارهای او برایتان بسیار ناراحت کننده است ولی شما نباید واکنش نادرستی را از خودتان نشان دهید. شما باید به چشم های او نگاه کنید و از طریق برقراری تماس چشمی و کلامی به او بگویید که انجام چنین رفتاری نادرست است و باید خودش را کنترل کند. یعنی او باید بیاموزد که هرگز با شما و دیگران با صدای بلند صحبت نکند و اگر چنین رفتاری از خودش نشان دهد شما هرگز به حرف هایش گوش نمی کنید.

توجه به گفتار و شرکت در فعالیت های اجتماعی

همانطور که گفته شد تمامی کودکان از والدینشان الگوبرداری می کنند و از گفتار و کردار آنها تقلید می کنند. از این رو شما باید در تربیت فرزندان خود به این نکته توجه داشته باشید که تمامی رفتارهای شما بر روی کودک تاثیر می گذارد.

به همین دلیل لازم است تا در هنگام صحبت کردن از واژه ها و عبارات خوب و مودبانه مانند لطفا، سپاسگزارم، اجازه دهید و ممنونم استفاده کنید تا او نیز یاد بگیرد که باید به شما و دیگران احترام بگذارد و تمامی خواسته هایش را بسیار محترمانه بیان کند.

شایان ذکر است که کودکان در سنین پایین آمادگی بسیار خوبی برای مسئولیت پذیری دارند و می توانند در فعالیت های اجتماعی شرکت کنند. آنها بسیار علاقه دارند تا به دیگران کمک کنند و در واقع این کارها موجب می شود تا احساس کنند که بزرگ شده اند.

شما باید در این مواقع به اندازه توانایی شان به آنها مسئولیت دهید و بخواهید که در برخی از کارها به شما کمک کنند. به عنوان مثال به فرزند خود بگویید که اگر دیگر از وسایل و اسباب بازی هایش استفاده نمی کند آنها را جمع کند و شما به او کمک کنید تا آن ها را به کودکان دیگر بدهد. همچنین می توانید از کودک خود بخواهید که در انجام کارها به شما کمک کند. مثلا هنگامی که می خواهید خانه را مرتب کنید از او بخواهید که برخی از کارهای ساده را انجام دهد.

بحث نکردن

اگر فرزند شما بر سر موضوعی با شما بحث می کند لازم است تا شما بحث را تمام کنید و به روشی محترمانه مانع ایجاد جنگ و دعوا شوید. زیرا کودکان برای آنکه قوانین و قواعد تعیین شده توسط والدین را بشکنند شروع به بحث می کنند و می خواهند از این طریق به هدفشان برسند.

فرزندان مودب چه خصوصیاتی دارند؟

به عنوان مثال ممکن است نخواهند مسواک بزنند یا تا دیر وقت بیدار بمانند و تلویزیون تماشا کنند یا در اتاقشان تنها بخوابند. از این رو شروع به بحث با والدینشان می کنند و از این طریق می خواهند به هدفشان برسند که والدین باید در این شرایط آگاهانه رفتار کنند و اجازه ندهند بحث ادامه یابد. برای مطالعه بیشتر لازم است تا مقاله آسیب های برچسب زدن به کودکان را بخوانید.

همانطور که گفته شد شما باید بر سر مواضع تان بمانید و هرگز اجازه ندهید که حد و مرزها شکسته شود. یعنی شما در این مواقع باید به کودک خود بگویید که قبلا راجع به این موضوع صحبت کرده ایم یا مثلا به او بگویید که الان وقت بحث نیست و باید کارهایی که لازم است را انجام دهید.

بررسی دلیل نافرمانی کودک

در واقع کودکان برای آنکه به اهداف خودشان برسند و والدین را وارد جنگ قدرت کنند دست به سرکشی و نافرمانی می زنند و از این طریق می خواهند تا قوانین تعیین شده را دور بزنند. در این موقعیت ها لازم است بدانید که فرزند شما تمام مواردی که شما مشخص کرده اید را می داند و صرفا دلیل مخالفتش این است که دوست ندارد محدودیت ها را بپذیرد. شما باید به گونه ای با او رفتار کنید تا بتوانید دلیل نافرمانی و حرف گوش ندادنش را متوجه شوید.

یعنی شما می توانید با پرسیدن چند سوال متوجه شوید که او حرف های شما را فهمیده است. مثلا می توانید از او بپرسید که فهمیدی من چی گفتم؟ یا به او بگویید که صحبت های من برایت روشن است؟ پاسخی که فرزندتان می دهد مشخص می کند که اوضاع از چه قرار است. گاهی اوقات کودک از پاسخ دادن طفره می رود تا متوجه شود که آیا شما جدی هستید یا خیر. زیرا اگر بفهمد که برخورد شما جدی نیست به کار خود ادامه می دهد.

در صورت نیاز معذرت خواهی کنید

برخی از کودکان با رفتارهایی که انجام می دهند موجب می شوند تا والدین عصبانی شوند و نتوانند خودشان را کنترل کنند و در این شرایط والدین از طریق تنبیه کلامی و بدنی باعث شده اند تا شیوه تربیتی آنها زیر سوال برود. در چنین مواقعی لازم است تا اشتباه خودتان را بپذیرد و با فرزند خود صحبت کنید و از او معذرت خواهی نمایید. اگر شما این کار را انجام دهید در واقع به او یاد می دهید که هر انسانی ممکن است دچار اشتباه و خطا شود و برای جبران کار اشتباهش باید معذرت خواهی کند.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد تربیت کودکان با ادب و مودب کار بسیار سخت و دشواری است و والدین در این مسیر باید بسیار آرام و صبور باشند. چرا که هر گونه واکنش اشتباه موجب می شود تا کارهایی که انجام داده اید زیر سوال برود. به طور کلی پدر و مادر باید بدانند که اگر می خواهند کودکانی با ادب داشته باشند لازم است تا خودشان رفتارهای سالم و خوبی را از خودشان نشان دهند و با استفاده از تکنیک ها و آموزش هایی که در این مقاله خدمت شما ارائه شد تلاش کنید تا بهترین روش برخورد با فرزندتان را داشته باشید.

دسته‌بندی‌ها