کارگاه آموزش مهارت حل تعارض در زندگی

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
100 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

در این قسمت از فروشگاه برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از پکیج های آموزشی با عنوان کارگاه آموزش مهارت حل تعارض در زندگی و روش های حل مسئله را برای دانلود در اختیار شما کاربران محترم وب سایت برنا اندیشان و تمامی علاقه مندان به کارگاه های روانشناسی قرار دهیم.

کارگاه آموزش مهارت حل تعارض در زندگی و روش های حل مسئله

در کارگاه آموزش مهارت حل تعارض در زندگی و روش های حل مسئله شما روش های حل تعارض در زندگی آشنا شده و تکنیک ها آن را به صورت عملی خواهید آموخت.

انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و در عین اینکه به بودن در کنار یکدیگر نیاز دارند، ناگزیر در ارتباط با یکدیگر دچار اختلاف نظر در خواسته ها و اهداف می شوند، موضوعی که روانشناس ها به آن تعارض می گویند.  وجود اختلاف و تعارض در هر رابطه ای اجتناب ناپذیر است اما داشتن مهارت حل تعارض به هریک از ما کمک می کند تا بتوانیم روابط صمیمانه تری را با اطرفیان تجربه کنیم.

چرا تعارض به وجود می آید؟

یک رابطه به دلایل مختلفی می تواند به سمت تعارض پیش برود.

از جمله مهم ترین علل تعارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تفاوت در دنیای پدیداری افراد
  • متفاوت بودن نظام ارزشها
  • اولویت بندی متفاوت نظام ارزش ها نزد افراد

اما دلایلی هم وجود دارد که باعث می شود تعارض به سمت یک رابطه مخرب پیش برود و بهتر است ابتدا با آن ها آشنا شویم .

اهداف رقابتی و شرایط برنده / بازنده

کسانی که مدام به دنبال رقابت ناسالم هستند و تحت هر شرایطی می خواهند برنده باشند، تعارض را به سمت یک رابطه مخرب می برند.

سوء برداشت و پیش فرض منفی

اگر نسبت به تعارض پیش فرض های منفی داشته باشیم نمی توانیم روابط خود را به درستی مدیریت کنیم. به عنوان مثال کسی که این باور را دارد که تعارض داشتن در یک رابطه خیلی بد است و یا اینکه وجود تعارض یعنی طرف مقابل به من علاقه ای ندارد اصلا به دنبال یادگیری مهارت حل تعارض نمی رود و وجود هرمشکلی منجر به تخریب بیشتر روابطش می شود .

کاهش ارتباطات

وقتی به دنبال یک تعارض، ارتباطات خود را کم می کنیم عملا فرصت گفت و گو و ترمیم رابطه را ازخود و طرف مقابل سلب کرده و به تنش های موجود بیشتر دامن می زنیم. در حالی که حفظ روابط و گفت و گو درباره تعارض به حل اختلافات کمک شایانی خواهد کرد.

مبهم شدن موضوع اصلی تعارض

اگر بتوانیم مسائل مشترک بین خود و دیگری که منجر به تعارض شده است را به طور عملیاتی و دقیق تعریف کنیم تا حد زیادی به حل اختلافات کم کرده ایم. اما گاهی طرفین نیز خود نمی دانند دقیقا به دنبال چه چیزی هستند و همین موضوع مشکل را دو چندان میکند.

موضع گیری شدید و پافشاری بر روی آن

بعضی ویژگی های شخصیتی باعث می شود افراد نه تنها تعارض خود را حل کنند بلکه روابط پر تنش تری را نیز تجربه کنند. مثلا موضع گیری های شدید و پافشاری بر روی حرف خود در اکثر موارد منجر به اختلافات گسترده تر می شود.

بزرگنمایی اختلافات و فاجعه سازی

بزرگ کردن تعارضات و اغراق آمیز نشان دادن آن، مانع از حل تعارض سازنده است. اما اگر افراد سعی کنند سبک تفکر خود را عوض کنند و به این نکته توجه کنندکه هر فردی در زندگی شغلی و شخصی خود در رابطه با اطرافیان دچار تعارض می شود راحت تر با مسائل موجود کنار می آیند.

گام اول: کسب نگرش کارآمد راجع به تعارض

کسب مهارت حل تعارض بدون داشتن یک نگرش مثبت و سازنده راجع به تعارض امکان پذیر نیست.

مولفه های نگرش کارآمد:بین افراد صمیمی هم تعارض پیش می آید. خواستن چیزهای متفاوت خوب است.

نیازهای هر دو طرف ارزش مساوی دارند.

تعارض باید با همکاری یکدیگر حل شود.

مثال:

علی می خواهد به سینما برود ولی مریم می خواهد به میهمانی برود.

مولفه اول: « علی: خوب است که ما خواسته های متفاوت داریم، من دوست دارم که به سینما بروم و تو دوست داری به میهمانی بروی.»

مولفه دوم : «نیازهای هر دو ما منطقی است.»

مولفه سوم : « تعارض خود را با هم حل می کنیم و از خواسته های همدیگر آگاه می شویم.»

گام دوم: مذاکره و حل تعارض

قبل از مذاکره خواسته های خود را مشخص کنید . برای این منظور می توانید از بارش فکری، جستجوی اطلاعات و ایجاد پیشنهادات متقابل استفاده کنید.

برای این منظور می توانید گام های زیر را اجرا کنید:

الف) قبل از مذاکره قواعد زیر را در ذهن خود مرور کنید:

من با آرامش تعارض را می پذیرم.

من از بحث با طرف مقابل نتیجه منصفانه ای را می خواهم که مورد توافق دو طرف باشد و برای هر دو خوب باشد.

من منعطف هستم و متوجه پیام های ذهن خود هستم.

ب) توصیف موقعیت مورد نظر: موقعیت تعارض را بطور عینی، بی طرفانه و بدون دخالت دادن احساسات خود توصیف کنید.

ج) برچسب زدن به تمامی احساسات مثبت و منفی خود در آن موقعیت.این کار باعث می شود که واقعیت تحت الشعاع احساستان قرار نگیرد.

د) علایق و نیازها را در سه ستون بنویسید:

ستون اول: علایق و نیازهای عینی و غیر عینی خود را بنویسید.

ستون دوم: علایق و خواسته های عینی و غیر عینی طرف مقابل خود را بنویسید.

ستون سوم: علایق مشترک را بنویسید. مشخص کنید که هر دوی شما چه می خواهید (مهم ترین ستون).

ه) تهیه راه حل های آزمایشی با در نظر گرفتن وضعیت مورد نظر:

  • راه حل ایده آلی من کدام است؟
  • راه حل قابل قبول من کدام است؟
  • راه حل غیر قابل قبول من کدام است؟
راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.