شناخت خصوصیات بهداشت روان و ملاک های سلامت روان برای انسان ها

شناخت خصوصیات بهداشت روان و ملاک های سلامت روان برای انسان ها

بهداشت روان دارای ملاک هایی است که مشخص می کند انسان ها چگونه باید سلامت روان خود را حفظ کنند و از طریق یادگیری چه مهارت هایی می توانند همواره سالم زندگی کنند. ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان شناخت خصوصیات بهداشت روان و ملاک های سلامت روان برای انسان ها را در اختیار شما مخاطبین محترم وب سایت برنا اندیشان قرار دهیم پس اگر تمایل دارید تا در رابطه با بهداشت روان بیشتر بدانید تا انتهای مقاله شناخت خصوصیات بهداشت روان با گروه علمی پژوهشی برنا اندیشان همراه باشید.

شناخت خصوصیات بهداشت روان و ملاک های سلامت روان برای انسان ها

با دانستن شناخت خصوصیات بهداشت روان می توانید از زندگی سالمی برخوردار شوید و با یادگیری مهارت های لازم همواره به صورت شاد و به دور از مشکلات روانی زندگی کنید.

خصوصیات بهداشت روان

همیشه تعریف بیماریهای روانی آسانتر از تعریف سلامت روان بوده است. در ایالات متحده انجمن روانپزشکی آمریکا به طور سنتی سازمانی برای تعریف اختلالات روانی بود (از اوایل سال 1917 که به عنوان انجمن سرپرستان پزشکی موسسات  آمریکا شناخته می شد).

اخیراً بسیاری تشخیص داده اند که سلامت روان بیش از نبود بیماری روانی است حتی اگر بسیاری از افراد اختلال روانی قابل تشخیص ندارند واضح است که برخی از نظر روان از دیگران سالم ترند.برای یادگیری بیشتر به کارگاه بهداشت روان مراجعه نمایید.

بهداشت روان چیست؟

سازمان بهداشت جهانی اظهار داشت که سلامت روان فقط فقدان بیماری روانی نیست این شامل یک وضعیت رفاهی است که در آن افراد قادر به کنار آمدن با استرس های عادی زندگی روزمره هستند بهداشت روان به مردم این امکان را می دهد تا توانایی های خود را تشخیص دهند به طور مثمر ثمر کار کنند و به جوامع خود کمک های قابل توجهی کنند.

مشخصات

بهداشت روان نه تنها به بهزیستی عاطفی بلکه به نحوه تفکر و رفتار افراد نیز اشاره دارد تعدادی از عوامل مختلف وجود دارد که بر سلامت روان تأثیر می گذارد.

رضایت از زندگی

توانایی فرد برای لذت بردن از زندگی به طور مکرر به عنوان شاخص سلامت روان و سلامتی مورد استفاده قرار می گیرد این اغلب به عنوان درجه ای از فرد برای استفاده از مهمترین جنبه های زندگی خود تعریف می شود.

برخی از عواملی که نقش مهمی در رضایت از زندگی داشته اند عبارتند از: عدم احساس بیماری، روابط خوب، احساس تعلق، فعالیت در کار و اوقات فراغت احساس موفقیت و غرور، تصورات مثبت از خود، احساس استقلال و احساس امید.

تاب آوری

توانایی بازگشت به عقب از ناملایمات به عنوان مقاومت یا همان تاب آوری یاد شده است. افرادی که تاب آور هستند نیز تمایل دارند دیدگاه مثبتی نسبت به توانایی خود در کنار آمدن با چالش ها داشته و در صورت نیاز از حمایت اجتماعی برخوردار شوند کسانی که مقاومت بیشتری دارند نه تنها می توانند با استرس کنار بیایند بلکه حتی در مقابل آن نیز رشد می کنند.

حمایت کردن

حمایت اجتماعی برای سلامت روان مهم است اثبات شده است که تنهایی اثرات منفی بر سلامتی دارد این مسئله با مشکلات بهداشت جسمی و روحی از جمله بیماری های قلبی عروقی، افسردگی، مشکلات حافظه، سؤ مصرف مواد مخدر، الکل و تغییر عملکرد مغز مرتبط است.

آموزش کامل اصول بهداشت روان

شناخت خصوصیات بهداشت روان

کاهش حمایت اجتماعی ناشی از تغییرات زندگی مانند رفتن به دانشگاه، مواجه شدن با مشکلات اجتماعی، تغییر شغل یا طلاق می تواند تأثیر منفی بر سلامت روان داشته باشد.

خوشبختانه تحقیقات نشان می دهد که لزوماً مهمترین ارتباط اتصالات حمایتی شما نیست کیفیت این روابط مهم است.

انعطاف پذیری

داشتن انتظارات سخت گاهی می تواند استرس بیشتری ایجاد کند انعطاف پذیری هیجانی ممکن است به همان اندازه انعطاف پذیری شناختی مهم باشد. افراد دارای ذهن سالم طیف وسیعی از احساسات را تجربه می کنند و به خود اجازه می دهند این احساسات را ابراز کنند بعضی از افراد احساسات خاصی را خاموش می کنند و احساس می کنند غیر قابل قبول است.

عدم انعطاف پذیری روانشناختی با برخی از انواع آسیب شناسی روانی مرتبط است در حالی که تحقیقات نشان می دهد افزایش انعطاف پذیری به تعادل بهتر زندگی و بهبود انعطاف پذیری مربوط می شود.

چالش های سلامت روان

اتحاد ملی بیماری های روانی (NAMI) اظهار داشت که تخمین زده می شود هر 5 نفر از بزرگسالان ایالات متحده هر ساله با یک مشکل بهداشت روانی روبرو می شوند.

خطرات مربوط به سلامت روان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تبعیض
  • قرار گرفتن در معرض ضربه
  • سابقه خانوادگی بیماری روانی
  • درآمد کم
  • بیماری پزشکی
  • دسترسی ضعیف به خدمات بهداشتی
  • عزت نفس ضعیف
  • مهارت های اجتماعی ضعیف
  • نابرابری های اجتماعی
  • مصرف مواد

برخی از عواملی که می توانند در محافظت در برابر سلامت روانی ضعیف کمک کنند از جمله داشتن روابط اجتماعی حمایتی، مهارت های مقابله ای قوی، فرصت های تعامل در اجتماع و امنیت جسمی و روانی.

چگونه از نظر ذهنی سالم بمانیم

وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده پیشنهاد می کند که برخی از راه هایی که می توانید سلامت روانی را تقویت و حفظ کنید عبارتند از:

  • درگیر شدن در یک ورزش منظم
  • خواب کافی
  • کمک به دیگران
  • یادگیری مهارت های جدید کنار آمدن برای کنترل استرس
  • در ارتباط بودن با افراد دیگر
  • تلاش برای داشتن نگاه مثبت به زندگی

درصورت داشتن مشکل نیز مهم است که بتوانید کمک بگیرید اگر می خواهید به بهبود سلامت روان خود و یا رفع یک مشکل روانی کمک کنید با پزشک یا متخصص بهداشت روان صحبت کنید.

سخن پایانی

سلامت روان بسیار مهم است توجه به این نکته حائز اهمیت است که عوامل زیادی تعیین کننده سلامت روان و بهزیستی کلی هستند عوامل فردی در این امر نقش مهمی دارند اما شرایط اجتماعی، محیطی و مالی نیز با این عوامل فردی در تعامل پویا هستند تا سلامت روان را تقویت یا تهدید کنند.

دسته‌بندی‌ها