در برخورد با مزاحمت خیابانی چه کار کنیم؟

در برخورد با مزاحمت خیابانی چه کار کنیم؟

مزاحمت خیابانی موضوعی است که در هر جامعه ای وجود دارد و همواره عده ای از افراد در خیابان برای دیگران مزاحمت ایجاد می کنند و در نهایت مشکلات فراوانی را برای اشخاص مختلف ایجاد می کنند. شایان ذکر است که مزاحمت خیابانی یکی از معضلاتی است که می تواند آسیب های مختلف جسمی و روانی را به شخص وارد کند.

باید اشاره شود که همواره زنان و دختران قربانی مزاحمت های خیابانی می شوند و نمی دانند چگونه خاطرات مربوط به آن را از ذهنشان خارج کنند. چرا که وقتی فردی در خیابان مورد حمله یا مزاحمت قرار می گیرد دچار استرس پس از آسیب می شود و حتی ممکن است تا چندین مدت با آن موضوع درگیر باشد.

با توجه به اهمیتی که موضوع مزاحمت خیابانی دارد در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا به صورت تخصصی ابعاد مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و مشاهده نماییم که چه دلایلی در ایجاد مزاحمت های خیابانی دخیل هستند.

مزاحمت خیابانی چه دلایل دارد؟

با توجه به این که بازه سنی مزاحمین خیابانی از ۱۶ الی ۶۰ سال است به صورت دقیق نمی توانیم دلیل اصلی آن را مشخص کنیم. اما با توجه به مطالعاتی که در این باره انجام شده است در ادامه به دلایل و علل اصلی ایجاد مزاحمت های خیابانی اشاره می کنیم. پیشنهاد می شود تا مقاله مهارت های فرزندپروری را مطالعه نمایید.

تربیت اشتباه فرزندان : اگر در دوران کودکی به افراد در خصوص احترام به حقوق شهروندی و حفظ امنیت دیگران آموزشی داده نشود می توانیم در آینده با مشکلاتی مواجه شویم.

عقده های جنسی سرکوب شده در سنین مختلف.

اختلالات روانی : زمانی ک انسان ها از نظر روانی در وضعیت سالمی قرار داشته باشند می توانیم توقع داشته باشیم که هیچ گونه آسیبی وجود نخواهد داشت.

آشنایی با علت اصلی مزاحمت خیابانی

بیکاری : از جمله دلایلی که در جوانان می تواند سبب بروز مزاحمت خیابانی شود بیکاری است. زیرا وقتی فرد به سرکار برود و سرش مشغول کار باشد هرگز وقت نمی کند که بخواهد برای کسی مزاحمت ایجاد کند.

جدایی و تفکیک جنسیت : زمانی که از دوران کودکی دختر و پسر را از یکدیگر جدا کنند و افراد نتوانند از جنس مخالف شناخت خوبی به دست آورند قطعا در آینده با مشکلات بسیاری مواجه می شوند.

احساس برتری : از دیگر دلایلی که می تواند سبب بروز مزاحمت خیابانی شود حس قدرت و توجهی است که افراد مزاحم آن را به دست می آورند.

آموزش پیشگیری از مزاحمت خیابانی

یکی از بهترین روش های جلوگیری از مزاحمت های خیابانی عدم حضور در مکان هایی است که می تواند امکان بروز مزاحمت خیابانی را افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهد که ۱۰۰ درصد قربانیان مزاحمت خیابانی کودکان و زنان هستند. از این رو پیشنهاد می شود تا در موقعیت های مشابهی که می تواند سبب بروز این مشکل شود قرار نگیرید.

بسیاری از افراد بر این باورند که پوشش نامناسب علت اصلی ایجاد مزاحمت های خیابانی است. اما باید بدانیم تعداد زیادی از افرادی که شاکی مزاحمت خیابانی بوده اند از افرادی هستند که کاملا حجاب را رعایت می کنند.

به همین دلیل باید بدانید که هرگز در محیط های خلوت و نامناسب تردد نداشته باشید و همچنین خلاف عرف جامعه نیز رفتار نکنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله درمان بد دهنی کودکان را مطالعه فرمایید.

با مزاحمین خیابانی چگونه رفتار کنیم؟

به طور کلی برای هرگونه مزاحمت در مکان های عمومی مجازات سنگینی وجود دارد. به عنوان مثال مزاحمت های جنسی، سد معبر در تاکسی و اتوبوس، متلک انداختن و تهدید کردن و سایر موارد به عنوان مزاحمت شناخته می شود و از ۶ ماه الی ۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق دارد.

همچنین باید اشاره شود اغلب مزاحمین خیابانی به سمت افرادی می روند که احساس می کنند می توانند به آنها تسلط داشته باشند.

ما در ادامه شما را با روش هایی آشنا می کنیم که لازم است تا در مواجه با مزاحمین خیابانی به این روش رفتار کنیم.

بی محلی به فرد مزاحم

به یاد داشته باشید که فرد مزاحم یک انسان بیمار بوده و به دنبال ارضای نیازها و عقده های روانی خودش است. از این رو بهترین روش برای مقابله با آنها بی محلی کردن نسبت به آنها است. به همین دلیل زمانی که شما در مکان خلوتی قرار دارید و فردی برای شما مزاحمت درست کرده است به هیچ وجه با او وارد بحث نشوید و سعی کنید با بی محلی از او دور شوید.

برخورد خونسرد و قاطعانه

تمام مزاحمین خیابانی از ترس افراد قربانی تغذیه می کنند و به سراغ اشخاصی می روند که می دانند می توانند به راحتی به آنها مسلط شوند. به همین دلیل زمانی که فردی برای شما در خیابان ایجاد مزاحمت کرد مستقیم به چشمانش زل بزنید و با زبان بدنی قاطع کار زشتی که انجام داده است را به او گوشزد کنید.

بنابراین در این زمان لازم است تا شما مهارت جرات مندی را بدانید تا بتوانید با فرد مزاحم برخورد جدی و قاطعی داشته باشید. پیشنهاد می شود تا مقاله درمان اعتیاد جنسی را مطالعه نمایید.

التماس نکنید

هرگز در چنین موقعیت هایی که فردی مزاحم شده است نباید با او مهربان باشید یا نباید به او التماس کنید. مثلا نباید از واژه هایی مانند خواهش می کنم یا لطفا از او خواهش کنید که شما را اذیت نکند. زیرا زمانی که شما به فرد مزاحم احساس قدرت می دهید او بسیار شجاع می شود و بیشتر شما را اذیت می کند.

عصبانی نشوید

اگر شما عصبانی شوید و از خودتان رفتارهای پرخاشگرانه نشان دهید به این معناست که شما ترسیده اید و در واقع ضعف خودتان را به دیگران نشان می دهید. به همین دلیل لازم است تا اعصاب خودتان را کنترل کنید و در چنین شرایطی شروع به ناسزاگویی نکنید.

مزاحم خیابانی را تهدید نکنید

هنگامی که فردی برای شما ایجاد مزاحمت می کند نباید او را تهدید کنید یا با فریاد بخواهید او را بترسانید. چرا که این کار قدرت فرد را زیر سوال می برد و در نتیجه بیشتر او را تحریک می کنید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله مدیریت نیازهای جنسی نوجوانان را بخوانید.

نباید سکوت کنید

زمانی که شرایط برایتان وجود دارد تا بتوانید این موضوع را به دیگران بگویید نباید سکوت کنید. یعنی نباید از ترس آبروی خود سکوت کنید و هیچ اقدامی انجام ندهید. چرا که اگر شما در مقابل مزاحمت او سکوت کنید او گستاخ تر می شود و بیشتر برای دیگران مزاحمت ایجاد می کند.

با مزاحمین خیابانی چگونه باید رفتار کنیم؟

به عنوان مثال اگر در مکان هایی مانند پارک یا مترو مورد آزار و مزاحمت قرار گرفتید باید به مسئولین آنجا اطلاع دهید و موضوع را خیلی سریع گزارش کنید.

یادگیری فنون دفاع شخصی

همچنین پیشنهاد می شود تا با فنون رزمی آشنا باشید که در چنین مواقعی بتواند از خودتان دفاع کنید. البته این روش آخرین راه برای دفاع از خود در برابر مزاحمت خیابانی است و شما به جز آن هیچ راه دیگری ندارید.

البته باید بدانید که هرگز نباید کاری انجام دهید که به ضرر شما تمام شود. به عنوان مثال اگر شما بخواهید از زور استفاده کنید و به فرد مزاحم آسیبی وارد کنید که دچار مشکل شود قطعا قانون شما را مجازات خواهد کرد. از این رو بهترین روش برای برخورد با مزاحمین خیابانی این است که خیلی سریع موقعیت را ترک کنید و موضوع را به پلیس گزارش دهید.

نتیجه گیری

اگر شما مورد آزار و مزاحمت خیابانی قرار گرفته اید و مدت هاست که از این حادثه می گذرد و حال شما همچنان بد است. نیاز دارید تا به یک مشاور یا روانشناس مراجعه کنید که بتوانید به شما کمک کند تا به شرایط عادی زندگی تان بازگردید.

از این رو باید بدانید که مزاحمت های خیابانی در هر جایی وجود دارد و می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به جسم و روان فرد وارد کند. به عنوان مثال حتی ممکن است مزاحمین به یک مرد حمله کنند و به او آسیب جسمی وارد کنند که همین مورد می تواند اثرات روانی بلند مدتی را در ذهنش ایجاد کند.

دسته‌بندی‌ها