دلایل گریه و شناخت فواید و مضرات آن

دلایل گریه و شناخت فواید و مضرات آن

در رابطه با گریه مطالب زیادی وجود دارد و تمامی انسان ها در طول زندگی شان بارها و بارها گریه کرده اند و هر بار به دلایل مختلفی بوده است که تعداد آن در دوران کودکی بسیار بیشتر بوده است و هر چه که سن افراد می شود سعی می کنند تا جلوی گریه شان را بگیرند و خودشان را به شکلی نشان دهند که ما انسانی هستیم که گریه نمی کنیم چرا که در برخی از فرهنگ ها گریه نشانه ضعف است و کسی که گریه می کند را ضعیف می پندارند. در این بخش از مجله عملی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان دلایل گریه و شناخت فواید و مضرات آن را در اختیار شما علاقه مندان به مقالات علمی قرار دهیم.

گریه کردن چه دلیلی دارد و چه فواید و مضراتی دارد؟

حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا واقعا گریه کردن نشانه ضعیف بودن و شرمندگی است؟ همواره از گریه استفاده می کنیم تا بتوانیم غم و ناراحتی درونی مان را تخلیه کنیم، به طوری که در بسیاری موارد تخلیه بار هیجانی دقیقا مانند نسخه پزشک به بیمار عمل می کند و فرد را آرام می کند و در تشبیهی که می توانیم برای گریه به کار ببریم عطسه است که اگر شما بخواهید جلوی آن را بگیرید موجب آسیب به رگ های مغزی میشوید که می تواند خطرناک باشد. به همین دلیل بسیاری از روانشناسان معتقدند که گریه کردن باعث تخلیه هیجانی فرد می شود و اگر فرد سعی کند جلوی آن را بگیرد در واقع به خودش صدمه می زند.

فواید گریه برای مردان

موضوعی که بسیار مهم است بحث فرهنگ ها و نگرش موجود در هر فرهنگ است که در رابطه با گریه دارد. به طوری که برخی از فرهنگ ها گریه را برای انسان ضروری می دانند و افراد خیلی راحت گریه می کنند که می تواند شامل گریه ناشی از شوق باشد که به آن در اصطلاح اشک شوق هم گفته می شود و یا گریه ناشی از ناراحتی و غم باشد. در مقابل هم ما شاهد برخی از فرهنگ ها هستیم که گریه را نشانه ضعف و زبونی می دانند و گاهی نیز برای آن جنسیت تعیین می کنند برای مثال می گویند مرد که گریه نمی کند و همین جمله می تواند آثار زیان باری برای سلامت مردان یک جامه داشته باشد برای مثال عدم تخلیه هیجانی و ناراحتی در بلند مدت می تواند باعث سایر مشکلات جسمی و یا روانی شود. پیشنهاد می شود تا مقاله احساس گناه را مطالعه فرمایید.

گریه شدید چه مفهومی دارد؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم گریه کردن به طور کلی یک واکنش رفتاری و عاطفی و هیجانی است که افراد نسبت به محرک های بیرونی که می تواند شامل درد و غم و شادی و … باشد آن را انجام می دهند و به عبارت دیگر گریه کردن یک واکنش طبیعی بدن است.

نکته ای که در رابطه با گریه باید باید به آن اشاره شود این است که گریه کردن احساسی فقط در انسان وجود دارد چرا که گریه هایی که حیوانات مثل فیل یا تمساح انجام می دهند ارتباطی به احساسات ندارد. برای مثال در تمساح ها که به اشک تمساح شناخته می شود به دلیل فشاری است که تمساح به آرواره هایش می آورد و باعث می شود تا غده های اشک فعال شود و از چشمهایش اشک سرازیر شود این عمل به این معنا نیست که تمساح موجودی احساسی است.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل درمان سوگ و فقدان


بنابراین در این حیوانات شک ریختم عملی بیولوژیکی است و نه احساسی. همچنین باید بیان شود که گریه کردن و اشک ریختن دو عمل جدا از هم هستند به طوری که گاهی اوقات ممکن است فرد گریه نکند ولی از چشمانش اشک جاری شود که می تواند به هر دلیلی باشد به عنوان مثال هنگام پوست کندن پیاز از چشم فرد اشک می آید ولی او گریه نمی کند و یا وقتی شما فلفل تند مصرف می کنید از چشمانتان اشک جاری می شود در حالی که این اشک برای گریه نیست و به عبارتی شما گریه نکرده اید. بنابراین گریه کردن مربوط به واکنش ها و حالات درونی انسان است که رخ می دهد.

گریه شدید در مردان و زنان

نکته ای که در این رابطه باید بیان شود این است که تا زمان بلوغ نسبت گریه دختر و پسر تقریبا برابر است ولی بعد از بلوغ به دلیل ترشح هورمون پرولاکتین که موجب تولید اشک می شود در زنان بیشتر می شود به همین دلیل گریه کردن در زنان بیشتر از مردان است. همچنین تحقیقات نشان می دهد که به طور کلی زنان ۵ برابر بیشتر از مردان گریه می کنند به طوری که گریه هایی که توسط زنان انجام می شود معمولا خیلی پر سر و صداست و اشک فراوانی نیز از چشم هایشان جاری می شود.

آشنایی با دلایل گریه خانم ها

در حالی که اگر دقت کرده باشید مردان معمولا بی صدا گریه می کنند و خیلی کم اشک می ریزند. در مورد دلیل گریه کردن در زنان نیز باید اشاره شود که زنان معمولا بعد از دعوا و مشاجره به دلیل احساساتی که در آن ها ایجاد می شود شروع به گریه می کنند در حالی که مردان معمولا بعد از یک اتفاق مثبت شروع به اشک ریختن می کنند.

همچنین باید اشاره شود که به دلیل بزرگتر بودن غدد تولید اشک در زنان، آن ها به طور طبیعی بیشتر می توانند گریه کنند و نگرش های فرهنگی هم در مورد زنان سهل گیر بوده و به آنها اجازه می دهد که خیلی راحت تر از مردان گریه کنند در حالی که در برخی از فرهنگ ها ما شاهد هستیم که به طور کلی گریه کردن را برای مردان امری زشت و ناپسند می دانند به خصوص در مراکزی که همه مرد هستند مانند پادگان های سربازی که اگر مردی گریه کند همه به او می خندند و انگار که اصلا پدیده عجیبی را دیده اند در حالی که او نیز انسان است و می تواند گریه کند و اگر خیلی از مردها گریه نمی کنند به دو دلیل است که اولین دلیل همانطور که اشاره کردیم مربوط به مسائل فیزیولوژیکی و هورمونی است و دلیل دوم هم به خاطر نوع تربیت و نگرش فرد است یعنی اگر مردی گریه می کند در مقابل مردی که گریه نمی کند به هیچ وجه به معنای قوی تر بودن مردی که گریه نمی کند نیست بلکه فقط ناشی از تفاوت های فردی است.

آشنایی با انواع گریه

بسیاری از محققان تلاش های زیادی انجام دادند تا بتوانند معنای تمام اقسام گریه را در انسان ها کشف کنند که نتیجه کارشان باعث شد تا ۷ نوع گریه را شناسایی کنند، البته باید اشاره شود که این ۷ نوع بسیار زیاد اتفاق می افتد و در بسیاری از انسان ها مشترک است و انواع دیگری هم وجود دارد که بسیار نادر است.

گریه به دلیل تغییرات

همانطور که از نام این نوع گریه بر می آید متوجه می شویم که این نوع گریه به دلیل دگرگونی های پیرامون مان رخ می دهد برای مثال وقتی فردی یکی از عزیزانش را از دست می دهد گریه می کند. ویژگی اصلی این نوع گریه این است که شیب تند و عمق بسیار زیادی دارد به طوری که نمی توانیم آن را کنترل کنیم به گونه ای که اگر توجه کرده باشید در مراسم های خاکسپاری هر چقدر هم تلاش کنید نمی تواند مانع گریه فردی شوید که عزیزش را از دست داده است و به همراه گریه هق هق های زیادی شنیده می شود که موجب می شود تا فرد در تنفس هم دچار مشکل شود یعنی این نوع گریه آنقدر شدید است که فرد به جز این کار، نمی تواند کار دیگری انجام دهد به همین دلیل ما با این نوع گریه روبرو هستیم.

شناخت انواع گریه

البته به دلیل خاصیتی که در این گریه وجود دارد به مرور زمان و با گذشت چند روز عمق آن کاهش می یابد و مشاهده می کنید که فرد مانند روزهای ابتدایی غمگین و ناراحت نیست و اگر هم گریه کند خیلی شدید نیست. همچنین یکی از فلاسفه یعنی ارسطو در رابطه با این نوع گریه کردن بیان می کند که این سبک از گریه موجب تخلیه هیجانی در فرد می شود و با گذشت زمان بینشی در انسان رخ می دهد که فرد بعد از آن با این که از موضوع ناراحت است ولی گریه نمی کند و اگر هم گریه کند خیلی عمیق نیست. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله تشخیص انواع گریه کودک را مطالعه نمایید.

حال نکته ای که وجود دارد این است که تمامی روانشناسان قصد دارند تا همین بینش در فرد ایجاد شود تا بتواند به رخداد ایجاد شده با دید جدید بنگرد که باعث می شود تا فرد بتواند به زندگی عادی خودش بازگردد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش درمان اختلال افسردگی


نکته : گریه کردن زیاد میتواند یکی از دلایل افسردگی باشد که باید برای درمان به یک روانشناس و یا یک روانپزشک مراجعه شود زیرا عدم درمان افسردگی خطرات جدی به دنبال دارد.

گریه به خاطر شادی

این نوع گریه به دو دلیل اتفاق می افتد، دلیل اول به این خاطر است که بعد از مدت ها فرد یک شادی بسیار عمیق را تجربه کرده است و چون اتفاق شادی بخشی رخ داده است فرد بسیار خوشحال است و شروع به گریه می کند برای مثال اگر در یک بازی برنده شوید و گریه کنید ناشی از این نوع گریه است و دلیل دوم هم به این خاطر است که چون هم اکنون اتفاقی بسیار شادی بخش رخ داده است که فرد به طور کلی آن شادی و خوشبختی را قبلا تجربه نکرده است. وقتی این نوع گریه رخ می دهد در واقع هم در آن غم وجود دارد و هم شادی به طوری که شادی ما به دلیل غمی است که مدت ها با آن زندگی می کردیم، حال این غم از بین رفته و دیگر قرار نیست آن را ببینیم.

گریه به خاطر خشم

این نوع گریه را بیشتر در نوزادان مشاهده می کنید، زمانی که کودک گرسنه است و یا هر موضوعی دیگر برایش اتفاق افتاده خیلی بلند گریه می کند به طوری که اگر به او رسیدگی نشود او عصبانی تر شده و بیشتر فریاد می زند. در واقع به جز نوزاد کسی نمی تواند اینقدر عصبانی و از روی خشم گریه کند. چرا که این نوع عصبانیت به دلیل عدم توجه به نیازهای او است و چون یکی از نیازهایش رفع نشده است نوزاد شروع به گریه می کند، البته در افراد بزرگسال هم این نوع گریه رخ می دهد و زمانی است که می خواهند نشان دهند تمامی زندگی شان از بین رفته و برای آن ها دنیا به پایان رسیده به این شکل گریه می کنند و در این حالت خیلی نیاز به دیده شدن و توجه دارند و اطرافیان باید آن ها را در آغوش بگیرند و با آن ها همدردی کنند.

گریه به خاطر درد

این نوع گریه یک واکنش طبیعی است که نمی توانیم به راحتی آن را کنترل کنید حتی اگر کنترل هم شود به دلیل آن است که درد جزئی است و نه این که شما توانایی و قدرت بالایی در کنترل درد دارد. زمانی که فرد دچار دردی در بخشی از بدن می شود و آسیبی به جسم او وارد می شود شروع به گریه و اشک می کند که واکنشی طبیعی است و نمی توانیم برای آن کاری انجام دهیم، حتی اگر شما یک ورزشکار قوی و قدرتمند هم باشید باز هم این درد اشک شما را در می آورد.

اشک تمساح

همانطور که در ابتدای مقاله در مورد گریه حیوانات صحبت کردیم این نوع گریه به دلیل فریب و گول زدن انجام می شود و قصد فرد این است که احساس گناه و همدردی را در طرف مقابل ایجاد کند. برای مثال وقتی بچه ها کاری کرده اند و معلم و یا ناظم مدرسه می خواهند آن ها را تنبیه کنند آن ها برای آن که تنبیه نشوند این گریه را نشان می دهند تا تنبیه متوقف شود. در این نوع گریه فرد کنترل شما را در دست می گیرد و شما را وادار به خواسته هایش می کند.

گریه دارای چه فواید و مضراتی می باشد؟

گریه برای رهایی

گریه رهایی به دلیل اتفاقی است که در زندگی رخ داده و چند روز تمام جنبه های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده است و فرد برای کاهش میزان تنش و استرس ناشی از مشکل گریه می کند و باید اشاره شود که این نوع گریه بیشتر در خانم ها دیده می شود. برای این گریه از اصطلاح بادکنک استفاده می شود یعنی فشار وجود دارد ولی آنقدر نیست که فرد گریه کند ولی ناگهان این تنش و فشار در فرد افزایش می یابد و به اصطلاح بادکنک می ترکد و فرد شروع به گریه می کند. این گریه رخ می دهد تا تمام بار هیجانی فرد که ناشی از استرس و تنش است تخلیه شود.

گریه به دلیل خشم از خود

همان طور که از نام این گریه مشخص است متوجه می شویم که فرد گریه می کند ولی چون از خوش ناراحت است و به حال خودش تاسف می خورد، برای مثال وقتی دوستش در مسابقه پیروز شده است او ممکن است برای دوستش خوشحال باشد و گریه کند ولی در عمق وجودش برای خودش ناراحت است چرا که پیروزی دوستش به نوعی طرحواره نقص او را فعال کرده و احساس می کند فرد بی کفایتی است. ولی نکته ای که وجود دارد این است که در این حالت به گونه ای فرد برای خودش تاسف می خورد و گریه می کند و می خواهد دیگران با او همدردی کنند ولی چون ماهیت این نوع گریه به خاطر خوشحالی برای دیگران است کسی با فرد همدردی نمی کند چرا که در واقع آن ها متوجه نشده اند که آن شخص به شدت از دست خودش عصبانی است و به همین دلیل گریه می کند و همه فکر می کنند که او گریه می کند چون از پیروزی دوستش خوشحال شده است.

گریه کردن چه تاثیراتی دارد؟

همانطور که میدانید هر واکنشی که در بدن انسان به وجود می آید هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی دارد. برای مثال عطسه کردن برای بدن ضروری است چرا که تمامی میکروب درون مغز را به بیرون منتقل می کند ولی اگر از کنترل خارج شود و فرد مدام عطسه کند ممکن است به او آسیب جدی وارد شود در مورد گریه کردن نیز همین امر صادق است چرا که درست است گریه باعث تخلیه هیجانی می شود ولی حد و حدودی دارد و در ادامه به فواید و مضرات گریه اشاره خواهیم کرد. پیشنهاد می شود تا مقاله درک گریه کودک توسط مادر را مطالعه نمایید.

گریه کردن چه فوایدی دارد؟

باعث آرامش فرد می شود به طوری که با تخلیه هیجان و عاطفه بسیاری از دردها و ناراحتی ها تسکین پیدا می کند و هیجانات فرد تنظیم می شود.

همچنین موجب می شود تا دیگران نیز آرام شوند چرا که وقتی به دلیل همدردی با دیگران گریه می کنیم حس خوبی به آن ها می دهیم باعث می شود تا آن ها به آرامش برسند.

به دلیل ترشح هورمون های اندورفین و اکسی توسین دردهای بدن کاهش می یابد.

خلق فرد افزایش پیدا می کند و در نتیجه احساس خوبی در شخص ایجاد می شود.

وقتی گریه می کنید مواد شیمیایی و سموم بدن دفع می شود که در نتیجه استرس ها و فشارهای روانی فرد کاهش می یابد.

شناخت گریه در نوزادان

در نوزادان گریه کردن باعث می شود تا راحت تر بخوابند ولی این موضوع در بزرگسالان هنوز تایید نشده است اما وقتی فرد گریه می کند چون تنش ها و فشارها تخلیه شده است فرد می تواند بهتر بخوابد.

اشک موجب افزایش رطوبت چشم می شود و در نتیجه چشم و قرنیه بهتر می تواند حرکت کند.

اشک باعث می شود تا خشکی چشم برطرف شود تا به قرنیه آسیبی وارد نشود.

ماده ای به نام لیزوزوم در اشک وجود دارد که این ماده چشم را شستشو می دهد و باکتری ها را دفع می کند.

مضرات گریه

همان طور که اشاره کردیم اگر فرد بخواهد گریه اش را سرکوب کند می تواند به جسم و روحش آسیب وارد کند. به همین دلیل همواره به یاد داشته باشید که در مورد گریه کردن خیلی از خودتان مقاومت نشان ندهید و هرگز سعی کنید که گریه تان را سرکوب کنید چرا که منجر به خشم فروخورده در شما می شود و آثار و عواقب بدی دارد.

البته نکته ای که وجود دارد این است که اگر شما در محیطی گریه کنید که افراد پیرامون نسبت به شما واکنشی نشان ندهد و هیچ توجهی به شما نکنند باعث می شود تا اعتماد به نفس شما آسیب ببیند. همچنین گریه بیش از حد و شدید به عملکرد چشم آسیب وارد می کند.

یکی از مواردی که برای درمان زود به گریه افتادن بسیار کاربرد دارد این است که فرد بتواند اعتماد به نفسش را بهبود دهد و افکار منفی را از خودش دور کند.

گریه کردن بیش از حد نشانه افسردگی است

همانطور که در بالا اشاره کردیم، یکی از دلایل گریه شدید، افسردگی است. در زیر تعدادی نشانه را معرفی خواهیم کرد که اگر گریه زیاد به همراه این علامت ها باشد نشانه افسردگی است و نیاز است تا فرد برای درمان اقدام کند، چرا که اگر به آن توجه نکند عواقب جدی برای فرد به دنبال دارد.

  • احساس گناه زیاد به همراه نا امیدی
  • افکار آسیب به خود و تفکرات خودکشی
  • مشکل در تمرکز و حافظه و عدم توانایی تصمیم گیری
  • احساسی خستگی و کسلی در طول روز و کاهش انرژی
  • مشکل در خواب به شکل کم خوابی یا پرخوابی
  • کاهش و یا افزایش زیاد اشتها
  • زودرنجی و تحریک پذیری بالا
  • هیستری و داشتن دردی که نشانه پزشکی ندارد

گریه افسردگی چه نشانه هایی دارد؟

برای آنکه تشخیص دهید یک گریه به خاطر افسردگی است باید به نشانه های آن توجه کنید که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • گریه ناشی از افسردگی خیلی زیاد است
  • فرد بدون دلیل خاصی گریه می کند
  • این گریه باعث تخریب عملکرد فرد می شود
  • غیر قابل کنترل است

نتیجه گیری

در پایان باید اشاره شود که یکی از راه های تخلیه هیجانی که بسیار سالم است گریه است که نباید افراد سعی کنند آن را سرکوب کنند چرا که سرکوب آن باعث افزایش تنش و فشار روانی در انسان می شود و مشکلات فراوانی برای انسان ایجاد خواهد کرد.

این مورد به خصوص در مردان بسیار اهمیت دارد چرا که اکثر فرهنگ ها برای مردان محدودیت هایی را در نظر می گیرند و فرد برای این که بخواهد نشان دهد یک مرد واقعی است سعی می کند گریه نکند و همین کار باعث می شود تا دچار مشکلات شخصیتی و روانی شود.

البته منظور ما این نیست که هر روز و بدون دلیل گریه کنید چرا که گریه شدید و بی دلیل چه در زن و چه در مرد نشانه خوبی نیست و می تواند ناشی از افسردگی و کمبود اعتماد به نفس باشد و باید مورد بررسی قرار بگیرد. البته نکته ای در خصوص خانم ها وجود دارد این است که گریه های بدون دلیل در بانوان می تواند ناشی از یائسگی، کمبود خواب، سندروم پیش از قاعدگی، کمبود ویتامین، استرس و خستگی زیاد و یا حتی افسردگی مزمن و یا ناشی از مشکلات جسمانی باشد.

به همین دلیل لازم است تا توسط یک روانشناس خبره تحت درمان قرار بگیرید و با شناسایی ریشه های افسردگی شما فرایند درمان آغاز شود.

دسته‌بندی‌ها