درمان ترس از موفقیت و شناخت روش هایی برای رسیدن به خوشبختی

درمان ترس از موفقیت و شناخت روش هایی برای رسیدن به خوشبختی

زمانی که افراد در زندگی شان به موفقیت می رسند باید خوشحال بوده و راه را برای موفقیت خود و دیگران هموار نمایند، ولی اگر افراد از دستاوردهایی که به دست می آورند بترسند نمی توانند به جایگاه های بالایی برسند. ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان درمان ترس از موفقیت و شناخت روش هایی برای رسیدن به خوشبختی را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب عملی قرار دهیم، پس اگر کنجکاو هستید بدانید که چگونه می توان بر این ترس غلبه کرد تا انتهای مقاله درمان ترس از موفقیت با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

درمان ترس از موفقیت و شناخت روش هایی برای رسیدن به خوشبختی

در مقاله درمان ترس از موفقیت با دلایل این نوع ترس آشنا شده و می توانیم اهدافمان را در زندگی مشخص کرده و می توانیم به مسیر خوشبختی وارد شویم.

ترس از موفقیت چیست؟

ترس از موفقیت شامل ترس از دستاوردها است غالباً به حدی که افراد خود را خراب کنند در حالی که موفقیت به طور کلی مطلوب تلقی می شود دلایلی وجود دارد که باعث ترس مردم از انجام خیلی خوب کارها می شود.

مهم این است که تشخیص دهیم این است که مردم اغلب از خود موفقیت نمی ترسند در عوض ترس آنها بر عواقب بالقوه موفقیت متمرکز است از آنجا که انتظارات از موفقیت غالباً بر این عقیده استوار است که رسیدن به اهداف شما به معنای فداکاری یا تحمل ضرر و زیان است شاید تعجب آور نباشد که مردم ممکن است مراقب باشند که موفقیت در نهایت چه هزینه ای برای آنها خواهد داشت.برای مطالعه بیشتر به مقاله آتیکی فوبیا مراجعه نمایید.

مشخصات ترس از موفقیت

تشخیص ترس از موفقیت همیشه آسان نیست برخی از علائم این که فرد ممکن است دچار این ترس شود شامل موارد زیر است:

کمبود اهداف: با داشتن انتظارات بسیار کم، افراد اطمینان می یابند که هرگز پیشرفت واقعی را به سمت موفقیت انجام نمی دهند.

تسلیم شدن: در بسیاری از موارد افراد موفقیت خود را با ترک سیگار درست قبل از اینکه به نظر برسد در شرف موفقیت هستند از مسیر خود خارج می کنند.

به تعویق انداختن: به تعویق انداختن کارها تا آخرین لحظه ممکن به معنای این است که مردم بهترین کار یا فکر کردن را انجام نمی دهند این امر می تواند به طور جدی شانس موفقیت آنها را مختل کند.


پیشنهاد ویژه : روش های کنار آمدن با شکست های زندگی


خود معلولیت: افرادی که از موفقیت می ترسند ممکن است موانعی را در مسیر خود قرار دهند که شانس خوب آنها را کاهش می دهد این رفتارها می تواند از اقدامات جزئی تخریب شخصی تا رفتارهای جدی خود تخریبی باشد.

مشاهده این موارد به عنوان اقداماتی که ناشی از ترس از موفقیت است دشوار است در بسیاری از موارد ممکن است به دلیل تنبلی، بی انگیزگی و نظم ضعیف ظاهر شوند مهم نیست که این ترس چگونه بروز می کند به طور جدی مردم را از زندگی کامل خود جدا می کند.

روانشناسی شکست های زندگی و تاثیر تفکر مثبت

درمان ترس از موفقیت

شناسایی ترس از موفقیت

اگر شک دارید که ممکن است از موفقیت ترسیده باشید مواردی وجود دارد که می توانید به دنبال آنها باشید این شامل:

  • ترس از اینکه اگر در کانون توجهات قرار بگیرید چه اتفاقی می افتد
  • اگر بخاطر موفقیت خود رو به جلو حرکت می کنید نگران نباشید افراد را پشت سر بگذارید
  • در نتیجه موفقیت خود احساس نگرانی از به دست آوردن مسئولیت های جدید می کنید
  • نگران بودن اینکه مسائل فقط پیچیده تر از آن چیزی است که شما از عهده آن برمی آیید
  • ترس از اظهارنظرهای ناشناس یا نگرانی از تجربه سایر مشکلات اجتماعی

گاهی اوقات مردم از برخی از این نگرانی ها آگاه هستند اما ممکن است بسیاری از آنها از بینش واقعی دلایل رفتارهای خودشکنی ناپذیر برخوردار نباشند. در موارد دیگر کار با یک درمانگر می تواند یک روش موثر برای یادگیری شناسایی و تشخیص برخی از رفتارهای مبتنی بر ترس باشد که مانع موفقیت شما می شود.

شناسایی ترس از موفقیت اغلب شامل بررسی الگوهای رفتاری در طول زمان است.

علل ترس از موفقیت

ترس از موفقیت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد برخی از این موارد عبارتند از:

سندرم ایمپاستر: بعضی اوقات افرادی که موفقیت را تجربه می کنند می ترسند که دستاوردهایشان سزاوار نباشد یا به اندازه افراد دیگر در رشته خود خوب نباشند. مردم ممکن است ترس داشته باشند که نتوانند انتظارات را برآورده کنند یا اینکه دیگران متوجه شوند که آنها برای چالش مناسب نیستند.

سؤ تفسیر احساسات مرتبط با موفقیت: هیجان و اضطراب بسیاری از سیگنالهای جسمی مشابه را دارند به همین دلیل گاهی اوقات آسان است که احساس هیجان را به عنوان عصبی یا اضطراب تفسیر کنیم این می تواند باعث شود تا افراد از موقعیت هایی که باعث ایجاد چنین احساساتی می شوند اجتناب کنند.

ترس از واکنش شدید: گاهی اوقات افراد به دلیل پیامدهای بالقوه اجتماعی یا روابط پیش بینی شده از موفقیت می ترسند محققان این پدیده را اجتناب از عکس العمل دانستند. محققان دریافتند که زنان تمایل دارند موفقیت را با عواقب منفی بیشتری همراه کنند مردم تمایل دارند که با این هنجارهای مورد انتظار مطابقت داشته باشند زیرا از واکنش های اجتماعی یا اقتصادی می ترسند.

تجارب منفی: افرادی که در گذشته پس از انجام کار خوب نتیجه منفی را تجربه کرده اند مانند این که بخاطر “خودنمایی” خود را مورد تمسخر قرار می دهند یا به دلیل این موفقیت متحمل سختی می شوند نیز ممکن است در آینده از انجام کار خوب احساس ترس کنند.

خودکارآمدی ضعیف: تحقیقات نشان داده است افرادی که از موفقیت ترس دارند نیز دارای خودکارآمدی پایینی هستند خودکارآمدی به اعتقادات و توانایی فرد در رسیدن به اهداف خود اشاره دارد.

کمرویی یا اضطراب اجتماعی: افرادی که خجالتی یا مضطرب اجتماعی هستند ممکن است از موفقیت بترسند زیرا نمی خواهند در کانون توجه قرار بگیرند.

تأثیر ترس از موفقیت

ترس از موفقیت می تواند تأثیر منفی جدی بر زندگی فرد بگذارد برخی از راه هایی که باعث می شود مانع از رسیدن به خواسته های خود در زندگی شوید:

رضایت از زندگی پایین: یک مطالعه نشان داد که این ترس رضایت از زندگی را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

دشواری در دستیابی به اهداف: تحقیقات همچنین نشان داد که ترس از موفقیت با مشکلات شروع و حفظ رفتارها ارتباط دارد از آنجا که این اولین قدم ها برای رسیدن به یک هدف بسیار دشوار است افرادی که از موفقیت می ترسند ممکن است برای شروع تلاش کنند یا ممکن است دریابند که پروژه هایی را شروع می کنند و پس از آن انگیزه لازم برای اتمام آنها را ندارند.

کاهش عزت نفس: در حالی که موفقیت به طور معمول با عزت نفس قوی همراه است اما ممکن است در مورد کسانی که از موفقیت می ترسند چنین نباشد. این ممکن است به ویژه برای افرادی که سندرم تحریک کننده را تجربه می کنند صادق باشد زیرا موفقیت خود را به مهارت، دانش یا سخت کوشی خود نسبت نمی دهند.

انتظارات کم: محققان همچنین دریافته اند افرادی که ترس از موفقیت دارند در مقایسه با توانایی های خود اهداف علمی و شغلی پایینی را اتخاذ می کنند.

رفتار

خوشبختانه درمان می تواند یک درمان موثر برای ترس از موفقیت باشد برخی از رویکردهایی که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از:

روانکاوی: این نوع روان درمانی بر درک تأثیرات ناخودآگاه و تجربیات کودکی و چگونگی تأثیر آنها در مشکلات فعلی فرد متمرکز است.

درمان شناختی رفتاری (CBT): CBT به افراد کمک می کند تا یاد بگیرند چگونه تفکرات منفی خودکار را که به رفتارهای ناسازگار کمک می کنند شناسایی کنند. با درک این الگوهای تفکر منفی افراد می توانند بیاموزند که چگونه طرز تفکر مثبت تری ایجاد کنند که توانایی آنها در رسیدن به اهدافشان را مختل نکند.

در برخی موارد پزشک شما همچنین ممکن است داروهایی برای درمان بیماری های مرتبط مانند افسردگی یا اضطراب تجویز کند.

کنار آمدن

همچنین مواردی وجود دارد که می توانید به تنهایی برای مقابله و غلبه بر ترس از موفقیت انجام دهید. این شامل تأمل در طبیعت و منبع ترس شما و یادگیری شناسایی رفتارهایی است که در نتیجه رخ می دهد.

هنگامی که درک بهتری از این الگوها پیدا کردید می توانید توجه خود را معطوف به مبارزه با این تمایلات خود تخریبی کنید.

مقابله با استرس

از آنجا که استرس می تواند در ترس شما نقش داشته باشد مهم است که به دنبال راه هایی برای آرامش و کنترل استرس و اضطراب خود باشید تکنیک های مدیریت استرس مانند:

  • تنفس عمیق
  • ورزش
  • نوشتن
  • مراقبه
  • تجسم
  • شل شدن عضلانی پیشرونده

باورهای منفی را شناسایی کنید

یافتن راه هایی برای تنظیم مجدد افکار خود درباره موفقیت نیز می تواند یک استراتژی مقابله موثر باشد توجه به برخی از باورهای منفی را که ممکن است در پیرامون خود داشته باشید شروع کنید.

آیا موفقیت را با نتایج منفی مرتبط می دانید؟ آیا نگران این هستید که دیگران چه فکر می کنند؟ هنگامی که از این الگوهای تفکر منفی آگاهی بیشتری کسب کردید می توانید شروع به کار کنید تا الگوی های مثبت بیشتری را جایگزین آنها کنید.

تحمل ناراحتی را تمرین کنید

از آنجا که ترس از موفقیت می تواند منجر به رفتارهای اجتنابی شود یکی از راه های مقابله با این مهارت ها بهبود مهارت های تحمل پریشانی است. وقتی احساسات ناخوشایند یا منفی را تجربه می کنید به تدریج یاد بگیرید که با آن احساسات کنار بیایید تا اینکه از آنها بترسید.

آنچه ممکن است متوجه شوید این است که با گذشت زمان مقابله با ترس و ناراحتی شما راحت تر می شود همچنین ممکن است دریابید که منشأ اضطراب شما آنقدرها که فکر می کردید دشوار و ترسناک نبوده است.

سخن پایانی

ترس از موفقیت می تواند دستیابی به اهداف شما را دشوار کند و می تواند برای عزت نفس و سلامتی کلی شما مضر باشد خوشبختانه مواردی وجود دارد که می توانید برای غلبه بر این ترس انجام دهید. تقویت مهارت های مقابله ای می تواند کمک کند اما اگر ترس شما باعث پریشانی یا اختلال در عملکرد طبیعی شما می شود با یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید.

دسته‌بندی‌ها