اختلالات خلقی ناشی از داروها و مواد که باید تحت درمان قرار بگیرند

اختلالات خلقی ناشی از داروها و مواد که باید تحت درمان قرار بگیرند

گاهی اوقات انسان ها وقتی دچار حال بد می شوند، از داروهایی برای رهایی از غم و اندوه استفاده می کنند که خود این داروها باعث ایجاد خلق بد می شود و فرد در یک فرایند باطل دچار شده و همین روند ادامه می یابد، ما در این بخش از مطالب علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان اختلالات خلقی ناشی از داروها و مواد که باید تحت درمان قرار بگیرند را در اختیار شما علاقه مندان به مقالات علمی قرار دهیم، پس اگر شما هم به مباحث آسیب شناسی روانی علاقه مند هستید تا انتهای مقاله اختلالات خلقی ناشی از داروها و مواد با گروه علمی پژوهشی برنا اندیشان همراه باشید.

اختلالات خلقی ناشی از داروها و مواد که باید تحت درمان قرار بگیرند

اختلالات خلقی ناشی از داروها و مواد آن دسته از آسیب هایی هستند که در نتیجه مصرف مواد یا داروهایی ایجاد می شود که باید به آن ها توجه نمود و تحت درمان قرار بگیرند.

اختلال خلقی ناشی از مواد

وقتی الکل ، داروها یا داروها باعث بدتر شدن حال شما می شوند

اختلال خلقی ناشی از مواد نوعی افسردگی است که در اثر استفاده از الکل ، داروها یا ایجاد می شود. اختلال افسردگی ناشی از مواد یا دارو نام تشخیصی افسردگی ناشی از الکل یا مواد مخدر است.

برخلاف احساس ناراحتی گذرا که طبیعی است و همه افراد آن را تجربه می کنند یا حتی خماری موقت یا “تصادف” که معمولاً صبح فرد پس از مصرف الکل یا مواد مخدر باعث می شود. مردم وقتی افسردگی ناشی از مواد برایشان ایجاد می شود برای مدت طولانی دیگر به طور قابل ملاحظه ای بدتر می شوند برای برخی از افراد به شکل از بین رفتن کامل علاقه یا لذت در زندگی است.

افسردگی ناشی از مواد چیست؟

کنایه از افسردگی ناشی از مواد این است که اکثر مردم برای بهتر شدن حالشان دارواستفاده می کنند با این حال همین داروها حال آنها را بدتر می کند.

مردم گاهی اوقات متوجه نمی شوند که این الکل ، داروها یا هستند که باعث احساس آنها می شوند زیرا آنها فقط این مواد را با احساسات مثبت مرتبط می کنند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی درمان اختلالات خلقی


هنگامی که پزشکان یا روانشناسان اختلال افسردگی ناشی از مواد یا دارو را تشخیص می دهند آنها بررسی می کنند که آیا افسردگی قبل از استفاده از الکل ، داروها یا داروهایی که مسئول آن هستند وجود نداشته است. دلیل این امر این است که انواع مختلفی از اختلالات افسردگی هستند و اگر علائم قبل از مصرف مواد وجود داشته باشد این نوع افسردگی ناشی از مواد یا دارو نیست.

چه مدت پس از مصرف دارو می افسردگی ایجاد می شود؟

در بعضی موارد ، تقریباً بلافاصله این اتفاق رخ می دهد حتی یک دسته وجود دارد “با شروع در هنگام مسمومیت” به این معنی که اپیزود افسردگی در واقع زمانی شروع می شود که فرد داروی زیادی مصرف کند. همچنین می تواند در حین ترک رخ دهد که در طی آن علائم افسردگی شایع است.

آشنایی کامل با درمان اختلالات افسردگی

اختلالات خلقی ناشی از داروها

با این حال با افسردگی که به سادگی علامت ترک آن است ، خلق و خوی فرد معمولاً طی چند روز پس از قطع مصرف دارو افزایش می یابد در حالی که افسردگی ناشی از مواد می تواند از زمان ترک شروع شود و از طریق فرآیند سم زدایی از بین می رود.

به طور کلی اگر فرد سابقه افسردگی بدون استفاده از مواد مخدر داشته باشد یا اگر علائم بیش از یک ماه پس از پرهیز از مصرف الکل ، مواد مخدر یا دارو ، علائم ادامه یابد تشخیص داده نمی شود.

برای تشخیص اختلال افسردگی ناشی از دارو، باید علائم شدیدی وجود داشته باشد که مربوط به مسمومیت یا ترک نیست ، که به ارزیابی بالینی نیاز دارد. به عنوان مثال ممکن است تغییر مهمی در خلق و خوی ایجاد شود زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می دهد ممکن است باعث ایجاد پریشانی زیادی شود و یا باعث آسیب به برخی از جنبه های زندگی آنها مانند زندگی اجتماعی ، وضعیت شغلی یا بخش دیگری از زندگی آنها شود.

کدام داروها باعث اختلال افسردگی ناشی از دارو می شوند؟

طیف گسترده ای از مواد روانگردان می تواند باعث افسردگی ناشی از مواد شود در این خصوص اختلالات زیر شناخته شده است:

  • اختلال افسردگی ناشی از الکل
  • اختلال افسردگی ناشی از فن سیکلیدین
  • سایر اختلالات افسردگی ناشی از توهم زاها
  • اختلال افسردگی ناشی از مواد استنشاقی
  • اختلال افسردگی ناشی از مواد افیونی
  • اختلال افسردگی ناشی از آرام بخش
  • اختلال افسردگی ناشی از خواب آور
  • اختلال افسردگی ناشی از آنژیولیتیک
  • اختلال افسردگی ناشی از آمفتامین
  • دیگر اختلال افسردگی ناشی از محرک
  • اختلال افسردگی ناشی از کوکائین
  • سایر اختلالات افسردگی ناشی از مواد
  • اختلال افسردگی ناشناخته ناشی از مواد

معروف است که بسیاری از داروها باعث افسردگی ناشی از مواد می شوند در این مورد اختلالات زیر شناخته شده است:

  • اختلال افسردگی ناشی از استروئید
  • اختلال افسردگی ناشی از ال دوپا
  • اختلال افسردگی ناشی از آنتی بیوتیک
  • سیستم عصبی مرکزی اختلال افسردگی ناشی از دارو
  • اختلال افسردگی ناشی از عوامل پوستی
  • اختلال افسردگی ناشی از داروهای شیمیایی
  • اختلال افسردگی ناشی از عامل ایمنی

داروهای خاصی که از طریق مطالعات نظارتی ، مطالعات مشاهده ای گذشته نگر یا گزارشات موردی در افسردگی ناشی از دارو نقش داشته اند ، مستعد ابتلا به مشکل در تعیین علت واقعی هستند ، شامل داروهای ضد ویروسی (مانند افاویرنز) ، عوامل قلبی عروقی (مانند کلونیدین ، گوانتیدین ، ​​متیلدوپا ، رزرپین) ، مشتقات اسید رتینوئیک (مانند ایزوترتینوئین) ، داروهای ضد افسردگی ، ضد تشنج ، داروهای ضد میگرن (تریپتان ها) ، داروهای ضد روان پریشی ، عوامل هورمونی (کورتیکواستروئیدها ، داروهای ضد بارداری خوراکی ، داروهای ترشح کننده هورمون های آزاد کننده گنادوتروپین) (وارنیکلین) و عوامل ایمونولوژیک (اینترفرون).

دسته‌بندی‌ها