آسیب های بدگویی از همسر پیش فرزندان

آسیب های بدگویی از همسر پیش فرزندان

آسیب های بدگویی از همسر در مقابل فرزندان بسیار زیاد است و لازم است تا زوجین در رابطه با این موضوع آگاهی و دانش خودشان را افزایش دهند. در نظر داشته باشید که بدگویی از همسر پیش فرزندان کار نادرستی است و والدین هرگز نباید در مقابل چشمان فرزندانشان با یکدیگر دعوا بگیرند و به هم بد و بیراه بگویند.

زیرا زمانی که کودکان رفتار والدین را مشاهده می کنند و متوجه می شوند که آنها همیشه به یکدیگر بی احترامی می کنند یاد می گیرند تا خودشان نیز در آینده چنین رفتارهایی را داشته باشند. بنابراین یکی از رفتارهایی که می تواند بر روی فرزندان تاثیر مخربی داشته باشد بدگویی از همسر و فحش دادن به یکدیگر است که موجب می شود تا کودکان نیز چنین رفتارهایی را یاد بگیرند.

زمانی که یکی از والدین از همسرش در مقابل فرزندان بدگویی می کند موجب می شود تا نوعی حس تنفر در فرزندان ایجاد شود که فرد مورد نظر شخصی بد است. چرا که در زمان بدگویی از همسر همواره افراد به این صورت عمل می کنند که تمامی رفتارهای خودشان را درست و مناسب می دانند و رفتارهای طرف مقابل را بسیار بد نشان می دهد و همین کار موجب می شود تا فردی که از او بدگویی می شود نزد فرزندان بی اعتبار شود و در آینده نیز آنها با والدین خودشان چنین رفتاری را انجام می دهند.

در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص رفتار ناشایست بدگویی از همسر را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب آموزشی با موضوع فرزندپروری قرار دهیم تا بتوانید با استفاده از اصول و تکنیک های آموزش داده شده در این مقاله رفتار ناپسند بدگویی از همسر را ترک کنید.

خانواده و انسان

همانطور که میدانید اولین نهادی که انسان ها در آن رشد و نمو می یابند خانواده است. نهاد خانواده مانند سایر نهادهای اجتماعی دارای هویتی مستقل و وظایف مخصوص به خود است و هر یک از افراد دارای نقش به خصوصی می باشد. از نظر علمی نیز خانواده به نهادی گفته می شود که به دنبال پیوند افراد دارای اهداف و منافع مشترک تشکیل می شود و به همین شکل ادامه می یابد و فرزندان نیز در آن پرورش می یابند.

اهمیت ساختار خانواده

هدف اصلی انسان ها از تشکیل خانواده ایجاد یک رابطه عمیق و سالم است ولی در برخی مواقع افراد برای شکل دادن به این رویا دچار مشک می شوند. از این رو با توجه به اهمیتی که نهاد خانواده دارد می تواند به افراد کمک کند تا مشکلاتشان را حل کنند.

بدگویی از همسر جلوی بچه ها چه آسیب هایی دارد؟

از طرف دیگر باید بدانیم زمانی که زوجین با یکدیگر ازدواج می کنند و سپس اقدام به فرزندآوری می کنند نسب به او نیز مسئولیت دارند و باید وظایفشان را نسبت به آنها به درستی انجام دهند. حال زمانی که رابطه والدین با یکدیگر دچار چالش و تنش می شود بر روی فرزندان نیز تاثیر می گذارد و بعد از مدتی می توانیم نتیجه آن را در رفتار کودکان مشاهده نماییم. پیشنهاد می شود تا مقاله آموزش مهارت دلبری کردن را مطالعه کنید.

به یاد داشته باشید که کودکان هم پدر و هم مادرشان را دوست دارند و زمانی که رابطه بین آنها دچار مشکل می شود چون آنها نمی توانند کاری انجام دهند دچار عذاب و ناراحتی شدیدی می شوند.

بدگویی از همسر

حتما شما نیز با پدیده خشونت آشنا هستید و در این باره باید بدانید که خشونت دارای انواع مختلفی است که یکی از آنها بدگویی از همسر پیش فرزندان است. سازمان بهداشت جهانی در خصوص خشونت بیان می کنند که خشونت عبارت است از استفاده عمدی از برخورد فیزیکی، اعمال زور و اجبار قدرت، تهدید و یا اقدامات واقعی علیه خود، دیگران یا جامعه که نتیجه آن آسیب، خسارت، مرگ، ناهنجاری یا محرومیت است.

خشونت کلامی در رابطه زناشویی

از مهم ترین روابطی که برای هر فردی وجود دارد روابط زناشویی است که به عنوان یکی از زیر مجموعه های روابط خانوادگی محسوب می شود. شایان ذکر است که اگر سنگ بنای رابطه زناشویی زوجین بر اساس خشونت بنا نهاده شده باشد به طور کلی تمام اعضای آن را نیز تحت تاثیر آثار مخرب خودش قرار می دهد.

یکی از انواع رایج خشونت هایی که زوجین نسبت به یکدیگر آن را انجام می دهند دشنام و بد دهنی است که ممکن است در نتیجه به برخورد فیزیکی نیز منجر شود و افراد به یکدیگر آسیب برسانند.

خشونت کلامی زوجین نسبت به یکدیگر می تواند شامل توهین، دشنام دادن، فریاد کشیدن و سایر موارد باشد که به عنوان نوعی از خشونت شناخته می شود.

همچنین باید اشاره شود افرادی که دچار اختلالات روانی، انحرافات جنسی مانند سادیسم هستند به احتمال زیاد با همسرشان برخوردهای نامناسبی دارند. از این رو اگر آنها به رفتار نادرست و ناشایست شان ادامه دهند موجب می شود تا بر روی روحیه فرزندان نیز تاثیر منفی بگذارند و آینده آنها را دچار آسیب کنند.

والدین محترم به یاد داشته باشید که اگر شما دچار مشکلات بین فردی هستید حتما به یک روانشناس مراجعه نمایید تا تحت درمان قرار بگیرید. زیرا اگر شما با مشکلات روانی خودتان به زندگی ادامه دهید موجب می شود تا فرزندانتان به شدت دچار آسیب شوند و در نتیجه آینده آنها به کلی تخریب شود. همچنین برای مطالعه بیشتر مقاله درمان احساس تنفر در مردان را بخوانید.

به عنوان مثال والدینی که مدام با یکدیگر درگیر هستند و مشکلشان صرفا به دلیل عدم آگاهی از مهارت های زندگی است موجب می شود تا در بلند مدت فرزندشان دچار استرس و اضطراب شود و با ادامه این اختلالات فرد گرفتار بیماری هایی مانند وسواس و افسردگی می شود.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی مهارت های زندگی زناشویی


یعنی اگر فرزندشان دارای ژن معیوبی باشد و محرک های محیطی او را تحریک کنند به سرعت دچار مشکل می شود و در نتیجه فرد حالت های متفاوتی را از خودش نشان می دهد. یعنی ممکن است به یک فرد مرزی یا ضد اجتماعی تبدیل شود که با تمام دنیا دعوا دارد و همه افراد را دشمن خودش می داند و همواره به دیگران آسیب وارد می کند یا ممکن است فردی درونگرا باشد و تمام مشکلات را در خودش بریزد و در نتیجه دچار وسواس یا افسردگی شود که در تمام حالات به شدت آسیب می بیند.

آسیب های بدگویی از همسر پیش کودکان

تقلید و یادگیری فرزندان از والدین امری طبیعی است و اگر والدین با یکدیگر رابطه ای صمیمی داشته باشد موجب می شود تا فرزندان نیز مهربانی و صمیمیت را یاد بگیرند. در مقابل اگر والدین با یکدیگر رابطه پر تنشی را داشته باشند فرزندان نیز یاد می گیرند و به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند. وقتی یکی از زوجین پیش فرزندان از همسرش بدگویی می کند موجب می شود تا فرزندان از نظر عاطفی و احساسی دچار مشکل شوند.

از بین رفتن احترام والدین

همان گونه که بیان شد کودکان در خانه احترام را یاد می گیرند. پدر یک الگوی مردانه را برای فرزندان ایجاد می کند و مادر نیز به نوبه خود الگوی زنانه است. حال اگر زن و شوهر همواره با یکدیگر دعوا کنند و به هم فحش ناسزا دهند موجب می شود تا احترام و ارزش آنها از بین برود و مانند گذشته در نزد فرزندانشان دارای جایگاه و پایگاه نباشند.

از این رو کودکان احساس می کنند که پدر و مادر یکدیگر را دوست ندارند و در نتیجه به شدت احساس ناامنی می کنند. به همین دلیل والدین باید بدانند که بدگویی از همسر پیش فرزندان باعث می شود تا الگوی فرزندپروی شان دچار آسیب شود و کودکان نیز تحت تاثیر رفتارهای مخرب والدین قرار می گیرند.

از بین رفتن صمیمیت

خانواده محل شکل گیری مهر و محبت است و افراد مهربانی را در خانه یاد می گیرند. به همین دلیل اعضای خانواده باید تمام تلاششان را بکنند که همواره با یکدیگر مهربان باشند و به هم عشق بورزند. صمیمیت بین اعضای خانواده موجب می شود تا همواره احساس امنیت در بین افراد خانه وجود داشته باشد و بدانند که خانواده حامی و پشتیبان آنهاست.

زمانی که مهر و صفا در خانه وجود داشته باشد افراد می توانند به راحتی نیازهایشان را بیان کنند و به سمت اهدافشان حرکت کنند. بدگویی از همسر پیش کودکان باعث می شود تا این باور در ذهن فرد شکل بگیرد که پدر و مادر همدیگر را دوست ندارند.

بدگویی از همسر پیش فرزندان بسیار مخرب است

به دنبال چنین رفتار نادرستی فرزندان دچار احساس عدم امنیت می شوند و مهر و محبت بین آنها از بین می رود. در مقابل اگر والدین به خوبی با هم رفتار کنند و همیشه با یکدیگر مهربان باشند موجب می شود تا فرزندان همواره احساس امنیت کنند.

آشفتگی ذهن کودک

بدگویی از همسر نزد فرزندان باعث می شود کودکان به طور ناخواسته وارد موضوعی شوند که هیچ ارتباطی به آنها ندارد. از این رو کودک با سن بسیار پایین وارد مسائل زناشویی بزرگسالان می شود که برای او اصلا مناسب نیست. از رو چون سن کودک بسیار کم است و مباحثی که برای او مطرح می شود را درک نمی کند دچار آشفتگی و گیجی می شود.

به دنبال ایجاد احساسات نامناسبی مانند گیجی و سردرگمی فرد ممکن است در معرض خطراتی مانند اختلال افسردگی قرار بگیرد. پس والدین باید در این باره بسیار مراعات کنند و هرگز پیش کودکان از یکدیگر بدگویی نکنند و آنها را وارد دعوای خودشان نکنند.

کاهش حرمت نفس والدین

به طور کلی بی احترامی والدین به یکدیگر موجب می شود تا عشق آن ها دچار آسیب شود و عزت نفس آنها به شدت آسیب می بیند. از طرف دیگر وقتی حرکت نفس زن و شوهر کاهش یابد موجب می شود تا از نظر اعتماد به نفس نیز دچار مشکل شوند و در نتیجه چنین افرادی هرگز نمی توانند الگوی خوبی برای فرزندانشان باشند.

به دنبال این آسیب ها ما شاهد مشکلات دیگر نیز می شویم که عبارت است از افت جایگاه احترامی والدین نزد فرزندان که آن ها نیز یاد می گیرند به هم بی احترامی کنند و در نهایت عزت نفس و اعتماد به نفس کودکان نیز به شدت دچار آسیب می شود. برای مطالعه بیشتر مقاله الگوی روابط عاطفی مردان و زنان را بخوانید.

پس والدین باید بدانند که کودکان بسیار حساس هستند و هرگز نباید پیش آنها با یکدیگر برخورد فیزیکی داشته باشند یا یکدیگر را تحقیر کنند. زیرا چنین رفتاری فقط موجب آسیب های جدی به کودکان می شود.

ترک عادت زشت بدگویی از همسر

تا به اینجا متوجه شدیم که رفتار والدین می تواند بر روی کودکان تاثیر زیادی بگذارد. پس والدین باید در این باره بسیار آگاه باشند و دانش خود را در خصوص فرزندپروری و رابطه زناشویی افزایش دهند. زیرا اگر عادت ناپسند بدگویی از همسر نزد فرزندان را ترک نکنید موجب می شود اساس و بنیان خانواده تحت تاثیر قرار بگیرد و فرزند شما فرد سالمی برای جامعه نمی شود.

بخشیدن اشتباهات کوچک

به یاد داشته باشید که خطا کردن یکی از رفتارهای اجتناب ناپذیر انسان ها است و هیچ فردی نمی تواند ادعا کند که هیچ مشکلی ندارد. بنابراین با توجه به وجود چنین ویژگی مهمی که در تمام انسان ها وجود دارد باید خودمان را به بخشیدن عادت دهیم و اگر یکی از اطرافیان مان از خودش رفتار نامناسبی بروز داد نباید فوری از کوره در برویم و به او توهین کنیم.

از این رو باید هنر بخشش را یاد بگیریم تا هم خودمان از نظر روانی به آرامش برسیم و هم دیگران بتوانند رابطه خوبی با ما داشته باشند. به همین دلیل والدین باید بدانند که اگر یکی از آنها دچار خطایی شد آن را بزرگ نکنید، چرا که این کار موجب می شود تا خشم شما شعله ور شود و در نتیجه رابطه شما دچار تنش و اضطراب می شود. بنابراین اگر شما با یکدیگر دچار مشکل هستید لازم است خودتان مشکل را حل کنید و هرگز از همسرتان پیش فرزندان بدگویی نکنید.

چرا که این رفتار آسیب های زیادی با خود به همراه دارد و در نتیجه شما برای خودتان چندین مشکل را ایجاد می کنید. پس به خاطر داشته باشید که هر انسانی اشتباه می کند و این موضوع شامل حال شما نیز می شود و باید از اشتباهات کوچک و جزئی بگذرید و وقتتان را صرف موضوعات بیهوده نکنید. زمانی که شما هنر بخشیدن را بدانید و آن را در خانه پیاده کنید متوجه می شوید که فرزندان تان نیز آن را یاد می گیرند با دیگران به خوبی رفتار می کنند.

حل مشکلات به صورت پنهانی

وجود اختلاف نظر بین زن و شوهر امری طبیعی است و به دلایل مختلفی ممکن است زوجین در برخی اوقات از دست یکدیگر ناراحت باشند که این موضوع موقتی است و به راحتی قابل حل است. اگر شما با همسرتان دچار مشکل هستید دست به اقدامات اشتباه نزنید و قبل از انجام هر کاری به عقل و منطق خودتان رجوع کنید.

شما باید با همسرتان به خوبی صحبت کنید و از او معذرت خواهی کنید تا فرزند شما هنر عذرخواهی را یاد بگیرد. این رفتار شما به این معناست که من مسئولیت کارهایی که انجام داده ام را می پذیرم و هرگز کار اشتباه را تکرار نمی کنم.برای مطالعه بیشتر مقاله حل مشکلات خانوادگی را بخوانید.

بدانید که عذرخواهی کردن از یکدیگر به معنای حقیر و کوچک شدن نیست و اگر شما عذرخواهی طرف مقابل را بپذیرید به معنای شکست نیست بلکه نشان می دهد شما افراد عاقل و بالغی هستید که هر مشکلی را از راه منطقی حل می کنید.

درمان بدبینی و سوءظن

بدبینی نسبت به همسر دلایل گوناگونی دارد که ممکن است برخی از زوجین گرفتار این مشکل شوند. اگر شما در زندگی زناشویی تان دچار احساس بدبینی نسبت به همسرتان شدید باید این موضوع را رفع کنید و در این باره حتما با همسرتان گفتگو نمایید و اگر نیاز به مشاوره داشتید لازم است تا به یک روانشناس زوج درمانگر نیز مراجعه نمایید.

اگر شما حس بدبینی تان را درمان نکنید موجب می شود تا فرزند شما نیز دچار سوءظن شود و در آینده با مشکلات و اختلالات فراوانی روبرو شود. از این رو اگر شما عادت نادرست بدگویی از همسر دارید و مشکل بدبینی تان را به فرزندتان توضیح دهید موجب می شود آنها تحت تاثیر رفتارهای نادرست شما قرار بگیرند و در نتیجه حس عدم اطمینان در آنها رشد یابد.

تحسین و تشویق همسر

رابطه زناشویی از مهمترین روابط هر خانواده است و زوجین باید احترام به یکدیگر را به خوبی یاد بگیرند. مرد باید از همسرش به خوبی مراقبت کنید و زن نیز در مقابل باید همسرش را دوست داشته باشد و به او عشق بورزد. این رفتار به این معناست که شما حق ندارید به یکدیگر بی حرمتی کنید و همدیگر را با نام های زشت صدا بزنید.

از این رو شما باید مهارت های زندگی زناشویی را یاد بگیرید و تلاش کنید عشق ورزی را به فرزندان آموزش دهید. به این صورت که از همسرتان که پدر یا مادر فرزندتان است پیش کودکان تعریف کنید و کاری کنید که فرزند شما به وجود شما افتخار کند و از صمیم قلب شما را دوست داشته باشد.

تعریف و تمجید از همسر موجب می شود کودکان نیز مهارت دوست داشتن را یاد بگیرند و در آینده با دیگران به خوبی رفتار کنند. بنابراین اگر می خواهید بنیان خانواده را تقویت نمایید لازم است تا از یکدیگر تعریف و تمجید کنید و تشویق کردن را به عنوان یکی از کارهای خودتان در نظر بگیرید.

درک تفاوت ها

انسان ها باید بدانند که تمام افراد با یکدیگر تفاوت دارند و همین تفاوت ها موجب می شود تا هر یک از انسان ها منحصر به فرد باشد. در زندگی زناشویی نیز این مسئله وجود دارد و زن و مرد با یکدیگر تفاوت های فراوانی دارند. چرا که هیچ فردی در دنیا ماند شخص دیگر نیست و اگر از نظر مشابه فردی وجود داشته باشد ولی از نظر رفتار و اخلاق به طور قطع با یکدیگر متفاوت هستند.

هرگز پیش فرزندان از همسرتان بدگویی نکنید

درک تفاوت ها باعث می شود تا به راحتی بتوانید هر ایده و نظری را بفهمید و حتی اگر آن را نپذیرید ولی هرگز با طرف مقابل سر جنگ و دعوا ندارید و نمیخواهید خودتان را به دیگران ثابت کنید. چرا که شما می دانید هر فردی دارای تفاوت هایی است و نظر هر شخصی در جایگاه خودش محترم است. بنابراین اگر شما فرد متمدنی باشد و با آگاهی بالا تمام نظرها و عقاید را درک کنید می توانید زندگی آرامی را تجربه کنید.

از این رو شما برای خودتان زندگی می کنید و به دنبال تایید طلبی نیستید. در زندگی زناشویی نیز چنین امری صادق است و افراد باید بتوانند تفاوت های یکدیگر را درک کنند و بدانند که هر انسانی منحصر به فرد است و نباید تمام افراد توقع یکسانی داشت.

بنابراین شما نباید تفاوت همسرتان را نزد کودکان بیان کنید به شکلی که آن تفاوت را یکی از ویژگی های منفی بیان کنید. این کار موجب می شود تا فرزند شما به فردی بدبین تبدیل شود و نتواند مهارت درک متقابل را یاد بگیرد.

مهارت کنترل خشم

یکی از کارهای اشتباهی که افراد هنگام عصبانیت انجام می دهند این است که به یکدیگر پرخاشگری می کنند و باعث می شود تا فرزندان نیز از آنها الگوبرداری کنند. شما باید مهارت کنترل خشم را یاد بگیرید تا در زندگی دچار آسیب های جبران ناپذیر نشوید.

چرا که بسیاری از اتفاقات ناگواری که هیج جبرانی برایشان وجود ندارد در هنگام عصبانیت رخ داده است. افرادی که عادت زشت بدگویی از همسر را دارند در هنگام عصبانیت به نزد فرزندان می روند و خشم شان را به آن ها می گویند و باعث می شود تا کودک دچار اضطراب شود.

الگوسازی برای فرزندان

والدین الگوی فرزندان هستند و باید هنگام صحبت با کودکان همواره مراعات شرایط را بکنند. یعنی لازم است عادت ناپسند بدگویی از همسر را با توجه به تکنیک هایی که در این مقاله به شما آموزش دادیم کنار بگذارید. اگر شما می خواهید الگوی خوبی برای فرزندانتان باشید باید رفتار خوبی از خود نشان دهید و تمام رفتارهای زشت را کنار بگذارید.

دسته‌بندی‌ها