مقایسه خود با دیگران چه دلایلی دارد؟

مقایسه خود با دیگران چه دلایلی دارد؟

همانطور که میدانید مقایسه خود با دیگران کار درستی نیست و این موضوع می تواند به سلامت روان انسان آسیب وارد کند. مشکل از زمانی آغاز می شود که فرد نمی تواند دست از مقایسه خود با دیگران بردارد و این موضوع به یک مشغله ذهنی تبدیل می شود.

شایان ذکر است که وقتی ما خودمان را با دیگران مقایسه می کنیم به مرور زمان اعتماد به نفسمان کاهش پیدا می کند و احساس ناامنی در ما ایجاد می شود. این شرایط آنقدر ادامه پیدا می کند تا فرد دچار اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب شود و در نتیجه بهداشت روانی شخص با خطر مواجه می شود.

لازم به ذکر است بسیاری از افرادی که به مشاوره روانشناسی مراجعه می کنند همواره به دنبال روش هایی هستند که بتوانید موضوع مقایسه خود با دیگران را از بین ببرند و بتوانند مانند دیگران با آرامش روانی زندگی کنند.

در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا به صورت کامل شما را با دلیل مقایسه خود با دیگران آشنا کنیم و بدانید که این موضوع چه آسیب هایی به سلامت روان ما وارد می کند و برای این که از این موضوع رها شویم چه کارهایی را باید انجام دهیم.

دلایل مقایسه خود با دیگران

توجه داشته باشید که احساس اینکه دوست داریم خودمان را با دیگران مقایسه کنیم تحت عنوان مقایسه اجتماعی شناخته می شود و یک روش طبیعی برای ارزیابی عملکرد فردی است. اما باید دقت کنید که وقتی شما خودتان را با دیگران مقایسه می کنید که وضعیت و شرایط بهتری نسبت به شما دارند به آن مقایسه اجتماعی صعودی گفته می شود که در نهایت باعث احساس نارضایتی در شما می شود. اگر شما به این حس دست پیدا کنید که نمی توانید برای بهبود شرایط خود کاری انجام دهید در نهایت این احساس نارضایتی به یک احساس پوچی و ناامیدی تبدیل می شود.

وقتی شما خودتان را با افرادی مقایسه می کنید که وضعیت آنها نسبت به شما بسیار بدتر است مقایسه اجتماعی نزولی انجام داده اید که می تواند احساس رضایت و حال خوب را در شما ایجاد کند. اما این کار باعث می شود تا انگیزه کار و تلاش فراوان را از دست می دهید. پیشنهاد می شود تا به مقاله امید درمانی مراجعه نمایید.

بنابراین هیچ کدام از مقایسه های اجتماعی نمی توانید برای ما مناسب باشد و صرفا باعث می شود تا گرفتار مشکلات و آسیب های روانی شویم. لازم به یادآوری است که اگر شما با چند نفر در حال همکاری هستید و می خواهید به هدف مشترکی دست پیدا کنید و مقایسه خود با دیگران می تواند به موفقیت گروه کمک کند قطعا بهترین کار خواهد بود و مشکلی برای انسان ایجاد نمی کند.

دقت کنید که مقایسه خود با دیگران باعث می شود تا حال بدی داشته باشید و به همین دلیل در ادامه با ما همراه باشید تا به شما راهکارهایی را معرفی کنیم که به کمک آنها می توانید حس و حال بهتری داشته باشید و با امید بیشتر به زندگی تان ادامه دهید.

نداشتن اعتماد به نفس کافی

هنگامی که فردی دچار کمبود اعتماد به نفس باشد و خودش را پایین تر از دیگران بدانید بیشتر گرایش دارد تا خودش را با دیگران مقایسه کند که این کار در اوایل ممکن است طبیعی به نظر برسد ولی بعد از مدتی روز به روز قوی تر می شود. یکی از دلایلی که باعث می شود تا حال بدی داشته باشیم این است ذهن ما به دنبال پاسخ به این سوال است که چرا واقعا نمی توانیم مانند افراد دیگری که موفق شده اند به موفقیت برسیم.

چرا خودمان را با دیگران مقایسه می کنیم؟

شایان ذکر است افرادی که گرفتار اختلال مقایسه خود با دیگران هستند لزوما افراد بد و شکست خورده ای نیستند. بلکه صرفا به دلیل عدم اعتماد به نفس کافی قادر نیستند تا موفقیت هایی که در زندگی دارند را مشاهده کنند.

از این رو وقتی به زندگی دیگران نگاه می کنند به این نتیجه می رسند که سایرین از او بهتر عمل می کنند. اگر شما نیز گرفتار چنین حالتی هستید باید بدانید که سلامت روان شما به شدت تحت آسیب و خطر است و باید برای آن کاری انجام دهیم.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله روش های افزایش امید در زندگی را مطالعه کنید.

یکی از کارهایی که می توانید در ای زمینه به شما کمک کند این است که به یک متخصص روانشناسی مراجعه فرمایید تا با آنالیز کامل شخصیت شما موانع موجود در زندگی تان را شناسایی کرده و به شما کمک کند تا اعتماد به نفس سالمی داشته باشید.

کمال گرایی بیش از حد و افراطی

ویژگی کمال گرایی باعث می شود تا افراد به صورت افراطی دچار مقایسه خود با دیگران شوند. در واقع فرد کمال گرا می خواهد تا همه چیز به بهترین شکل ممکن انجام شود و همین موضوع همیشه باعث می شود تا فرد از کارهایی که انجام می دهد راضی نباشد.

به این نکته دقت کنید که اگر شما می خواهید در زندگی به موفقیت برسید و از سلامت روان بالایی نیز برخوردار باشید لازم است تا هنگامی که در کنار دوستان خود هستید از تمام رفتارهایی که دارید رضایت داشته باشید. زیرا اگر از خودتان راضی نباشید باعث می شود تا احساس آزاردهنده ای تمام وجود شما را در بر بگیرد.

افرادی که کمال گرا هستید معمولا نمی توانند خودشان این ویژگی را کنترل کنند و به همین دلیل لازم است تا به یک روان درمانگر مراجعه کنند که بتواند در این زمینه به آنها کمک کند.

نداشتن روحیه انعطاف پذیری

برخی از افراد روحیه منعطفی ندارند و به همین دلیل همواره بر این باورند که صرفا برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت یک راه وجود دارد. در واقع این افراد به این موضوع توجه نمی کنند که موفقیت در زندگی هر فرد به شرایط و توانایی های افراد مربوط است و هر شخصی باید در زندگی برای رسیدن به موفقیت باید مسیر منحصر به فردی که برای خودشان است را پیدا کنند. بنابراین همین موضوع باعث می شود تا فرد همواره به دنبال یک راه حل کلی باشد و در مسیر زندگی فقط خودشان را با دیگران مقایسه می کنند تا با استفاده از معیارهای آنها بتوانند به یک نتیجه دست پیدا کنند.

مقایسه خود با دیگران چه معایبی دارد؟

اگر فرد مدام خودش را با دیگران مقایسه کند بعد از مدتی احساس بی کفایتی می کند و هیچ وقت تلاش هایی که می کند به چشمش نمی آید. ادامه داشتن این روش به مرور زمان فرد را دچار احساس افسردگی و انزوا می کند و همواره موفقیت ها و دستاوردهای فرد پشت سایر افراد پنهان می ماند. شایان ذکر است که مقایسه خود با دیگران موجب می گردد تا عزت نفس و اعتماد به نفس شما کاهش یافته و در نهایت هیچ لذتی در زندگی پیدا نمی کنید و بهداشت جسمی و روانی تان به خطر می افتد.

روش های عملی برای مقابله با مقایسه خود با دیگران

صفت منفی مقایسه خود با دیگران ممکن است بعد از مدتی به صورت یک عادت ذهنی درآید. اما باز هم شما نباید امیدتان را از دست بدهید، چرا که برخی از روش ها می توانند در این زمینه به شما کمک کنند تا برای همیشه مقایسه خود با دیگران را تمام کنید.

در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا شما را با بهترین روش های درمان مقایسه خود با دیگران آشنا کنیم. همواره به این موضوع توجه داشته باشید که چنین روش هایی عمومی بوده و می تواند به تغییر رفتار شما کمک کند. از این رو اگر مشکل شما بسیار عمیق و ریشه ای است باید به یک روانشناس مراجعه نمایید.

تمرکز بر نقاط مثبت فردی

شما باید بر روی نقاط قوت و مسیری که در زندگی مشخص کرده اید تمرکز کنید. مهم ترین مشکلی که در مقایسه های اجتماعی وجود دارد این است که شما به زندگی دیگران اجازه می دهید تا اهدافی که در زندگی دارید را کنترل کند.

با توجه به تمام مواردی که گفته شد همواره در نظر داشته باشید که مقایسه اجتماعی رو به بالا زمانی می تواند ناامید کننده باشد که شما خودتان را با شخصی مقایسه می کنید که به چیزی دست یافته است که شما به آن نرسیده اید. بنابراین اگر شما به اهدافی که در زندگی دارید توجه داشته باشید موجب می شود تا احساس خوبی نیز داشته باشید.

برای خودتان یک دفترچه یادداشت بردارید تا کارهای اصلی و کلیدی زندگی تان را در آن لیست کنید و مشخص کنید که در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به چه کارهایی قصد دارید برسید. زیرا توجه به اهداف مهمی زندگی و تلاش برای رسیدن به آنها کار بسیار ارزشمندی است.همچنین پیشنهاد می شود تا به مقاله بدریخت انگاری بدن مراجعه فرمایید.

شایان ذکر است که وقتی شما به جای توجه به زندگی خودتان به دستاوردهای دیگران فکر می کنید باعث می شود تا دیگر فعالیت هایی روزانه ای که انجام می دادید نیز برایتان لذت بخش نباشد. زیرا هنگامی که شما به شخصی نگاه می کنید که به سطح خاصی از موفقیت دست یافته است می تواند باعث شود تا لذت کارهای قبلی را در زندگی از دست بدهید.

دقت کنید که ممکن است موفقیت دیگران با این که شگفت انگیز است ولی واقعا آن چیزی نیست که شما را شاد و خوشحال کند. به همین دلیل شما باید مسیر زندگی خودتان را داشته باشید و برای رسیدن به آن تلاش کنید. در واقع این کار حس ماجراجویانه ای به زندگی تان می دهد که خودتان آن را انتخاب کرده اید.

به یاد داشته باشید وقتی که می خواهید از شر مقایسه خود با دیگران با دیگران رها شوید باید هنگامی که قصد دارید چنین کاری را انجام دهید باید از خودتان سوال کنید که واقعا چه نقاط قوتی در وجود شما قرار دارد؟ سپس چنین توانایی هایی را یادداشت کنید و برای بهبود آنها تلاش کنید.  باید اشاره شود که خودشناسی به شما کمک کنید تا دیگر خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و فقط به زندگی خودتان توجه داشته باشید.

پذیرش کامل نبودن افراد

یکی از حقایقی که در زندگی وجود دارد این است که هیچ فردی در زندگی کامل نیست و تقریبا تمام افراد این موضوع را می دانند. اما هنگامی که افراد به نقص هایشان فکر می کنند از نظر احساسی و هیجانی به شدت آسیب می بینند. به این صورت که گویی حرف آنها این است که در زندگی باید بدون هیچ نقصی باشید و در واقع کامل بودن هدف آنهاست.

درمان مقایسه خود با دیگران با روش های عملی

بنابراین شما باید تلاش کنید تا چنین احساساتی را کنترل و مدیریت کنید و اجازه ندهید که در آنها غرق شوید. باید به خودتان بگویید که هیچ فردی در طول تاریخ کامل نبوده و این موضوع یک نقص محسوب نمی شود و صرفا ما باید تلاش کنید تا توانایی هایی که داریم را ارتقا دهیم و اهداف زندگی شخصی مان فکر کنیم. برای آموزش بیشتر به کارگاه روانشناسی ذهن آگاهی مراجعه فرمایید.

توجه به مقایسه های ناآگاهانه

با توجه به توسعه علم و فناوری امروزه ما شاهد رشد روز افزون شبکه های اجتماعی هستیم و افراد به صورت روزانه از آن استفاده می کنند. در این صورت بدون آنکه خودشان بدانند با گشت و گذار در شبکه های اجتماعی عکس هایی را از زندگی دیگران مشاهده می کنند که احساس پوچی و نقص را در آنها زنده می کند.

به عنوان مثال عکس های دیگران را در حال مسافرت و بهترین شرایط مشاهده می کنند و به همین دلیل فکر می کنند که دیگران از آنها خوشبخت تر هستند. به یاد داشته باشید این افکار می تواند آنقدر عمیق شود که رضایت زندگی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

بهترین کار این است که نسبت به مقایسه های ناهوشیارانه آگاه باشید و بدانید که هیچ فردی واقعا از شما خوشبخت تر نیست و این تصاویر صرفا تنها برشی از زندگی افراد است که با شرایط خاصی گرفته شده است که به آن صورت نمایش داده شود.

چرا که هیچ فردی نمی خواهد عکس و فیلمی که منتشر می کند ناخوشایند باشد و به همین دلیل تمام کارهایی که لازم است را انجام می دهد تا فضایی دلچسب و خوب را به دیگران نشان دهد. اگر در چنین شرایطی قرار دارید لازم است تا به یک روانشناس و متخصص سلامت روان مراجعه کنید تا در این مسیر بهترین روش های درمان را دریافت کنید.

بسیار مهم است که از آسیب های مقایسه خود با دیگران آگاه باشید و بدانید که این کار باعث می شود تا عزت نفس و اعتماد به نفس شما دچار آسیب شود و در نتیجه احساس نامنی شدیدی در شما ایجاد می شود که می تواند شما را گرفتار اختلال افسردگی و اضطراب کند که باید به روانشناس مراجعه کنید.

دسته‌بندی‌ها