روش های افزایش امید به زندگی و رفع چالش ها

روش های افزایش امید به زندگی و رفع چالش ها

آیا در رابطه با نظریه امید به زندگی میلر چیزی می دانید؟ همه می دانیم که امید به زندگی از جمله مواردی است که به انسان کمک می کند تا بتواند به خوبی زندگی اش را ادامه دهد و این موضوع در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

بهزیستی روانی و جسمانی افراد و روش های کنار آمدن با استرس و شایستگی اجتماعی با سطح امید به زندگی رابطه دارد. همچنین باید اشاره شود که اگر انسان دارای امید به زندگی بالایی باشد همواره روحیه مثبتی داشته و به همین دلیل خیلی کمتر در معرض بیماری های روانی قرار می گیرد. در ادامه مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید تا روش های افزایش امید به زندگی را به شما عزیزان معرفی نماییم.

امید به زندگی چیست؟

متوسط طول عمر در یک جامعه میزان امید به زندگی را در بین افراد ان جامعه مشخص می کند. یعنی هر فردی به طور جداگانه چقدر می تواند عمر کند و در این دنیا باقی بماند. اگر در یک جامعه شاخص هایی مانند بهداشت و درمان ارتقاء یابد می توان به سطح بالایی از امید به زندگی دست یافت.

به همین دلیل یکی از نشانه های رشد و توسعه یافتگی کشورها داشتن امید به زندگی بالا در آنجاست. یعنی اگر در یک کشور امید به زندگی بسیار بالا باشد می توان گفت که آن کشور یکی از نشانه های توسعه یافتگی را دارد. البته که داشتن سطح بالای امید به زندگی به این معناست که در آن کشور شاخص های دیگر نیز رعایت شده است که حالا سطح امید به زندگی در آنجا افزایش یافته است.

چرا که برای رسیدن به امید به زندگی در سطحی بالا نیاز است تا بسیاری از شاخص های دیگر نیز در جامعه رشد و پیشرفت داشته باشد. به عنوان مثال همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد بیان کردیم که رشد و توسعه بهداشت و درمان با سطح امید به زندگی رابطه مستقیم دارد. بنابراین وقتی در یک کشور میزان امید به زندگی در سطح بالایی قرار دارد به این معناست که در آنجا بهداشت و درمان نیز از رشد و توسعه یافتگی بالایی برخوردار است.

معرفی راهکارهایی برای ارتقا امید به زندگی

یکی از نکاتی که در خصوص میزان امید به زندگی باید بدانیم آن است که همواره سطح امید به زندگی در زن ها بیشتر از مردهاست. البته با توجه به تغییراتی که در جامعه به وجود آمده است و در بین زنان نیز آمار اعتیاد افزایش پیدا کرده است موجب شده تا شاخص های امید به زندگی در بین زنان و مردان نیز دچار تغییر و تحول شود.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی مثبت گرا


باید بدانیم که امید باعث می شود تا احساس بهتری نسبت به آینده داشته باشیم و در نتیجه اگر بحرانی در جامعه ایجاد شود و میزان امید در افراد بالا باشد موجب می شود تا افراد بتوانند آرامش خود را بعد از آن بحران حفظ نمایند.

البته باز هم لازم است اشاره کنیم که اگر در یک جامعه به طور کلی امید به زندگی بالا باشد می توان توقع داشت که اگر یک بحران در آنجا رخ دهد بعد از آن افراد می توانند به آرامش بازگردند و این موضوع در تمام جوامع صدق نمی کند.

در زمینه امید به زندگی تحقیقات بسیاری از انجام شده است که نشان می دهد افرادی که دارای سطح بالایی از امید به زندگی هستند همواره از اعتماد به نفس بالایی نیز برخوردارند و تفکرات مثبت در آنها بسیار بیشتر از افراد ناامید و منفی گراست. از طرف دیگر زمانی که سطح امید به زندگی در افراد بالا باشد آن ها خودشان را مثبت و پر انرژی معرفی می کنند به طوری که در ظاهر نیز می توان متوجه شد که چه افرادی دارای سطح بالایی از انرژی هستند.

آشنایی با معنای دقیق امید به زندگی

میانگین سال هایی که فرد می خواهد زندگی کند تحت عنوان امید به زندگی شناخته می شد. موضوع امید به زندگی تحت تاثیر مسائلی مانند سلامت روان، محیط، ژنتیک و بسیاری شاخص های دیگر است. حتی در برخی مواقع امید به زندگی در بین جنسیت ها نیز متفاوت است. به طوری که تحقیقات نشان می دهد میزان امید به زندگی در مردان ۷۶ سال و در زنان ۸۱ سال است.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله تاثیر خوشبختی بر سلامتی را مطالعه نمایید.

از دیگر موارد بسیار مهمی که مربوط به امید به زندگی می شود می توان به موقعیت محلی و جغرافیایی نیز اشاره کرد. به عنوان مثال افرادی که در کشورهای توسعه یافته زندگی می کنند دارای امید به زندگی بیشتری هستند. حتی در برخی از کشورهایی که دارای توسعه یافتگی پایینی هستند کودکان در آنجا در یک سالگی از دنیا می روند و چون تعداد این مرگ و میر بسیار بالاست ما شاهد این موضوع هستیم که میزان امید به زندگی در آن کشور ها کمتر از یک سال است.

در خصوص کشورها نیز باید اشاره شود که کشورهایی مانند ژاپن، هنگ کنگ و استرالیا دارای رتبه های اول تا پنجم امید به زندگی هستند. یعنی میانگین سنی در آن جا معادل ۸۲ سال است که حتی ۲۲ درصد نیز از میانگین جهانی بالاتر است.

نظریه امید به زندگی میلر

در سال ۱۹۵۹ روانشناسان برای اولین بار در جمع روانپزشکان از واژه امید استفاده کردند که آن را منبع قوت در مراجعان می شناختند. یعنی آن ها از این واژه به عنوان شاخصی برای سنجش بیماران استفاده کردند. پس به یاد داشته باشید که برای اولین بار واژه امید توسط اسنایدر مطرح گشت.

آنها بیان کردند که دیگر وقت آن شده است که به جای صحبت از جنگ و ساخت سلاح های جدید بهتر است از امید صحبت کنیم. به طور کلی در فرهنگ، امید به عنوان تمایل به کار کردن با چیز با ارزش در کنار انتظار تعریف شده است.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی معنا درمانی


در دهه های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ روانپزشکان امید را به عنوان انتظار مثبت برای رسیدن به هدف توصیف کردند. آن ها بیان کردند که در طول تاریخ روانشناسی قدرت امید به عنوان یک نیروی انگیزشی مورد بررسی قرار گرفته است. محوریت اصلی امید به زندگی نگاه به آینده است، یعنی افراد نسبت به آینده زندگی شان چقدر باور و امید دارند و می دانند که آینده ای روشن در انتظارشان است.

همچنین باید اشاره شود که امید به زندگی مفهومی است که از دوران کودکی آموخته می شود و همانطور که اریک اریکسون بیان می کند در فرایند رشد کودک در یک سال اول زندگی مفهومی باید رشد که به آن اعتماد گفته می شود و اگر مشکلاتی در این بین ایجاد شود به جا شکل گیری اعتماد در فرد، بی اعتمادی شکل می گیرد. روانشناسان بر این باورند که امید یک مفهوم فعال است که طبق آن فرد می تواند برای خودش آرزوهایی داشته باشد که برای رسیدن به آن تلاش کند و در نتیجه زندگی برایش معنا و مفهوم داشته باشد.

در مفاهیمی که وجود دارد می توان بیان کرد که در برخی موارد امید را واژه ای شناختی می دانند و در جایی نیز امید را به عنوان یک مفهوم عاطفی در نظر می گیرند. همچنین باید اشاره شود که اکثر مردم امید به زندگی را به عنوان یک هیجان می دانند که از هیجان هایی مانند ترس و عصبانیت یا عشق بیشتر است و به جز انسان در سایر موجودات وجود ندارد.

اهمیت اهداف در امید به زندگی

اگر می خواهید امید به زندگی داشته باشید لازم است تا برای خودتان اهدافی را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که این اهداف باید آنقدر مهم باشند که بتوانید بر روی آنها سرمایه گذاری نمایید. اگر هدفی که انتخاب می کنید با ارزش باشد قطعا بر روی آن کار خواهید کرد و در نتیجه به آن خواهید رسید. بنابراین به یاد داشته باشید که اهدافی که در زندگی داریم برای ما تکیه گاهی را ایجاد می کنند که بر اساس آن فرایندهای ذهنی مان را ایجاد می کنیم.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش هدف گذاری در نوجوانان


به عبارت دیگر اگر اهدافی که انتخاب می کنیم قابل دسترس باشد حتی اگر دارای چالش باشد فرد قدرت و اراده اش را دارد که بتواند برای رسیدن به آن هدف تلاش کند. پس اگر شما دارای هدفی باشید که نتوانید به آن برسید دیگر امید برایتان هیچ معنایی ندارد.

چرا که اهداف و امید به زندگی رابطه مستقیم به یکدیگر دارند و در این رابطه می توان به درماندگی آموخته شده اشاره کرد که اگر فرد گمان کند تلاشی که می کند هیچ تاثیری ندارد بعد از مدتی دست از تلاش بر می دارد و به این باور می رسد که هرگز به آن چیزی که می خواهد نمی رسد.

از طرف دیگر باید اشاره شود که از دل امید و ناامیدی هیجانات مثبت و منفی بیرون می آید. بنابراین با توجه به مواردی که بیان شد باید بدانیم که هدفی که انتخاب می کنیم باید واقعی باشد و ارزش های لازم را برایمان ایجاد کند. چرا که اگر هدف غیر واقعی باشد و فرد نتواند با تلاش به آن برسد بعد از مدتی ناامید شده و در نتیجه نیروی امید در او خاموش می شود.

پرسشنامه امید به زندگی میلر

میلر در خصوص امید به زندگی یک پرسشنامه ایجاد کرده است که دارای ۴۸ مولفه است و می توان به کمک آن میزان امید به زندگی را در افراد مورد سنجش قرار داد. یکی از خصوصیات خوب پرسشنامه میلر این است که می تواند تظاهرات پنهان و آشکار نیروی امید به زندگی را در افراد تشخیص دهد.

پاسخ های این پرسشنامه دارای طیف ۵ درجه ای است و از گزینه بسیار مخالف تا بسیار موافق تنظیم شده است. در این پرسشنامه ۱۲ جمله دارای ماده ای منفی هستند که در تفسیر به صورت برعکس نمره می گیرند.

هدف اصلی پرسشنامه امید به زندگی میلر تعیین و سنجش میزان امید به زندگی در انسان ها است. به عبارت دیگر این آزمون به خوبی میزان امید به زندگی و تلاش فرد برای رسیدن به اهدافش را مورد بررسی قرار می دهد و در نتیجه بیان می کند که یک فرد به چه میزان دارای انرژی زندگی کردن است.

شما می توانید این آزمون را انجام دهید تا میزان امید به زندگی تان را تشخیص دهید و اگر مشکلی در این خصوص داشته باشید به کمک یک روانشناس می توانید بر روی امید به زندگی خود کار کنید تا امید به زندگی و انرژی زندگی کردن را در خودتان افزایش دهید.

روش هایی برای افزایش امید به زندگی

تا به اینجای مقاله به صورت کامل مفهوم انرژی زندگی کردن و امید به زندگی را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که این مفهوم از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته است و روانشناسان به این موضوع چه نگاهی دارند.

بهترین روش ها برای افزایش میزان امید به زندگی در انسان ها

حالا لازم است تا روش هایی را بیان کنیم که به کمک آن میتوانید نیروی امید به زندگی را در خودتان افزایش دهید تا بتوانید با انرژی بیشتری به زندگی کردن ادامه دهید و برای خودتان اهدافی را انتخاب کنید که بتوانید برای آنها تلاش کنید و در نتیجه زندگی برای شما معنا و مفهوم پیدا کند.

ارتباط با دنیای بیرون

اولین راهکاری که به شما کمک می کند تا میزان امید به زندگی را در خودتان افزایش دهید بیرون رفتن از خانه است. این کار موجب می شود تا فکرتان تغییر کند و در نتیجه انرژی بیشتری برای زندگی کردن به دست آورید. زمانی که شما به بیرون می روید نور آفتاب به شما می تابد و در نتیجه ویتامین D بدنتان تامین می شود و همین موضوع می تواند از نظر زیستی بر روحیه شما تاثیر بگذارد.

چرا که ویتامین دی برای جلوگیری از افسردگی بسیار لازم و ضروری است و از طرف دیگر این ویتامین موجب استحکام استخوان ها می شود. پس در نظر داشته باشید که توجه به تامین ویتامین D به شما کمک می کند تا روحیه بالایی داشته باشید و در نتیجه نسبت به زندگی امید بیشتری داشته باشید. اگر در این خصوص دچار کمبود هستید حتما به پزشک مراجعه کنید تا اگر نیاز به دارو دارید برایتان تجویز کند و با مصرف آن کمبودهایی که وجود دارد را رفع نمایید.

افرادی که دارای سن بالایی هستند باید به این موضوع توجه کنند و همواره چکاپ کامل بدهند تا اگر مشکلی در این خصوص برایشان وجود دارد به پزشک مراجعه کنند. پس همواره به این موضوع توجه داشته باشید که اگر می خواهید امید به زندگی در شما افزایش یابد لازم است تا به گردش و تفریح بروید و از خانه بیرون بیایید تا انرژی بیشتری برای زندگی کردن به دست آورید.

در این خصوص باید به یاد داشته باشید که مدام در خانه ماندن موجب می شود تا انرژی شما کاهش یابد و در نتیجه شما دچار افسردگی می شوید و در یک چرخه باطل گرفتار خواهید شد و دیگر انرژی بیرون رفتن ندارید و به طور بلند مدت خانه نشین می شوید و در نتیجه افسردگی بر شما چیره خواهد شد. بنابراین توجه داشته باشید که حتما ویتامین D بدن تان در سطح استانداری قرار داشته باشد تا هم دچار مشکل خواب نشوید و هم بتوانید با انرژی به انجام کارهایتان بپردازید.

ارتباط و معاشرت با دوستان

همه ما می دانیم که مهمانی رفتن و دید و بازدید با اقوام موجب می شود تا حالمان بهتر شود و در نتیجه انرژی بیشتری برای زندگی کردن داشته باشیم و به دنبال آن امید به زندگی در ما افزایش پیدا می کند. تحقیقاتی که روانشناسان در این خصوص انجام داده اند نشان می دهد که داشتن روابط دوستانه و رابطه عاطفی با دیگران موجب می شود تا میزان امید به زندگی در افراد افزایش یابد و در نتیجه زندگی را دوست داشته باشند.

اگر شما با خانواده و دوستان رابطه سالم و خوبی داشته باشید می توانید خودتان را از شر ناامیدی رها کنید و در نتیجه انرژی بیشتری برای زندگی کردن به دست آورید. اگر شما روابط اجتماعی متعددی داشته باشید موجب می شود تا کمتر دچار آسیب شوید و در نتیجه همواره مراقب خودتان هستید و به سلامتی تان اهمیت می دهید و در نتیجه تمام این رفتارها موجب می شود تا با شادی بیشتری رفتار نمایید. از طرف دیگر لازم است اشاره شود که دوست داشتن یکدیگر موجب می شود تا تنش و اضطراب در انسان کاهش یابد و در نتیجه میزان امید به زندگی نیز افزایش پیدا می کند.

ورزش روزانه

هیچ کس نمی توانید تاثیر ورزش بر سلامتی جسمی و روانی را انکار کند. ورزش کردن به طور روزانه موجب می شود تا هم از نظر جسمی به تناسب اندام برسید و هم از نظر روانی در سطح استانداردی قرار بگیرید. به طور کلی باید اشاره شود که ورزش کردن باعث می شود تا تمامی تنش ها و اضطراب ها در شما کاهش یابد و در نتیجه میزان ابتلا به اختلال افسردگی نیز به طور چشمگیری کاهش می یابد.

تحقیقات نشان می دهد افرادی در طول هفته به مدت ۳ ساعت ورزش می کنند سلول های بدنشان ۹ سال جوان تر از سلول های بدن افرادی است که هرگز ورزش نمی کنند. بنابراین شما می توانید با روزی نیم ساعت ورزش کردن به این نتیجه شگفت انگیز دست یابید و در نتیجه سلامتی خودتان را بهبود بخشید.

اگر مشغله های روزانه به شما اجازه نمی دهد که برای ورزش کردن به باشگاه بروید می توانید برای خودتان یک عادت ایجاد نمایید تا به طور مستمر در خانه حداقل روزی نیم ساعت ورزش کنید تا بعد از مدتی این کار به عنوان یک روتین درآید و در نتیجه شما می توانید کاری کنید که ورزش کرد جز برنامه زندگیتان شود.

اگر شما به طور روزانه ورزش کردن را در برنامه خودتان قرار دهید می توانید هم به تناسب اندام دست یابید و هم کیفیت خوابتان افزایش می یابد و در نتیجه برای همیشه سلامتی خودتان را تضمین خواهید کرد. لازم است اشاره شود که ورزش کردن موجب می شود تا هورمون شادی تحت عنوان دوپامین در مغز انسان ترشح شود و در نتیجه انرژی روزانه فرد افزایش پیدا می کند و می تواند روز خوبی را تجربه کند.

نکته بسیار مهمی که در خصوص ورزش کردن باید بدانید این است که صرفا رفتن به باشگاه و انجام ورزش های سنگین به معنای ورزش کردن نیست. شما می توانید در خانه با انجام ورزش های سبک و کششی یا رقصیدن کاری کنید که همیشه در سلامتی به سر ببرید.

استفاده از نخ دندان

این مورد ممکن است کمی عجیب به نظر برسد ولی باید اشاره شود که سلامتی دندان ها موجب می شود تا سایر اندام های بدن نیز در سلامتی باشند و در نتیجه شما به سلامتی کلی دست پیدا می کنند. یعنی زمانی که شما از نخ دندان استفاده می کنید باعث می شود تا دچار بیماری های دندان لثه نشوید و در نتیجه از بیماری های قلب و عروق نیز در امان می مانید.

در نتیجه وقتی شما خودتان را از بیماری ها در امان نگه می دارید می توانید کاری کنید که میزان امید به زندگی تان نیز افزایش پیدا کند. پس اگر در یک کشور هزینه های مربوط به دندانپزشکی ارزان باشد و افراد بتوانند مشکلات دندان هایشان را خیلی راحت برطرف نمایند موجب می شود تا میزان امید به زندگی در افراد نیز افزایش یابد.

بهبود سلامت روان و افزایش امید به زندگی

در خصوص مشکلات دندان و لثه باید اشاره شود که اگر لثه دچار عفونت شود و یا دندان فرد خراب باشد و نتواند آن را درمان کند به مرور زمان عفونت ایجاد شده سلامتی کلی فرد را تخریب می کند و می تواند مشکلات قلبی نیز برای فرد ایجاد کند.

کاهش استرس

اگر می خواهید میزان امید به زندگی را در خودتان افزایش دهید لازم است تا تمامی تنش ها و استرس ها را از خودتان دور کنید. چرا که استرس یک سم است و می تواند سلامت روانی و جسمی انسان را دچار آسیب کند. یعنی وقتی فرد مدام افکار منفی و پوچ را در ذهنش مرور می کند در بلند مدت دچار خطاهای شناختی شده و در نتیجه جسم فرد نیز آسیب ببیند و دچار بیماری های روان تنی شود.

لازم اشاره شود که استرس موجب می شود تا فرد به سمت مصرف سیگار و الکل کشیده شود و همچنین میزان پرخوری نیز در او افزایش پیدا می کند. پس اگر می خواهید میزان امید به زندگی را در خودتان افزایش دهید لازم است تا به تفریحات و سرگرمی های زندگی تان اهمیت دهید و تمام کارهای ناسالم را از خودتان دور کنید. بنابراین لازم است تا استرس زندگی خودتان را مدیریت کنید تا بتوانید از شر بسیاری از مشکلات در امان بمانید.

تقویت ایمان

یکی دیگر از روش های افزایش امید به زندگی، تقویت ایمان و معنویت است. اگر شما به افرادی که دارای ایمان ضعیفی هستند نگاه کنید متوجه خواهید شد که همواره در زندگی شان دچار تنش و استرس هستند. وجود اتفاقات در زندگی را نمی توان انکار کرد و هر کس ممکن است گرفتار مشکلاتی مانند ورشکستگی، اخراج شدن از کار، طلاق، حادثه یا بیماری شود.

حال در این جا قدرت ایمان به فرد کمک می کند تا بتوانید به زندگی اش ادامه دهد و میزان امید به زندگی اش را افزایش دهد. در مقابل اگر ایمان معنوی در فرد سست باشد و به چیزی باور و ایمان نداشته باشد باعث می شود تا همواره خودش را قربانی شرایط بداند و مدام درگیر مشکلات زیادی شود. بنابراین لازم است تا ایمان معنوی تان را افزایش دهید و به قدرت خداوند باور داشته باشید و تلاش کنید که حالتان را خوب نگه دارید.

مرور جملات مثبت

اگر بخواهید فقط به سمت افکار پوچ و منفی گرایش پیدا کنید بعد از مدت کوتاهی گرفتار اختلال افسردگی و ناراحتی می شوید. بنابراین این امر بر کسی پوشیده نیست که افکار منفی فرد را به بیراهه می کشاند و باعث می شود تا در زندگی همواره با چالش های فراوانی روبرو شود و در نتیجه میزان امید به زندگی در او کاهش پیدا می کند.

به عنوان مثال اگر همواره در شبکه های اجتماعی اخبار منفی و ناامید کننده را گوش دهید موجب می شود تا دچار حالت افسردگی شوید و در نتیجه انرژی انجام هیچ کاری را نداشته باشید. پس به جای روی آوردن به افکار منفی تلاش کنید تا با خودتان جملات مثبت را مرور کنید. به عبارت دیگر بهتر است که انسان خوش بین باشد و اگر به یک لیوان نگاه می کند حتما به نیمه پر آن نگاه کرده و در عین حال بداند که نیمه دیگر لیوان خالی است و باید کاری کرد تا آن نیمه نیز پر شود.

به همین دلیل شما هم با واقعیت مواجه می شوید و هم انرژی مثبت را در ذهنتان تثبیت می کنید و در نتیجه می توانید نگرش خودتان را نسبت به موضوعات تغییر دهید تا به دنبال آن امید به زندگی نیز در شما افزایش یابد.

نتیجه گیری

در این مقاله به طور کامل مفهوم امید به زندگی را مورد بررسی قرار دادیم و جنبه های آن را تجزیه و تحلیل نمودیم. امید به زندگی از جمله مواردی است که بسیار مهم بوده و لازم است انسان ها به آن توجه نمایند. یعنی حتما به مولفه های آن فکر کنند و بدانند که لازم است تا میزان امید به زندگی را در خودشان افزایش دهند.

دسته‌بندی‌ها