تکنیک های کنترل ذهن و کاهش افکار منفی

تکنیک های کنترل ذهن و کاهش افکار منفی

اگر می خواهید تمامی افکار منفی را از خودتان دور کنید و وارد مسیر موفقیت و پیشرفت شوید باید با تکنیک کنترل ذهن آشنا شوید. لازم به ذکر است که تکنیک کنترل ذهن می تواند یادگیری و تمرکز شما را افزایش دهد و نقش مهمی را در آن ایفا می کند. همچنین با توجه به مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است کنترل ذهن می تواند نشانه های ذهنی مخرب و منفی را به طور چشمگیری در اختلالات روانی کاهش دهد.

به همین دلیل در روان درمانی از این روش استفاده های فراوانی دارد. شایان ذکر است که تمام افراد می توانند با استفاده از روش هایی که وجود دارد ذهن شان را کنترل کنند و به آرامش عمیقی دست پیدا کنند. ما در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا به صورت کامل شما را با روش های مختلف کنترل ذهن آشنا کنیم و قدم به قدم آن را به شما آموزش دهیم. بنابراین اگر شما قصد دارید تا کنترل ذهن را یاد بگیرید پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با برنا اندیشان همراه باشید.

کنترل ذهن و فرمانروای انسان

یکی از سوالاتی که همواره مطرح می شود این است که آیا انسان بر روی ذهنش تسلط دارد و یا این رابطه به شکل معکوس است. با توجه به امکاناتی که در دسترس انسان ها می باشد ما می توانیم با کمک یک روانشناس در این باره به شناخت بالایی دست پیدا کنیم. همانطور که میدانید ذهن انسان یک ابزار بسیار قدرتمند است که می تواند فرد را به طور چشمگیری قوی کند و به او آرامش بخشد. همچنین اگر از این ابزار به شکل نادرستی استفاده شود می تواند زمینه ساز ویرانی او شود. بنابراین انتخاب در دست خود انسان است که از ذهنش در چه مسیری استفاده کند.

زیرا شما می توانید در یک جا بنشینید و اجازه دهید که افکار منفی بر شما تسلط پیدا کند و آرامش درونی تان را از بین ببرد و یا این که همواره تمرین کنید که با استفاده از روش های صحیح ذهنی اختیار ذهنتان را در دست بگیرید و به آرامش دست پیدا کنید. دقت کنید که تکنیک های کنترل ذهن از جمله روش هایی است که بر روی علائم بیماری های روانی تاثیر فراوانی داشته و می تواند آن ها را کاهش دهد. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد که تحت عنوان رویکرد اکت (ACT) نیز شناخته می شود به طور چشمگیری از تکنیک های کنترل ذهن استفاده می کند.

روش های کنترل ذهن

لازم است اشاره شود که ذهن آشفته و افکار منفی می تواند آرامش فرد را از بین ببرد و تغییرات زیادی در رفتار فرد ایجاد کند. به همین دلیل کنترل ذهن می تواند به ما کمک کند تا رفتارهایمان را کنترل کنیم و در نهایت به آرامش بیشتری برسیم.

جلوگیری از نشخوار فکری

قطعا شما نیز شرایطی بوده اید که بدون هیچ مقدمه ای افکار منفی وارد ذهنتان شده است. اگر می خواهید جلوی نشخوار فکری را بگیرید می توانید به بدترین حالت ممکن فکر کنید. برای بار اول ممکن است با خود فکر کنید که این کار اشتباه است ولی باید توجه داشته باشید که اگر شما به بدترین حالت یک اتفاق فکر کنید قدرت و توانایی مقابله با آن رویداد را در ذهنتان پیدا می کنید و آن فکر مانند گذشته دیگر برایتان ترسناک نیست و به مرور زمان برای شما عادی می شود. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله غلبه بر افکار منفی را بخوانید.

یکی از روش هایی که در این زمینه می تواند به شما کمک کند تا از نشخوارهای فکری رها شوید این است که برای افکار منفی زمان مخصوصی داشته باشید و صرفا در آن زمان به آنها فکر کنید و در سایر اوقات اصلا نباید برای افکار ناخوشایند وقتی بگذارید. این کار باعث می شود تا دیگر نگران نباشید و همواره خیالتان راحت باشد که با جدیت و به اندازه کافی به آن موضوع فکر کرده اید و اگر در زمان های دیگر افکار منفی به سراغتان آمد می‌توانید به راحتی آنها را متوقف کنید.

اطمینان از تغییر کردن

شما باید مطمئن باشید که می‌توانید متناسب شرایط و مشکلات، خودتان را تغییر دهید و با آنها هماهنگ شوید. در واقع با این روش به خود این اطمینان را می دهید که شما برای مقابله با تمامی مشکلات آماده هستید و با خیال راحت تمامی افکار منفی را از خودتان دور می کنید.

اعتماد به توانایی های خود

همواره با خودتان تکرار کنید که می توانید ذهنتان را به راحتی کنترل کنید. حتی اگر به آن باور ندارید باز هم این کار را انجام دهید. زیرا مطالعات نشان داده است که اگر شما به توانایی هایی که دارید اطمینان داشته باشید می توانید خیلی راحت ذهنتان را کنترل کنید. بنابراین زمان هایی را که توانسته اید ذهن تان را آن طور که می خواستید کنترل کنید به یاد آورید و به خود اطمینان دهید که باز هم توانایی انجام آن را دارید.

آموزش مهارت های کنترل ذهن برای رسیدن به آرامش درونی

عدم نتیجه گیری سریع

لازم است اشاره شود که نتیجه گیری شتاب زده و سریع باعث می شود بدون آنکه دلیل محکمی داشته باشید همواره افکار منفی وارد ذهنتان شود. بنابراین قبل از این که راجع به یک موضوع نتیجه گیری کنید لازم است کمی مکث کنید و سپس تمام شواهد را کنار هم بگذارید و متناسب با آنها نتیجه گیری کنید. پیشنهاد می شود به کارگاه روانشناسی تاثیر افکار بر جسم مراجعه فرمایید.

جلوگیری از فاجعه سازی

همواره به این موضوع توجه داشته باشید که از کاه کوه نسازید. یعنی اگر اتفاقی برایتان افتاد خیلی سریع از آن رخداد برای خود فاجعه درست نکنید. مثلا ممکن است فردی در امتحان خود رد شده باشد و برای خودش فاجعه ای بسازد که دیگر زندگی اش به پایان رسیده و کاری نمیتواند انجام دهد.

در حالی که فقط یک امتحان بوده و آن فرد در تمام بخش های زندگی اش شکست نخورده است. همانطور که مشاهده می کنید اگر در هنگام وقوع یک اتفاق خیلی سریع شروع به فاجعه سازی کنید افکار منفی بر شما احاطه پیدا کرده و در نتیجه رفتار شما را هم تحت تاثیر قرار می دهد. این فرد می تواند با خودش فکر کند که سایر افراد نیز در امتحانات قبول نشده اند ولی در سایر بخش های به موفقیت های زیادی دست پیدا کرده اند.

خود آرام سازی و ورزش

یکی از بهترین روش ها برای کنترل ذهن انجام ورزش است که در بسیاری از مواقع بر روی بیشتر افراد جواب می دهد. شما می توانید با انجام تمرینات منظم و مدیتیشن مانند تنفس صحیح ذهنتان را مرتب کنید و کنترل آن را به خوبی در دست بگیرید. به یاد داشته باشید که آرامش ذهنی چیزی است که در تمامی لحظات زندگی به آن نیاز داریم.

کنترل ذهن چه فوایدی دارد؟

اگر شما تکنیک های کنترل ذهن را به خوبی یاد بگیرید و بتوانید ذهنتان را کنترل کنید موفق می شوید تا افکار منفی را از خودتان دور کنید و هرگز دچار احساس سردرگمی نخواهید شد. چرا که افکار منفی آسیب زا می تواند تمام ذهن شما را احاطه کند و قدرت تصمیم گیری را از شما سلب کند. برای مطالعه بیشتر به مقاله تاثیر تلقین مراجعه فرمایید.

در کنار این موضوع شما با استفاده از مهارت کنترل ذهن می تواند تمرکزتان را افزایش دهید و به خودتان کمک کنید تا در زمینه های مختلف به یادگیری بالایی دست یابید. شایان ذکر است که مهارت کنترل ذهن این تضمین را به شما می دهد که با تمرکز بیشتری وارد مسیر پیشرفت و ترقی شوید و در نهایت به نتیجه مطلوبی نیز دست پیدا می کنید. جالب است بدانید که از این روش برای کاهش علائم منفی بسیاری از بیماری های روانی نیز استفاده می شود که به عنوان نوعی روان درمانی شناخته می شود.

کنترل ذهن و تاثیر آن بر زندگی

اگر شما تکنیک های کنترل ذهن را به خوبی یاد بگیرید می توانید بر تمامی افکار منفی غلبه کنید و در نتیجه احساس بهتری به دست می آورید. این کار به پیشرفت و موفقیت شما کمک شایانی کرده و همچنین خواب راحتی را هم تجربه می کنید. تمامی این شرایط موجب می شود تا تاثیر مثبتی را بر روی زندگی تان احساس کنید.

کمک گرفتن برای کنترل ذهن

اگر می خواهید مهارت کنترل ذهن را به خوبی یاد بگیرید لازم است تا از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید. چرا که مشاوره روانی به شما کمک می کند تا مشکلاتتان را دقیق تر بشناسید و خیلی بهتر با آنها کنار بیایید. به یاد داشته باشید که وقتی شما به مشاور مراجعه می کنید او می تواند با مصاحبه هایی که انجام می دهد شناخت بهتری از شما به دست آورد و در نتیجه بهتر می توانید ذهنتان را کنترل کنید.

دسته‌بندی‌ها