آموزش پیدا کردن شغل بعد از ۵۰ سالگی

آموزش پیدا کردن شغل بعد از ۵۰ سالگی

یکی از معضلاتی که افراد بالای ۵۰ سال با آن مواجه هستند یافتن یک شغل است. چرا که جوانان پختگی و تجربه میانسالان را ندارند و در مقابل افراد میانسال هم انرژی و هیجان جوانان را ندارند و از این رو پیدا کردن شغل بعد از ۵۰ سالگی می تواند برای بسیاری از افراد یک مشکل جدی باشد.

اما این به معنای عدم موفقیت افراد میانسال برای یافتن شغل نیست و در این قسمت از وب سایت برنا اندیشان تصمیم داریم تا به شما عزیزان آموزش دهیم که چگونه می توانید بعد از ۵۰ سالگی برای خودتان یک شغل داشته باشید. پس پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله آموزش پیدا کردن شغل بعد از ۵۰ سالگی با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

مشکلات یافتن شغل بعد از ۵۰ سالگی

افرادی که سن بالای ۵۰ سال دارند شاید نتوانند مانند افراد جوان نظر کارفرما را جلب کنند و از این رو پیدا کردن شغل و کار برای آنها کمی سخت و دشوار است. بنابراین با توجه به محدودیت هایی که در این زمینه وجود دارد افراد میانسال شانس و امتیاز جوانان برای پیدا کردن شغل را ندارند. با توجه به این موضوعات می توانیم بیان کنیم که پیدا کردن کار بعد از ۵۰ سالگی می تواند یکی از مشکلات جدی برای سالمندان عزیز باشد. پیشنهاد می شود تا مقاله پیش گیری از طلاق در میانسالی را مطالعه نمایید.

همچنین اگر در یک جامعه میانگین سن افراد پایین باشد و فضای کار بسیار رقابتی باشد یافتن شغل برای تمام سنین دشوار است و این موضوع برای افراد بالای ۵۰ سال بسیار سخت تر خواهد بود. در تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نتایجی به دست آمده که نشان می دهد افراد بسیاری از تبعیض ناشی از سن در خصوص یافتن شغل ناراضی هستند.

افراد بالای ۵۰ سال چگونه می توانند برای خودشان کار پیدا کنند؟

یعنی شرکت ها و ادارات شرایطی را مطرح می کنند که مثلا افراد بالای ۲۹ سال سن را استخدام نمی کنند و همین موضوع باعث می شود یافتن شغل برای بسیاری از افراد بسیار مشکل و سخت باشد.

در ادامه مقاله تصمیم داریم تا با نگرش هایی که موجب می شود تا افراد بالای ۵۰ سال نتوانند شغلی داشته باشند آشنا شویم.

جوانان بهتر یاد می گیرند

یکی از خصوصیات خوب جوانان انرژی و انگیزه بالا است و همین موضوع موجب می شود تا خیلی سریع تر و راحت تر بتواند هر موضوعی را یاد بگیرد و همواره خودش را بروز نگه دارد. از این رو کارفرمایان تمایل بیشتری به جذب افراد جوان دارند تا بتوانند یک تیم جوان و پر انرژی را برای خودشان داشته باشند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله روانشناسی سالمندان را بخوانید.

بنابراین تمام ادارات و شرکت ها بر این باورند که اگر تیم آنها جوان باشند می توانند بر روی آنها سرمایه گذاری کنند و به ایده های جدیدی دست یابند. به همین دلیل افرادی که بالای ۵۰ سال سن دارند چنین انگیزه ای ندارند و نمی توانند مانند یک جوان از انرژی بالایی برخوردار باشند.

بالا بودن انگیزه و توانایی جوانان

همواره این موضوع که جوانان بسیار پر شور و هیجان هستند مطرح بوده و طبق چالش هایی که یک جوان در زندگی با آنها روبرو است این موضوع می تواند تا اندازه ای درست باشد. چرا که یک جوان دغدغه یک فرد میانسال و بالای ۵۰ سال را ندارد و همواره دوست دارد تا موضوعات جدیدی را بیاموزد و از این رو هر موضوعی برایش جذابیت خاصی دارد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش یافتن شغل


به همین دلیل شرکت ها به دنبال افراد جوانی می گردند که از انرژی بالایی برخوردار باشند و هرگز به سمت افراد بالای ۵۰ سال نمی روند. چرا که بر این باورند که افراد مسن و بالای ۵۰ سال انگیزه و انرژی زیادی ندارد و خیلی زود از کار خسته می شود. به همین دلیل نمی توان بر روی آنها حساب باز کرد و بازدهی کار آنها خیلی پایین تر از افراد جوان است.

افراد بالای ۵۰ سال می خواهند بازنشسته شوند

یکی از باورهایی که جا افتاده موضوع بازنشستگی افراد میانسال است. یعنی بیشتر ادارات و شرکت ها بر این عقیده اند که افراد مسن و بالای ۵۰ سال خیلی دل به کار نمی دهند و تمام فکرشان متمرکز بر روی موضوع بازنشستگی است. پیشنهاد می شود تا مقاله افزایش رضایت شغلی را مطالعه کنید.

از این رو افراد بالای ۵۰ سال مانند جوانان تمایلی به کار کردن و وقت گذاشتن برای کار ندارند. البته باید اشاره شود که این باور یک عقیده نادرست و کلیشه ای است که موجب شده است تا کار پیدا کردن برای اکثر افراد بالای ۵۰ سال یک معضل باشد.

تکنیک هایی برای پیدا کردن شغل بعد از ۵۰ سالگی

با اینکه مشکلات و چالش هایی برای افراد میانسال در خصوص یافتن شغل وجود دارد ولی باید اشاره شود که باز هم می توانیم به کمک روش ها و تکنیک هایی که در ادامه خدمتتان اشاره می کنیم برای خودمان یک شغل خوب دست و پا کنیم. افراد بالای ۵۰ سال باید بدانند که در زمان مصاحبه به گونه ای با کارفرما گفتگو کنند که بتوانند به راحتی نظر کارفرما را جلب نمایند.

اشاره به تجربیات خود

برای یافتن شغل بعد از ۵۰ سالگی لازم است تا به تجربیات خودتان اشاره نمایید. چرا که داشتن تجربیات مفید و مثبت می تواند به شما در فرایند مصاحبه بسیار کمک کند. چرا که برای هر کارفرمایی داشتن تجربه کاری بسیار مهم است و از رو به عنوان یکی از گزینه های استخدام محسوب می شود. پس اگر شما در روز مصاحبه بتوانید از تجربیات مثبت و خوبی کاری تان برای کارفرما صحبت کنید می توانید به راحتی نظر او را نسبت به خودتان جلب کنید.

در بیان مهارت ها اغراق نکنید

زمانی که در جلسه مصاحبه شغلی شرکت می کنند نباید به شکلی صحبت کنید که کارفرما گمان کنید شما قصد دارید تا مهارت ها و استعدادهایتان را بیش از حد انتظار بیان کنید تا مزایای بیشتری به دست آورید. بنابراین در خاطر داشته باشید که باید به شکلی از مهارت هایتان صحبت کنید که کارفرما مطمئن شود استعدادهای شما برای شرکت او مناسب است و شما فردی هستید که می توانید در جهت اهداف آن شرکت مفید باشید.

بعد از ۵۰ سالگی باید فعال و بروز باشید

اگر می خواهید بعد از ۵۰ سالگی برای خودتان یک شغل داشته باشید لازم است تا همواره خودتان را بروز نگه دارید و در حوزه کاری خودتان آموزش های لازم را ببینید و در سمینارها و کنفرانس هایی که مربوط به شغل تان می شود شرکت کنید. در این صورت همواره آگاهی و دانش ما در خصوص شغلتان بالا خواهد بود و هرگز از فضای کاری شغل تان فاصله نمی گیرید.

مسلط بودن به فناوری روز

اگر شغلی که به آن علاقه دارید نیازمند کار با نرم افزارهای خاصی است لازم است تا در آن زمینه کار کنید و همواره تخصص خودتان را بروز نگه دارید. چرا که اگر در روز مصاحبه به کارفرما بگویید که شما با نرم افزارهای مختلف می تواند کار کنید و به تمام آنها مسلط هستید بی شک موجب می شود تا کارفرما نظر بهتری راجع به شما داشته باشد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش کامل مشاوره شغلی


بنابراین لازم است تا با فناوری های مختلفی که مربوط به شغلتان است آشنا شوید و همواره در زمینه کاری که فعالیت می کند مطالعه نمایید تا دانش و آگاهی تان را افزایش دهید.

نوشتن رزومه بدون سن

زمانی که شما در جلسه مصاحبه صحبت میکنید کارفرما با خود شما در ارتباط است و می تواند با استعدادها و مهارت هایتان آشنا شود. در حالی که اگر شما روزمه تان را برای ادارات و شرکت ها ارسال کنید چون سن خودتان را در آن درج می کنید موجب می شود تا وقتی مسئول نیروی انسانی شرکت روزمه شما را نگاه کند و چشمش به سن شما بیفتد دیگر به مابقی رزومه شما نگاهی نکند و آن را از دست خارج کند.

در حالی که اگر شما در روزمه تان به سنتان اشاره ای نکنید و به جای آن از مهارت ها و تجربیات خودتان صحبت کنید بیشتر میتوانید نظر کارفرمایان را جلب کنید.

شناخت کامل مدیران و قوانین موجود

یکی از کارهایی که شما برای یافتن شغل بعد از ۵۰ سالگی باید انجام دهید آن است که قبل از رفتن به جلسه مصاحبه حتما با شرکت مورد نظر و مدیرانش آشنا شوید و راجع به آنها مطالعه کنید. یعنی هم در مورد شرکت و هم در رابطه با قوانین و مقرراتی که بر آن حاکم است اطلاعات زیادی به دست آورید تا در جلسه مصاحبه بتوانید نظر کارفرما را به خودتان جلب کنید.

بنابراین اگر شما با قوانین، دیسیپلین و انتظارات شرکت مورد نظر آشنا شوید خیلی بهتر می توانید با مدیران آن رابطه برقرار نمایید و همین موضوع برای شما یک امتیاز مثبت تلقی می شود. پیشنهاد می شود تا مقاله کاهش فرسودگی شغلی را مطالعه فرمایید.

همچنین بعد از ۵۰ سالگی قطعا شما شبکه ای بزرگ از دوستان و آشنایان دارید که می توانید در یافتن شغل از آنها کمک بگیرید و به آنها اجازه دهید تا در پیدا کردن شغل به شما کمک کنند. به همین دلیل همواره داشتن گروه های دوستی و روابط اجتماعی قوی می تواند یک نعمت بزرگ تلقی شود و به شما در یافتن شغل بعد از ۵۰ سالگی کمک بزرگی کنند.

قبل از جلسه مصاحبه تمرین کنید

یکی از کارهایی که باید انجام دهید این است که قبل از رفتن به مصاحبه شغلی حتما به صورت آزمایشی فضای مصاحبه را برای خودتان شبیه سازی کنید. برای این کار می توانید از یک دوست یا آشنا کمک بگیرید و نمونه سوال های استخدامی را با یکدیگر تمرین کنید.


پیشنهاد ویژه : آموزش کامل مصاحبه شغلی


همچنین می توانید در جلسات مصاحبه برخی از ادارات شرکت کنید و خودتان را به خوبی محک بزنید و ببینید جلسات مصاحبه شغلی به چه شکلی برگزار می شود و چه سوال هایی از شما پرسیده می شود. از این طریق شما می توانید به خوبی خودتان را برای روز مصاحبه آماده کنید.

یک مصاحبه عالی ارائه دهید

زمانی که در جلسه مصاحبه شرکت می کنید لازم است تا به گونه ای خودتان را معرفی کنید و از تجربیات و مهارت هایتان صحبت کنید که بتوانید نظر کارفرما را جلب نمایید و نشان دهید که می توانید به شرکت یا سازمان آنها کمک کنید و به عنوان یک نیروی فعال با آنها همکاری کنید.

یعنی از کارفرما سوال کنید که چه انتظاراتی دارد و شما چه ایده هایی برای شرکت دارید و چگونه می توانید به پیشبرد اهداف سازمان کمک کنید. همچنین لازم است به گونه ای صحبت کنید که کارفرما متوجه شود شما روحیه انجام کار گروهی را دارید و می تواند بر روی شما حساب ویژه ای باز کند.

به ظاهر و آراستگی خود اهمیت دهید

برای یافتن شغل بعد از ۵۰ سالگی حتما باید به ظاهر و آراستگی تان اهمیت دهید و به شکلی لباس بپوشید که نظر تمام افراد را به خودتان جلب کنید. ممکن است در ابتدا پیش خودتان بگویید که مهم تخصص و مهارت است و این کارها هیچ آورده ای برای انسان ندارد.

ممکن است حرفتان درست باشد ولی اگر شما به وضعیت ظاهری تان اهمیتی ندهید بی شک نمی تواند نظر کارفرما را به خودتان جلب کنید. چرا که نوع پوشش و لباس های شما نشان دهنده نگرش شما نسبت به دنیا است. یعنی اگر شما فرد شلخته و بی نظمی باشید و نوع لباس پوشیدنتان هم این موضوع را نشان دهد قطعا نمی توانید به راحتی برای خودتان یک شغل پیدا کنید. پس در روز مصاحبه بهترین لباستان را بپوشید و به ظاهرتان اهمیت دهید.

شما می توانید یک لباس رسمی بپوشید و به وسیله آن نشان دهید که شما دارای اخلاق حرفه ای هستید. به یاد داشته باشید که باید به گونه ای رفتار کنید که نشان دهد شما یک فرد جدی هستید و در کارتان نیز بسیار جدی رفتار می کنید. چرا که از این طریق دیگران نیز با شما جدی هستند و گمان نمی کنند که شما فردی بی پرستیژ هستید.

آموزش کامل مصاحبه شغلی برای افراد میانسال

بر روی حقوق سخت گیری نکنید

همانطور که میدانید ما در این مقاله در خصوص پیدا کردن شغل بعد از ۵۰ سالگی صحبت می کنیم و این به خاطر سخت بودن یافتن شغل در دوران میانسالی است. بنابراین شما نباید در مورد حقوق و مزایا خیلی سخت گیر باشید و لازم است در این خصوص انعطاف پذیری تان را بیشتر کنید.

مثلا اگر حقوق شرکت از حقوقی که شما قبلا دریافت می کردید خیلی کمتر است نباید در این مورد سخت گیری کنید و این مورد نیز در صورتی است که کار برای شما اهمیت داشته باشید و بخواهید کار را به دست آورید. چرا که اگر شما به آن کار علاقه ای ندارید و نمی توانید با حقوق پیشنهادی آنها کار کنید لزومی ندارد که حتما آن کار را قبول کنید.همچنین برای مطالعه بیشتر مقاله درمان بی حوصلگی در محیط کار را بخوانید.

بنابراین بسیار مهم است که در خصوص حقوق و مزایا رفتاری هوشمندانه داشته باشید تا بتوانید در شغلی که می خواهید استخدام شوید. در نظر داشته باشید که اگر شما وارد کار شوید و برای مدتی در آن شرکت یا سازمان کار کنید و توانایی های شما دیده شود قطعا حقوقتان هم افزایش می یابد. نکته بسیار مهمی که برای کارفرمایان مهم است مشاهده مهارت و تخصص شماست و اگر شما در ابتدای کار بر روی حقوق خیلی سخت گیری کنید بدون شک در آن شرکت استخدام نخواهید شد و آن کار را از دست می دهید.

در انتخاب فضای کاری دقت کنید

زمانی که می خواهید بعد از ۵۰ سالگی در یک شرکت استخدام شوید لازم است از نگرش و رویکرد آن شرکت آگاه باشید. یعنی اگر شما وارد شرکتی شوید که فقط به دنبال نیروی کار جوان است قطعا شانس زیادی برای استخدام نخواهید داشت. به همین دلیل باید به دنبال سازمان و شرکتی باشید که مهارت و تجربه را در اولویت قرار دهند و شما بتوانید با آنها همکاری داشته باشید.

انتخاب شرکت های کوچک برای کار

به یاد داشته باشید که افراد بعد از ۵۰ سالگی بهتر است برای کار به سراغ شرکت های کوچک بروند. چرا که کارفرمایان این شرکت ها کمتر سخت می گیرند و شانس شما در گرفتن شغل بسیار بالاست و خیلی بهتر می توانید در شرکت های کوچک فعالیت نمایید. پس به یاد داشته باشید که بهترین گزینه برای یافتن شغل بعد از ۵۰ سالگی شرکت های کوچک است و شما خیلی بهتر می توانید در چنین سازمان هایی استخدام شوید.

دوری از ایده آل گرایی

همواره لازم است که روحیه خودتان را حفظ کنید و افکار منفی را از ذهنتان دور سازید. چرا که داشتن روحیه بالا و تفکر مثبت به شما کمک می کند تا خیلی سریع تر به خواسته تان برسید. توجه کنید که اگر شما فردی مثبت گرا باشید خیلی سریع تر دوست پیدا می کنید و می توانید شبکه بزرگی از دوستان را در اطرافتان داشته باشید.

همچنین زمانی که شما می خواهید بعد از ۵۰ سالگی برای خودتان یک کار پیدا کنید لازم است تا به شرایط فعلی خودتان هم توجه کنید و بدانید که در چه موقعیتی قرار دارید. به همین دلیل هرگز به سمت ایده آل گرایی حرکت نکنید، چرا که این کار موجب می شود تا شانس یافتن شغل بعد از ۵۰ سالگی برای شما به شدت کاهش یابد و نتوانید نظر هیچ کارفرمایی را جلب کنید.

به عنوان مثال اگر شما مدام به دنبال شغلی باشید که حقوق بالایی پرداخت کنند و یا محیط آن به شکلی ویژه باشد ممکن است هرگز به نتیجه نرسید و نتوانید چنین شغلی را بعد از ۵۰ سالگی پیدا کنید. در نظر داشته باشید که لازم است تا شما برای مدتی در یک شرکت مشغول به کار شوید و بعد از مدتی توقعات خودتان را مطرح کنید و ممکن است کارفرما بعد از دیدن تجربیات و مهارت های شما با درخواست های شما نیز موافقت کند.

مراجعه به سایت های کاریابی

یکی از گزینه های یافتن شغل بعد از ۵۰ سالگی مراجعه به سایت های کاریابی است. این سایت ها قابلیت ساخت رزومه آنلاین را به شما می دهد و به شکلی واسط میان شما و کارفرما است. به این شکل که شما در این سایت ها ثبت نام می کنید و سپس متناسب با تخصص و علاقه ای که دارید برای شرکت ها و سازمان ها درخواست ارسال می کنید و آنها بعد از مطالعه رزومه شما با شما تماس می گیرند و یک جلسه مصاحبه با شما تنظیم می کنند.

این روش یافتن کار بسیار مفید و عالی است و افراد بسیاری از این طریق توانسته اند شغل های خوبی به دست آورند. به عنوان نمونه می توانیم به سایت هایی مانند ایران استخدام، جاب ویژن، جابینجا و ای استخدام اشاره کنیم.

تکنیک های یافتن شغل بعد از ۵۰ سالگی

هرگز ناامید نشوید

همانطور که اشاره کردیم یافتن شغل بعد از ۵۰ سالگی کاری سخت و دشوار است. همچنین بیشتر کارفرمایان تمایل زیادی به استخدام نیروی جوان دارند و ممکن است شما به راحتی نتوانید شغلی که می خواهید را پیدا کنید.

اما به یاد داشته باشید که هرگز دلسرد نشوید و تمام تلاشتان را انجام دهید تا به نتیجه برسید. شما باید همواره به جستجوی خودتان ادامه دهید و در این زمینه بسیار منعطف باشید و مطمئن باشید که بی شک به نتیجه مورد نظرتان خواهید رسید. نکته بسیار مهمی که لازم است به آن توجه داشته باشید شرکت کردن در جلسات مصاحبه شغلی است. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله رفتار با همکار حسود را بخوانید.

چرا که برخی از افراد به جلسات مصاحبه نمی روند و با خود می گویند که احتمالا من را استخدام نمی کنند و یا ممکن است به شغل مورد نظر علاقه ای نداشته باشند. در این صورت هرگز به نتیجه نخواهید رسید و نمی توانید برای خودتان کار یا شغلی پیدا کنید. تمامی مصاحبه های شغلی به شما کمک می کند تا هم با محیط های کاری آشنا شوید و هم نقاط مثبت و ضعف خودتان را شناسایی کنید و در این صورت در سایر جلسات مصاحبه خیلی بهتر عمل خواهید کرد.

نتیجه گیری

در این مقاله تمام ابعاد استخدام را مورد بررسی قرار دادیم و به گونه ای توضیح دادیم که افراد تمام سنین برای یافتن شغل می توانند از آن بهره ببرند. اما تمرکز ما بیشتر بر روی یافتن شغل بعد از ۵۰ سالگی است تا میانسالان هم بتوانند به شغلی که می خواهند برسند و بتوانند کار کنند. امیدواریم این مقاله به شما در پیدا کردن شغل کمک کند و بتوانید برای خودتان شغلی خوب پیدا کنید.

دسته‌بندی‌ها