شبکه های اجتماعی و اضطراب اجتماعی و بررسی رابطه مستقیم بین آنها

شبکه های اجتماعی و اضطراب اجتماعی و بررسی رابطه مستقیم بین آنها

همانطور که می دانیم شبکه های اجتماعی تاثیر شگرفی بر روی زندگی انسانهای امروزی گذاشته است، افرادی که دارای اضطراب اجتماعی هستند می توانند در شبکه های اجتماعی عملکرد بهتری داشته باشند چرا که در این شبکه ها ارتباط مستقیم وجود ندارد. ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان شبکه های اجتماعی و اضطراب اجتماعی و بررسی رابطه مستقیم بین آنها را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم، پس اگر شما هم تمایل دارید بدانید که این شبکه ها چه تاثیری در این زمینه می توانند داشته باشند تا انتهای مقاله شبکه های اجتماعی و اضطراب اجتماعی با گروه تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

شبکه های اجتماعی و اضطراب اجتماعی و بررسی رابطه مستقیم بین آنها

ما در مقاله شبکه های اجتماعی و اضطراب اجتماعی بررسی خواهیم کرد که این شبکه ها چه تاثیری بر افرادی که دارای اضطراب اجتماعی هستند می توانند داشته باشند.

رسانه های اجتماعی و اضطراب اجتماعی

استفاده از رسانه های اجتماعی حتی در میان مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) نیز به امری عادی تبدیل شده است این سوال را به وجود می آورد آیا فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و سایر سیستم عامل ها برای کسانی که با اضطراب اجتماعی زندگی می کنند مفید هستند یا خیر؟

بررسی اجمالی

اینکه آیا شبکه های اجتماعی برای افراد دارای اضطراب اجتماعی مفید است یا خیر یک سوال پیچیده است پاسخ آن به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله نحوه استفاده از آن کانالهای ارتباطی، نقشی که آنها در زندگی شما ایفا می کنند و گرایش شما به اعتیاد است.

برخی از مزایا و معایب شبکه های اجتماعی برای افرادی که اضطراب اجتماعی دارند همان مواردی است که برای افراد فاقد این اختلال وجود دارد.برای مطالعه بیشتر به مقاله استفاده سالم از شبکه های اجتماعی مراجعه نمایید.

در زیر یک مقایسه سریع از چگونگی کمک شبکه های اجتماعی به افراد مبتلا به SAD یا آسیب رساندن آنها وجود دارد.

فواید

همه رسانه های اجتماعی بد نیستند در واقع می تواند مزایای بی شماری داشته باشد از جمله موارد زیر:

شبکه های اجتماعی ممکن است به افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی کمک کنند تا راحت تر ارتباطات اجتماعی را برقرار کنند.

ارتباطات در این شبکه ها برای افرادی که اختلال اضطراب اجتماعی دارند آسان تر است چرا که که مسئله حمل و نقل، انزوا یا ترس از ترک خانه در این حالت وجود ندارد است.

افراد ممکن است هنگام تعامل آنلاین در مقایسه با حالت آفلاین اضطراب کمتری را تجربه کنند به آنها این امکان را می دهد که مهارت های اجتماعی را در محیط امن تر تمرین کنند.

شبکه های اجتماعی ممکن است راهی برای مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی فراهم کنند تا احساس خود را به اشتراک بگذارند (در سایت هایی مانند Tumblr). سیستم عامل هایی که امکان “بلاگ نویسی” ناشناس را فراهم می کنند ممکن است کسانی که اضطراب اجتماعی دارند کمتر احساس تنهایی کنند و با آرامش بیشتری به وضعیت خود نگاه کنند (مانند مشاهده الگوهای رفتاری احمقانه مانند مجموعه “پنگوئن اجتماعی ناجور”).

طرفداران

  • ارتباط راحت تر با دیگران به ویژه اگر از ترک خانه ترس دارید
  • فضای امن برای تمرین مهارت های اجتماعی
  • حمایت بیشتر از دیگران که با اختلال اضطراب اجتماعی زندگی می کنند
  • راهی برای به اشتراک گذاشتن احساسات خود

مخالفین

  • دوستی ضعیف تر از آنهایی که در زندگی واقعی ساخته شده اند
  • خطر احساس کنار گذاشتن یا ناکافی بودن
  • افزایش خطر استرس، افسردگی و اعتیاد به اینترنت
  • اختلالات احتمالی در الگوی خواب

معایب

اگرچه استفاده از رسانه های اجتماعی مزایای احتمالی دارد اما معایبی نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

در سایت هایی مانند فیس بوک معمولاً انتظار می رود که کاربران با افرادی که در زندگی واقعی می شناسند دوست شوند بنابراین افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی ممکن است ارتباط کمتری داشته باشند یا در ملاقات با افراد جدید مشکل داشته باشند.

افراد دارای اضطراب اجتماعی که دارای عزت نفس پایینی هستند ممکن است خود را به گونه ای بیان کنند که برای دیگران جذاب نباشد و باعث شود دیگران کمتر به ارتباط با آنها علاقه مند شوند.

دوستی هایی که بیشتر در بسترهای اجتماعی ساخته شده اند ممکن است ضعیف تر از روابطی باشند که در زندگی واقعی فرصتی برای توسعه داشته اند و منجر به پیوند واقعی کمتر می شوند.

دیدن همه چیزهای خوبی که دوستان فیس بوک یا توییتر شما در مورد آنها ارسال می کنند باعث می شود شما کنار گذاشته یا ناکافی باشید همین مورد برای دیدن اینکه “دیگران” چه تعداد “لایک” یا نظر در مورد پست های خود نسبت به نظر شما دارند.

برای کسانی که اضطراب اجتماعی دارند و در پشت صفحه رایانه احساس راحتی بیشتری می کنند ممکن است تمایل به اعتماد بیش از حد به شبکه های اجتماعی وجود داشته باشد به استثنای تلاش برای ایجاد ارتباطات در دنیای واقعی.

سایت های شبکه های اجتماعی ممکن است شما را به فکر همه چیزهایی که در زندگی ندارید (به عنوان مثال یک شریک زندگی، فرزندان، شغل) وادار کند.

استفاده مداوم از شبکه های اجتماعی ممکن است باعث افزایش استرس شود خصوصاً اگر احساس می کنید باید دائماً با دنیای آنلاین در ارتباط باشید.

استفاده از شبکه های اجتماعی این امکان را دارد که مسائل بهداشت روانی را بدتر کند اگر در معرض سایر موارد مانند افسردگی و اعتیاد هستید این مسئله می تواند به ویژه مشکل ساز شود.

بیدار ماندن برای استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند منجر به مشکلات خوابیدن شود و کمبود خواب ممکن است منجر به بدتر شدن احساس اضطراب یا حتی افسردگی شود.

قبل از ملاقات با آن شخص کسب اطلاعات بیش از حد در مورد شخصی (با “سرزنش کردن” در حساب های شبکه اجتماعی او) در واقع می تواند منجر به افزایش اضطراب اجتماعی شود وقتی سرانجام در زندگی واقعی با آن شخص ملاقات کنید.

افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال اعتیاد به اینترنت (IA) باشند به طور کلی همبستگی مثبت و منفی بین استفاده از شبکه های اجتماعی و سلامت روان پیدا شد.

تعاملات منفی و مقایسه های اجتماعی در سایت های شبکه های اجتماعی مربوط به سطح بالاتری از اضطراب بود با این حال نمایش حمایت اجتماعی و ارتباط اجتماعی در شبکه های اجتماعی مربوط به سطح پایین تری از اضطراب بود. علاوه بر این، استفاده از شبکه های اجتماعی مربوط به پایین آمدن سطح تنهایی و سطح بالاتر عزت نفس و رضایت از زندگی بود.

یافته های پژوهشی

به طور کلی یافته های متاآنالیز نشان می دهد که استفاده از شبکه های اجتماعی ممکن است هم برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی فواید و هم مضراتی داشته باشد موارد زیادی به افراد و نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی بستگی دارد.

شبکه های اجتماعی چه تاثیری بر اختلالات اضطرابی دارند؟

شبکه های اجتماعی و اضطراب اجتماعی

با این حال یک مطالعه مروری نشان داد که بیشتر تحقیقات قبلی مبتنی بر داده های خود گزارش شده و مقطعی (در یک برهه از زمان) بوده است به طور خاص مطالعات نشان می دهد که:

افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بیشتر به استفاده منفعلانه از فیس بوک (نگاه کردن به پروفایل دیگران) و کمتر در تولید محتوا (ارسال، ارسال نظر و غیره) روی می آورند.

افرادی که نشخوار فکری دارند ممکن است هنگام استفاده غیرفعال از فیس بوک بیشتر در معرض خطر بدتر شدن اضطراب اجتماعی خود باشند به عنوان مثال اگر تمام روز در خانه نشسته اید و پستهای دیگران در فیس بوک را می خوانید و خودتان چیزی ارسال نمی کنید و در مورد وضعیت دیگران نظر نمی دهید اضطراب اجتماعی شما بدتر می شود.

ممکن است افراد بتوانند در شبکه های اجتماعی بگویند شما به دلیل نحوه تعامل شما اضطراب اجتماعی دارید به عنوان مثال می توان به نسبت غیرفعال بودن یا کناره گیری در تعاملات خود اشاره کرد.

به طور کلی افرادی که اضطراب اجتماعی دارند کمتر از کاربران فیس بوک استفاده می کنند اما بیشتر از کاربران سایت های “میکرو بلاگ” مانند Tumblr یا Myspace هستند. (این ممکن است به این دلیل باشد که مجالی برای اشتراک احساسات در یک فضای غیر تهدیدآمیز فراهم می کند.)

به نظر نمی رسد افرادی که اضطراب اجتماعی دارند محتوای منفی را در شبکه های اجتماعی ارسال کنند با این حال اینکه شما مطالب مثبت ارسال می کنید یا منفی به نحوه پاسخ دیگران به شما مربوط می شود به روزرسانی های مثبت به افزایش “پسندیدن” مربوط می شود در حالی که نتایج منفی منجر به بازخورد مثبت کمتر می شود.

افرادی که اضطراب اجتماعی دارند ممکن است نظرات حمایتی مثبت تری از دوستان شبکه اجتماعی دریافت کنند و تعاملات منفی کمتری داشته باشند. اگر سطح اضطراب اجتماعی بالایی داشته باشید و منجر به احساس رفاه بیشتری شود این حمایت اجتماعی ممکن است نقش محافظتی داشته باشد.

یک فراتحلیل بزرگتر از مطالعات در مورد شبکه های اجتماعی و بیماریهای روانی بین سالهای 2005 و 2016 انجام شده است محققان نتیجه گرفتند که تأثیر استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسانی که بیماری روانی دارند متفاوت است و کیفیت تعاملات رسانه های اجتماعی یک عامل اساسی است.

تحقیقات بیشتر باید با استفاده از داده های زمان واقعی انجام شود (افرادی که از رفتار واقعی شبکه های اجتماعی خود در طی یک دوره زمانی گزارش می دهند) تا آن زمان روش های مختلفی وجود دارد که می توانید اطمینان حاصل کنید که استفاده از شبکه های اجتماعی تأثیر مثبت تری در زندگی شما دارد.

نکات

مراقب لحن آنچه به اشتراک می گذارید یا در مورد آن نظر می دهید باشید مثبت و باز ماندن بیشتر از منفی یا شکایت باعث ترغیب دیگران به تعامل با شما می شود.

تعادل زمانی را که صرف گذراندن در شبکه های آنلاین می کنید با زمانی که در ارتباطات دنیای واقعی می گذرانید یا از زمانی که به صورت آنلاین وصل می کنید برای برنامه ریزی رویدادها در دنیای واقعی استفاده کنید.

برای جلوگیری از سپری کردن تمام روز در شبکه های اجتماعی بر روی حواس خود تمرین کنید تا از محیط پیرامون خود آگاه شوید.

برای گروه های ملاقات ثبت نام کنید یا با افرادی که علایق یا سرگرمی های مشابه شما را دارند به گروه ها بپیوندید اگر در زندگی واقعی یک حلقه اجتماعی بسیار محدود داشته باشید و بخواهید از شبکه های اجتماعی برای افزایش ارتباطات خود استفاده کنید می تواند مفید باشد.

به یاد داشته باشید که همه موارد آنلاین 100٪ دقیق نیستند آنچه در شبکه های اجتماعی می بینید لزوماً نمایشی واقعی از زندگی افرادی که می شناسید نیست بعضی از افراد فقط نکات مثبت را دارند دیگران ممکن است فقط نکات منفی را داشته باشند سعی کنید آنچه را که دیگران ندارند مقایسه نکنید یا به آن فکر نکنید.

از پروفایل های شبکه های اجتماعی برای شناختن افراد قبل از ملاقات با آنها استفاده کنید زمانی که آنها در راه دوست شدن شما هستند در عین حال وسواس به خرج ندهید یا وقت زیادی را برای این کار اختصاص ندهید در غیر این صورت ممکن است نتیجه معکوس بدهد.

از کاربر منفعل شبکه های اجتماعی خودداری کنید ساعت ها وقت خود را صرف مرور پست های دیگران نکنید بدون اینکه چیزی درباره خودتان به اشتراک بگذارید.

از پشتیبانی اجتماعی اضافی که ممکن است از دوستان خود در شبکه های اجتماعی دریافت کنید بهره مند شوید به خصوص اگر سطح اضطراب اجتماعی شما بالاتر باشد این حمایت می تواند به بهبود احساس رفاه شما کمک کند.

استفاده خود را تعدیل کنید از شبکه های اجتماعی به عنوان پاداش برای انجام کارهای دیگر در دنیای واقعی استفاده کنید تا از افتادن در الگوی اعتیاد جلوگیری کنید.

با شبکه های اجتماعی رابطه جدا داشته باشید نقاط قوت و ضعف آن را بشناسید و هرگز به عنوان تنها وسیله ارتباطی خود به آن اعتماد نکنید.

سخن پایانی

به این فکر کنید که شبکه های اجتماعی تاکنون چگونه به شما خدمت کرده اند آیا به دلیل زمان صرف شده در اینترنت بیشتر احساس ارتباط می کنید یا ارتباط کمتری دارید؟ لیستی از سه قدم را که می توانید برای تغییر مثبت بردارید تهیه کنید.

لیست شما برای شما منحصر به فرد خواهد بود اما یک مثال ممکن است این باشد که فقط دو بار در روز شبکه های اجتماعی را بررسی کنید هر هفته یک مورد مثبت به اشتراک بگذارید و یک روز در میان نظر مثبت بگذارید. ایده دیگر ممکن است عضویت در گروهی با علایق مشابه باشد که در دنیای واقعی با هم دیدارهای منظمی دارند.