اثرات روانشناختی اینترنت بر انسان و بررسی نحوه عملکردهای مغز

اثرات روانشناختی اینترنت بر انسان و بررسی نحوه عملکردهای مغز

رشد روز افزون استفاده از اینترنت باعث شده تا ابعاد اثرات مختلف آن نیز مورد بحث قرار بگیرد، در کنار فوایدی که برای اینترنت و فضای مجازی وجود دارد باید به اثرات منفی آن نیز توجه نمود و به صورت عمیق این موضوع را مورد بررسی قرار داد. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که اگر به آن توجه نشود می تواند در بلند مدت اثرات جبران ناپذیری بر روند زندگی افراد بگذارد. به همین دلیل بر آن شدیم تا مقاله ای با عنوان اثرات روانشناختی اینترنت بر انسان و بررسی نحوه عملکردهای مغز را در اختیار شما علاقه مندان به علم و یادگیری قرار دهیم. پس اگر کنجکاو هستید تا بدانید اینترنت چه اثراتی بر انسان می گذارد تا انتهای مقاله اثرات روانشناختی اینترنت با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

اثرات روانشناختی اینترنت بر انسان و بررسی نحوه عملکردهای مغز

استفاده از فضای مجازی و اینترنت باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا اثرات روانشناختی اینترنت بر انسان در ابعاد مختلف به طور شفاف مشخص شود.

اثرات روانشناختی اینترنت بر انسان

محققان مختلف تلاش کرده اند تا اثرات روانشناختی استفاده از اینترنت را بررسی کنند. برخی از تحقیقات ، مطالعه عملکردهای مغز در کاربران اینترنت است. برخی از مطالعات ادعا می کنند که این تغییرات مضر هستند در حالی که برخی دیگر معتقدند که این تغییرات مفید است.

ادعاها در رابطه با اثرات روانشناختی اینترنت

نیکلاس کار نویسنده آمریکایی ادعا می کند که استفاده از اینترنت تفکر عمیقی را که منجر به خلاقیت واقعی می شود کاهش می دهد. وی همچنین می گوید ارتباط های پیوندی و تحریک بیش از حد به این معنی است که مغز باید بیشترین توجه خود را به تصمیمات کوتاه مدت داشته باشد. کار همچنین اظهار داشت که دسترسی گسترده به اطلاعات در شبکه جهانی وب مغز را تحت فشار قرار داده و حافظه طولانی مدت را آزار می دهد. او می گوید که در دسترس بودن محرک ها به بار شناختی بسیار زیادی منجر می شود که به خاطر سپردن هر چیزی را دشوار می کند.

رامش سیتارامان دانشمند کامپیوتر اظهار داشت که کاربران اینترنت بی تاب هستند و به احتمال زیاد با گذشت زمان بی تاب می شوند. در یک تحقیق گسترده تحقیقاتی که در سال 2012 با مشارکت میلیون ها کاربر در حال تماشای فیلم در اینترنت انجام شد، کریشنان و سیتارامان نشان دادند که اگر در عرض دو ثانیه شروع به پخش نکنند کاربران شروع به کنار گذاشتن فیلم های آنلاین می کنند. بعلاوه کاربرانی که از اتصال به اینترنت سریعتر برخوردار هستند (مانند FTTH) در مقایسه با کاربرانی که از اتصال اینترنت کندتر برخوردار هستند صبوری کمتری از خود نشان داده و فیلمهای رها شده را با سرعت بالاتری ارائه می دهند. از آن زمان بسیاری از مفسران استدلال کرده اند که این نتایج نگاهی اجمالی به آینده دارند، هرچه خدمات اینترنت سریعتر می شوند و رضایت فوری بیشتری را فراهم می کنند افراد از صبوری کمتری برخوردار می شوند و توانایی تأخیر در رضایت و تلاش برای پاداش های بلند مدت را ندارند.پیشنهاد میشود تا مقاله بحران اعتیاد به اینترنت را مطالعه نمایید.

با این حال روانشناس استیون پینکر استدلال می کند که افراد بر آنچه انجام می دهند کنترل دارند و تحقیق و استدلال هرگز به طور طبیعی به ذهن افراد نمی رسد. او می گوید که “تجربه توانایی های اساسی پردازش اطلاعات مغز را تغییر نمی دهد” و ادعا می کند که اینترنت در واقع باعث هوشمند سازی افراد می شود.

مطالعات MRI

بی بی سی تحقیق منتشر شده در مجله علمی بررسی شده PLOS ONE را شرح می دهد:

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی هائو لی از آکادمی علوم چین در ووهان اسکن مغزی 35 زن و مرد بین 14 تا 21 ساله را انجام دادند. هفده نفر از آنها مبتلا به اختلال اعتیاد به اینترنت (IAD) بر اساس پاسخ مثبت قرار گرفتند. به سوالاتی از قبیل: آیا شما بارها و بارها برای کنترل، قطع یا توقف استفاده از اینترنت (ترک کردن و استفاده کم از اینترنت) تلاش ناموفق انجام داده اید؟

اسکن های مغز MRI ​​تخصصی، تغییراتی را در ماده سفید مغز بخشی که حاوی رشته های عصبی است در افرادی که به عنوان معتاد به وب طبقه بندی شده اند در مقایسه با غیر معتاد نشان داد. علاوه بر این مطالعه می گوید ما شواهدی را ارائه دادیم که نشانگر تغییرات ساختاری متعدد مغز در افراد IAD است. نتایج VBM نشانگر کاهش حجم ماده خاکستری در قشر جلوی پیشانی پشتی دو طرفه (DLPFC) ناحیه حرکتی مکمل (SMA) اوربیتو فرونتال است. قشر (OFC)، مخچه و ACC منقار چپ (rACC).

استاد روانپزشکی UCLA  گری اسمال  فعالیت مغز را در وب گردهای باتجربه در برابر وب گردهای معمولی مطالعه کرد. وی برای ارزیابی فعالیت مغز از اسکن MRI روی هر دو گروه استفاده کرد. این مطالعه نشان داد که هنگام گشت و گذار در اینترنت فعالیت مغز کاربران باتجربه اینترنت بسیار گسترده تر از افراد تازه کار است به ویژه در مناطقی از قشر جلوی پیشانی که با حل مسئله و تصمیم گیری مرتبط است. با این حال دو گروه تفاوت قابل توجهی در فعالیت مغز هنگام خواندن مطالب متن نداشتند. این شواهد نشان می دهد که مسیرهای عصبی متمایز کاربران باتجربه وب به دلیل استفاده از وب توسعه یافته است. دکتر اسمال به این نتیجه رسید که انفجار کنونی فناوری دیجیتال نه تنها شیوه زندگی و ارتباط ما را تغییر می دهد بلکه مغز ما را به سرعت و عمیقاً تغییر می دهد.

اثرات روانشناختی اینترنت و تأثیر در خوانش سنتی

در مقاله ای در آگوست 2008 در اقیانوس اطلس (آیا گوگل ما را احمق می کند؟) نیکلاس کار به طور تجربی ادعا می کند که استفاده از اینترنت می تواند باعث کاهش توجه شود و خواندن آن به معنای سنتی را دشوارتر کند (یعنی خواندن به طور طولانی بدون وقفه ذهنی). وی می گوید که تمرکز و خواندن کتابهای کامل و حتی دوستانشان در سن جوانی (یعنی در مواقعی که به اینترنت دسترسی نداشتند) بسیار مطالعه می کنند، تمرکز و مطالعه کامل کتابها برای او دشوارتر است. این ادعا بر اساس شواهد حکایتی است و نه تحقیقات کنترل شده.

محققان دانشگاه کالج لندن یک مطالعه 5 ساله در مورد عادات اینترنتی انجام داده اند و دریافته اند که افرادی که از این سایت ها استفاده می کنند “نوعی فعالیت لاغری” را نشان می دهند از یک منبع به منبع دیگر می پرند و به ندرت به هر منبعی که قبلاً دوست داشته اند بازمی گردند. ملاقات کرد. گزارش 2008 می گوید “واضح است که کاربران به معنای سنتی در حال مطالعه آنلاین نیستند در واقع نشانه هایی وجود دارد که فرم های جدید خواندن در حال قدرت مرور کاربران از طریق عناوین  صفحات محتویات و خلاصه مقالات است. تقریباً به نظر می رسد که آنها برای جلوگیری از مطالعه به معنای سنتی، آنلاین می شوند.

قدرت مغز

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از اینترنت به تقویت قدرت مغز در افراد میانسال و مسن کمک می کند (تحقیق در مورد افراد جوان انجام نشده است). این مطالعه فعالیت مغز را هنگام مطالعه افراد و هنگام گشت و گذار در اینترنت مقایسه می کند. این مطالعه نشان داد که گشت و گذار در اینترنت از فعالیت مغز بسیار بیشتری نسبت به مطالعه استفاده می کند. پروفسور گری اسمال محقق ارشد گفت: نتایج مطالعه دلگرم کننده است زیرا فن آوری های رایانه ای در حال ظهور ممکن است اثرات فیزیولوژیکی و فواید بالقوه ای برای بزرگسالان میانسال و مسن داشته باشد. جستجوی اینترنتی فعالیت پیچیده مغزی را درگیر می کند که ممکن است به ورزش و بهبود مغز کمک کند.

بهره وری

یکی از بحثهای گسترده شبکه های اجتماعی تأثیر آن بر بهره وری است. در بسیاری از مدارس و محل های کار، سایت های رسانه های اجتماعی مسدود شده اند زیرا کارفرمایان معتقدند کارمندان آنها حواسشان را پرت می کنند و تمرکز آنها روی کار نیست. یک نظرسنجی از ارتباطات هرست نشان داد که سطح بهره وری افرادی که از سایت های شبکه های اجتماعی استفاده می کنند 1.5٪ کمتر از آنهایی است که استفاده نمی کنند. از نظر منطقی افراد در هنگام انجام سایر وظایف نمی توانند کار خود را انجام دهند. اگر کارمندان از خویشتن داری پایین آورنده رنج ببرند بازگشت به کار و حفظ بهره وری برای آنها حتی دشوارتر خواهد بود.

اینترنت چه اثراتی بر انسان می گذارد

اثرات روانشناختی اینترنت

تأثیرات شبکه و رفتار اجتماعی

اوگنی موروزوف گفته است که شبکه های اجتماعی می توانند به طور بالقوه برای مردم مضر باشند. او می نویسد که آنها می توانند حریم خصوصی را از بین ببرند و خاطر نشان می کند که “شرکت های بیمه به حساب های فیس بوک بیماران خود دسترسی پیدا کرده اند تا سعی کنند مشکلات بهداشتی مانند افسردگی را که به سختی تأیید می شود رد کنند، کارفرمایان سایت های شبکه های اجتماعی را بررسی کرده اند تا کارمندان آینده خود را بررسی کنند. مقامات دانشگاه در وب برای یافتن عکس های نوشیدن یا سیگار کشیدن دانش آموزان خود جستجو کرده اند. وی همچنین گفت که اینترنت همچنین باعث رضایت خاطر و ریسک پذیری بیشتر مردم می شود. وی گفت که به دلیل فراگیر بودن فن آوری مدرن دوربین ها، ضبط کننده ها و موارد دیگر ممکن است مردم از ترس بد نام شدن نخواهند به شیوه های غیرمعمول عمل کنند. مردم می توانند تصاویر و فیلم های شما را در اینترنت ببینند و این ممکن است باعث شود شما متفاوت عمل کنید.

دامنه توجه اثرات روانشناختی اینترنت

طبق نظر نیویورک تایمز بسیاری از دانشمندان می گویند که توانایی افراد در تمرکز توسط انبوه اطلاعات تضعیف می شود.

از 53،573 بازدید صفحه که از کاربران مختلف گرفته شده است 17٪ بازدید کمتر از 4 ثانیه طول کشیده در حالی که 4٪ بازدید بیش از 10 دقیقه طول کشیده است. در رابطه با محتوای صفحه کاربران فقط 49٪ سایتی را که شامل 111 کلمه یا کمتر است می خوانند در حالی که کاربران 28٪ از یک وب سایت متوسط ​​(تقریبا 593 کلمه) را انتخاب می کنند. برای هر 100 کلمه اضافی در یک سایت کاربران 4.4 ثانیه بیشتر در سایت می گذرانند.

مشخص شده است کسانی که مقاله ها را بصورت آنلاین می خوانند مقاله را با دقت بیشتری مرور می کنند تا افرادی که از مطالب چاپ شده می خوانند. خوانندگان آنلاین با انتخاب مواد مطالعه خود 77٪ از مطالب را می خوانند که می توان آن را با روزنامه گسترده مقایسه کرد که تعداد مربوطه 62٪ است.

اثرات روانشناختی اینترنت و اثرات گمنامی

تعامل در اینترنت عمدتا شامل تعاملات جسمی با شخص دیگری نیست (به عنوان مثال گفتگوی رو در رو) و بنابراین به راحتی منجر به احساس آزادی در شخص می شود که به گونه ای دیگر بصورت آنلاین عمل کند و همچنین بی بند و باری در مدنیت و به حداقل رساندن اختیارات و غیره. حتماَ مقاله عدم افشای خود در اینترنت را مطالعه نمایید.

افرادی که اضطراب اجتماعی دارند بیشتر از ارتباطات الکترونیکی به عنوان تنها وسیله ارتباطی خود استفاده می کنند. این به نوبه خود باعث می شود که آنها اطلاعات شخصی را که غالباً چهره به چهره نمی دهند در اختیار غریبه ها قرار دهند. این پدیده دلیل احتمالی شیوع آزار و اذیت اینترنتی است به ویژه برای کودکانی که آداب شبکه های اجتماعی را نمی فهمند.

ناشناس ماندن در اینترنت می تواند منجر به جلوگیری از مهار آنلاین شود در این صورت افراد به صورت آنلاین چیزهایی را انجام می دهند و می گویند که معمولاً شخصاً انجام نمی دهند یا نمی گویند. محقق روانشناسی جان سولر بین بازدارندگی خوش خیم تفاوت ایجاد می کند که در آن افراد می توانند با آشکار کردن احساسات مخفی، ترس و آرزوها و نشان دادن رفتارهای غیر عادی مهربانی و سخاوت و مهار سمی که در آنها مردم از زبان بی ادبانه، انتقادات شدید، عصبانیت، نفرت و تهدید استفاده می کنند رشد روانی داشته باشند یا از سایت های پورنوگرافی یا خشونت آمیز دیدن کنید که در دنیای واقعی دیدن نمی کنند.

اختلال اعتیاد به اینترنت

افراد از طریق استفاده زیاد از رایانه که زندگی روزمره را مختل می کند معتاد یا وابسته به اینترنت می شوند. کیمبرلی اس. یانگ اختلال اعتیاد به اینترنت را با مشکلات بهداشت روان موجود معمولاً افسردگی پیوند می دهد. یانگ اظهار داشت که این اختلال از نظر اجتماعی، روانی و شغلی تأثیرات چشمگیری دارد.

سخنرانی آریک سیگمن به اعضای کالج سلطنتی کودکان و بهداشت کودکان تشابهات بین وابستگی به صفحه نمایش و اعتیاد به الکل و مواد مخدر را تشریح کرد: تحریک فوری ارائه شده توسط تمام آن گرافیک های سوسو زدن منجر به ترشح دوپامین، ماده شیمیایی مرکزی در مغز می شود که موجب می شود تا سیستم پاداش در مغز فعال شود.

یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که تغییرات ساختاری مغز در افرادی که توسط محققان طبقه بندی شده است به عنوان معتاد به اینترنت مشابه تغییرات طبقه بندی شده به عنوان معتاد شیمیایی وجود دارد.

در یک مطالعه محققان هفده نفر را با اعتیاد به بازی آنلاین و هفده کاربر ساده لوح اینترنت را که به ندرت از اینترنت استفاده می کردند انتخاب کردند. آنها با استفاده از یک اسکنر تصویربرداری تشدید مغناطیسی اسکن را انجام دادند تا تصاویر 3 بعدی با وزن T1 از مغز سوژه بدست آورند. نتایج اسکن نشان داد که اعتیاد به بازی آنلاین یکپارچگی ماده خاکستری و سفید را در قشر پیشانی مناطق پیش پیشانی مغز مختل می کند.به گفته کیت لو روان درمانگر قشر اربیتوفرونتال تأثیر عمده ای در توانایی ما برای انجام کارهایی مانند برنامه ریزی، اولویت بندی، توجه و یادآوری جزئیات و کنترل توجه ما دارد. در نتیجه، کیت لو معتقد است که این معتادان به بازی آنلاین به دلیل اختلال در قشر اربیتوفرونتال قادر به اولویت بندی زندگی خود یا تعیین هدف و تحقق آن نیستند.

فرار کردن

سهولت دسترسی به اینترنت می تواند فرار از زندگی را افزایش دهد که در آن کاربر از اینترنت به عنوان “فرار” از جنبه های ناخوشایند یا پیش پا افتاده زندگی روزمره واقعی استفاده می کند. به گفته جیم بلاسکویچ و جرمی بایلنسن از آنجا که اینترنت و واقعیت های مجازی به راحتی نیازها و انگیزه های اجتماعی را برآورده می کنند گاهی اوقات آنقدر رضایت بخش هستند که کاربران معتاد از نظر جسمی از جامعه خارج می شوند. دکتر الیاس ابوجائود، روانپزشک استنفورد معتقد است که پیشرفت در واقعیت مجازی و غوطه وری 3-D ما را به جایی که می توانیم زندگی کامل آنلاین داشته باشیم که می تواند کاملاً از زندگی ما حذف شود هدایت کرده است.در نهایت، واقعیت مجازی ممکن است نیازهای اجتماعی و عاطفی فرد را به شدت تغییر دهد. ابوجائود می گوید: ما ممکن است نیاز یا اشتیاق به تعاملات واقعی اجتماعی را متوقف کنیم زیرا ممکن است آنها برای ما بیگانه شوند.

تأثیرات روی کودکان

اینترنت تأثیر خود را در همه گروه های سنی از بزرگترها تا کودکان دارد. طبق مقاله قدرت دیجیتال: بررسی تأثیرات رسانه های اجتماعی بر معنویت کودکان، کودکان اینترنت را بعنوان الویت سوم خود پس از خانه و مدرسه در نظر می گیرند.

یکی از تأثیرات اصلی شبکه های اجتماعی بر روی کودکان، تأثیر قلدری در فضای مجازی است. مطالعه ای که توسط 177 دانشجو در کانادا انجام شد نشان داد که 15٪ از دانش آموزان اعتراف کردند که دیگران را مورد آزار و اذیت سایبری قرار داده اند در حالی که 40٪ از قربانیان سایبری هیچ تصوری از این افراد قلدر ندارند. آسیب روانی که قلدری اینترنتی می تواند ایجاد کند در عزت نفس پایین، افسردگی و اضطراب منعکس می شود. همچنین راه هایی برای دستکاری و کنترل باز می کند. قلدری سایبری در نهایت منجر به افسردگی، اضطراب و در موارد شدید خودکشی شده است. خودکشی سومین علت اصلی مرگ در جوانان بین 10 تا 24 سال است. آزار و اذیت اینترنتی به سرعت در حال افزایش است. برخی از نویسندگان پیشنهاد کرده اند که کودکان را از سنین پایین در مورد خطرات مرتبط با قلدری اینترنتی تحت نظارت و آموزش قرار دهیم.

کودکان به طور متوسط ​​در هفته 27 ساعت از اینترنت استفاده می کنند و این در حال افزایش است. این امر منجر به افزایش خطر بی خوابی می شود.

زمان استفاده از صفحه نمایش از بسیاری جهات کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد، نه تنها کودکان در معرض خطر بی خوابی هستند بلکه در معرض مشکلات مربوط به چشم و سلامتی نیز هستند. مطالعه انجام شده در سال 2018 نشان داد که کودکان خردسال سندرم بینایی رایانه ای را تجربه می کنند همچنین به عنوان علائم فشار چشم دیجیتال شناخته می شود که شامل تاری دید یا دوبینی، سردرد، خستگی چشم و موارد دیگر است. بسیاری از بچه ها مجبور هستند در سنین پایین به دلیل میزان بیش از حد تمیز کردن عینک، از عینک استفاده کنند. مشکلات سلامتی نیز از تأثیرات مهم اینترنت است. مطالعه طولی ملی سلامت نوجوانان مطالعه ای را در مورد نوجوانان از 7-12 درجه انجام داد و آنها دریافتند که هرچه بیشتر صفحه نمایش داشته باشید خطر چاقی بیشتر است. کاهش مدت زمانی که کودکان در اینترنت می گذرانند می تواند از ابتلا به بیماری هایی مانند چاقی و دیابت جلوگیری کند.

تأثیرات در والدین

روانشناس آریک سیگمن در مورد خطرات والدین منفعل وغفلت خوش خیم ناشی از اعتماد والدین به ابزارها هشدار داد. در برخی موارد، اعتیاد والدین به اینترنت می تواند تأثیرات شدیدی روی فرزندان آنها بگذارد. در سال 2009 دختری سه ساله از نیومکزیکو در همان روز که گفته شد مادرش 15 ساعت را به بازی آنلاین World of Warcraft اختصاص داده بود در اثر سؤ تغذیه و کم آبی از دنیا رفت. در مورد دیگری در سال 2014 یک زوج کره ای چنان غرق در یک بازی ویدیویی شدند که به آنها اجازه می داد یک کودک مجازی را بصورت آنلاین بزرگ کنند و همین باعث شد تا کودک واقعی آنها بمیرد. تأثیرات اینترنت بر والدین را می توان در نحوه استفاده والدین از اینترنت پاسخ به مصرف اینترنت فرزندشان و همچنین تأثیرات و تأثیراتی که اینترنت بر روابط والدین و فرزند دارد مشاهده کرد. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله اعتیاد به بازی های کامپیوتری مراجعه نمایید.

استفاده والدین از اینترنت و نظراتشان در مورد تأثیر بر خانواده

به طور کلی دیده می شود که والدین کارهای ساده ای مانند ارسال نامه های الکترونیکی انجام می دهند و از وقایع فعلی مطلع می شوند در حالی که به شبکه های اجتماعی کمتر مراجعه می کنند. در رابطه با تحقیق درمورد والدین ​​مطالعه ای که در ژانویه 2012 توسط دانشگاه مینه سوتا انجام شد نشان داد که 75٪ والدین مورد سوال اظهار داشته اند که اینترنت روش آنها را برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به والدین بهبود می بخشد 19.7٪ وب سایت های والدین را برای پیمایش بسیار پیچیده می دانند و 1/13٪ از این گروه هیچ اطلاعات مفیدی در زمینه والدین در هیچ وب سایتی پیدا نکردند.

بسیاری از مطالعات نشان داده است که والدین اینترنت را به عنوان قطب اطلاعات به ویژه در آموزش فرزندان خود می دانند. آنها احساس می کنند که این یک کالای ارزشمند است که می تواند تجربه یادگیری آنها را افزایش دهد و در صورت استفاده به این روش به هیچ گونه تنش خانوادگی یا درگیری منجر نمی شود. با این حال هنگامی که از اینترنت به عنوان یک رسانه اجتماعی استفاده می شود (اعم از بازی آنلاین یا سایت های شبکه های اجتماعی) بین استفاده از اینترنت و درگیری های خانوادگی رابطه مثبت وجود دارد. همراه با استفاده از اینترنت برای وسایل اجتماعی، خطر قرار گرفتن اطلاعات خانوادگی در معرض غریبه ها وجود دارد که از نظر والدین به عنوان یک تهدید تلقی می شود و در نهایت می تواند مرزهای خانواده را تضعیف کند.

پاسخ والدین به میزان مصرف اینترنت کودکان

گزارشی که در اکتبر 2012 توسط Ofcom منتشر شد به میزان مصرف آنلاین کودکان 5-15 ساله و نحوه واکنش والدین نسبت به مصرف فرزندشان متمرکز بود. از والدین مصاحبه شده 85٪ از گفتگوی چهره به چهره با فرزندان خود در مورد گشت و گذار آنلاین تا فیلترهای مرورگر تلفن همراه از نوعی میانجیگری آنلاین استفاده می کنند. 15٪ باقیمانده والدین اقدامات فعالی را برای آگاهی کافی از مرور اینترنت ایمن به فرزندان خود انجام نمی دهند. این والدین یا مختصراً در مورد استفاده محتاطانه با فرزندان خود صحبت کرده اند و یا اصلاً کاری انجام نمی دهند.

والدین با استفاده از روشهایی مانند بررسی سابقه مرور و تنظیم میزان استفاده از اینترنت در نظارت بر استفاده آنلاین فرزندشان فعال هستند. با این حال از آنجا که والدین نسبت به فرزندان خود در استفاده از اینترنت مهارت ندارند بیشتر از مسائل آنلاین مانند نظافت کودک یا آزار و اذیت اینترنتی به دخالت اینترنت در زندگی خانوادگی توجه دارند.

هنگام پرداختن به کسانی که فقدان کنترل والدین از طریق اینترنت هستند والدین اظهار می کنند که فرزند آنها به ندرت تنها است (برای کودکان از 5 تا 11 ساله تعریف شده است) یا هنگام آنلاین بودن به فرزندان خود اعتماد می کنند (برای کودکان 12-15 ساله). تقریباً 80٪ والدین اطمینان می دهند که از مدرسه به فرزندشان ایمنی اینترنت آموزش داده شده و 70٪ والدین احساس می کنند که مزایای استفاده از اینترنت بیشتر از خطرات همراه آن است.

برعکس، یک مطالعه آمریکایی که توسط PewInternet در 20 نوامبر 2012 انجام شد نشان می دهد که والدین بسیار نگران مشکلاتی هستند که اینترنت می تواند بر کودکان نوجوان آنها تحمیل کند. 47٪ والدین معمولاً نگران قرار گرفتن فرزندان در معرض مواد نامناسب در اینترنت و 45٪ والدین نگرانی رفتار فرزندانشان نسبت به یکدیگر هستند. فقط 31٪ والدین نگرانی خود را از اینترنت برای گرفتن وقت اجتماعی از خانواده نشان دادند.

اثرات روانشناختی اینترنت بر روابط والدین و کودک

محقق سانفورد گروسبارت و دیگران رابطه مادر و کودک و نحوه استفاده اینترنت از این رابطه را بررسی می کنند. این مطالعه مبنای خود را پیرامون ایده ماروین سوسمن و سوزان اشتاین متز تشکیل می دهد که رابطه بین والدین و کودک به شدت تحت تأثیر تجارب و رویدادهای متغیر هر نسل است. گرمی والدین عاملی است در میزان پذیرش والدین در برابر آموزش تفاوت های ظریف اینترنت توسط کودک در مقابل روش سنتی تأثیرگذاری والدین بر کودک. اگر والدین گرایش های گرمی از خود نشان دهند بیشتر در یادگیری نحوه استفاده از اینترنت از فرزندشان باز است حتی اگر والدین در این زمینه آگاهی بیشتری داشته باشند. این امر باعث تدریس در یک محیط مثبت می شود که رابطه قوی بین مادر و کودک را حفظ می کند آموزش را تشویق می کند و رفتار بالغ را تقویت می کند. مادران یخچالی فقط در صورتی مجاز به آموزش خود هستند که فکر می کنند فرزندشان از دانش یا دانش بالاتری برخوردار است و در غیر این صورت ممکن است رابطه ای که ناشی از اکثر تأثیرات ناشی از والدین است، آموزش را کنار بگذارند.

با این وجود علی رغم روشهای گرم و سرد فرزندپروری، والدینی که با مانع زبانی روبرو هستند بیشتر به فرزندان خود برای استفاده از اینترنت اعتماد می کنند. ویکی کاتز از دانشگاه راتگرز تعامل بین والدین و فرزندان مهاجر و نحوه استفاده آنها از فناوری را مطالعه کرده است. کاتز خاطرنشان می کند که اکثر منابعی که مهاجران مفید می دانند به صورت آنلاین قرار دارند با این حال الگوریتم های جستجو در حال حاضر زبانهای دیگری را به غیر از انگلیسی به طور مناسب هدایت نمی کنند. به دلیل این نقص والدین به شدت فرزندان دو زبانه خود را تشویق می کنند تا فاصله اینترنت و زبان را برطرف کنند.

هنگامی که والدین به طور فعال برنامه هایی را مخصوص کودکانشان با هدف آرام نگه داشتن آنها، به طور روزافزونی به عنوان یک پرستار کودک مجازی مورد استفاده قرار می گیرند. یک نظرسنجی انجام شده توسط Ipsos نشان داده است که نیمی از والدین مصاحبه شده معتقدند کودکان 8 تا 13 ساله به اندازه کافی بزرگ هستند که بتوانند تلفن های هوشمند داشته باشند یا از آن استفاده کنند بنابراین مصرف محتوای آنلاین در نسل های جوان افزایش می یابد.

دسته‌بندی‌ها