کارگاه روانشناسی بدبینی و روان درمانی بدبینی

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
250 مگابایت
نویسنده
تاریخ انتشار
28 مرداد 1400
دسته بندی
20,000 تومان
افزودن به سبد خرید
  خرید این محصول
هم اکنون این محصول را خرید کنید و 2 امتیاز هدیه بگیرید. هر امتیاز = هزار تومان

نحوه نگرش ما نسبت به پیرامون ما بسیار حائز اهمیت بوده و در این میان وجود مشکلی مانند بدبینی باعث می شود تا همواره آسیب ببینم. اما مهم است که این ویژگی را به صورت عمیق مورد بررسی قرار دهیم و دلایل آن را پیدا کنیم و سپس فرایند درمان بدبینی را آغاز کنیم. در این قسمت از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی از بهترین کارگاه های رواندرمانی با عنوان کارگاه روانشناسی بدبینی و روان درمانی بدبینی را در اختیار شما علاقه مندان به رشته روانشناسی و هچنین درمانگران قرار دهیم.

کارگاه روانشناسی بدبینی و روان درمانی بدبینی

کارگاه روانشناسی بدبینی به شما کمک می کند تا بتوانید به صورت دقیق بدبینی را تشخیص داده و سپس مراحل روان درمانی آن آموزش داده می شود.

شما به اطرافتان چگونه می‌نگرید؟ آیا همه را با دید منفی نگاه می‌کنید؟ آیا نمی‌توانید به هیچ کسی اعتماد کنید؟ اگر پاسخ شما به این پرسش‌ها مثبت است یعنی به نوعی بدبینی دچار هستید. به‌طوری که همواره فرد از افکار منفی استقبال می‌کند و همیشه منتظر یک اتفاق بد است.

بدبینی چیست؟

بدبینی نگرشی است که در آن روند امور رو به تباهی است و آرزوهای آدمی برآورده نمی‌شود. برپایهٔ این نگرش، پلیدی‌ها و سختی‌های زندگی بر خوبی‌ها و خوشی‌های آن سنگینی می‌کنند. قضاوت‌های ارزشی ممکن است به‌طور چشمگیری در میان افرادِ متفاوت فرق کنند. یک نمونهٔ رایجِ این پدیده، پرسش «آیا نیمهٔ لیوان پر یا خالی است؟» می‌باشد. در چنین موقعیتی، تصور اینکه آن چیز خوب یا بد است، می‌تواند به‌ترتیب خوش‌بینی یا بدبینی نامیده شود. تفکر بدبینانه در طول تاریخ بر تمام شیوه‌های تفکر تأثیر گذارده است.

تعریف علمی بدبینی

بدبینی توسط انجمن روانشناسی آمریکا چنین تعریف شده است: این نگرش که همه چیز اشتباه پیش خواهد رفت و بعید است خواسته ها یا اهداف مردم برآورده شود. بدبینی یک نگرش ذهنی منفی است که در آن نتیجه نامطلوبی از یک وضعیت معین پیش بینی می‌شود. افراد بدبین به‌طور کلی تمایل دارند روی نکات منفی زندگی تمرکز کنند و معمولا از اصطلاح واقع‌بینانه برای توجیح استفاده می‌کنند.

چگونه بدبینی را کنار بگذاریم؟

کارگاه روانشناسی بدبینی

مرز بین خوش بینی و بدبینی کجاست؟

خوش بینی و بد بینی لزوماً متضاد هم نیستند. شما یک طیف یا یک محور را تصور کنید که دو سر آن بدبینی و خوش بینی قرار دارد. در هر لحظه از زندگی و هر مکان خاصی می‌توانید در این طیف حرکت کنید و به سمت بدبینی یا خوش بینی بروید. به طور کلی این انتخاب شماست که به کدام سمت این طیف حرکت کنید.

ویژگی افراد خوش بین و بدبین چیست؟

در ادامه به برخی از ویژگی هایی که افراد بدبین دارند اشاره می کنیم.

ویژگی افراد بدبین

از یک بدبین اگر سوال کنید که چه حس و حالی زندگی اش دارد شاید بگوید هر بار که تلفن زنگ می زند منتظر یک اتفاق بد یا مزاحمت یک نفر یا تماس یک طلبکار است. این افراد نسبت به همسر یا اطرافیانشان گمان مثبت ندارند و مدام فکر می کنند قرار است دیگران اذیتشان کنند این افراد عموما به دیگران شک دارند که ممکن است به خاطر ساختار ژنتیک آنها یا محیط تربیتی شان باشد که این ظن و گمان ها را پرورش داده است. گاه این نوع بدبینی ها در افراد افسرده بیشتر دیده می‌شود.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی درمان سوظن در زندگی زناشویی


البته مطالعات نشان داده که بدبینی همیشه هم بد نیست و گاهی اثرات مثبت هم دارد به این منظور که در حد طبیعی آن مفید است و باعث می شود که در صورت شکست ضربه کمتری فرد بخورد چرا که همیشه انتظار شکست یا اتفاقات منفی را این افراد دارند. منتها به طور کلی بدبینی یک بیماری است که اگر تشدید شود به شک و توهم های آسیب زا می رسد و باعث جدایی در زندگی، مشکلات شغلی یا نزاع های خیابانی و حتی عدم برقراری ارتباط صحیح با دیگران می شود.

فردی که بدبینی دارد، هر بار که تلفنش زنگ می‌زند فکر می‌کند طلبکار یا مزاحم است. در مهمانی‌ها همیشه فکر می‌کند که قرار است به او بد بگذرد یا وقتی لباس نو می‌خرد همیشه منتظر است که پاره یا کثیف شود. افراد بدبین اغلب خصوصیات پارانوئیدی دارند و به همه چیز و همه کس شک می‌کنند.

افراد خوش بین و مثبت اندیشی زندگی را به همان شکلی که هست می‌پذیرند، در مقابل مشکلات و بحران‌ها انعطاف دارند و برای حل آن صبوری و برنامه ریزی می‌کنند. زندگی عمیق‌تر، با معناتر و شادتری دارند، از نظر جسمی و روانی سالم‌تر هستند و امید به زندگی در آن‌ها بیشتر است.

آشنایی با دلایل بدبینی

تحقیقات نشان می‌دهد که بدبینی می‌تواند از ساختارهای ژنتیک ناشی شود و افراد آن را به ارث برده باشند. یعنی شما به طور ذاتی به دنیا نگاه بد دارید و این از اوایل کودکی خود را نشان می‌دهد. با این حال عوامل محیطی و تربیتی نقش پر رنگ‌تری در این جریان دارند. همراهی مداوم با افرادی که مدام از ناامیدی و بی فایده بودن زندگی صحبت می‌کنند در بدبینی شما نقش دارد. والدینی که خواسته یا ناخواسته انگیزه‌ها و زیبایی رویاها را در شما سرکوب کرده‌اند نیز می‌توانند عللی بر بدبینی شما باشد. همچنین تجربه شکست‌های متعدد در زندگی شما را افسرده و ناامید کرده و باعث می‌شود در ادامه زندگی بدبین‌تر و محافظه کارتر باشید. افراد دارای افسردگی ملانکولیک نسبت به دیگران بدبینی بیشتری دارند.

روش هایی برای درمان بدبینی

در کارگاه روانشناسی بدبین و روش های درمان بدبینی به صورت کامل بررسی خواهیم کرد که چگونه می توانیم افرادی که بدبین هستند را درمان کنیم. در ادامه چند روش را به عنوان نمونه بیان می کنیم.

تغییر نگرش به زندگی

هر چند کار ساده ای می نماید اما در واقع عزم و جزم کردن برای تغییر نگاه به زندگی کار دشواری است و نیاز به یک مشاور را لازم می کند.

فاصله گرفتن از افراد بدبین

عموما افراد بدبین در ارتباطاشان کسانی را دارند که مثل خودشان یا بدتر هسند بهتر است از این افراد فاصله بگیرید چرا که نگاه شما را نیز بهتر نمی کنند.

قدر داشته های خود را بدانید

به اطرافتان نگاه کنید از خانواده گرفته تا همه مسائل کوچک برایتان ارزشمند است، درباره همه داشته هایتان یک کاغذ بردارید و بنویسید حتی کوچکترین چیزها می تواند شما را نسبت به این امر خوداگاه کند.

همینطور فکر کنید که اگر آخرین روز زندگی تان را می گذراندید چه کار می کردید؟ چه تفریحات و لذت هایی را از خود دریغ کردید چه دوست داشتن ها و عشق ورزی هایی که با خانواده تان نداشتید ؟ همه اینها را یادداشت کنید تا به خاطرتان بیاید.

فاجعه سازی را کنار بگذارید

یکی خصیصه های اصلی بدبین ها فاجعه سازی است یعنی از یک کاه کوه می سازند بهتر است سر مسائل کوچک با دیگران بحث نکنید و موضوعات منفی را پیش نکشید و آنها را بزرگ نکنید تا به یک بحران تبدیل شوند ،درباره مشکلات صحبت کرده و راه کار پیدا کنید.

شاید خود بدبین ها هم شنیده باشند که افراد خوش بین نسبت به موفقیت ها و دستاوردهایشان قدردان و قدرشناس هسند و با اولین شکست پاپس نمی کشند انقدر تلاش می کنند تا موفق شوند چرا که اعتماد به نفس بالایی دارند پس بهتر است که افکار بدبینانه را کنار بگذارید منتها نه اینکه فکر کنید همین تصور خوش بین بودن کافی است. بهتر است موقعی که افکار بدبینانه به ذهنتان می رسد فکر را منحرف کنید تا کاهش پیدا کنند و این شدنی است چرا که با سرگرمی، تفریح و ورزش یا موسیقی مناسب می توانید این کار را انجام دهید.

خودتان را مقصر ندانید

عموماً در زندگی شرایطی پیش می آید که افراد نسبت به برخی مسائل خود را مقصر می دانند منتها این امر برای بدبین ها پررنگ تر است مثلا اگر در یک مهمانی حضور یابند و چند دقیقه کسی به آنها توجه نکند احساس عدم ارزشمندی می کنند و به جای نزدیک کردن خود به دیگران از آنها فاصله می گیرند.

پرینت این صفحه پرینت این صفحه
   راهنمای دانلود
  • در صورت ثبت نام لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • در صورت مشاهده ارور در فایل های فشرده آخرین نسخه Winrar را نصب نمایید.
  • همچنین می توانید از فشرده ساز 7 zip نیز استفاده نمایید.
  • برای اجرای فایل های صوتی و تصویری می توانید از نرم افزار VLC استفاده کنید.
  • برای اجرای کتاب های الکترونیکی هم می توانید از نرم افزار Adobe Reader استفاده کنید.
  • در صورت وجود هر گونه سوال به بخش سوالات متداول مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *