روش های افزایش اشتها و درمان بی اشتهایی برای رسیدن به وزن ایده آل

روش های افزایش اشتها و درمان بی اشتهایی برای رسیدن به وزن ایده آل

اشتها باعث می شود تا افراد میل به خوردن غذا یا میان وعده داشته باشند و اگر مقدار آن کاهش یابد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و از طرف دیگر باعث مشکلاتی برای فرد شود، به همین دلیل مهم است تا فرد میزان کالری لازم برای یک روز را حتماً به دست آورد تا دچار مشکلات جسمی نشود. ما در این بخش از مجله تخصصی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان روش های افزایش اشتها و درمان بی اشتهایی برای رسیدن به وزن ایده آل را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات پزشکی قرار دهیم. پس اگر شما هم می خواهید تا به وزن ایده آل خود برسی حتماً تا انتهای مقاله روش های افزایش اشتها با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

روش های افزایش اشتها و درمان بی اشتهایی برای رسیدن به وزن ایده آل

شما می توانید با روش های افزایش اشتها و همچنین درمان مشکلات مربوط به بی اشتهایی سلامتی جسمانی تان را تضمین کرده و به وزن ایده آل و سالمی دست یابید.

اشتها چیست؟

اگر تا به حال احساس کردید با یا بدون احساس گرسنگی غذا می خورید ، اشتها را تجربه کرده اید. اشتها برای سلامت کلی شما مهم است و کمبود آن می تواند نشانه ای از یک مشکل سلامتی باشد.

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به افزایش یا کاهش اشتها شود. علاوه بر این می توانید برای تحریک اشتهای خود در هنگام کمبود ، مانند یادگیری اینکه وقتی اشتها ندارید چه بخورید گام بردارید.برای مطالعه بیشتر حتماً مقاله درمان بی اشتهایی را مطالعه نمایید.

تعریف اشتها

اشتها میل طبیعی انسان برای خوردن غذا است. این با گرسنگی متفاوت است که پاسخ بدن به کمبود غذا است. فرد می تواند گرسنه باشد بدون اشتها، اشتهای شدیدی داشته و هیچ نشانه ای از گرسنگی ندارد و یا با اشتها گرسنه باشد.

ویژگی ها

در حالی که علائم زیادی برای تشخیص اشتها در فرد وجود دارد اما اصلی ترین آن احساس گرسنگی است. گرسنگی می تواند از بسیاری جهات خود را نشان دهد از جمله:

  • اشتیاق به غذا
  • مشکل در تمرکز
  • تحریک پذیری
  • سبکی سر
  • حالت تهوع
  • معده غر می زند

اشتها ثابت نیست ممکن است از روزی به روز دیگر متفاوت باشد مثلا حالت عاطفی یک فرد (مانند احساس هیجان ، استرس یا بی حوصلگی) یا در دسترس بودن غذاهای ترجیحی (اگر غذاهای کمی در خانه خود داشته باشید که از آنها لذت ببرید ممکن است احساس میل شدید به خوردن آنها نکنید) ممکن است در آن تأثیر بگذارد.

عواملی که اشتها را تحت تأثیر قرار می دهند

اشتها می توانند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار بگیرند:

رژیم غذایی : آنچه می خورید و تعداد بارهایی که مصرف می کنید می تواند بر اشتهای شما تأثیر بگذارد به عنوان مثال یک مطالعه از سال 2011 نشان داد که در مردان مبتلا به چاقی که سعی در کاهش وزن دارند رژیم غذایی با پروتئین بالا باعث کنترل اشتها و سیری می شود. یافته های یک مطالعه در سال 2016 نشان می دهد که رژیم کم کربوهیدرات برای سیری بهتر از رژیم غذایی کم چربی است.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل درمان بی اشتهایی کودکان


شرایط پزشکی : چندین بیماری می توانند به کاهش اشتها کمک کنند یعنی عفونت های باکتریایی و ویروسی ، سرطان و بیماری های تیروئید. همچنین بیماری هایی که باعث از بین رفتن چشایی یا بویایی می شوند نیز ممکن است اشتها را کاهش دهند.

داروها : برخی از داروها می توانند منجر به افزایش وزن شوند از جمله داروهای ضد افسردگی و روانپریشی ، مسدود کننده های بتا ، مسدود کننده های کانال کلسیم و داروهای دیابت مانند انسولین.

سلامت روان : خلق و خو یا حالت عاطفی فرد ممکن است در میل او به غذا خوردن نقش داشته باشد. استرس می تواند باعث پرخوری فرد شود. برخی از شرایط بهداشت روان مانند افسردگی و برخی از اختلالات خوردن نیز ممکن است اشتهای فرد را تحت تأثیر قرار دهد.

بارداری : افراد باردار می توانند نسبت به غذاهای خاص بیزاری داشته و برای دیگران اشتیاق شدید داشته باشند. احساس حالت تهوع یا یبوست ، هر دو شکایت شایع در دوران بارداری ممکن است اشتها را کاهش دهد.

افزایش اشتها به روش طبیعی

روش های افزایش اشتها و درمان بی اشتهایی

سایرین : دوستانی که با آنها غذا می خورید به همین ترتیب می توانند بر اشتها و انتخاب های غذایی شما تأثیر بگذارند. در سال 2015 با بررسی 69 مطالعه مستقل مشخص شد که افراد تمایل دارند الگوی غذایی و انتخاب اطرافیان خود را مدل خود قرار دهند.

چگونه اشتهای خود را افزایش دهیم؟

اگر بیمار هستید ، وزن کم می کنید و اشتهایی ندارید می تواند به دلیل بیماری ، مسئله عاطفی یا عارضه جانبی درمان باشد. شما می دانید که برای افزایش وزن (یا حداقل وزن فعلی خود را حفظ کنید) باید بیشتر غذا بخورید اما فقط احساس نمی کنید چیزی بخورید.

می توانید سعی کنید خود را مجبور به خوردن غذا کنید اما این فقط ممکن است بر استرس مریض بودن بیفزاید. در اینجا چند روش ساده وجود دارد که می توانید اشتهای خود را افزایش دهید. این توصیه ها برای مراقبانی که از فردی دارای کم اشتهایی مراقبت می کنند نیز مفید است.

غذاهای مورد علاقه خود را درست کنید

خواهید فهمید که خوردن چیزی که واقعاً از آن لذت می برید بسیار راحت تر است بنابراین برخی از میان وعده های مورد علاقه را در دست داشته باشید. اگر حوصله رفتن به فروشگاه مواد غذایی را ندارید یک سرویس تحویل مواد غذایی را در نظر بگیرید یا از یک مراقب بخواهید یکی از اعضای خانواده یا دوست شما برخی از غذاهای مورد علاقه خود را انتخاب کرده و یخچال و قفسه های خود را با غذاهایی که دوست دارید بخورید پر کند.

خدمات محلی تحویل نیز می تواند خرید را آسان کند و می توانید از روز بعد غذای خود را داشته باشید.

به جای غذا میان وعده بخورید

تصور یک بشقاب غذای عظیم ممکن است احساس آرامش در شما ایجاد کند اما یک میان وعده کوچک احتمالاً خیلی بد به نظر نمی رسد. بنابراین به جای اینکه خودتان را مجبور به خوردن سه وعده غذایی بزرگ در روز کنید در عوض شش یا هفت وعده غذایی کوچک به اندازه میان وعده میل کنید. به یک میان وعده سویا با پروتئین بالا دست پیدا کنید که ثابت شده اشتها را بهبود می بخشد.

غذاهای پر انرژی را انتخاب کنید

پرانرژی ، روشی مودبانه برای گفتن کالری زیاد است. اگر فقط قادر به خوردن میان وعده های کوچک یا وعده های غذایی کم تعداد هستید بهتر است غذاهایی را انتخاب کنید که کالری بالاتری داشته باشند تا بتوانید نیازهای کالری روزانه بدن خود را برآورده کنید.

غذاهای سالم و متراکم از انرژی شامل پنیر ، آجیل یا کره مغز ، آووکادو و حبوبات است. سس ، پنیر خرد شده یا ذوب شده ، کره یا آب گوشت مورد علاقه خود را به یک وعده سیب زمینی ، برنج یا ماکارونی اضافه کنید تا کالری دریافتی شما افزایش یابد.

از طعم دهنده ها استفاده کنید

شاید بخشی از مشکل این است که شما نمی توانید غذاهای خود را بچشید که می تواند به عنوان علامت برخی بیماری ها و حتی به عنوان بخشی از پیری طبیعی اتفاق بیفتد. یا شاید تکه ای از سس Tabasco یا Sriracha این کار را انجام دهد. نمک طعم را نیز افزایش می دهد اما اگر فشار خون دارید باید قبل از افزودن نمک بیشتر به وعده های غذایی با پزشک خود صحبت کنید.

زمان صرف غذا را لذت بخش کنید

یک فضای آرام و شاد باعث می شود که غذا خوردن دلپذیرتر شود. بنابراین بهترین تجهیزات مکان خود را بیرون آورده و در صورت تمایل یک یا دو شمع روشن کنید یا وعده غذایی خود را با پس زمینه موسیقی مورد علاقه خود بخورید. حتی اگر بتوانید با دوستان یا اعضای خانواده خود از وعده های غذایی لذت ببرید خیلی می تواند بهتر باشد.

بین غذا آب بنوشید

نوشیدن آب درست قبل و هنگام غذا ممکن است به دلیل حجم مایعات ، مقدار غذایی را که می خورید کاهش دهد. لذت بردن از نوشیدنی در کنار وعده غذایی اشکالی ندارد اما فقط چند جرعه بنوشید تا بتوانید روی آن تمرکز کنید.

تغییر بافت غذا

اگر در جویدن یا بلعیدن غذا مشکل دارید ممکن است به تغییر مکانیکی غذاها کمک کند. برای سهولت جویدن می توانید گوشت و سبزیجات خام را به صورت ریز یا خرد کنید. یا می توانید به مواد غذایی خود مایع اضافه کرده و پوره کنید تا خوردن آنها راحت تر باشد. مایعاتی مانند سوپ و اسموتی ها مصرف کنید و غذاهای نرم مانند ماست و میوه های بسیار رسیده مصرف کنید. آرایش بافتی غذای خود را تغییر دهید تا اشتهای شما افزایش یابد.

وعده های غذایی مایع بنوشید

اگر فقط تمایلی به خوردن غذا ندارید در مورد محصولات جایگزین کنجاله های مایع مانند Ensure یا Carnation Instant Breakfast با پزشک خود صحبت کنید. اگر مخلوط کن قدرتمندی داشته باشید می توانید اسموتی های میوه ای و گیاهی خوشمزه خود را درست کنید. با یک قاشق کره بادام زمینی یا پودر پروتئین مواد بیشتری به اسموتی های خود اضافه کنید.

کمی ورزش کنید

فعالیت بدنی مواد شیمیایی مغزی را آزاد می کند که می توانند روحیه شما را بهبود بخشند و اشتهای شما را تحریک کنند.

سخن پایانی

کاملاً طبیعی است که دچار نوساناتی در اشتهای خود شوید عوامل زیادی وجود دارند که می توانند بر اشتها تأثیر بگذارند از حالت عاطفی یا ذهنی گرفته تا سلامتی جسمی.

با این حال اگر تغییر ناگهانی و غیر منتظره ای در اشتهای خود مشاهده کردید با پزشک خود صحبت کنید. افزایش یا کاهش سریع اشتها ممکن است نشانه ای از یک بیماری پزشکی یا بهداشت روانی باشد که باید با پزشک شما رفع شود. اگر دارویی مصرف می کنید این نیز می تواند نشانه ای باشد که باید داروی شما تنظیم شود.

دسته‌بندی‌ها