تکنیک های کنار آمدن با بیماری مزمن در خانواده

تکنیک های کنار آمدن با بیماری مزمن در خانواده

به دست آوردن آرامش در دوران بیماری مزمن نیاز به وقت و زمان دارد چرا که اگر بخواهید با بیماری خودتان کنار بیایید لازم است تا با تکنیک های مدیریت استرس آشنا باشید. بنابراین باید اشاره شود که کنار آمدن با بیماری مزمن نیاز به مهارت دارد و شما باید با روش های لازم در این خصوص آشنا شوید.

زمانی که پزشک یک بیماری مزمن را در فرد تشخیص می دهد خیلی سریع استرس تمام وجود شخص را فرا می گیرد. بعد از تجربه شوک ناشی از خبر بیماری لازم است تا بتوانید استرس های روزانه تان را مدیریت کنید. باید اشاره شود که استرس در تمام انسان ها وجود دارد و اگر علاوه بر وجود بیماری شما نتوانید استرس تان را کنترل کنید یقین داشته باشید که به شدت آسیب می بینید.

از طرف دیگر زمانی که یک شخص در خانواده دچار بیماری مزمن باشد موجب می شود تا سایر اعضا نیز تحت تاثیر قرار بگیرند. با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان روش ها و تکنیک های کنار آمدن با بیماری مزمن در خانواده را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم تا با رعایت اصول گفته شده این بخش بتوانید استرس تان را به خوبی مدیریت نمایید و از زندگی آرامی برخوردار شوید.

بیماری مزمن چه تاثیری بر زندگی انسان دارد؟

بزرگترین نعمتی که در اختیار هر فردی قرار دارد نعمت سلامتی است و اگر کوچکترین مشکلی برایش ایجاد شود تمام ابعاد وجودی انسان را درگیر خودش می کند. به همین دلیل چه این بیماری مزمن باشد و یا زندگی فرد را تهدید کند می تواند آرامش را از زندگی شخص بگیرد. پیشنهاد می شود تا مقاله رابطه استرس و ام اس را بخوانید.

به عنوان مثال بیماری سرطان، سکته مغزی، سکته قلبی و یا هر نوع آسیبی که به نوعی زندگی فرد را تحت الشعاع قرار دهد. تحقیقات زیادی که در این باره انجام شده است نشان می دهد که مشکلات مختلفی که می تواند برای سلامتی انسان ایجاد شود بالاخره بر روی زندگی فرد تاثیر می گذارد. چرا که وقتی فرد دچار یک بیماری مزمن و خطرناک می شود بعد از آن دیگر نمی تواند مانند گذشته به زندگی اش ادامه دهد.

روش های کنار آمدن با بیماری مزمن

چرا که به شدت تحت تاثیر افکار منفی و سمی قرار دارد و غم و اندوه و افسردگی تمام وجودش را گرفته است و به طور کلی شوک شدیدی به او وارد شده است. به همین دلیل زمانی که چنین مشکلی برای انسان ایجاد می شود به طور مستقیم عواطف و هیجاناتش را تحت تاثیر قرار می دهد و در نتیجه ممکن است فرد دچار اضطراب یا افسردگی شود. برای مطالعه بیشتر حتما مقاله روش های کنترل استرس را بخوانید.

در چنین شرایطی شما باید بدانید که دنیا به پایان نرسیده و شما ناتوان نیستید و با انجام تکنیک ها و روش هایی که وجود دارد بر مشکلی که ایجاد شده غلبه کنید. بنابراین باید اشاره شود که کنار آمدن با بیماری و رسیدن به آرامش در زندگی نیاز به انجام کارهایی دارد که در ادامه همین مقاله آنها را مورد بررسی قرار خواهید داد.

بیماری های مزمن چه واکنش هایی ایجاد می کند؟

اولین واکنشی که در انسان به وجود می آید عصبانیت است و فرد مدام از خودش سوال می کند که چرا برای من چنین اتفاقی افتاده است و همواره سعی می کند بفهمد که آیا سزاوار چنین مشکلی بوده است.

زمانی که انسان دچار یک بیماری می شود مدام پیش خود فکر می کند که زندگی اش تمام می شود و به همین دلیل به شدت دچار نگرانی و اضطراب می شود. به عنوان مثال فکر می کند که چگونه باید از پس خرج و مخارج بیماری برآید و یا اگر او از دنیا برود چه اتفاقی برای اطرافیانش می افتد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی درمان اضطراب


ناراحتی و غم از دست دادن سلامتی و تخریب زندگی فرد.

همچنین ممکن است که فرد دچار احساس گناه شود و گمان کند که شرایط پیش رو به دلیل کارهایی است که در زندگی انجام داده است و به دنبال آن فکر می کند که این شرایط دامن عزیزانش را هم خواهد گرفت.

فرد از تشخیص فرار می کند و نمی خواهد با واقعیت روبرو شود.

احساس تنهایی و گوشه گیری از جامعه و اجتماعی که نمی توانند شرایط فرد را درک کنند.

نکته ای که در این خصوص باید به آن اشاره شود نحوه واکنش افراد به موقعیت بیماری است، چرا که نوع واکنش عاطفی هر فرد به سن، جنس و شخصیت فرد بستگی دارد. همچنین عواملی مانند سیر و پیش آگاهی بیماری و میزان حمایت از فرد می تواند روند بیماری فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

به یاد داشته باشید که ایجاد احساسات ناراحت کننده به دلیل وجود بیماری های خطرناک امری طبیعی است و در هر انسانی بروز می کند. اما با این حال شما می توانید بر آن غلبه کنید و شرایط را در کنترل خودتان نگه دارید و با چالش هایی که برای سلامتی تان ایجاد میشود مقابله کنید.

عوارض و آسیب های بیماری مزمن

هر یک از بیماری های مزمن علاوه بر نشانه های خاص خود دارای علایم پنهان دیگری است که می تواند سلامتی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال نشانه هایی مانند درد، خستگی و اختلالات خلقی و … به عنوان علایم نامرئی بیماری های مزمن شناخته می شود.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله موریتا درمانی را مطالعه نمایید.

به همین دلیل یک بیماری مزمن باعث می شود تا خستگی و درد به عنوان بخشی از زندگی فرد شود و شما به طور روزانه آن را تجربه کنید. علاوه بر این موارد شما باید کارهای دیگری هم انجام دهید، مثلا لازم است تا دارو مصرف کنید و از خودتان به خوبی مراقبت کنید که تمام این موارد می تواند سبب بروز استرس در فرد بیمار شود.

تغییرات در ظاهر و جسم

برخی از بیماری های مزمن ممکن است ظاهر فرد را دچار تغییر کند که می تواند باعث شود تا فرد تصویر ضعیفی از خودش داشته باشد. به دنبال تصویری که از خودتان پیدا میکنید شما دچار احساساتی نیز می شوید که می تواند سبب کاهش فعالیت های اجتماعی و کناره گیری از جامعه شود و در نتیجه خلق تان کاهش پیدا می کند و در نتیجه دچار افسردگی می شوید. برای مطالعه بیشتر مقاله درمان اضطراب صبحگاهی را مطالعه نمایید.

شاید شما هم مشاهده کرده باشید که وقتی با افراد بیمار ملاقات می کنید علاوه بر بیماری مزمنی که دارد همواره از اختلالات روانی شان گله و شکایت می کنند. بنابراین باید به یاد داشته باشید که هر مشکلی به طور مستقیم می تواند روان انسان را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین بیماری مزمن می تواند باعث بروز مشکلات مالی برای فرد شود.

به این شکل که وقتی صبح ها از خواب بیدار می شود به دلیل خلق پایین و خشکی بدن نمی تواند به سر کار برود و در نتیجه میزان فعالیت هایش کاهش می یابد و به دنبال آن مشکلات بسیاری برای فرد ایجاد می شود.

ضعف جسمانی از کاهش قدرت بدنی

زمانی که شخص به یک بیماری مزمن مبتلا شده است دچار ضعف جسمانی می شود و در نتیجه نمی تواند به تنهایی تمام کارهایش را انجام دهد و لازم است تا دیگران به او در انجام کارهایش کمک کنند. با وجود چنین شرایطی فرد به شدت نگران آینده می شود و سپس دچار استرس و اضطراب می شود. چرا که با خود فکر می کند آیا قرار است تا پایان عمرم سربار دیگران باشم و دیگران کارهایم را انجام دهند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی آموزش ذهن آگاهی


حتی گاهی ممکن است به دلیل بروز بیماری مزمن فرد دچار تغییر نقش شود و با این که تا چند وقت پیش به سر کار میرفت حالا باید در خانه بماند و سبک زندگی اش را به کلی تغییر دهد. از طرف دیگر باید اشاره شود که استرس بسیار مخرب و آسیب زاست، به این شکل که اگر شدت استرس در انسان افزایش یابد و طول آن هم زیاد شود باعث می شود تا فرد دچار غم، اندوه، اضطراب، افسردگی و ناامیدی نسبت به زندگی شود. تمام این مشکلاتی که ممکن است برای فرد بیمار رخ دهد می تواند برای اطرافیانش هم ایجاد شود و زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

روش های کنار آمدن با بیماری مزمن

با توجه به تمام مواردی که در این مقاله مطرح شد متوجه شدیم که می توانیم برای تغییر در سبک زندگی خود تلاش کنیم. به یاد داشته باشید که اگر تعهدات غیر ضروری زندگی تان را کنار بگذارید می تواند استرس تان را کنترل کنید. به عنوان مثال لازم است تا به کسی قول ندهید و دست از انجام کارهای داوطلبانه انجام دهید و از دیگران بیشتر کمک بگیرید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله رابطه استرس و سرطان را مطالعه نمایید.

به علاوه شما باید برای خودتان یک شبکه پشتیبانی و حمایتی قوی بسازید تا بتوانید در چنین شرایطی به آنها تکیه نمایید. همانطور که گفته شد اگر در خانه یک فرد دچار بیماری مزمن باشد به طور خودکار دیگران را هم تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال اگر چنین اتفاقی در زندگی زوجین رخ دهد بعد از مدتی موجب ایجاد تنش در بین آنها می شود. به همین دلیل لازم است تا از منظر دیگری به رخدادها نگاه کنید و در اصطلاح نوع نگرشتان را به موضوعات به کلی تغییر دهید.

تکنیک هایی نوین برای مقابله با استرس های ناشی از بیماری های مزمن

در چنین شرایطی لازم است تا تغییراتی را در زندگیتان ایجاد نمایید. به عنوان مثال اگر دارای فرزند هستید حتما زمان هایی را برنامه ریزی کنید که با همسرتان تنها باشید و همچنین لازم است تا بیشتر به خودتان توجه کنید و از دوستان و اطرافیان بیشتر کمک بگیرید تا بتوانید میزان فشار و تنش های موجود را به حداقل برسانید.

حال در ادامه روش ها و تکنیک های را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید با بیماری مزمن ایجاد شده در زندگی کنار آیید.

شرایط بیماری مزمن را بپذیرید

اگر شما به یک بیماری طولانی مدت دچار هستید لازم است تا به صورت کامل با ابعاد آن بیماری آشنا شوید و بدانید که دارای چه علائم و نشانه هایی است. به عنوان مثال از پزشک خود راجع بیماری تان سوال کنید و به کتاب ها مراجعه کنید و تا می توانید در مورد بیماری خود تحقیق کنید و اطلاعاتتان را در این خصوص افزایش دهید.

به علاوه شما می توانید با استفاده از اینترنت خیلی سریع در خصوص هر یک از بیماری ها اطلاعات کسب کنید و دانش و آگاهی تان را در این باره بالا ببرید. یک دفترچه یادداشت داشته باشید و نشانه های بیماری تان را ثبت کنید و به خوبی دقت کنید که چه عواملی موجب می شود تا علایم بیماری شما کاهش یابد و چه موقع نشانه های بیماری در شما افزایش می یابد. این یادداشت ها را به خود نگه دارید و در اختیار تیم پزشکی قرار دهید تا بتوانند بیشتر به شما کمک کنند.

در بیماری مزمن از خودتان پرستاری کنید

زمانی که پرستار خودتان باشید باعث می شود تا نسبت به سلامتی خودتان احساس کنترل بیشتری داشته باشید و در نتیجه کیفیت زندگی شما افزایش پیدا می کند. اگر برای بیماری مزمن دارای یک برنامه باشید و طبق آن عمل کنید می توانید علایم و نشانه های استرس را به خوبی کنترل کنید و از بروز آسیب های روانی جلوگیری نمایید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان ناامیدی و استرس را مطالعه کنید.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید نحوه مصرف داروهایتان است که حتما در سر ساعت مشخص شده آنها را مصرف کنید و در روز تعیین شده حتما به پزشک مراجعه فرمایید. شما برای انجام بهتر کارها می توانید از نرم افزارهای موجود بر روی تلفن های همراه استفاده کنید که در این زمینه به شما کمک می کنند تا بتوانید برنامه ریزی دقیق برای انجام کارها داشته باشید.

به یاد داشته باشید که در این دوران که دچار بیماری مزمن شده اید باید سبک زندگی تان را تغییر دهید و مثلا حتما ورزش را جزء کارهای روزانه تان قرار دهید و حتما از غذاهای سالم و مغذی استفاده کنید تا بتوانید این دوران را به سلامت و به دور از استرس بگذرانید.

مدیریت و کنترل احساسات

همانطور که گفته شد بیماری مزمن می تواند موجب شود تا احساسات مختلفی در انسان ایجاد شود و روند زندگی فرد را به کلی تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال فرد دچار غم، اندوه، ناراحتی، تنش، ترس، خشم، افسردگی و اضطراب می شود و این احساسات تمام وجود فرد را در بر می گیرد.

برای کاهش این موارد لازم است تا با تکنیک های مدیریت استرس آشنا باشید و بدانید که به طور روزانه چه کارهایی را باید انجام دهید. در ادامه به شما روش هایی را آموزش می دهیم که می تواند در این امر یاری رسان تان باشد.

  • انجام حرکات کششی و ورزش
  • گوش دادن به موسیقی
  • تنفس عمیق
  • مدیتیشن و مراقبه
  • استفاده از تکنیک نوشتن
  • آشپزی و پخت و پز
  • کتاب خواندن و مطالعه
  • در کنار دوستان بودن

همچنین لازم است تا کارها و برنامه های روزانه تان را در یک دفترچه یادداشت کنید تا بتوانید طبق برنامه به تمام کارها برسید و همچنین حتما زمانی را برای استراحت خود در نظر بگیرید.

کنترل و مدیریت روابط

در زمان مواجه با بیماری مزمن لازم است تا رابطه مان را کنترل کنیم. زیرا ممکن است به این نتیجه برسید که دیگر مانند گذشته وقت و انرژی کافی را در اختیار ندارید. در کنار این موارد ممکن است که خانواده، دوستان و اطرافیان تان نتوانند به خوبی شما را درک کنند.

بنابراین اگر شما در این موقعیت دست به انتخاب های هوشمندانه بزنید می توانید زندگی خوبی داشته باشید و حتی با وجود بیماری مزمن باز هم آرامش خود را حفظ کنید. بنابراین حتما در طول دوران بیماری مزمن بر روی روابط خود دقت نظر بیشتری داشته باشید و اگر روابطی وجود دارد که برای شما استرس و تنش ایجاد می کند را کنار بگذارید.

انعطاف داشته باشید

زمانی که شما نگرش و دیدگاه تان را نسبت به یک موضوع تغییر دهید متوجه می شوید که کیفیت زندگی تان هم دچار دگرگونی شده است. به همین دلیل فردی که دچار یک بیماری مزمن شده است باید با شرایط جدید زندگی کنار آید و آن را بپذیرد.

یکی از ابزارهایی که در این دوران می تواند به شما کمک کند که بتوانید با محدودیت های دوران بیماری مزمن کنار بیایید افزایش اعتماد به نفس است که باعث می شود تا احساس شما تغییر کرده و در نتیجه خیلی بهتر می توانید شرایط را درک کنید. در این حالت شما می توانید زندگی تان را کنترل کنید و سازگاری بیشتری در زندگی به دست آورید.

در دوران بیماری مزمن حتما بر روی مهارت ها و توانایی هایتان کار کنید و مهارت حل مسئله را در خودتان افزایش دهید تا بتوانید از این طریق با چالش های موجود در زندگی کنار بیایید.

ایجاد سبک زندگی سالم

با این که بیماری مزمن باعث می شود تا فرد مدام با استرس دست و پنجه نرم کند ولی به یاد داشته باشید که شما با استفاده از راهکارهایی که وجود دارد می توانید بر روی کیفیت زندگی تان بیشتر کار کنید و در نتیجه کنترل شرایط را در دست بگیرید.

همانطور که گفته شد تا جایی که می توانید راجع به بیماری مزمن خود تحقیق کنید و دانش و آگاهی تان را در این باره افزایش دهید. همچنین به یاد داشته باشید که حتما برنامه های زندگی تان را به درستی انجام دهید و سبک زندگی سالم خود را ادامه دهید. در کنار این موارد حتما برای تفریحات، سرگرمی ها و روابطی که موجب شادی شما می شود وقت بگذارید و نسبت به گذشته خیلی بیشتر به خودتان اهمیت دهید.

از طرف دیگر لازم است تا تمام افراد سمی و روابطی که موجب ایجاد تنش در شما می شود را کنار بگذارید و با انجام تمرینات و مراقبه به تندرستی و تناسب اندام خودتان اهمیت دهید تا در نتیجه احساسات بهتری در شما ایجاد شود.

استفاده از حمایت برای بیماری مزمن

زمانی که شما دچار یک بیماری مزمن هستید لازم است تا از گروه های حمایتی استفاده کنید و حتما به مشاوره های روانشناسی نیز اعتماد کنید. به عنوان مثال می توانید از گروه های حمایتی، مشاوره های فردی، مشاوره خانواده و ازدواج بهره ببرید.

بیماری های مزمن چه آسیب هایی به دنبال دارد؟

گروه های پشتیبانی

یکی از بهترین گزینه های درمانی برای هر مشکل و اختلالی استفاده از گروه های پشتیبانی است که یک محیط همرنگ را برای افراد ایجاد می کند و اعضا می توانند تجربیات شان را با سایرین به اشتراک بگذارند.

شما در گروه های حمایتی می توانید با روش های مقابله ای جدیدی آشنا شوید که بسیار مفید بوده و در نتیجه می توانید با به کارگیری آن تکنیک ها با سختی های زندگی تان کنار بیایید. برای یافتن گروه های پشتیبانی می توانید از خیریه ها کمک بگیرید تا از خدماتی که در این گروه ها ارائه میشود نهایت استفاده را ببرید.

استفاده از خدمات مشاوره

در بسیاری موارد افراد دارای مشکلاتی هستند که لازم است به صورت مجزا به آنها رسیدگی شود. به همین دلیل لازم است تا از خدمات مشاوره فردی استفاده کنیم. زمانی که شما به درمانگر مراجعه می کنید به راحتی راجع به احساسات خود صحبت کنید و فرایند درمان را طی کنید و سلامت روان خود را تضمین کنید.

در زمینه سلامت روان و مشکلات ناشی از بیماری های مزمن افراد متخصصی وجود دارند که می توانید در این زمینه از آنها کمک بگیرید. به عنوان مثال روانشناس سلامت یکی از تخصص های بین رشته است و در تلاش است تا به افرادی که دچار بیماری ها مزمن هستند کمک کند که دچار مشکلات و اختلالات روانی نشوند.

دسته‌بندی‌ها