چگونه دروغ نگوییم و روش های اصولی برای ترک عادت درغگویی

چگونه دروغ نگوییم و روش های اصولی برای ترک عادت درغگویی

یکی از رفتارهای ناپسندی که خیلی از افراد آن را انجام می دهند، دروغگویی است و چون به عادت تبدیل می شود ترک آن زمان بر می باشد. ما در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان چگونه دروغ نگوییم و روش های اصولی برای ترک عادت درغگویی را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب علمی روانشناسی قرار دهیم، پس اگر می خواهید با اصول و تکنیک های درمان دروغگویی آشنا شوید تا انتهای مقاله چگونه دروغ نگوییم با گروه تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

چگونه دروغ نگوییم و روش های اصولی برای ترک عادت درغگویی

چگونه دروغ نگوییم ؟ در پاسخ به این سوال باید بدانیم که که برای ترک دروغگویی باید نکاتی را در زندگی رعایت نماییم تا بتوانیم بر این عادت ناپسند غلبه کنیم.

چگونه دروغگویی را متوقف کنیم؟

حقیقت این است که همه گاه گاه دروغ می گویند دروغ های کوچک برای جلوگیری از احساسات کسی، حذفیات برای جلوگیری از افشای بیش از حد و بله حتی تلاش های آشکار برای گمراه کردن، همگی نمونه هایی از چگونگی دروغ گفتن در ارتباطات روزمره باشد.

اما دروغ می تواند تأثیر جدی بگذارد دروغ می تواند روابط را از بین ببرند، اعتماد را تضعیف کنند و زندگی شخصی شما را خراب کنند.

خبر خوب این است که می توانید دروغ نگویید این ممکن است آسان نباشد و ممکن است زمان بر باشد اما تمایل به توقف دروغ می تواند به شما کمک کند تا بر وسوسه ادامه این رفتار غلبه کنید.

چگونه دروغ نگوییم

بنابراین چگونه می توانید تشخیص دهید که دروغ گویی شروع به از بین بردن اعتماد و ارتباطات در روابط شما کرده است؟ چگونه تشخیص می دهید که دروغ شروع به آسیب رساندن به زندگی روزمره شما می کند؟ برخی علائم مبنی بر اینکه ممکن است با دروغگویی مشکلی داشته باشید:


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی دروغ و روش های درمان آن


شما بدون هیچ دلیل موجهی دروغ می گویید

  • شما راههایی برای بهانه انداختن دروغهای خود پیدا می کنید از جمله اینکه فکر می کنید برای محافظت از مردم در برابر حقیقت ضروری است
  • شما برای پنهان کردن حقیقت شروع به ساخت داستان هایی درباره مردم و رویدادها کرده اید
  • افراد دیگر در مورد دروغ های شما اظهار نظر کرده اند
  • افراد نزدیک به شما دیگر به گفته های شما اعتماد ندارند
  • احساس می کنید هیچ کس “واقعی شما” را نمی داند
  • دروغ های شما منجر به عواقب جدی مانند از دست دادن روابط، کار یا فرصت های دیگر شده است

اگر بیش از آنچه می خواهید متوجه دروغ گفتن خود شده اید وقت آن است که شروع به بررسی دلیل وقوع این امر و همچنین چگونگی جلوگیری از تکرار آن کنید.

توجیه عدم صداقت و دروغگویی را متوقف کنید

دروغ گفتن رفتاری غیرعادی نیست و همه گاه گاه دروغ می گویند اما مهم است که تشخیص دهیم مردم طبق بسیاری از تحقیقات درباره فریب، در ارتباطات روزمره خود کاملاً صادق هستند.

دقیقاً اندازه گیری میزان دروغ گفتن در افراد دقیقاً دشوار است زیرا تخمین اینکه این تعداد به صداقت افراد بستگی دارد برخی از بهترین برآوردها حاکی از آن است که افراد هر روز یک یا دو بار دروغ می گویند تحقیقات همچنین حاکی از آن است که تعداد کمی از افراد دروغ گفتن به مراتب بیشتر از حد متوسط ​​وجود دارد.

مطالعات این حوزه مشخص کرد  که درصد کمی از دروغگویان بسیار پرکار در واقع اکثریت قریب به اتفاق دروغها را می گویند.

در یک نمونه فقط 5٪ از مردم 50٪ دروغ گزارش شده را گفته اند مطالعات همچنین نشان می دهد که اشتباهاتی که این دروغگویان مرتکب گفته اند نیز در صورت کشف عواقب قابل توجه تری به دنبال دارند.همچنین پیشنهاد می شود مقاله راه های تشخیص دروغ را مطالعه نمایید.

بنابراین اگر هر روز بیشتر از یک فرد متوسط ​​دروغ می گویید این احتمال وجود دارد که این عدم صداقت بر زمینه های مختلف زندگی شما تأثیر بگذارد تأیید رفتار مسئله دار اغلب اولین قدم برای ایجاد یک تغییر پایدار است.

بفهمید چرا دروغ می گویید

اگر می خواهید در ارتباطات روزمره صادقانه تر باشید، درک انواع دروغهایی که می گویید و دلیل اصلی آنها گفتن می تواند مفید باشد.

دروغگویی و پیامدهای آن

چگونه دروغ نگوییم

بلا دی پائولو محقق فریب و دروغگویی پیشنهاد می کند که مردم تمایل دارند در مورد پنج موضوع اصلی دروغ بگویند:

  • نظرات و احساسات آنها
  • اقدامات، برنامه ها و مکان آنها
  • دستاوردها، دانش و شکست آنها
  • توضیحاتی در مورد رفتارهای آنها
  • حقایق و داشته های شخصی

بعضی اوقات این دروغ ها تلاشی عمدی برای دستکاری دیگران برای دستیابی به منافع شخصی است. در موارد دیگر آنها ممکن است راهی برای جلوگیری از صدمه زدن به کسی با حقیقت یا پنهان کردن چیزی باشد که شما می خواهید خصوصی نگه دارید.

در حقیقت محققان دو نوع دروغ متفاوت را از یکدیگر تشخیص می دهند دروغ های مثبت اجتماعی دروغ های کوچکی است که مردم برای محافظت از احساسات یا جلوگیری از درگیری می گویند. از طرف دیگر دروغ های ضد اجتماعی عمداً دیگران را برای منافع شخصی گمراه می کنند یا فریب می دهند.برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود تا مقاله ترک عادات بد را مطالعه نمایید.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که گرچه دروغهای اجتماعی می توانند به ارتقا هماهنگی اجتماعی کمک کنند اما دروغ های ضد اجتماعی منجر به پراکندگی بیشتر شبکه های اجتماعی می شود.

در نظر بگیرید که دروغ چه تاثیری بر زندگی شما دارد با خود درمورد تأثیر دروغگویی بر خود و دیگران صادق باشید.

اگر برای سود شخصی دروغ می گویید یا دیگران را فریب می دهید به احتمال زیاد افت کیفیت روابط نزدیک خود را تجربه خواهید کرد گاهی اوقات وقتی آسیب های دروغ گفتن را بهتر می فهمید در آینده کمتر به آن اعتماد خواهید کرد.

پیامدهای دروغگویی را در نظر بگیرید

دی پائولو پیشنهاد کرده است که گرچه دروغگویی را غلط می دانیم اما متداول ترین دروغی که مردم می گویند دروغهایی است که برای محافظت از عزت نفس آنها، حفظ احساسات دیگران و یا ترغیب دیگران به آنها طراحی شده است. این نوع دروغ ها لزوماً بی ضرر نیستند اما بیشتر از آنچه برای سؤ استفاده یا دستکاری کامل دیگران در نظر گرفته می شود قابل فهم هستند.

واضح است مواردی وجود دارد که دروغ می تواند هدفی را دنبال کند به عنوان مثال ممکن است نظر خود را در مورد کتابی که دوستتان دوست دارد پنهان کنید زیرا نمی خواهید لذت آن را کم کنید. یا ممکن است به اشتراک نگذارید که در یک رویداد اجتماعی شرکت کرده اید که دوست شما به آن دعوت نشده است. در حالی که هدف از این دروغ ها با حذف این است که احساسات کسی را خدشه دار نکنند اما این بدان معنا نیست که حتی نیت گفتن دروغ ها نیز عواقبی نخواهد داشت.

موقعیت های خاصی وجود دارد که درک واقعی حقیقت و حتی دروغ پردازی قابل درک است. در موارد دیگر این سوال مطرح می شود که آیا شخص مقابل در واقع از دروغ گفتن سود می برد؟

بازخورد صادقانه می تواند به افراد کمک کند تا در آینده عملکرد بهتری داشته باشند و گفتن حقیقت می تواند به ایجاد پیوندهای قوی تر و بازتر بین افراد کمک کند.

حتی وقتی برای حفظ احساسات شخص دیگری دروغ نوع دوستانه می گویید یادآوری این نکته مهم است که شما در مورد آنچه فکر می کنید طرف مقابل می خواهد بشنود فرض می کنید. آیا آن شخص به دنبال تأیید مثبت در مورد انتخابی است که قبلاً انتخاب کرده است یا آیا واقعاً می خواهد ارزیابی صادقانه شما را بشنود؟

روابط خود را در اولویت قرار دهید

دروغ می تواند چندین اثر منفی داشته باشد از جمله آسیب های پایدار به روابط شما حتی اگر احساس می کنید که دروغ گفتن گاه به گاه نمی تواند صدمه ببیند دلایل قانع کننده زیادی برای جلوگیری از عادت دروغ وجود دارد.

وقتی افراد احساس می کنند که نمی توانند به راستگویی شما اعتماد کنند، اعتماد شما به دوستان، خانواده، شریک زندگی و دیگران در زندگی شما را خدشه دار می کند و هنگامی که مردم احساس کنند نمی توانند به شما اعتماد کنند بازیابی مجدد این اعتماد دشوار است.

به یاد داشته باشید که دروغ استرس ایجاد می کند

دروغ گفتن ممکن است به سرعت مشکلی را حل کند اما ادامه دادن دروغگویی می تواند استرس زا باشد و منجر به مشکلات طولانی مدت شود. دروغ های کوچک نیز می توانند مانند گلوله های برفی کوچک رشد کرده و به گلوله های بزرگتر تبدیل شوند.

حتی برخی از متخصصان معتقدند که دروغ گفتن می تواند آسیب جدی به سلامتی شما وارد کند. در تحقیقات مقدماتی انجام شده توسط محققان نوتردام، افرادی که دروغ خود را کاهش داده اند بهبودهای بعدی در سلامتی خود را تجربه کرده اند.

در حالی که برای درک ارتباط به تحقیقات بیشتری نیاز است کاهش استرس یکی از عواملی است که ممکن است در توضیح این مزایا نقش داشته باشد.

اصالت را تمرین کنید

گاهی اوقات مردم دروغ می گویند زیرا فکر می کنند آشکار کردن احساسات واقعی خود در مورد چیزی منجر به طرد خواهد شد. مشکل این است که با پنهان کردن آنچه واقعاً فکر می کنید یا احساس می کنید به مردم این فرصت را نمی دهید که “خود واقعی شما” را بشناسند.

اتفاقی که می افتد این است که پس از آن برای حفظ این روابط احساس نیاز به حفظ نما می کنید. با صداقت، بدون احساس نیاز به پنهان شدن قادر خواهید بود همان چیزی باشید که واقعاً هستید.

از آنجا که خودافشایی بخشی مهم در روابط نزدیک است عدم صداقت همچنین ایجاد ارتباط معنادار با سایر افراد را دشوار می کند.

شما فقط زمانی می توانید صادق باشید که کاملاً در برابر احساسات و تجربیات خود آسیب پذیر باشید. وقتی در مورد گذشته یا حال دروغ می گویید راحت بودن با دیگران را سخت می کند.

احساس دیگران را در نظر بگیرید

مردم اغلب بیان می کند که به راحتی می توانند دروغ را تشخیص دهند. تحقیقات نشان می دهد که مردم در کشف فریب در واقع به طرز شگفت آوری فقیر هستند. در یک مطالعه، شرکت کنندگان فقط 54 درصد از زمان قادر به تشخیص دروغ بودند فقط کمی بهتر از آنچه که با حدس زدن ساده می توانستند بگیرند.

اما این بدان معنا نیست که آنها دروغ شما را کشف نخواهند کرد و یا اینکه فریب شما به آنها آسیب نخواهد رساند وقتی مردم متوجه شوند که فریب خورده اند ممکن است احساس صدمه، فریب، استثمار و خیانت کنند.

گزینه های دیگری برای دروغ گویی پیدا کنید

یک راه مهم برای جلوگیری از دروغ می تواند شناسایی موقعیت هایی باشد که ممکن است به دروغ گفتن وسوسه شوید و به راه های دیگری برای کنار آمدن فکر کنید. بنابراین برخی از مواد جایگزین که می توانید به جای دروغ گفتن استفاده کنید؟

از کم شروع کنید

به موقعیتی فکر کنید که بیشترین دروغ گفتن را دارید، سپس بر تغییر آن رفتار تمرکز کنید. به عنوان مثال اگر به احتمال زیاد وقتی همسرتان نظر شما را درباره موضوعی جویا می شود دروغ می گویید در نظر بگیرید که چه کاری می توانید انجام دهید تا در آن شرایط صادق تر باشید.

مهربان و با درایت باشید

در نظر بگیرید که چگونه می توانید احساسات یا عقاید خود را به گونه ای بیان کنید که باعث احساس بد شخص نشود. بازخورد صادقانه نباید خشن یا صدمه آور باشد. درعوض ممکن است سعی کنید نظرات ملایم اما صادقانه ای راجع به آنچه واقعاً احساس می کنید به گونه ای که روابط اجتماعی را حفظ می کند به اشتراک بگذارید.

آن را بنویسید

اگر به اشتراک گذاشتن حقیقت با صدای بلند بسیار دشوار است نوشتن آن را در نظر بگیرید و آن را در یک نامه، ایمیل یا پیام متنی به اشتراک بگذارید.

همه چیز را به اشتراک نگذارید

بدون اینکه همه چیز را به اشتراک بگذارید می توانید حقیقت را بگویید. به عنوان مثال اگر افراد در مورد برخی از جنبه های زندگی شما کنجکاو هستند که نمی خواهید آنها را به اشتراک بگذارید در مورد احساسات خود صادق باشید. چنین جمله ای را بگویید: “من  در به اشتراک گذاری این مسئله راحت نیستم” این به شما امکان می دهد بدون اینکه به دروغ متوسل شوید در مورد احساسات خود صادق باشید.

موضوع را عوض کنید

اگر واقعاً نمی خواهید چیزی را به اشتراک بگذارید یا سعی دارید چیزی را خصوصی نگه دارید به جای دروغ گفتن موضوع مکالمه را به چیز دیگری تغییر دهید.

تغییر یک عادت زمان می برد، بنابراین می تواند مفید باشد که برنامه ریزی کنید چگونه می خواهید بر این رفتار غلبه کنید. برخی از مراحلی را که دنبال می کنید ترسیم کنید تا از این به بعد راستگوتر باشید.

با یک متخصص صحبت کنید

اگر می خواهید دروغگویی را متوقف کنید یا احساس کردید رفتاری تکانشی است یا از کنترل خارج است صحبت با یک متخصص بهداشت روان را در نظر بگیرید. اگر دروغ گویی شروع به تأثیر منفی در زندگی شما کرده است مانند تأثیر بر روابط، کار، دانشگاهی یا سایر جنبه های زندگی روزمره باید صحبت با یک درمانگر را نیز در نظر داشته باشید.

یک درمانگر می تواند به شما کمک کند درک کنید که آیا رفتار شما ممکن است به یک وضعیت بهداشت روانی مرتبط باشد یا به بررسی دلایل اساسی عدم صداقت شما بپردازد و به شما کمک کند راه های جدیدی برای کنار آمدن با دروغگویی پیدا کنید. در مواردی که دروغ گفتن بر روابط نزدیک شما تأثیرگذار بوده است ممکن است برای یافتن راه هایی برای اصلاح این روابط، مشاوره زوجین، خانواده درمانی یا گروه درمانی را در نظر بگیرید.

سخن پایانی در مورد چگونه دروغ نگوییم

به یاد داشته باشید که تغییر آسان نیست توجه داشته باشید که متوقف کردن رفتار به آسانی امکان پذیر نیست و تکرار الگو نیز امکان پذیر است. سعی کنید در صورت اشتباه زیاد به خود سخت نگیرید هنگامی که مجدد دروغ گفتید، ابتدا با صداقت بر روی اصلاح دروغ کار کنید و سپس با هدف پیشرفت بهتر در آینده پیش بروید. مزایای صداقت از جمله روابط بهتر و احساس اصالت بیشتر را به خود یادآوری کنید.

دسته‌بندی‌ها