مراجعه به روانشناس چه کمکی به ما می کند؟

مراجعه به روانشناس چه کمکی به ما می کند؟

همانطور که میدانید موضوع سلامت روان از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشته باشیم. اما متاسفانه بسیاری از مردم صرفا به سلامت جسمی خود اهمیت می دهند و سلامت روان را خیلی مهم و دارای اهمیت نمی دانند.

این در حالی است که مشکلات روانی در بلند مدت می تواند برای جسم و فیزیک افراد نیز مشکلات فراوانی را ایجاد کند. به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص مراجعه به روانشناس را در اختیار شما افراد علاقه مند قرار دهیم.

اگر علاقه دارید تا بدانید که روانشناسی برای درمان چه مشکلاتی مفید است و چه کمکی به بهبود زندگی انسان ها می کند تا انتهای مقاله با گروه تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

مقدمه ای راجع به مراجعه به روانشناس

گاهی اوقات برای ما پیش می آید که برای حل مشکلات زندگی مان به بن بست رسیده باشیم و راهی برای حل مشکل خود نداشته باشیم. امروزه با وجود فشار‌ها و استرس‌هایی که همه ما در زندگی تحمل می‌کنیم، وجود شخصی که بتواند ذهن آشفته‌ی ما را به آرامش برساند بسیار اهمیت دارد. بهترین راهکار در این مواقع مراجعه به روانشناس است. باید توجه کنیم که مراجعه به روانشناس بسیار بیشتر از یک گفتگوی ساده می باشد.

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

برای درمان اختلال‌هایی مانند اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت نمایشی، اختلال وسواس اجباری، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، افسردگی، بیش فعالی، سلوک و برای درمان مشکلاتی که در ادامه به آن اشاره می شود باید به دکتر روانشناس مراجعه شود و مسلما اگر این اختلالات درمان نشوند کل زندگی فرد و خانواده او را تحت تاثیر قرار می دهند. بنابراین وجود روانشناس برای بهبود وضعیت روانی فرد بسیار موثر است. برای مطالعه ببیشتر پیشنهاد می شود تا به پکیج کامل آموزش آسیب شناسی روانی مراجعه فرمایید.

بهبود مشکلات زوجین

آگاهی و دانش لازم در زمینه ازدواج کمک بزرگی به جلوگیری از مشکلات زوجین در آینده می کند. مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره های جنسی، زوج درمانگری و مشاوره طلاق به بهبود روابط زوجین کمک میکند.

افسردگی

این اختلال جزو شایع ترین مشکلاتی است که افراد تجربه می کنند. افسردگی علائم زیادی دارد. مانند احساس غم وناراحتی، احساس خستگی مفرط و پایین بودن انرژی، نا امیدی و درماندگی، احساس پوچی، عدم انگیزه و علاقه برای ادامه کارها، بی میلی برای فعالیت های لذت بخش مانند رابطه جنسی ، اختلال در اشتها.

بدون شک  افسردگی می‌تواند اثرات جدی بر روی زندگی فرد بگذارد به همین دلیل لازم است که برای درمان آن حتما به روانشناس مراجعه شود.

احساس تنهایی کردن

بعضی از افراد احساس می کنند که کسی دوستشان ندارد و کسی از آنها حمایت نمی کند و در کل احساس تنهایی و غم دارند. نیاز است که این افراد حتما به روانشناس مراجعه کنند.بعضی از این افراد ممکن است به دلیل حس تنهایی با افراد ناسالم معاشرت کنند. بنابراین نباید برای فرار از احساس تنهایی وارد رابطه عاطفی اشتباه شد، چون احتمال دارد فرد با انتخاب اشتباه شکست بخورد و عوارض بدتری را تجربه کند.

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

فوبیا

فوبیا یا همان ترس و وحشت از اتفاقات گوناگون می‌تواند باعث بروز استرس‌ها و اضطراب‌های شدید در افراد شود. فوبیاها انواع گوناگونی دارند که در ادامه شما را با انواع آن آشنا می کنیم.

  • فوبیای اجتماعی
  • آگورافوبیا
  • فوبیاهای خاص مثل فوبیای حشرات، ترس از حیوانات
  • فوبیای پرواز
  • ترس از ارتفاع
  • ترس از فضای بسته مانند آسانسور
  • ترس از مار
  • ترس از سوزن و آمپول
  • ترس از خون
  • ترس از تاریکی

فوبیاها باعث بروز آشفتگی، سرگیجه، ضربان قلب شدید، تعریق زیاد، لرزش، تنفس غیر طبیعی، احساس خفگی، تب و لرز و درد در ناحیه سینه فرد می شوند. بنابراین برای درمان فوبیاها حتما باید به روانشناس مراجعه کرد.

وسواس

یک اختلال روانی است که در آن فرد افکار خاص با نام وسواس فکری را دائما تجربه می‌کند یا نیاز به انجام مکرر اعمال خاصی را احساس می‌کند تا حدی که باعث پریشانی یا اختلال در عملکرد عمومی فرد می‌شود.

اختلالات وسواس ممکن است شامل افکار مربوط به آلودگی، تمایل به نظم یا افکار تابو مربوط به رابطه جنسی، اعتقادات دینی سختگیرانه و آسیب به خود یا دیگران باشد و به طور کلی افراد وسواسی نسبت به شرایط بینش متفاوتی دارند. همچنین پیشنهاد می شود تا خلاصه آسیب شناسی هالجین را دانلود نمایید.

اختلال خوردن

این اختلال شامل دو مورد است اختلال بی‌اشتهایی عصبی و اختلال پرخوری عصبی.

اختلالات اشتها عوارض زیادی را به همراه دارند. مانند افسردگی و اضطراب.

عوارض اختلال اشتها: مشکلات اجتماعی و روابط، اختلالات مصرف مواد، مشکلات در محل کار و حتی افکار یا رفتار خودکشی.

افرادی که به  اختلالات اشتها دچارهستند همواره از ظاهر خود ناراضی‌ هستند و تلاش می‌کنند با کم خوری یا پرخوری‌های افراطی در وزن خود تغییراتی ایجاد کنند. بنابراین برای درمان این عوارض جدی حتما باید به روانشناس مراجعه شود.

ترک اعتیاد

عادت‌های مخربی مانند اعتیاد به الکل و مواد مخدر می‌تواند باعث بروز اختلالات روانی شدیدی در افراد شود همچنین در طولانی مدت بر سلامت جسمی فرد مصرف کننده هم اثر می گذارد.

افرادی که اعتیاد به مواد مخدر و الکل دارند ممکن است دچار اختلالات شخصیت، خشونت، اضطراب، افسردگی، کمبود توجه نیز شوند. بنابراین الزامی است که برای درمان این مشکلات، حتما به روانشناس مراجعه شود.

مشکلات جنسی

کسانی که مشکلاتی مانند دیر انزالی، زود انزالی، اختلال نعوظ، فانتزی‌ های جنسی ناسالم، و یا مشکلات هویت جنسی مثل ترنس بودن دارند حتما باید با یک مشاور سکس تراپ صحبت کنند.

بی خوابی یا خواب زیاد

خوابیدن به اندازه کافی و با کیفیت بسیار مهم و ضروری است، چون سلامت روانی و جسمی فرد را تضمین می‌کند. بنابراین لازم است فردی که دچار بی خوابی یا پرخوابی شده است به روانشناس مراجعه کند و به توصیه های روانشناس عمل کند.

مشکلات خانوادگی

از آنجایی که والدین و فرزندان از نسل‌های مختلفی هستند بروز مشکلات و تنش‌ها در خانواده امری طبیعی است، اما گاهی این مسائل وجهه ی جدی تری به خود می‌گیرند و حل آنها مشکل ساز می‌شود.

گاهی این مشکلات ریشه در کودکی دارد و برای حل آن حتما  باید به روانشناس کودک مراجعه شود. بنابراین مراجعه به روانشناس در حل مسائل خانوادگی نیز اهمیت بسیاری دارد و از بحرانی شدن تنش‌ها جلوگیری می‌کند.

از دست دادن عزیزان

مرگ عزیزان از مسائلی است که برای همه‌ اتفاق می افتند و گاهی روال زندگی معمول فرد را از بین می برد و باعث بروز افسردگی و ناراحتی های روانی در انسان می شود. غم و ناراحتی از دست دادن عزیزان تا حدی کاملا طبیعی است و فرد باید بعد از مدتی با آن کنار بیاید. اما گاهی افراد بعد از این مساله دچار اختلالات شدید افسردگی و به طور کل اختلالات روحی می شوند، پس در این مواقع مراجعه به روانشناس امری ضروری است.

استرس و اضطراب

این دو اختلال نیز از جمله عواملی است که در صورت برطرف نشدن سبب بروز مشکلاتی مانند افسردگی و… می شود. روانشناس با پیدا کردن منشا استرس در فرد راه حل مناسب را برای غلبه بر آن در اختیار فرد قرار می‌دهد.

افت تحصیلی

گاهی افراد به دلیل مشکلات خانوادگی و یا روانی خود دچار افت تحصیلی می شوند که مراجعه به یک روانشناس و مشاور تحصیلی به فرد کمک می کند این مشکل را حل کند.

گرایشات معنوی

گاهی اوقات مسائلی مانند مرگ، خلقت انسان و مواردی از این قبیل برای فرد قابل درک نیستند و باعث سردرگمی در زندگی می‌شوند. گاهی چنین افکاری می‌توانند فرد را به پوچی برساند و زندگی را برای او بی‌معنا کند. برای حل این مشکلات نیز صحبت با یک روانشناس بسیار موثر است.

آیا روانشناس صرفا برای افراد دیوانه است؟

برای بهره مندی از درمان، نیازی به تجربه یک اتفاق عجیب نیست. برای حس کردن نتیجه مثبت یک درمان و گفتگو با روانشناس حتما نباید دچار اختلالات شدید و عجیب بود. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله عمه تراپی را مطالعه فرمایید.

حتی بعضی از افراد مراجعه به روانشناس را مخفی میکنند، و یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود افراد به روانشناس مراجعه نکنند این است که این افراد فکر می کنند تمام مشکلات روانی گذرا و موقتی است، در صورتی که چنین چیزی کاملا اشتباه است.

علل دیگر مراجعه نکردن مردم به روانشناس

با توجه به اهمیتی که موضوع سلامت روان دارد لازم است تا با دلایل عدم مراجعه افراد به روانشناس آشنا شویم تا بتوانیم با این موانع مقابله نماییم. چرا که وجود مشکلات روانی و عدم درمان آنها می تواند اختلالات بسیار خطرناکی را برای فرد ایجاد کند. در نتیجه سلامت روان انسان دچار مشکل و آسیب می شود.

هزینه های زیاد روان درمانی

بسیاری از افراد فکر می کنند به راحتی می توانند از پس مشکلات روانی خود برایند و به طور کل فکر می کنند روان درمانگران افرادی سودجو و پولکی هستند.

باید به این نکته توجه شود که روانشناسان شغل بسیار حساس و سختی دارند و می توانند با معالجه بیمار زندگی فرد را عوض کنند و فرد را از شر مشکلات روحی و اختلالات روانی خلاص کنند.

بیمه هزینه های روان درمانی را پوشش نمی دهد، ولی در صورت درمان اختلال و مراجعه به روانشناس از مشکلات بزرگتر، جلوگیری می شود. چون به مرور زمان در صورت برطرف نشدن مشکل، روز به روز اختلال حادتر می شود و سلامت جسم و روان بیش از پیش به خطر می افتد.

حتی عدم درمان و عدم مراجعه به روانشناس ممکن است باعث شود فرد دچار بیماری هایی مانند سرطان، تنگی نفس، مشکلات قلبی و عروقی و مشکلات گوارشی شوند. بنابراین اگر به روانشناس مراجعه شود دیگر نیازی به هزینه های درمان جسمی ناشی از اختلالات روانی نیست. پس مراجعه به روانشناس به نوعی سرمایه گذاری برای آینده است.

کمبود وقت

گاهی بعضی از افراد به روانشناس مراجعه نمی کنند چون وقت مراجعه به روانشناس را ندارند. البته کسانی که می گویند وقت مراجعه به روانشناس را ندارند در واقع به نوعی بهانه می آورند. چون بعضی از این افراد برای تمام کارها وقت دارند به جز رسیدگی به سلامت روان خود.

با این حال این افراد می توانند مشاوره غیرحضوری دریافت کنند و به راحتی می توانند از کمک های روانشناس بهره مند شوند.

عدم برقراری ارتباط با غریبه ها

علت مراجعه نکردن بعضی از افراد به روانشناس این است که آنها می گویند نمی توانم با یک غریبه صحبت کنم. در صورتی که باید بدانیم که روانشناسان هم مثل یک پزشک، دلسوز، مهربان و یاری رسان هستند. و به خوبی با مراجع ارتباط برقرار میکنند تا فرد احساس نکند با غریبه صحبت می کند.

دارو درمانی سرخود

داروها فقط بر روی علائم جسمانی تاثیر می گذارند و روی ذهن فرد تاثیری ندارند. پس داروها فرد را درمان نمی کنند و فقط به عنوان یک مسکن ساده عمل می کنند.

یکی از مضرات دارو درمانی این است که داروها اعتیادآور هستند و معمولا در صورت مصرف نکردن آنها آسیب بیشتری به فرد وارد می شود، و یا ممکن است به مرور دوز دارو بالاتر برود.

البته دارودرمانی در کنار روان درمانی نتیجه بخش است اما حتما باید با تشخیص روانشناس مصرف شود و استفاده خودسر از داروها اشتباه است.

بهترین زمان نتیجه گرفتن از مشاوره

دو شرط لازم است تا روان درمانی موثر واقع شود.

شرط اول: مهم است که روانشناس حرفه ای، کاربلد، دلسوز و با وجدان باشد و از رویکرد درمانی مفیدی استفاده کند.

چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

شرط دوم: حتما مراجع باید با روانشناس همکاری های لازم را داشته باشد و همچنین به راهکارهایی که روانشناس می گوید عمل کند. مسلم است که در صورت همکاری نکردن فرد، جلسات درمان بی فایده خواهد بود و نتیجه نخواهد داشت. پس تلاش های مراجع هم بسیار مهم است.

ویژگی های یک روانشناس خوب

در آخر باید بدانیم روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد؟ چرا که وقتی شما برای درمان یک اختلال به روانشناس مراجعه می کنید باید به فردی مراجعه نمایید که بتواند به فرایند درمان شما کمک کند. در ادامه شما را با خصوصیات و ویژگی های یک روانشناس خوب آشنا می کنیم. برای مطالعه بیشتر به مقاله روانشناسی زرد مراجعه فرمایید.

برخورداری از سلامت کامل روان

روانشناس باید در وهله اول از سلامت کامل روان برخوردار باشد و باید از هرگونه خشم و حالت های تهاجمی به دور باشد وگرنه چگونه می توان به او اعتماد کرد؟

علاقه روانشناس به علم آموزی

یک روانشناس خوب باید علم و آگاهی خود را نسبت به مسائل روز دنیا افزایش دهد و نباید خود را به دانستنی های قبلیش محدود کند زیرا با پیشرفت علم و صنعت و ماشینی شدن جامعه کنونی، رفتار و کردار و طرز تفکر انسانها نیز تغییراتی داشته است.

رازداری

یک روانشناس باید محیطی امن برای مراجع خود ایجاد کند و رازدار باشد تا مراجع  بتواند مشکلات و دیدگاه های خودش را به راحتی عنوان کند.

شنونده فعال

یک روانشناس باید شنونده فعالی باشد و با تمام وجود به صحبت های مراجع گوش دهد و با تاکید کردن، وی را متوجه سازد که حرف هایش را به دقت گوش داده است.

قضاوت و داوری

یک روانشناس، فرد مراجعه کننده را بدون قید و شرط می پذیرد و در مورد صحبت های او هیچ گونه قضاوت و داوری نمی کند.

همدلی و همدردی

همدردی تلاشی است برای درک و فهم دنیای ذهنی طرف مقابل. برای همدلی باید یک روانشناس خود را جای مراجع بگذارد و از دریچه چشم او نگاه و احساس کند. در همدلی روانشناس می تواند سخن طرف مقابل را تکرار کند تا مراجع بداند که او منظورش را متوجه شده است.

روانشناس در مشکلات مراجع درگیر نمی شود و فقط به صورت موقت شرایط او را درک می کند. همدلی از مهم ترین مفاهیم درمان است بدون وجود آن درمان با مشکل مواجه می شود.

دسته‌بندی‌ها