عقده گناه چیست و برای درمان آن باید چه کارهایی انجام دهیم

عقده گناه چیست و برای درمان آن باید چه کارهایی انجام دهیم

احساس گناه اثرات مختلفی بر ذهن و فکر افراد بر جای می گذارد و مهم است تا در رابطه با آن اقداماتی صورت بگیرد، به عنوان مثل اگر همواره با احساس گناه زندگی کنید نمی توانید بر روی اهداف خود متمرکز شوید، بنابراین لازم است تا اگر با چنین شرایطی روبه رو شده اید حتماً از یک درمانگر مشاوره بگیرید. در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان عقده گناه چیست و برای درمان آن باید چه کارهایی انجام دهیم را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب علمی و کاربردی قرار دهیم، پس تا انتهای مقاله عقده گناه چیست با گروه برنا اندیشان همراه باشید تا به صور کامل مهارت های کنار آمدن با عقده گناه را فرا بگیرید.

عقده گناه چیست و برای درمان آن باید چه کارهایی انجام دهیم

عقده گناه چیست در پاسخ به این سوال باید بگوییم که عقده گناه به یک اعتقاد مداوم و مستمر مبنی بر اینکه شما کار اشتباهی انجام داده اید یا اینکه اشتباهی مرتکب خواهید شد اشاره دارد.

عقده گناه چیست؟

علاوه بر احساس گناه و نگرانی مداوم، یک مجموعه احساس گناه همچنین می تواند باعث احساس شرم و اضطراب شود.اگرچه یک عقده گناه ممکن است در نتیجه آسیب واقعی باشد که ممکن است شخص ایجاد کرده باشد اما همچنین می تواند بر گناه تصور شده یا درک شده متمرکز باشد. ممکن است مردم فکر کنند که کار اشتباهی انجام داده اند حتی اگر این کار را نکرده باشند. در موارد دیگر آنها ممکن است نقش خود را در یک موقعیت بیش از حد پر رنگ ارزیابی کنند زیرا معتقدند که اشتباهات جزئی آنها تأثیر جدی تری نسبت به آنچه که در واقع داشتند داشته است.

توجه به این نکته مهم است که گرچه یک احساس گناه می تواند ناراحت کننده باشد اما به عنوان یک شرایط جداگانه در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم (DSM-5) شناخته نشده است.

مشخصات عقده گناه چیست؟

گناه به عنوان یک احساس خودآگاه توصیف می شود که شامل ارزیابی های منفی از خود، احساس پریشانی و احساس عدم موفقیت است. برخی از نشانه هایی که ممکن است با یک احساس گناه کنار بیایید عبارتند از:

  • اضطراب
  • گریه
  • بیخوابی
  • تنش عضلانی
  • مشغله اشتباهات گذشته
  • پشیمان شدن
  • ناراحتی معده
  • نگران بودن

عقده احساس گناه همچنین می تواند منجر به احساس اضطراب، افسردگی و استرس از جمله مشکل خواب، از دست دادن علاقه، خستگی، مشکل در تمرکز و انزوای اجتماعی شود.

عقده گناه می تواند تأثیر جدی بر سلامت عمومی فرد داشته باشد. با گذشت زمان، ممکن است افراد احساس ناکافی بودن را دنبال کنند که تمرکز بر روی اهداف را برای آنها دشوار می کند. آنها ممکن است احساس کنند که لیاقت ادامه کار را ندارند و ممکن است رفتاری را انجام دهند که برای مجازات خود به خاطر اشتباهاتشان طراحی شده باشد.

احساس شرم یکی دیگر از عواقب رایج یک عقده گناه است در نتیجه ی این شرم، افراد ممکن است خود را از دیگران جدا کنند. این می تواند تأثیر مخربی بر روابط داشته باشد و یافتن حمایت اجتماعی قوی را دشوار کند.

علل احساس گناه

تعدادی از عوامل مختلف وجود دارد که می تواند در ایجاد یک احساس گناه نقش داشته باشد برخی از این موارد عبارتند از :

اضطراب

اگر اضطراب زیادی دارید، احتمال دارد که اقدامات شخصی خود را به طرز منفی ارزیابی کنید که منجر به احساس گناه می شود.

تجارب دوران کودکی

کودکانی که در خانه هایی پرورش می یابند که احساس می کنند مرتکب کار اشتباهی شده اند چیزی برای پنهان کردن دارند یا مسئول مشکلات هستند ممکن است احساس گناه طولانی مدت داشته باشند.

آموزش روش های درمان عقده گناه

عقده گناه چیست

فرهنگ

اگر متوجه شدید که در حال انجام کارهایی مخالف با هنجارهای فرهنگی هستید که با آنها پرورش یافته اید حتی اگر دیگر به این هنجارها اعتقاد نداشته باشید یا از آنها حمایت نکنید ممکن است احساس گناه کنید.

سنت ها

برخی از سنتها به احساس گناه متکی هستند و راهی برای نشان دادن این است که شخص اشتباهی انجام داده است.

فشار اجتماعی

اگر احساس می کنید افراد دیگر در مورد کارهایی که انجام داده اید در مورد شما قضاوت می کنند ممکن است احساس گناه و پشیمانی داشته باشید.

انواع عقده گناه

اشکال مختلف گناه وجود دارد که می تواند به یک عقده گناه کمک کند برخی از این موارد عبارتند از:

گناه طبیعی

اگر واقعاً مرتکب اشتباهی شده اید و نسبت به کاری که انجام داده اید احساس بدی دارید، گناه پاسخ طبیعی است. این نوع گناه می تواند سازگار باشد و می تواند شما را برای اقدام یا ایجاد تغییراتی در راه های مفید در آینده ترغیب کند. به عنوان مثال ممکن است با عذرخواهی برای عملی یا تغییر یک رفتار مشکل ساز گناه خود را برطرف کنید. اگر این اقدامات به شکلی انجام نشود که به شما امکان ادامه حرکت دهد ممکن است منجر به احساس گناه مداوم شود که در زندگی شما اختلال ایجاد می کند.

گناه ناسازگار

گاهی اوقات مردم نسبت به چیزهایی که در کنترل آنها نیست احساس گناه می کنند. به عنوان مثال آنها ممکن است احساس گناه کنند که برای جلوگیری از چیزی که راهی برای پیش بینی آن ندارند اقدامی نکرده اند. حتی اگر واقعاً کاری از عهده آنها بر نمی آمد هنوز احساس پشیمانی، شرم و گناه شدیدی دارند.

افکار گناهکارانه

هر کس گهگاهی افکار منفی یا نامناسب دارد با این وجود گاهی اوقات افراد به دلیل داشتن چنین افکاری احساس گناه می کنند. حتی اگر ممکن است به آنها عمل نکنند اما ممکن است از این ترس داشته باشند که این بدان معناست که آنها فکر خواهند کرد یا دیگران از افکار بد آنها مطلع خواهند شد.

گناه وجودی

این نوع گناه می تواند پیچیده باشد و غالباً معطوف به مواردی مانند گناه نسبت به بی عدالتی یا گناه در مورد عدم زندگی طبق اصول شخص است. یک نوع گناه وجودی به عنوان گناه بازمانده شناخته می شود. گاهی اوقات افراد یک عقده احساس گناه را تجربه می کنند زیرا وقتی دیگران برایشان مهم نیست حالشان خوب است. این ممکن است هنگامی که کسی مدتی از تصادف یا فاجعه ای که در آن دیگران آسیب می بینند جان سالم به در ببرد پدیدار شود اما همچنین ممکن است هنگامی که دیگران شما را نادیده بگیرند احساس بدبختی هم داشته باشید.

درمان

برای محافظت از بهزیستی ذهنی و کیفیت زندگی، کمک گرفتن از اهمیت برخوردار است. اگر علائم گناهی را تجربه می کنید که زندگی روزمره شما را مختل می کند و باعث پریشانی می شود با پزشک خود صحبت کنید. گزینه های درمانی مختلفی وجود دارد که ممکن است در کنار آمدن با یک احساس گناه به شما کمک کند.

داروها

پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی یا ضد اضطراب برای کمک به شما در کنار آمدن با علائم افسردگی یا اضطراب تجویز کند اما آنها همچنین ممکن است روان درمانی را توصیه کنند.

روان درمانی

درمان شناختی رفتاری (CBT) روشی است که شامل یادگیری شناخت افکار منفی است که منجر به احساس گناه می شود. با یادگیری جایگزینی این افکار با افکار مثبت ممکن است افراد بتوانند از عهده بارهایی برآیند که باعث پیچیدگی گناه آنها می شود.

CBT همچنین می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از خود، از جمله احساسات و نگرش های خود ایجاد کنید. وقتی اتفاقی می افتد که ممکن است منجر به گناه شود شما بهتر می توانید لحظه ای با آن کنار بیایید و از برخی تحریف های شناختی که به توسعه گناه کمک می کنند اجتناب کنید.

تحقیقات نشان می دهد که گناه همراه با ضربه می تواند در افزایش خطر افکار خودکشی نقش داشته باشد بنابراین جستجوی کمک برای این احساس گناه ضروری است.

کنار آمدن با عقده گناه

اگر می خواهید با احساس گناه مداوم کنار بیایید مواردی وجود دارد که می توانید انجام دهید و مدیریت این احساسات دشوار را آسان می کند. برخی از استراتژی هایی که به شما کمک می کنند با یک عقده گناه مقابله کنید عبارتند از:

وضعیت را دوباره تنظیم کنید

اگر متوجه شدید که فقط روی افکار منفی متمرکز شده اید، روش هایی را برای تفکر متفاوت در مورد شرایط در نظر بگیرید. آیا فاکتورهای دیگری نیز نقش داشتند؟ در آینده چه کارهای متفاوتی می توانید انجام دهید؟ یافتن راهی برای تغییر تمرکز خود از افکار منفی به افکار واقع بینانه تر مثبت ممکن است به شما کمک کند تا از احساس خود بزرگ بینی عبور کنید.

خودت را ببخش

یادگیری نحوه تمرین بخشش از خود می تواند ابزاری مهم برای کنار گذاشتن احساس گناه باشد. اگر اشتباه کرده اید یا به شخصی آسیب رسانده اید بخشیدن خود به معنای کنار گذاشتن نیست. در عوض این درمورد مسئولیت پذیری، اجازه دادن به خودتان مدتی برای ابراز پشیمانی، جبران خسارت و سپس یافتن راهی برای ادامه کار است.

با یکی صحبت کن

به اشتراک گذاشتن احساسات خود با یک دوست صمیمی گاهی می تواند مفید باشد. حمایت اجتماعی می تواند نقشی اساسی در کنار آمدن با احساسات دشوار داشته باشد بنابراین حفظ روابط با دوستان و عزیزان مهم است.

اگر می خواهید با عزیزانتان در مورد احساس گناه خود صحبت کنید یا آنها نوع حمایتی را که شما نیاز ندارید ارائه نمی دهند، گفتگو درباره احساسات خود با یک متخصص بهداشت روان نیز می تواند مفید باشد. جلسات درمانی حضوری سنتی یکی از گزینه ها است اما ممکن است درمان آنلاین نیز گزینه مناسبی باشد که شاید بخواهید آن را در نظر بگیرید.

گناه لزوماً یک احساس ناسالم نیست. این می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید چیزهایی را که می خواهید تغییر دهید شناسایی کنید و روش هایی برای اصلاح روابطی که ممکن است به آنها آسیب برده باشد پیدا کنید. احساس گناه می تواند راهی برای شناسایی و اصلاح تخلفات اجتماعی باشد که روابط با دیگران را تهدید می کند

هنگامی که این احساسات پایدار و طاقت فرسا می شوند جستجوی کمک حرفه ای مهم است. اگر علائم احساس گناه بیش از حد یا سایر علائم افسردگی را تجربه کردید با پزشک خود صحبت کنید.

دسته‌بندی‌ها