سخنرانی بدون اضطراب و راهکارهایی برای انجام یک ارائه عالی

سخنرانی بدون اضطراب و راهکارهایی برای انجام یک ارائه عالی

اگر شما هم هنگام سخنرانی دچار استرس می شوید نیاز دارید تا مهارت هایی را بیاموزید که به شما کمک می کند تا هنگام ارائه با اعتماد به نفس بالا در پشت تریبون حاضر شوید. ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان سخنرانی بدون اضطراب و راهکارهایی برای انجام یک ارائه عالی را در اختیار شما علاقه مندان به یادگیری سخنرانی قرار دهیم. پس اگر تمایل دارید بیاموزید هنگام سخنرانی استرس خود را از بین ببرید تا انتهای مقاله سخنرانی بدون اضطراب با گروه عملی برنا اندیشان همراه باشید.

سخنرانی بدون اضطراب و راهکارهایی برای انجام یک ارائه عالی

برای داشتن یک سخنرانی بدون اضطراب شما باید تکنیک ها و مهارت هایی را بیاموزید که به شما کمک می کند بتوانید به راحتی در هر جمعی بدون ترس سخنرانی کنید.

چگونه میتوان هنگامی که اضطراب داریم برای سخنرانی نیز آماده باشیم

سخنرانی در جمع مانند هر فعالیتی است و آمادگی بهتر برابر با عملکرد بهتر است در عین حال، اضطراب از صحبت در جمع می تواند مانع عملکرد بهتر شما شود. یکی از راه های فرو نشاندن اضطراب این است که خود را برای صحبت در جمع آماده کنید. هنگامی که آمادگی بیشتری داشته باشید اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و تمرکز در ارائه پیام را آسان می کند. برای یادگیری بیشتر به کارگاه آموزش کنترل استرس در سخنرانی را مشاهده نمایید.

موضوعی را انتخاب کنید که مورد علاقه شما باشد

اگر توانایی دارید موضوعی را انتخاب کنید که از آن هیجان زده شده باشید اگر قادر به انتخاب موضوع نیستید از روشی استفاده کنید که به نظر شما جالب است به عنوان مثال شما می توانید یک داستان شخصی از زندگی خود بگویید که مربوط به موضوع باشد به عنوان راهی برای معرفی سخنرانی خود نیز از این امر استفاده کنید. این اطمینان می دهد که شما درگیر موضوع خود هستید و انگیزه تحقیق و آماده سازی را دارید. هنگام ارائه، دیگران اشتیاق شما را احساس می کنند و به صحبت های شما علاقه مند می شوند.برای مطالعه بیشتر به کارگاه آموزش جامع مهارت سخنرانی مراجعه نمایید.

با محل برگزاری سخنرانیتان آشنایی کامل داشته باشید

در حالت ایده آل شما باید سعی کنید قبل از سخنرانی به اتاق کنفرانس، کلاس، سالن اجتماعات یا سالن ضیافتی که در آن برگزار خواهید شد مراجعه کنید در صورت امکان حداقل یک بار در محیطی که در نهایت صحبت خواهید کرد تمرین کنید. آشنایی با مکان و دانستن اینکه مولفه های دیداری و شنیداری قبل از چه زمان مورد نیاز هستند نگرانی شما را کمتر می سازد.

یک اقامتگاه برای خودتان تهیه سازید

نه منظور ما اتاقی در یک هتل نیست (اگرچه ممکن است این هم خوب باشد) محل اقامت تغییراتی در محیط کار شما است که به شما کمک می کند اضطراب خود را کنترل کنید. اگر یک اختلال اضطرابی مانند اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) برای شما تشخیص داده شده باشد ممکن است از طریق قانون آمریکایی های دارای (ADA) واجد شرایط این موارد باشید.

اگر موردی وجود دارد که باعث راحتی شما در هنگام سخنرانی شود ببینید آیا تغییری ایجاد می شود یا نه.

یک تریبون بخواهید، یک پارچ آب یخ داشته باشید تا هنگام نیاز از آن بنوشید، تجهیزات سمعی و بصری را به داخل بیاورید یا حتی در صورت لزوم انتخاب کنید که در جای خود بنشینید  هر آنچه که بتواند مدیریت اضطراب را برای شما آسان کند را فراهم نمایید.

حرفهایی که می خواهید بزنید را به صورت نکات کلیدی داشته باشید

آیا تا به حال در سخنرانی ای نشسته اید که کسی کلمه به کلمه یک متن آماده را بخواند؟ اگر مثل بقیه ما هستید احتمالاً خیلی از گفته ها را به خاطر نمی آورید. در حالت ایده آل شما باید لیستی از نکات کلیدی را در کاغذ 8.5 “X 11” تهیه کنید که می توانید به آنها مراجعه کنید. اگرچه استفاده از کارت های نشانه ممکن است وسوسه انگیز باشد اما ورق زدن یک کارت نیز می تواند باعث حواس پرتی مخاطبان شما شود.

مهارت های لازم برای کاهش استرس در سخنرانی

سخنرانی بدون اضطراب

خودتان را آماده موارد پیش بینی نشدنی بکنید

اگرچه به احتمال زیاد در جشن عروسی یا مهمانی 50 سالگی نیز این طور بخواهید اما احتمال انتقاد یا سوالات دشوار در محیط کسب و کار زیاد است. بهترین راه برای مقابله با یک مخاطب دشوار این است که به او تعارف کنید یا چیزی را پیدا کنید که در آن توافق کنید.

جمله ای از این جمله را بگویید: “بابت این سوال عالی متشکرم” یا “من واقعاً از نظر شما قدردانی می کنم” این به شما کمک می کند تا در برابر مخاطب خود ذهن باز داشته باشید. اگر نمی دانید چگونه به این سوال پاسخ دهید آن را بپذیرید و به شخص خود بگویید که آن را بررسی می کنید. قبل از ارائه سعی کنید سوالات سخت و نظرات انتقادی را که ممکن است مطرح شود پیش بینی کنید و پاسخ ها را زودتر از موعد آماده کنید.

تمرین، تمرین، تمرین

حتی افرادی که راحت صحبت می کنند در جمع صحبت های خود را بارها و بارها تکرار می کنند تا درست شوند 10، 20 یا حتی 30 بار تمرین گفتار به شما اطمینان می دهد که توانایی سخنرانی را دارید.

اگر صحبت شما محدودیت زمانی دارد مطمئن شوید که در حین اجرای تمرین وقت خود را اختصاص داده و محتوای خود را در صورت لزوم تنظیم کنید تا در زمانی که دارید متناسب باشد تمرین زیاد به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می کند.

نگاهی به برخی راهکارها میکنیم

این ممکن است به ویژه برای افراد مبتلا به SAD دشوار باشد زیرا شامل مشاهده خود هنگام سخنرانی است در طول یک تمرین دویدن در حالی که جلوی آینه هستید صحبت کنید یا با دوربین تلفن خود فیلم بگیرید نحوه ظاهر شدن خود را یادداشت کنید این روش خوبی برای شناسایی عادات عصبی است.

اگر احساس می کنید انجام این تمرین فقط باعث عصبی شدن شما می شود فعلاً از آن صرف نظر کنید. افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی باید بیاموزند که چگونه به سمت بیرون از خود تمرکز کنند. این مرحله احتمالاً بهتر است زمانی انجام شود که چند عملکرد موفقیت آمیز در زیر کمربند خود داشته باشید.

خود را تصور کنید که موفق می شوید

مغز ما اعضای خنده داری است مغز انسان نمی تواند تفاوتی بین یک فعالیت تصور شده و یک فعالیت واقعی را تشخیص دهد به همین دلیل است که ورزشکاران نخبه از تجسم برای بهبود عملکرد ورزشی استفاده می کنند.

همانطور که سخنرانی خود را تمرین می کنید (10، 20 یا حتی 30 بار به یاد داشته باشید) خود را تصور کنید که با مهارت های گفتاری شگفت انگیز خود مخاطب را مجذوب خود می کنید.

با گذشت زمان آنچه تصور می کنید به آنچه قادر به انجام آن هستید تبدیل خواهد شد مطمئن نیستم که آیا این واقعاً کارساز است؟ خوب بیایید برعکس آن را در نظر بگیریم. اگر تصور کنید یک سخنرانی وحشتناک انجام دهید و اضطراب وحشتناکی داشته باشید فکر می کنید چه اتفاقی می افتد؟ چرخه اضطراب در SAD به همان اندازه که یک واکنش به یک واقعه است یک پیشگویی خودکفا است یاد بگیرید موفقیت را تجسم کنید و بدن شما نیز از این الگو پیروی می کند.

سخن پایانی

در پایان آمادگی خوب برای یک سخنرانی به شما اعتماد به نفس می دهد که همه کارها را برای موفقیت انجام داده اید. به خود ابزار و توانایی موفقیت دهید برخی از راهکارهای کنترل اضطراب را اضافه کنید و ببینید که چقدر خوب هستید. برای کسانی که از اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) بهبود می یابند این نکات باید برای تکمیل روش های درمانی سنتی مانند حساسیت زدایی سیستماتیک یا درمان شناختی رفتاری (CBT) استفاده شود.

دسته‌بندی‌ها