ترس از تغییر چیست و چگونه درمان می شود؟

ترس از تغییر چیست و چگونه درمان می شود؟

ترس از تغییر یکی از مواردی است که موجب می شود تا افراد کارهایی که می دانند اشتباه است را ادامه دهند. یعنی شخص می داند کاری که انجام می دهد هیچ سودی برایش ندارد ولی کماکان به انجام آن ادامه می دهد. در واقع دلیل این رفتار ریشه در درون فرد دارد.

به عبارت دیگر فرد از تغییر کردن می ترسد. بیماری ترس از تغییر در هر زمینه ای وجود دارد و جنبه های مختلف زندگی انسان را در بر می گیرد. به عنوان مثال ترس تغییر می تواند در زمینه کسب و کار باشد و یا در روابط شخصی فرد که در نتیجه بر روی سلامت روان فرد نیز تاثیر می گذارد. اگر شما دلیل ترس از تغییر را به خوبی بدانید می توانید برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید و در نهایت زندگی بهتری را تجربه خواهید کرد.

در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا به صورت کامل پیرامون ترس از تغییر با شما عزیزان گفتگو داشته باشیم و ابعاد مختلف این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم.

بنابراین اگر شما نیز می خواهید بدانید دلیل بیماری ترس از تغییر چیست و چگونه می توانیم آن را درمان کنیم تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

ترس از تغییر یعنی چه؟

زمانی که شما در ذهنتان ایده های خوبی دارید و میخواهید جایگاهتان را ارتقا دهید ولی برای آن هیچ اقدامی را انجام نمی دهید به این معناست که دچار بیماری ترس از تغییر شده اید. به عبارت دیگر شما حاضر نیستید تا هیچ چالشی را تجربه کنید و همواره تسلیم شرایط می شوید.

ترس از تغییر موجب می شود تا تمامی افکار و ایده هایی که دارید صرفا در حد فکر در ذهنتان باقی بماند و در نهایت هیچ تغییری را در زندگیتان مشاهده نمی کنید. پیشنهاد می شود تا مقاله خارج شدن از منطقه امن ذهنی را بخوانید.

در این حالت شما فقط از شرایط فعلی شکایت می کنید و چون اقدام خاصی در این زمینه انجام نمی دهید موجب می شود تا بازخوردهای منفی ایجاد شود. خودتان مسئولیت اتفاقاتی که در زندگی تان می افتد را بر عهده نمی گیرید و همواره توقع دارید تا دیگران کاری برایتان انجام دهند. لازم به ذکر است که بیماری ترس از تغییر دلایل متعددی داشته و ما در ادامه مقاله تمامی آن ها را مورد بررسی قرار می دهید.

همواره باید بدانید که افکار شما دنیای تان را می سازد و هنگامی که فرصتی برای شما ایجاد می شود به این معناست که نشانه ای از سمت خداوند آمده تا زندگی شما را دچار تغییر و تحول کند. از این رو هرگز نباید فرصت هایی که در زندگی تان ایجاد می شود را از دست بدهید.

چرا تمایلی به تغییر کردن نداریم؟

همواره برای تغییر مطالعات زیادی انجام می دهیم و تصمیمات فراوانی گرفته می شود اما تقریبا هیچ کدام از آنها عملی نمی شود. آیا شما راجع به علت عدم تغییر فکر کرده اید؟ به یاد داشته باشید که تغییر نکردن و ماندن در شرایط فعلی می تواند دلایل متعددی داشته باشد که در ادامه به صورت کامل تمامی آنها را به شما معرفی می کنیم.

مغز درونی و بیماری ترس از تغییر

لازم به ذکر است که تمام انسان ها دارای دو مغز هستند. یک مغز تحت عنوان مغز بیرونی شناخته می شود و یک مغز هم تحت عنوان مغز درونی از آن یاد می شود. مغز درونی که در پشت سر ما قرار دارد به ما اجازه نمی دهد تا ما از منطقه امن ذهنی مان خارج شویم. چرا که این مغز همواره عدم تغییر و ثبات را دوست دارد و از اتفاقات پیش بینی نشده به شدت می ترسد.

به عنوان مثال فکر کنید که قصد دارید تا کار فعلی تان را ترک کنید و تجارت جدیدی را آغاز کنید. در این میان سوالات و فرضیه های متعددی در ذهنتان ایجاد می شود که به شما اجازه نمی دهد تا برای تغییر قدمی بردارید.

مثلا با خود می گویید که اگر به هیچ نتیجه ای نرسم باید چه کار کنم؟ در این صورت از این جا مانده و از آنجا رانده می شوم. یا مثلا فکر می کنید که من نمی توانم بیش از حد توانم خرج کنم. همچنین پیشنهاد می شود تا قانون ۱۵ دقیقه را مطالعه کنید.

یا اگر تمامی هزینه هایی که کرده ام از بین برود باید چه کار کنم؟ یا اگر آنطور باید شرایط به سمت جلو پیش برود باید چه کاری انجام دهم؟ تمامی این سوالات باعث می شود تا شما هیچ کاری انجام ندهید و در نتیجه در بیماری ترس از تغییر گرفتار بمانید.

دلخوشی های بیهوده

تصور کنید که شما کمی چاق هستید و تصمیم دارید تا وزنتان را کم کنید و بدنی ورزیده و ورزشی داشته باشید. با این حال شما هیچ کاری انجام نمی دهید و تمامی کارهای قبلی تان را ادامه می دهید. شاید یکی از دلایل این موضوع این باشد که شما علاقه زیادی به غذا خوردن دارید و میخواهید مدام استراحت کنید.

ترس از تغییر چیست و چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

یا حتی ممکن است شما علاقه ای به باشگاه رفتن نداشته باشید. ممکن است در یک رابطه سمی و ناسالم گرفتار باشید و توانایی خروج از آن را نداشته باشید. چرا که حس سمی طرف مقابل را دوست دارید و به ادامه رابطه ادامه می دهید.

ترس از قضاوت شدن

یکی از افکاری که موجب می شود تا همواره در بیماری ترس از تغییر بمانیم ترس از قضاوت شدن توسط دیگران است. این موضوع کاملا طبیعی است که اگر ما شکست بخوریم دیگران در مورد ما چه فکری می کنند. البته لازم است اشاره شود که طبیعی بودن این موضوع فقط برای افرادی است که هیچ موفقیت خاصی در زندگی شان به دست نیاورده اند.

زیرا افراد موفق یاد گرفته اند تا به حرف و قضاوت دیگران کاری نداشته باشند و کار درست را انجام دهند. بنابراین به یاد داشته باشید که حرف و نظر دیگران هیچ تاثیری در توانایی شما نداشته و نمی تواند باعث شکست یا پیروزی شما شود.

آن چیزی که موجب می شود تا شما در بیماری ترس از تغییر بمانید تفکرات و ترس هایی است که در درون شما وجود دارد و باعث می شود تا به حرف و قضاوت دیگران توجه کنید. بنابراین دقت کنید که اگر می خواهید از شر ترس از تغییر خلاص شوید باید به توانایی های خودتان تکیه کنید و هرگز ترسی از قضاوت شدن نداشته باشید.

دوری از سختی و چالش

بسیاری از افرادی که گرفتار ترس از تغییر هستید نمی خواهند هیچ تلاشی کنند و در نتیجه از شکست و تلاش کردن به شدت هراس دارند. شایان ذکر است که این افراد همواره راحتی و آسایش را بر هر چیز دیگری ترجیح می دهند و هرگز حاضر نیستند تا به خودشان سختی بدهند. توجه کنید که اگر شما به سمت چالش و سختی نروید بعد از مدتی به شدت از شکست خوردن می ترسید و در نتیجه در شرایط حال خودتان باقی می مانید.

عدم مسئولیت پذیری

بسیاری از افراد هیچ مسئولیتی را قبول نمی کنند و در تمام تصمیم گیری ها شانه خالی می کنند. در واقع این افراد هرگز دوست ندارند مسئولیتی بر دوششان باشد و به دیگران در مورد کاری که انجام می دهند توضیح دهند.

در واقع این افراد حتی مسئولیت کارهایی که انجام می دهند را هم بر عهده نمی گیرند و همین موضوع باعث می شود تا در مواقع تصمیم گیری بخواهند تا در شرایط قبلی بمانند و همواره تسلیم نظرات دیگران باشند. همچنین پیشنهاد می شود تا تکنیک های افزایش شانس در زندگی را مطالعه کنید.

ترس از عدم موفقیت

یکی از دلایل ترس از تغییر در افراد این است که شخص از موفقیت هراس دارد. شاید برای شما خیلی عجیب باشد ولی افراد زیادی وجود دارند که از موفق شدن می ترسند. زیرا با خود می گویند اگر موفق شوم نظر دیگران به سمت من معطوف شده و قطعا مورد قضاوت قرار می گیرم.

حتی در شرایطی ممکن است آنها از رسیدن به موقعیت های بهتر گریزان باشند که دلیل آن به دوران کودکی و شرایطی است که بر آنها گذشته است و در نتیجه باورهای منفی و غلط در ذهن آنها ایجاد شده است. به عنوان مثال برخی افراد بر این باورند که افراد پولدار فقط از راه دزدی به این جایگاه رسیده اند و در فکرشان با خود می گویند که دزدی کاری بدی است و خداوند با این افراد میانه ای ندارد.

در نتیجه برای رسیدن به جایگاه بهتر تلاش نمی کنند. شایان ذکر است که تمامی محدودیت های ذهنی باعث می شود تا شما نتوانید به جایگاهی که می خواهید دست پیدا کنید.

پذیرش شرایط حال

زمانی که شما موضوعی را در زندگی تان می پذیرید به سختی می توانید آن را تغییر دهید. به عنوان مثال اگر شما کارمند باشید همواره خودتان را در این جایگاه مشاهده می کنید و قادر نیستید تا به پیشرفت فکر کنید. حتی اگر بخواهید به شرایط بهتر نیز فکر کنید چون برای رسیدن به آن هیچ تلاشی انجام نمی دهید تمامی فکر و باوری که دارید صرفا در حد یک فکر باقی می ماند.

به یاد داشته باشید که پذیرش شرایط فعلی باعث می شود تا همواره بخواهید در همین وضعیت بمانید و برای تغییر هیچ تلاشی انجام نمی دهید. بسیاری از افرادی که در اطراف مشاهده می کنیم گرفتار این مشکل هستند و همواره خودشان را قربانی شرایط می دانند. یعنی آنها هیچ قدمی برای تغییر بر نمی دارند و فقط از بد بودن شرایط گله و شکایت می کنند.

ترس از تغییر چه تاثیری در زندگی دارد؟

به یاد داشته باشید که بیماری ترس از تغییر باعث می شود تا شما تمامی فرصت های خوب زندگی تان را از دست بدهید و در نتیجه هنگامی که در موقعیت های مختلفی قرار می گیرید دچار استرس می شوید. در این حالت از پس حل مشکلات خودتان بر نمی آیید و احساس می کنید که فرد بی فایده و پوچی هستید. در نهایت زندگی روی چندان خوشی را به شما نشان نمی دهد.

در این حالت شما فقط عصبی و خشمگین هستید و نسبت به دیگران و شرایط پرخاش می کنید. حتی شما قادر نیستید تا وظایفتان را به درستی انجام دهید. شایان ذکر است که در این وضعیت نه تنها خودتان هیچ کاری برای تغییر انجام نمی دهید بلکه دیگران را هم وادار به سکون می کنید. یعنی به دیگران هم اجازه نمی دهید تا تغییری در زندگیتان ایجاد کنند. به یاد داشته باشید که شما بدخواه نیستید ولی سعی دارید تا خودتان را آرام کنید و همواره با این کارها خودتان را گول می زنید.

درمان بیماری ترس از تغییر

همه ما می دانیم که هر مشکلی که وجود دارد دارای راه حل بوده و لازم است تا کارهایی که لازم است را به درستی انجام دهیم. در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا به صورت کامل روش های درمان بیماری ترس از تغییر را به شما عزیزان آموزش دهیم.

مواجهه با شرایط

همواره به یاد داشته باشید که برای ایجاد تغییرات اساسی در زندگی نیاز است تا از خودمان شروع کنیم. یعنی شما باید به این فکر کنید که برای تغییر شرایط چه کاری انجام داده اید. هرگز شروع به گله و شکایت نکنید و سعی کنید تا برای مشکلاتی که وجود دارد راه حلی را ابداع نمایید.پیشنهاد می شود تا مقاله مثبت اندیشی در زندگی را بخوانید.

یعنی با خود بگویید که خود من برای تغییر شرایط چه قدمی برداشته ام؟ آیا من می توانم تغییرات مثبت را بپذیرم و آماده پذیرش زندگی بهتر هستم؟ همچنین به این موضوع فکر کنید که آیا عادت های منفی خودتان را ترک کرد اید و حاضر هستید تا بهای بهبود شرایط را بپردازید.

هنگامی که شما به این سوالات پاسخ دهید و مشاهده کنید که پاسخ تمامی آنهای منفی است باید بدانید که شما تغییر نکرده اید و هرگز دنیایتان نیز تغییر نمی کند. به یاد داشته باشید که هیچ کس به جز شما نمی تواند کاری کند که زندگی تان دچار تغییر و دگرگونی شود.

شفاف سازی دلایل تغییر

لیستی از کارهایی که دوست دارید انجام دهید را آماده کنید و دلیل انجام آنها را نیز در مقابل شان یادداشت کنید. به این موضوع فکر کنید که در حال حاضر مشکلی وجود داشته و شما در حال درد کشیدن هستید و برای خلاص شدن از دست آن باید بیشتر تلاش کنید.

در واقع شما باید از همین موضوع برای خودتان یک محرک درست کنید و بدانید که چه مشکلی در زندگیتان وجود دارد که باید برای تغییر آن بیشتر تلاش کنید. یعنی باید ببینید که چه موضوعی در حال حاضر شما را اذیت می کند و شما چه کاری برای بهبود آن انجام می دهید.

عادت کردن به کارهای مفید

این که شما به برخی از کارهای عادت کرده اید هیچ اشکالی ندارد. اما مشکل از زمانی آغاز می شود که عادت به کارها موجب افت اعتماد به نفس شما شود. در این حالت شما مجبور هستید تا آن را کنار بگذارید. از این رو لازم است تا در بسیاری از مواقع از لذت های کوچک چشم پوشی کنید.

به عنوان مثال اگر خوردن شیرینی را بسیار دوست دارید ولی برای شما مضر است باید لذت کوچک آن را کنار بگذارید و از خوردن شیرینی اجتناب نمایید. یعنی در خانه شما هیچ گونه شیرینی یافت نشود و شما نیز بعد از مدتی عادت شیرینی خوردن را کنار بگذارید. در این حالت شما به خودتان تغییر شیرینی نخوردن را تحمیل کرده اید که باعث می شود تا عادت جدیدی در شما شکل گرفته و در نتیجه متوجه می شوید که از شر بیماری ترس از تغییر رها شده اید.

برای روشن شدن موضوع لازم است تا مثالی بزنیم. تصور کنید که شما دوست دارید ورزش کنید اما این کار برایتان بسیار سخت و دشوار است. اما اگر شما روزانه فقط ۱۵ دقیقه را به کاری که دوست دارید اختصاص دهید بعد از مدتی مشاهده می کنید که این کار به صورت خودکار ادامه یافته و در نتیجه به صورت عادت در شما شکل می گیرد.برای آموزش بیشتر به مقاله تاثیر جملات امید دهنده در زندگی مراجعه فرمایید.

بنابراین به یاد داشته باشید که اگر شما فقط روزانه ۱۵ دقیقه را به کاری که علاقه دارید اختصاص دهید متوجه می شوید به آن عادت کرده اید و در نتیجه کم کم به سمت پیشرفت حرکت می کنید. از طرف دیگر اگر شما بخواهید به یکباره عادتی را در خودتان ایجاد نمایید ممکن است بعد از مدتی به طور کلی آن کار را رها کنید و در نتیجه مجددا در مشکل ترس از تغییر باقی خواهید ماند.

برنامه ریزی و زمان بندی

در بسیاری مواقع لازم است تا کاری که باید انجام دهید را به خودتان تحمیل کنید تا بتوانید به پیشرفت دست یابید. حتی گاهی اوقات ممکن است شما هیچ علاقه ای به انجام این کار نداشته باشید اما لازم است تا به سمت تلاش حرکت کنید تا بتوانید موفق شوید. در این میان به یاد داشته باشید که برای هر کاری نیاز به زمان بندی و برنامه ریزی داشته و می توانید به کمک این دو مورد به سمت هدفی که برای خودتان ترسیم کرده اید حرکت کنید.

کنار گذاشتن محدودیت های ذهنی

برای خودتان یک جدول آماده کنید و محدودیت هایی که در ذهنتان وجود دارد را یادداشت کنید. یعنی باید به خودتان بگویید که چه کاری را می خواهید انجام دهید و چه مشکلی برای شما وجود دارد. یعنی برای انجام آن کار دارای چه محدودیتی هستید.

ترس از تغییر چگونه درمان می شود؟

اما زمانی که این کار را انجام دادید باید برای آن یک مثال نقض هم بیاورید. یعنی با خود بگویید که آیا تا به حال کسی را مشاهده کرده اید که چنین مشکلی را داشته باشد و بتواند با تلاش و انجام برخی از کارها خودش را نجات دهد و به سمت پیروزی حرکت کند.

به عنوان مثال به خود بگویید که اگر بخواهم یک کار شروع کنم که نیاز به پول و سرمایه داشته باشد اما در حال حاضر هیچ پولی برای آن کار نداشته باشید. آیا می توانید راه حلی را برای انجام این کار پیدا کنید تا بتوانید پول و سرمایه لازم را مهیا نمایید. با انجام این کار متوجه می شوید که تمام محدودیت های موجود در ذهن شما از بین می رود..

از شکست خوردن نترسید

به این نکته توجه داشته باشید که تمامی انسان های موفق در زندگی شان شکست خورده اند. در واقع تا زمانی که انسان شکست نخورد نمی تواند به سمت تغییر حرکت کند. پیشنهاد می شود تا به مقاله کنار آمدن با شکست های زندگی مراجعه فرمایید.

بنابراین باید شکست خوردن را به عنوان یک پله موفقیت در نظر بگیرید و به وسیله آن از ترس های خود دور شوید. همواره به این نکته توجه داشته باشید که شما باید با نقاط قوت و ضعف تان آشنا باشید و بر روی آنها کار کنید تا تمامی نقاط ضعفتان را به نقاط قوت تبدیل کنید.

جشن های کوچک برای اتفاقات خوب

اگر در زندگی کار رها شده ای دارید که تا به حال به سمت تمام کردنش نرفته اید اگر توانستید تا مجدد آن را انجام دهید و آن را تمام کنید به این معناست که شما به یک موفقیت دست پیدا کرده اید. هنگامی که شما به سمت یک ارزش حرکت می کنید باید بدانید که بسیار خوب بوده و اگر به آن ارزش دهید باعث می شود تا اعتماد به نفس شما افزایش پیدا کند. از این رو همواره به این نکته توجه داشته باشید که اگر در زندگیتان قدم مثبتی برداشتید به آن توجه کنید و تلاش نمایید تا آن را به دیگران هم منتقل کنید.

از قضاوت شدن نترسید

اگر شما به خودتان اعتماد داشته باشید و بدانید که چه کاری درست است برای انجام آن تلاش می کنید و به نظر و حرف دیگران هیچ توجهی نمی کنید. همواره به این نکته توجه داشته باشید که اگر افراد پیرامون شما که همواره تمامی رفتارهایتان را مورد قضاوت قرار می دادند مشاهده کنند که شما در مسیر تغییر هستید به سمت شما جذب می شوند.

نکته ای که وجود دارد و شما باید به آن توجه کنید این است که بسیاری از انسان ها ترس از قضاوت شدن دارند و این موضوع برایشان بسیار مهم است. در نتیجه تمامی ابعاد زندگی شان تحت تاثیر قرار می گیرد. همواره به یاد داشته باشید که انسان هایی در اطراف شما وجود دارند که علاقه ای به رشد و پیشرفت شما ندارند و چون خودشان هیچ قدمی برای پیشرفت برنمی دارند دوست ندارند تا شما هم به پیشرفت برسید. بنابراین شما باید به سمت خواسته های خودتان حرکت کنید و صرفا انتقادهای سازنده را برای بهبود شرایط خودتان به کار ببرید.

تقویت ذهنیت رشد

بسیاری از انسان ها صرفا تغییر را در یک بخش می دانند و اگر نتوانند در آن ناحیه به نتیجه ای برسند دست از تلاش برمی دارند و هرگز به سمت آن حرکت می کنند. یعنی بر این باورند که تغییر باید در آن مسیری که خودشان تصور می کنند وجود داشته باشد در غیر این صورت به آن تغییر اطلاق نمی کنند.

این ذهنیت محدود نمی تواند به شما کمک کند و فقط باعث عدم رشد و پیشرفت در شما می شود. به یاد داشته باشید که شما باید به سایر جنبه ها نیز توجه کنید و بدانید که تغییر دارای ابعاد مختلفی است و اگر شما در یک مسیر به آن دست پیدا نکردید به بخش های دیگر آن توجه کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کامل در مورد بیماری ترس از تغییر با شما عزیزان گفتگو کردیم و متوجه شدیم که افراد به چه دلایلی برای تغییر اقدامی انجام نمی دهند. به این نکته توجه داشته باشید که تغییر درد دارد و اگر جرقه تغییر در ذهن شما ایجاد شود شما از درون به این نتیجه میرسید که باید برای رسیدن به هدفتان تلاش کنید. تمامی افکار و جرقه هایی که در ذهنتان برای تغییر رقم می خورد را ارزشمند بدانید و به یاد داشته باشید که هیچ کس جز خود شما نمی تواند برای زندگی تان کاری انجام دهد.

دسته‌بندی‌ها