افسردگی ناشی از بارداری و معرفی روش هایی برای درمان افسردگی پری ناتال

افسردگی ناشی از بارداری و معرفی روش هایی برای درمان افسردگی پری ناتال

بارداری و دوران پس از آن برای مادران زمان خاصی است که با اثرات خاصی همراه است و این مورد را هیچکس جز خود مادر نمی تواند درک کند. یکی از مواردی که در این دوران برای مادران ایجاد می شود افسردگی دوران بارداری است که به آن افسردگی پری ناتال گفته می شود. ما در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان افسردگی ناشی از بارداری و معرفی روش هایی برای درمان افسردگی پری ناتال را در اختیار شما علاقه مندان به درمان اختلالات روانی قرار دهیم، پس اگر تمایل دارید تا اطلاعات جامعی پیرامون افسردگی ناشی از بارداری کسب کنید تا انتهای مقاله با گروه علمی تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

افسردگی ناشی از بارداری و معرفی روش هایی برای درمان افسردگی پری ناتال

با استفاده از روش های درمانی نوین می توانیم افسردگی ناشی از بارداری را درمان کنیم و این دوره از زندگی را برای مادران به بهترین دوره از زندگی شان تبدیل کنیم.

بارداری و هفته های بلافاصله پس از تولد از نظر جسمی، عاطفی و ذهنی دشوار است. تجربه یک لحظه احساس سرخوشی و خوشحالی غیرمعمول نیست و لحظه دیگر احساس غم، خستگی و اضطراب است. در حالی که این احساسات می تواند نوسانات خلقی طبیعی در دوران بارداری و پس از زایمان را منعکس کند مواردی وجود دارد که این تغییرات خلقی ممکن است بازتاب دهنده چیز جدی تری باشد.

افسردگی پری ناتال چیست؟

افسردگی پری ناتال نوعی از افسردگی است که در حین یا بعد از بارداری تجربه می شود. این بیماری از هر هفت زن یک نفر را درگیر می کند و آن را به یکی از رایج ترین عوارض پزشکی در دوران بارداری و پس از زایمان تبدیل می کند. اصطلاحات مختلفی برای توصیف اختلالات خلقی استفاده می شود که منجر به احساس افسردگی در دوران بارداری یا بعد از تولد می شود، از جمله افسردگی پس از زایمان، افسردگی مادر و افسردگی قبل از تولد.

افسردگی در دوران بارداری به طور معمول دوره بارداری را تا 12 ماه اول پس از زایمان پوشش می دهد.

علائم

طبیعی است که در دوران بارداری و پس از زایمان دچار فراز و نشیب های احساسی شوید. تغییرات خفیف خلقی در دوران بارداری معمول است. با این حال اگر احساس افسردگی یا اضطراب در طی بارداری یا پس از آن برای چند هفته ادامه داشته باشد یا در فعالیت های روزمره تداخل ایجاد کند وقت آن است که درخواست کمک کنید. علائم افسردگی پری ناتال شامل موارد زیر است:

  • غم و اندوه مداوم
  • از دست دادن علاقه به فعالیتهایی که زمانی از آنها لذت می بردید
  • احساس پوچی
  • احساس ناامیدی
  • گریه مکرر
  • کاهش توانایی تفکر یا تمرکز
  • مشکل خواب
  • خستگی یا انرژی کم
  • تحریک پذیری
  • افزایش احساس اضطراب و نگرانی
  • از دست دادن علاقه به مراقبت از خود و یا کودک
  • پیوند ضعیف با کودک
  • تغییر در اشتها و وزن
  • افکار مرگ یا خودکشی

تشخیص افسردگی ناشی از بارداری

تشخیص افسردگی حاملگی برخی از دستورالعمل های مشابه با تشخیص سایر انواع افسردگی را دنبال می کند اما پزشک شما شروع قسمت بعد از زایمان را به عنوان یک مشخص کننده مهم در نظر می گیرد که اغلب منجر به تشخیص اختلال افسردگی اساسی (MDD) با شروع قاعدگی می شود. با این وجود در زمینه افسردگی قبل از تولد بین DSM-5 و سایر سازمان ها مانند کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا (ACOG) اختلاف اندکی وجود دارد.

غربالگری برای افسردگی بارداری

ACOG توصیه می کند:

  • حداقل یک غربالگری برای علائم افسردگی و اضطراب در دوره پری ناتال
  • غربالگری پیگیری در طول بازدید جامع پس از زایمان

ACOG و آکادمی اطفال آمریکاAAP  هر دو توصیه می کنند:

غربالگری با یک ابزار معتبر مانند مقیاس افسردگی پس از زایمان ادینبورگ (EPDS) که یک صفحه ساده 10 سوالی است و توسط مادر تکمیل می شود و در صورت نیاز به درمان بیشتر مراجعه به پزشک برای خدمات اضافی بهداشت روان ضروری است.

علل افسردگی دوران بارداری

دلایل افسردگی پری ناتال انواع آسیب پذیری های پزشکی، اجتماعی و روانی را شامل می شود گفته می شود، افسردگی به طور کلی در زنان بیشتر از مردان است، و به طور کلی میزان افسردگی در زنان دوبرابر مردان است. پیشنهاد می شود مقاله توکوفوبیا را مطالعه نمایید.

شروع اولیه علائم افسردگی اغلب در طی سالهای باروری به اوج خود می رسد که به فعالیت هورمونی به عنوان یکی از دلایل افسردگی بارداری اشاره دارد. تغییر هورمون ها در دوران بارداری و در دوره پس از زایمان ممکن است در علائم بیماری نقش داشته باشد.

چندین عامل خطر برای افسردگی ناشی از بارداری وجود دارد، از جمله:

  • سابقه شخصی یا خانوادگی افسردگی
  • اضطراب مادر
  • استرس زندگی
  • عدم حمایت اجتماعی
  • بارداری ناخواسته
  • سیگار کشیدن
  • رابطه ضعیف بدون کیفیت
  • سابقه سؤاستفاده جسمی یا جنسی
  • عوارض بارداری

رفتار

حتی اگر بعضی اوقات علائم روزمره احساس طاقت فرسا و دائمی داشته باشند، افسردگی در حین و بعد از بارداری قابل درمان است. از طریق ترکیبی از روش های درمانی مختلف، داروها و مراقبت از خود می توانید احساس بهتری داشته باشید. از آنجا که افسردگی پری ناتال زیر چتر اختلالات افسردگی است باید به دنبال گزینه های درمانی اثبات شده برای درمان افسردگی باشید.

درمان و مشاوره

روان درمانی اغلب اولین خط دفاعی هنگام درمان افسردگی پری ناتال است. در طول درمان می توانید تشخیص خود و نحوه تأثیر آن بر زندگی را درک کنید. همچنین یک درمانگر با شما همکاری خواهد کرد تا استراتژی هایی را کاهش دهد که از شدت علائم می کاهد. اشکال مختلفی از روان درمانی وجود دارد اما به طور خاص دو مورد در درمان افسردگی پری ناتال مورد مطالعه قرار گرفته اند.

درمان شناختی رفتاری (CBT) بر پیوند بین افکار و احساسات تأکید دارد. از طریق جلسات مشاوره CBT شما تلاش خواهید کرد تا الگوهای تفکر منفی را در افکار مثبت شناسایی و تنظیم کنید این می تواند به شما کمک کند تا تفکر خود را بر احساسات خود تحت تأثیر قرار دهید.

درمان بین فردی نیز در درمان افسردگی دوران بارداری موفقیت آمیز بوده است. این روش در درمان مسائل بین فردی است که ممکن است در ایجاد افسردگی موثر باشد با هدف سازگاری اجتماعی و بهبود روابط شما با سایر افراد اثرگذار خواهد بود.

داروهای ضد افسردگی

همچنین ممکن است پزشک در مورد داروهای ضد افسردگی که شامل گروهی از داروهایی ا است که معمولاً برای درمان افسردگی تجویز می شود با شما صحبت کند. آنها با افزایش سطح گروهی از مواد شیمیایی در مغز به نام انتقال دهنده های عصبی (در درجه اول سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین) که در تنظیم خلق و خو نقش دارند کار می کنند. نظرات مختلفی در مورد استفاده از داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری وجود دارد و همچنین باید در هنگام شیردهی توجه ویژه ای داشته باشید.

مهارکننده های انتخابی باز جذب سروتونین (SSRIs) متداول ترین داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری و پس از زایمان هستند.

طب سوزنی

علاوه بر این، تحقیقات اولیه نشان داده است که درمان های جایگزین مانند طب سوزنی و طب فشاری ممکن است مداخلات مفیدی برای مدیریت علائم افسردگی در دوران بارداری باشد.

اقدامات لازم برای درمان افسردگی پری ناتال

افسردگی ناشی از بارداری

کنار آمدن

مدیریت علائم افسردگی در دوران بارداری و مراقبت از نوزاد ممکن است گاهی اوقات احساس طاقت فرسایی کند. علاوه بر هر برنامه درمانی که ممکن است شامل درمان یا دارو باشد نکات مربوط به مراقبت از خود و مقابله با خود نیز وجود دارد که می توانید برای کاهش برخی از علائم افسردگی بارداری امتحان کنید.

ورزش و فعالیت بدنی

تحرک بدنی و انجام تمریناتی که از آنها لذت می برید نه تنها برای سلامتی شما مفید است بلکه می تواند به کاهش برخی از علائم افسردگی نیز کمک کند. سعی کنید در بیشتر روزهای هفته نوعی ورزش داشته باشید و اگر از ایمنی فعالیت خاصی مطمئن نیستید با پزشک خود صحبت کنید.

استراحت کافی

خواب و استراحت با کیفیت در دوران بارداری و دوره پس از زایمان برای کنترل علائم افسردگی و سلامت کودک بسیار مهم است. خواب ناکافی می تواند کنار آمدن با عوامل استرس زا در زندگی را به چالش بکشد. در حالی که بیدار شدن از خواب در طول شب امری عادی است سعی کنید هر شب هفت ساعت یا بیشتر بخوابید که این مقدار توصیه شده برای بزرگسالان است.

رژیم غذایی و تغذیه سالم

بدن شما هنگام بارداری و شیردهی به کالری و مواد مغذی اضافی نیاز دارد. برای حمایت از سلامت کلی بر رژیم غذایی پر از میوه های تازه، سبزیجات، چربی های سالم، کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین بدون چربی تمرکز کنید. آنچه می خورید می تواند احساس شما را از نظر جسمی و روحی تعیین کند. برای مطالعه بیشتر در این باره به مقاله تاثیر رژیم غذایی بر افسردگی مراجعه شود.

گروه های پشتیبانی

یکی از راه های کمک به کاهش برخی از استرس ها و احساس تنهایی این است که جامعه خود را پیدا کنید. خواه دوستان باشد، زنان دیگری که این دوران را می گذرانند، اعضای خانواده یا یک گروه پشتیبانی تحت مدیریت یک درمانگر، به اشتراک گذاشتن تجربه خود با دیگران می تواند به شما کمک کند احساس حمایت کنید و روش های جدیدی برای کنار آمدن با آن پیدا کنید.

نتیجه گیری

بارداری و مادری می تواند طیف وسیعی از احساسات را از هیجان محض و جشن شادی آور تا غم، تنهایی و پوچی ایجاد کند. برای برخی از زنان این فراز و نشیب ها موقتی است اما برای برخی دیگر این احساسات همچنان ادامه دارد یا شدت آن افزایش می یابد.

اگر علائم افسردگی ناشی از بارداری را تجربه می کنید مهمترین چیزی که باید بخاطر بسپارید این است که تنها نیستید. روش های ایمن و موثری برای درمان و مدیریت علائم افسردگی وجود دارد. به همین دلیل مهم است که فوراً با پزشک خود صحبت کنید. درخواست کمک اولین قدم در یافتن راه هایی برای احساس بهتر است تا بتوانید از این زمان قابل توجه در زندگی خود لذت ببرید.

دسته‌بندی‌ها