روش هایی برای تمام کردن دوستی های ناسالم

روش هایی برای تمام کردن دوستی های ناسالم

در بسیاری از موارد تمام کردن دوستی برای افراد کاری سخت و دشواری است. ممکن است برای مدت زیادی با فردی دوست باشید و رابطه شما بسیار خوب و صمیمی باشد. اما به ناگاه متوجه می شوید که انتخاب شما واقعا اشتباه است و نباید با این فرد دوست باشید.

شایان ذکر است که مقوله دوستی بسیار مهم بوده و باید برای زندگی شما ثمره ای داشته باشد. یعنی شما از طریق آن رابطه به آرامش دست پیدا کنید. این در حالی است که برخی از دوستان به جای آنکه باعث آرامش و حال خوب در شما شوند صرفا ناراحتی های روانی برایتان ایجاد می کنند.

بنابراین اگر شما با چنین افرادی در رابطه باشید قطع بعد از مدتی دچار حس افسردگی می شوید. تمام کردن دوستی در چنین شرایطی کاری سخت است و می تواند به عنوان یکی از تصمیم های بزرگ زندگی شما باشد.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر شما در این دوستی بمانید دچار مشکلات روانی یا حتی جسمی می شوید و اگر آن را هر چه سریعتر تمام کنید برای سلامتی خودتان عالی است و در نهایت به آرامش خواهید رسید. در این مقاله با برنا اندیشان همراه باشید تا به صورت کامل نشانه های دوستی اشتباه را بشناسید و بدانید که چگونه می توانید دوستی های ناسالم را تمام کنید.

نشانه های دوستی ناسالم

هر رابطه ای می تواند برای شما فواید و مضرات مختلفی را با خود به همراه داشته باشد. این شما هستید که باید با نگاه دقیقی نسبت به آنها واکنش نشان دهید. در ادامه شما را با این نشانه ها آشنا می کنیم تا بتوانید نگاه دقیق تری نسبت به مقوله دوستی داشته باشید. پیشنهاد می شود تا مقاله باورهای اشتباه در دوستی را مطالعه کنید.

ایجاد سرخوردگی

دوستانی که به شما روحیه نمی دهند و به جای کمک به موفقیت و پیشرفت شما همواره سنگ در جلوی راهتان قرار می دهند و برنامه هایی که دارید را تغییر می دهند یا به قرارها اهمیت نمی دهند و خیلی دیر به سر قرار می آیند و شما را فراموش می کنند و برای مشکلاتی که دارند با شما تماس می گیرند و هنگامی که به شما نیاز دارید خیلی راحت دل شما را می شکنند و در جمع اجازه نمی دهند که شما صحبت کنید و یا به حرفهایتان گوش نمی دهند و همواره شما را ناامید می کنند و در زمان هایی که در کنار او هستید احساس سرخوردگی می کنید می توانند باعث ایجاد ناراحتی در شما شوند.

چرا باید دوستی های ناسالم را تمام کنیم؟

عدم صداقت در دوستی

فردی که برای مدت طولانی با شما دوست است و ناگهان متوجه می شوید که اصلا در مورد زندگی اش با شما صادق نبوده و تمام مسائل را به شما دروغ گفته است نیز از دیگر نشانه های یک دوست ناسالم است. همانطور که می دانید دروغگویی باعث می شود تا اعتماد و آرامش در رابطه از بین رفته و به رابطه بین دو نفر آسیب وارد کند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله تفاوت دوستی زنان و مردان را بخوانید.

به یاد داشته باشید که در این شرایط دیگران شما را به عنوان فردی دروغگو می شناسند و همواره بر این باورند که شما راست نمی گویید و همواره در زمینه های مختلف به آنها دروغ می گویید. در چنین شرایطی باید بسیار تلاش کنید تا واقعا حرف شما را باور کنند و همین موضوع می تواند مشکلات فراوانی را برای شما ایجاد کند و اگر شما با چنین فردی در رابطه هستید باید خیلی زود رابطه تان را تمام کنید. بنابراین یکی از دلایل تمام کردن دوستی این است که فرد مقابل شما با شما روراست نیست و مسائل را به شما دروغ می گوید.

خیانت در رابطه دوستی

هنگامی که شما با فردی رابطه دوستی برقرار می کنید تمام زندگی تان را در اختیار او قرار می دهید و اگر او فردی خائن باشد قطعا کاری می کند که تمام اعتماد شما نسبت به او از بین برود. در واقع هر چه شما به فردی خائن بیشتر اعتماد کنید در واقع به او گلوله های بیشتری اهدا می کنید تا بتواند آسیب بیشتری به شما بزند.

به عنوان مثال ممکن است با فرد مورد علاقه شما رابطه صمیمی و عاشقانه برقرار کند و حتی رازهایی که به او گفته اید را به او بگوید. شما در چنین مواردی نباید خیلی ساده از کنارش عبور کنید و هرگز اقدامات او را نادیده نگیرید. بنابراین بیهوده و با چشمانی بسته به او اعتماد نکنید و اگر چنین دوستی دارید با به فکر تمام کردن رابطه با او باشید و اگر خیانتی به شما شود قطعا کار او بوده است.

توهین به دوست

گاهی اوقات در دوستی ها مشاهده می شود که خیلی راحت به یکدیگر توهین می کنند و دلیلشان نیز این است که ما با هم بسیار صمیمی هستیم. این در حالی است که در سایر مواقع حواسشان به همه چیز هست و به دوستشان توهین نمی کنند. برای مطالعه بیشتر به مقاله مزایای حفظ دوستی مراجعه کنید.

اگر دوست شما به شما توهین می کند و الفاظ رکیکی را نسبت به شما به کار می برد و پشت سرتان حرف های بدی می زند و با نیش زبان باعث ناراحتی تان می شود بهتر است بدانید که تمام این کارها به معنای تمام کردن دوستی است و شما باید به فکر قطع رابطه با چنین فردی باشید. چرا که قطعا انتخاب شما درست نبوده و با فرد مناسبی دوست نشده اید. چرا که دوست شما هیچ حد و مرزی برای رابطه با شما قائل نیستند و به شخصیت شما احترام نمی گذارند.

خراب کردن شخصیت اجتماعی فرد

همانطور که اشاره شد دوست فردی است که باعث شادی و سرافرازی شما می شود و اگر او کارهایی انجام می دهد که باعث شرمندگی شما می شود و باید او را از سایر افراد پنهان کنید قطعا فرد اشتباهی را برای دوستی انتخاب کرده اید.

البته همواره به این نکته توجه داشته باشید که هیچ فردی کامل نیست و بدی و خوبی در شرایط مختلف وجود دارد و نباید به شکلی کمال گرایانه به موضوعات نگاه کنیم. اما اگر فردی که با شما دوست است همواره و در تمام شرایط حس بدی را به شما منتقل می کنید باید بدانید که این موقعیت ها متفاوت است و باید در انتخاب خود تجدید نظر کنید.

رقیب یا دوست

اگر فردی که با شما دوست است همواره با شما رقابت می کند و به جز استرس به شما چیز دیگری نمی دهد قطعا در حال چشم و هم چشمی با شماست و در واقع به جای دوستی، با شما رقابت می کند. همواره از خودتان این سوال را بپرسید که آیا حسادت و چشم و هم چشمی در رابطه دوستی کار درستی است؟ حیف نیست که وقت با ارزش خودمان را صرف چنین کارهای اشتباهی کنیم.

عدم توجه به صمیمیت

در بسیاری از موارد شما با فردی دوست هستید که نمی توانید احساسات خودتان را با او در میان بگذارید ولی همچنان به رابطه با او ادامه می دهید. یعنی هنگامی که در کنار او هستید مدام به این موضوع فکر می کنید که ای کاش به جای او فرد دیگری در کنار شما بود و اگر در چنین شرایطی هستید لازم است تا در مورد انتخابی که انجام داده اید بیشتر فکر کنید و مشاهده کنید که آیا رابطه شما درست است و یا باید کار دیگری انجام دهید.

تغییر ناگهانی فرد

با توجه به تغییراتی که در زندگی افراد رخ می دهد بسیاری از افراد هر ۷ سال یک بار دوستی هایشان را تمام می کنند و با افراد جدید دیگری دوست می شوند. زیرا روند زندگی موجب می شود تا افراد به مرور زمان تغییر کنند و دیگر آن فرد سابق نباشند. لازم به ذکر است که در اغلب موارد چنین دوستی هایی خیلی راحت تمام می شود و افراد به سراغ دیگران می روند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله دوستی با افراد درونگرا را مطالعه فرمایید.

خودخواهی در دوستی

اگر دوست شما بسیار کنترل کننده است و شما باید مطابق با میل او رفتار کنید و به خاطر توقع هایی که دارد مجبورید تا خلاف آن چیزی که هستید رفتار کنید و همواره در حال نقش بازی کردن هستید بهتر است به فکر تمام کردن دوستی خود باشید. زیرا یک دوست خوب فردی است که شما در کنارش احساس آرامش می کنید و هنگامی که با هم هستید خود واقعی تان را نمایش می دهید و هرگز به فکر نقش بازی کردن نیستید.

نکات مهم در تمام کردن دوستی

توجه داشته باشید که قبل از تمام کردن دوستی شرایط را به خوبی مورد بررسی قرار دهید تا متوجه شوید که به خاطر یک مشکل کوچه رابطه دوستی تان را خراب نکنید. زیرا ممکن است شما فرد حساسی باشید و موضوعات کوچک را به یک فاجعه کنید. شایان ذکر است که بعد از تمام کردن دوستی دیگر نمی توانید رابطه ای مانند گذشته داشته باشید.

از این رو در ابتدا لازم است تا برای حل مشکلات بین فردی تان تمام تلاشتان را بکنید. به این نکته توجه کنید که هرگز نباید به صورت صریح به دوستتان بگویید که می خواهید رابطه با او را تمام کنید. به همین دلیل لازم است تا به مرور زمان از او فاصله بگیرید و بیشتر وقتتان را با فردی جدید بگذرانید. گاهی اوقات ممکن است شما به خاطر این که یک دوست صمیمی خوب ندارید بخواهید رابطه دوستی تان را تمام کنید. از این رو بهتر است تا مشکل را ریشه یابی کنید و تلاش کنید تا آن را حل کنید.

ذهنی بودن رابطه دوستی

شایان ذکر است که تمامی روابط دوستانه در ابتدا در ذهن ما شکل می گیرند و سپس به صورت فیزیکی و عینی رابطه ایجاد می شود. به عنوان مثال ممکن است دوستان زیادی را دیده باشید که با یکدیگر بحث و جدل می کنند ولی باز هم با یکدیگر دوست هستند. در واقع رابطه بین آنها ذهنی و قلبی است.

چگونه می توانیم دوستی های ناسالم را خاتمه دهیم؟

بنابراین اگر می خواهید رابطه تان را تمام کنید لازم است تا در ابتدا آن را به صورت ذهنی به اتمام برسانید. برای این کار لازم است تا سرتان را با کارهای دیگر گرم کنید و مانند گذشته به خاطرات خود فکر کنید.همچنین پیشنهاد می شود تا به کارگاه روانشناسی تیپ شناسی نسل ها مراجعه کنید.

یعنی به مرور زمان خاطرات را فراموش کنید و دلایلی که لازم است تا دوستی تان را با فردی تمام کنید را در ذهنتان مرور کنید. به عنوان مثال با خود بگویید که آن فرد حس بدی به من می دهد و مانع پیشرفت من می شود.

راهکارهایی برای تمام کردن دوستی

  • در تمام دوستی ها روزهای خوبی هم وجود دارد و به همین دلیل اگر شما قصد دارد تا رابطه دوستی تان را با فردی تمام کنید لازم است روش هایی را به کار ببرید که احساس ناراحتی را در شما کمتر کند.
  • در ابتدا باید برای خودتان مشخص کنید که تصمیم قطعی برای تمام کردن دوستی دارید.
  • مطمئن شوید که تصمیم شما احساسی نبوده و از روی عصبانیت به این نتیجه نرسیده اید.
  • حرف هایی که برای آخرین بار به او می زنید را هرگز فراموش نمی کند، به همین دلیل قبل از گفتن حرف ها به خوبی آن را بسنجید.
  • بهترین زمان را برای گفتن حرف هایتان انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر همکلاسی و یا همکار شماست می توانید رو در رو با او صحبت کنید و اگر فاصله زیادی با هم دارید از یادداشت استفاده کنید.
  • همواره به این موضوع توجه داشته باشید که به خاطر حرف های دیگران رابطه دوستی تان را خراب نکنید.
  • بعد از تمام کردن دوستی همچنان به شخصیت آن فرد احترام بگذارید.
  • به احترام روزهای گذشته به شکلی خوب دوستی تان را تمام کنید.
  • وقتی که دوستی تان را تمام می کنید ممکن است بعد از مدتی دچار احساس تنهایی شوید که باید به این موضوع توجه کنید و به درستی تصمیم بگیرید.
  • برای دوستی های بعدی به خوبی تصمیم بگیرید و به یک خودشناسی دست پیدا کنید.

پیدا کردن دوست های جدید

ممکن است از خودتان سوال کنید که آیا بعد از تمام کردن دوستی می توانید دوست جدید دیگری پیدا کنید و یا خیر؟ قطعا پاسخ مثبت است و شما قادر هستید تا با افراد جدید دیگری ملاقات کنید و دوستان بسیار خوبی پیدا کنید. بنابراین به خودتان ناراحتی و افکار منفی وارد نکنید و تلاش کنید تا با خوشبینی به آینده امیدوار باشید.

سخت بودن تمام کردن دوستی

افرادی که سال های زیادی با هم دوست هستند برایشان بسیار سخت است که به دوستی شان خاتمه دهند. همانطور که اشاره کردیم رابطه دوستی به دو شکل ذهنی و قلبی است و اگر برایتان تمام کردن دوستی کار سختی است به خاطر این است که نمی توانید از نظر ذهنی به دوستی تان پایان دهید. از این رو اگر دوستی شما واقعا آزار دهنده است باید در انتخاب خود تجدید نظر کنید در غیر این صورت بعد از مدتی دچار مشکلات روانی خواهید شد و سلامت روان دچار آسیب می شود.

دسته‌بندی‌ها