انواع باورهای غلط درباره دوستی و روابط صمیمی

انواع باورهای غلط درباره دوستی و روابط صمیمی

باورهای غلط درباره دوستی زمانی شکل می گیرد که رابطه دوستی عمیق تر شده و افراد غرق در رابطه می شوند. یکی از توقعاتی که راجع به دوستی وجود دارد ادامه رابطه و وفاداری بیش از حد می باشد. اکثریت مردم روابط دوستی را امری ساده و پیش پا افتاده می دانند و همواره تمایل دارند تا در مورد دوستی ها به صورت بسیار ساده صحبت کنند.

در حال که روابط دوستی دارای قاعده و قانون مخصوص به خود بوده و افرادی که وارد رابطه دوستی می شوند باید برای حفظ دوستی شان بسیار تلاش کنند. همچنین باید اشاره شود که در خصوص رابطه دوستی هرگز یک مدل پیش فرض وجود ندارد و افراد مختلف متناسب با شرایطی که دارند روابط دوستی متفاوتی را با یکدیگر آغاز می کنند.

به دلیل اهمیتی که روابط دوستی در زندگی انسان ها دارند در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص باورهای غلط پیرامون دوستی را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات روانشناسی قرار دهیم. پس اگر شما هم می خواهید در خصوص دوستی هایی که دارید اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

دوستی در دوران بزرگسالی

باید بدانید که در دوران نوجوانی و بزرگسالی افراد با انسان ها مختلفی آشنا می شوند و همین روابط موجب می شود تا افراد روابط دوستی خوبی با یکدیگر داشته باشند و در نتیجه صمیمیت بین افراد نیز افزایش پیدا می کند. به یاد داشته باشید که صمیمیت در روابط دوستانه و عاشقانه به دلیل نزدیکی افراد با یکدیگر به سرعت شکل می گیرد و در نتیجه زمانی که افراد در کنار یکدیگر باشند و از نظر جغرافیایی به هم نزدیک باشند می توانند رابطه عاطفی و صمیمی با یکدیگر برقرار کنند. پیشنهاد می شود تا مقاله تفاوت دوستی زنان و مردان را بخوانید.

بنابراین باید اشاره شود که هر چه افراد به یکدیگر نزدیک تر باشند امکان برقراری روابط صمیمانه نیز افزایش پیدا می کند. چرا که افراد بعد از مدتی متوجه می شوند چقدر به یکدیگر نزدیک هستند و از نظر سلیقه بسیار شبیه به یکدیگر هستند. به عنوان مثال می توانند متوجه شوند که به یک برنامه یا فیلم سینمایی علاقه دارند و در نتیجه مسیرهای جدیدی از دوستی در رابطه آن ها ایجاد می شود.

چه باورهای اشتباهی در مورد روابط دوستی وجود دارد؟

هر چه افراد زمان های بیشتری را با یکدیگر بگذرانند بعد از مدتی متوجه می شوند که رابطه آن ها بسیار عمیق و عاطفی است و علایق مشترک فراوانی با یکدیگر دارند. همانطور که گفته شد اغلب افراد نگاه ساده ای نسبت به دوستی دارند و برای نگهداری و مراقبت از آن هیچ تلاشی نمی کنند.

در نتیجه بعد از مدتی آنها شاهد ضعف در رابطه دوستی شان هستند. در برخی موارد ممکن است به صورت ناگهانی افراد وارد رابطه دوستی با یکدیگر شوند و به رابطه شان به صورت بلند مدت ادامه دهند. اما به صورت کلی و منطقی رابطه دوستی نیاز به حفظ و نگهداری دارد و افرادی که وارد آن میشوند باید برای آن وقت بگذارند. چرا که دوستی یک فرایند فعال و پویا است و افراد باید به طور فعالانه بر روی آن کار کنند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله دلیل ازدواج دختران با مردان مسن را بخوانید.

بنابراین دوستی دارای پیچیدگی های خاصی است که در طول سالیان دراز افسانه های زیادی در خصوص آن ایجاد شده است که در ادامه تصمیم داریم تا شما را با رایج ترین باورهای اشتباه در خصوص دوستی آشنا کنیم تا بدانید چه افکار غلطی در مورد روابط دوستی وجود دارد.

باورهای غلط درباره دوستی

همانطور که در بخش های مختلف مقاله اشاره کردیم بیشتر افراد به روابط دوستی به عنوان یک رابطه تک بعدی نگاه می کنند و نمی دانند که تمامی روابط دوستی نیاز به مراقبت و سعی و تلاش فراوان دارند.

چرا که همواره می شنویم افراد برای دوستی هایی که دارند عبارت هایی مانند بهترین دوستان و یا دوستان ابدی را به کار می برند. به همین دلیل افسانه ها و باورهای اشتباهی در این خصوص ایجاد شده است که در ادامه هر یک از این باورهای اشتباه را مورد بررسی قرار می دهیم.

ابدی بودن دوستی

ممکن است برخی از دوستی ها تا آخر عمر ادامه یابند ولی باید بدانیم که در این سال های شکل و فرم کلی دوستی تغییر می کند و ظاهر دیگری به خود می گیرد. چرا که افراد در طول سال ها دچار تغییر و تحول می شوند، افکار آن ها به کلی تغییر می کند، محل زندگی شان تغییر می کند و بسیاری دیگر از تغییرات که در زندگی اکثر انسان ها به وجود می آید.

بنابراین با توجه به تمام این دگرگونی هایی که در زندگی انسان به وجود می آید ما شاهد تغییر در روابط دوستی مان هستیم. بنابراین باید به این باور دست یابید که دوستی ها روزی به پایان میرسند و تمامی روابط در هم حل می شوند و این موضوع امری طبیعی است و هیچ اشکالی ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله ویژگی های مردان وفادار را مطالعه کنید.

البته باید توجه داشته باشید که چنین فکری هرگز به این معنا نیست که دوستی ها واقعی نیستند. بلکه باید بدانیم بسیاری از دوستی ها موقعیتی بوده و افراد به دلیل نزدیکی به یکدیگر با هم دوست شده اند. اما این موضوع به معنای تا ابد با یکدیگر زندگی کردن نیست و ممکن است بعد از مدتی، افراد حتی یکدیگر را هم نبینند.

به عنوان مثال زمانی که فردی به خدمت سربازی می رود برای مدتی که در آن مکان با دیگر افراد کار می کند می تواند روابط دوستی خوبی برقرار کند. اما وقتی مدت خدمت او به پایان می رسد ممکن است دیگر به آنجا نرود و تمام دوستی هایی که با افراد دوران خدمت داشته است به اتمام برسد. در نتیجه باید بدانید که چنین دوستی هایی نیز ارزشمند بوده و افراد باید قدر آنها را بدانند.

داشتن دوست های زیاد

توجه داشته باشید که در روابط دوستی همواره باید به کیفیت روابط توجه کنیم. چرا که هر چه کیفیت دوستی ها بهتر باشد افراد می توانند از روابطی که دارند بیشتر لذت ببرند. بنابراین نباید فکر کنید که اگر تعداد دوستان شما زیاد باشد شما فرد موفقی هستید.

چرا که اگر بخواهید روابط عمیق و سالمی با دوستان خود داشته باشید قطعا با چند دوست خود حال خوبی را تجربه می کنید و هرگز نمی توانید با تمامی افراد یک رابطه دوستی عمیق داشته باشید. بنابراین توجه داشته باشید که تعداد عددی دوستان نمی توانید موجب احساس رضایت افراد شود و شما باید به کیفیت روابط دوستی خود بیشترین توجه را داشته باشید.

تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد هر چه افراد دوستان کمتری داشته باشند و روابط دوستی آن ها ضعیف باشد سطح کورتیزول آن ها افزایش پیدا می کند و در نتیجه افراد دچار استرس می شوند. همچنین باید اشاره شود که در سمت دیگر این طیف نیز شرایط به همین شکل است و اگر افراد با اشخاص زیادی دوست باشند و تعداد دوستان آن ها بسیار زیاد باشد باز هم دچار استرس می شوند.پیشنهاد می شود تا مقاله روش های دوستی با افراد درونگرا را مطالعه کنید.

چرا که در این صورت افراد باید همواره برای روابطی که دارند تلاش کنند و در نتیجه انرژی فراوانی از آن ها گرفته می شود و هرگز به سطح قابل قبولی از رابطه دوستی دست پیدا نمی کنند. به همین دلیل توجه داشته باشید که تعداد زیاد دوستان لزوما به معنای خوشبختی نیست و می تواند بر روی ذهن و فکر افراد تاثیرات منفی نیز بگذارد.

عدم دوستی زنان و مردان

یکی دیگر از باورهای غلطی که در مورد دوستی وجود دارد این است که خیلی از افراد فکر می کنند زنان و مردان نمی توانند صرفا با یکدیگر دوست باشند. زیرا دوستی های مختلط فراوانی وجود دارد که بسیار جدی بوده و افراد در چنین روابطی دارای بهترین احساس و عواطف هستند.

بنابراین باید اشاره شود که دوستی های مختلط ارزشمندی وجود دارد که به شکل افلاطونی است. حتی گاهی اوقات ممکن است فردی به دلیل جذابیتی که در شخص مقابل وجود دارد با او وارد رابطه دوستی شود و رابطه آن ها صرفا یک رابطه دوستانه افلاطونی باشد.

بنابراین باید توجه داشته باشیم که مردان و زنان نیز می توانند روابط دوستی ساده با یکدیگر داشته باشند. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد مردان در روابط دوستی شان با جنسی مخالف بیشتر با آن ها قرار ملاقات می گذارند. در حالی که این موضوع در زنان متفاوت است و زنان اغلب در روابط دوستی شان با همجنس هایشان وارد رابطه دوستی عمیق می شوند.

عدم اختلاف و دوستی واقعی

برخی افراد معتقدند که دوستی واقعی دچار مشکل نمی شود و افرادی که با یکدیگر وارد رابطه دوستی می شوند هرگز نباید با هم اختلاف سلیقه و نظر داشته باشند. توجه داشته باشید که تعارض در دوستی ها بسیار طبیعی بوده و این موضوع هرگز به معنای وجود مشکل در دوستی ها نیست.

بنابراین توجه داشته باشید که تمامی روابط دوستی دارای پیچیدگی های خاصی هستند و به دلیل تغییراتی که ایجاد می شود اختلاف سلیقه و نظر امری طبیعی محسوب می شود. همچنین باید اشاره شود که پذیرش این موضوع از سمت افراد می تواند شکل بهتری به روابط افراد بدهد و دوستی ها زمانی قشنگ تر می شود که افراد تفاوت هایشان را بپذیرند و هرگز به دلیل اختلافاتی که وجود دارد با یکدیگر وارد چالش نشوند. همچنین مقاله مزایای حفظ دوستی در دوران کودکی را مطالعه فرمایید.

به یاد داشته باشید که اگر در روابط دوستی تضادی بین شما و سایرین شکل بگیرد هرگز به این معنا نیست که دوستی شما واقعی نبوده و نمی توانید به دوستی تان ادامه دهید. به عبارت دیگر اگر افراد بتوانند دنیا را از نقطه نظر دیگران مشاهده کنند و خودخواهی را کنار بگذارند می تواند روابط شان را بهبود بخشند و در نتیجه شکل بهتری از دوستی ها را با دیگران برقرار نمایند.

شناخت باورهای غلط درباره دوستی

به عنوان مثال ممکن است دو نفر برای سالیان طولانی با یکدیگر دوست باشند و به دلیل اختلافاتی که بین آن ها ایجاد می شود دچار قهر و دعوا شوند. اما اگر آن ها بتوانند بعد از این چالش ها مجدد وارد رابطه دوستانه با یکدیگر شوند می توانند کیفیت دوستی شان را افزایش دهند.

عدم جبران مشکلات دوستی

از دیگر باورهای اشتباهی که در خصوص روابط دوستی وجود دارد این است که برخی افراد فکر می کنند اگر در رابطه دوستی آنها مشکلی ایجاد شود دیگر نمی توانند مانند قبل با یکدیگر دوست باشند. در حالی که ممکن است برخی از دوستی ها دچار مشکل شود و افراد برای مدتی با یکدیگر قهر باشند ولی بعد از آن مجدد رابطه شان شکل بگیرد و دوستی آنها حتی از قبل هم بهتر شود.

حتی در دوران تحصیل نیز چنین شرایطی وجود دارد که افراد به دلیل اختلافاتی که در دوران تحصیل با یکدیگر داشته اند همواره با هم دعوا می کردند و هرگز رابطه دوستانه خوبی با یکدیگر نداشته اند. اما بعد از سال ها که وارد دانشگاه شده اند به کلی دچار تغییر و تحول گشته اند و می توانند نقطه نظرات را به خوبی درک کنند و در نتیجه رابطه دوستی آن ها عمیق تر و بهتر می شود و تمام کدورت های گذشته را کنار می گذارند. برای یادگیری بیشتر حتما به کارگاه روانشناسی مهارت های زندگی مراجعه نمایید.

حتی ممکن است یک نفر به صورت یک طرفه دوستی را قطع کند و از رابطه عقب نشینی نمایند. اما بعد از مدتی مجدد به رابطه بازگردد و رابطه بهتری حتی نسبت به قبل با دوست خود برقرار نماید. بنابراین هرگز نمی توان یک نقشه راه ثابت برای روابط دوستی افراد ترسیم کرد.

چرا که اتفاقات عجیبی در زندگی افراد رخ می دهد که می تواند به یک باره تمامی محاسبات قبلی را بر هم بزند و در نتیجه ما با شرایطی مواجه هستیم که در آن با انسان ها سروکار داریم و هرگز نمی توانیم روابط انسانی را وارد معادلات ریاضی کنیم. به همین دلیل ممکن است یک دوستی به یک باره از هم بپاشد و بعد از مدتی افراد حتی بهتر و مستحکم تر از قبل وارد رابطه با یکدیگر شوند.

عشق مهم تر از دوستی

با این که افراد در روابط دوستی وارد عشق و روابط عاشقانه نمی شوند، اما وقتی به هر دلیلی رابطه دوستی افراد دچار مشکل می شود ما با مشکلاتی مواجه می شویم که شامل غم، دلسردی و ناراحتی است. بنابراین در روابط دوستی ساده نیز اگر افراد از یکدیگر جدا شوند باید مراحل سوگواری را پشت سر بگذارند تا بتوانند به شرایط عادی زندگی بازگردند.

چرا که برخی افراد در روابط دوستی انرژی زیادی می گذارند و طرف مقابل برای آن ها ارزش فراوانی دارد و هرگز به رابطه دوستی به عنوان یک رابطه ساده و سطحی نگاه نمی کنند. از این رو این افراد هرگز نمی توانند با یک خداحافظی به دوستی شان پایان دهند و بعد از قطع رابطه دچار دلشکستگی می شوند. از این رو باید بدانیم که حتی روابط دوستی نیز مانند روابط عاشقانه مهم و با ارزش است.

دوستی واقعی و ذهن خوانی

برخی افراد همواره در روابط دوستی شان بیان می کنند که خود شخص باید بداند من چه نیازهایی دارم و او چگونه باید رفتار کند. در حالی که این فکر از پایه اشتباه است و هرگز نباید از دیگران چنین توقعی را داشته باشیم. زیرا افراد آنقدر غرق در مشکلات و افکار شخصی خودشان هستند که هرگز نمی توانند چنین قابلیتی را در خودشان پرورش دهند.

به همین دلیل نباید از دیگران چنین شرایطی را طلب کنیم. چرا که این کارها صرفا به روابط دوستی صدمه وارد می کند و نمی تواند به رشد و توسعه دوستی ها کمکی کند. چنین فکری در بین زوجین نیز وجود دارد و می تواند منجر به آسیب های جدی بین افراد شود. به عنوان مثال مرد یا زنی که توقع دارد همسرش باید از نیازهایش با خبر باشد و همین فکر موجب می شود تا آنها دچار چالش در زندگی شوند.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله نشانه های عشق پسران مغرور را بخوانید.

در حالی که مرد و زن در زندگی باید نیازهایشان را به صورت واضح بیان کنند و هرگز نباید چنین توقعی را از طرف مقابل داشته باشند. توجه داشته باشید که حتی در روابط خانوادگی نیز نمی توان چنین توقعی داشت که پدر و مادر از نیازهای فرزندانشان با خبر باشند. بنابراین افراد باید مهارت گفتگو را به خوبی یاد بگیرند تا بتوانند نیازهایشان را با صراحت بیان کنند.

همچنین باید اشاره شود که اگر دوستی شما بسیار طولانی مدت است باز هم نمی توانید از دوست خود توقع داشته باشید که نیازهای شما را درک کند. از این رو افراد باید بسیار تمرین کنند تا نیازهایشان را به صورت شفاف بیان کنند و هرگز ترسی از بیان نیازهایشان نداشته باشند.

دوستی های ابدی

از دیگر تفکرات غلطی که در خصوص دوستی وجود دارد این است که تمام دوستی ها باید به صورت ابدی ادامه داشته باشد. در حالی که هرگز به این شکل نیست و با توجه به پیچیده بودن روابط دوستی ما همواره با اشکال متفاوتی از دوستی مواجه هستیم که نمی توانیم به یک شکل با آنها برخورد داشته باشیم. البته باید بدانیم که دوستان خوب در شرایط سخت به یکدیگر کمک می کنند و هرگز یکدیگر را تنها نمی گذارند.

به عنوان مثال در امر تحصیل و درس خواندن دانش آموزی که درسش از بقیه بهتر است به دوست خود کمک می کند تا در امتحانات نمره خوبی بگیرد. یا وقتی فرد به دلایل مختلفی با خانواده دچار مشکل می شود می تواند بر روی دوستانش حساب کند و از آن ها کمک و راهنمایی درخواست کند.

به همین دلیل بسیاری از دوستی های واقعی و عمیق می توانند در شرایط سخت و دشوار به شما کمک کنند تا احساس امنیت داشته باشید. البته باید بدانید که هرگز توقع ابدی بودن و تعهد همیشگی را از رابطه دوستی نداشته باشید.

اتمام دوستی و ناکامی

شاید شما هم شنیده باشید که تمام کردن یک رابطه دوستی ناسالم بهترین کار است. بنابراین همانطور که گفته شد انجام مراحل سوگواری برای رابطه های دوستی نیز وجود دارد. البته در نظر داشته باشید که اگر شما در یک رابطه ناسالم گیر کرده اید لازم است تا خودتان را نجات دهید.

چرا که بیرون آمدن از روابط نادرست به معنای شکست و ناکامی نیست، بلکه این کار سطح پختگی شما را نشان می دهد. اگر زمانی در رابطه خود متوجه شدید که گرفتار رابطه یک طرفه اید باید به فکر چاره باشید و ادامه چنین رابطه ای نمی تواند برایتان مفید باشد.

چرا که اگر شما درگیر چنین روابطی باشید در بلند مدت دچار سرخوردگی و آشفتگی می شوید و در نتیجه انرژی زیادی از شما گرفته می شود. اگر می توانید به بهبود رابطه کمک کنید بهتر است این کار را انجام دهید و اگر هم شما تمام تلاش خود را برای ترمیم رابطه انجام داده اید و باز هم به نتیجه نرسیده اید بهترین تصمیم پایان داده به رابطه است.

کمال گرایی در دوستی

همانطور که بیان شد تمام دوستی ها داری اشکال و شرایط مخصوص به خود هستند و نمی توانیم از تمام دوستی ها یک توقع را داشته باشیم. از این رو ممکن است یک دوستی در دوران مدرسه ایجاد شود و بعد از آن به پایان برسد یا در یک اردوی تابستانی شما با تعدادی از افراد رابطه دوستی ایجاد کنید و سپس بعد از مدتی از آن خارج شوید و حتی دیگر با هم ملاقاتی نداشته باشید. برای مطالعه بیشتر مقاله تجربه عشق اول در زندگی را بخوانید.

بنابراین باید بدانید که دوستی های شامل انواع متفاوتی هستند و شما نمی توانید صرفا یک حالت را برای آن متصور باشید. به عنوان مثال نمی توانید توقع داشته باشید که دوستی شما کامل و متعهدانه باشد.

اجبار برای دوست داشتن

برخی افراد بر این باورند که باید یکی از دوستانشان را خیلی دوست داشته باشند و بین دوستان مختلف تفاوت هایی را قائل هستند. البته عده ای نیز هیچ تفاوتی بین دوستانشان قائل نیستند و افراد را در گروه ها و دسته های مختلف قرار نمی دهند. همچنین برخی افراد بر این باورند که تعهد زیادی در رابطه موجب می شود تا دچار محدودیت شوند و هرگز تمایلی به چنین رابطه ای ندارند.

بنابراین شما باید خودتان این موارد را مشخص کنید و هرگز از افراد توقع نداشته باشید. یعنی اگر شما دوستی متعهدانه و کامل می خواهید خیلی خوب است ولی نباید انتظار بیش از حد از دوستی داشته باشید و هرگز خودتان را به خاطر داشتن دوستی کامل تحت فشار قرار ندهید.

آشنایی با افکار و باورهای اشتباه در دوستی

عدم روابط دوستی و آسیب های اجتماعی

از دیگر باورهای اشتباهی که در خصوص روابط دوستی وجود دارد این است که برخی افراد گمان می کنند اگر دوستی نداشته باشند دارای مشکلی هستند. در این مورد باید اشاره شود که اگر شما هیچ دوستی ندارید و به راحتی به زندگی تان ادامه می دهید و دچار ناراحتی نمی شوید یعنی هیچ مشکلی وجود ندارد.

بنابراین این به معنای عدم درک روابط اجتماعی نیست و شما نیز در جایگاه اجتماعی خود می توانید به خوبی با دیگران رابطه برقرار کنید. بنابراین هرگز نباید خودتان را به خاطر آنکه با کسی دوست نیستید سرزنش کنید. پس در خاطر داشته باشید که این موارد کاملا شخصی است و برخی افراد حتی بدون داشتن هیچ دوستی احساس خوبی دارند و به زندگی خودشان ادامه می دهند.

بنابراین ورود به رابطه دوستی نیاز به مهارت های خاصی دارد که اگر شما تمایلی به آن ندارید نباید خودتان را تحت فشار قرار دهید. چرا که برخی افراد اصلا تمایلی به روابط صمیمی ندارند و اگر آن ها را وادار به دوستی کنید دچار احساس بدی می شوند. همچنین برخی افراد زمانی که بخواهند نگران دوستی شان با دیگران باشند همواره دچار احساس نگرانی و پوچی می شوند و از این رو تمایلی به برقراری رابطه با دیگران ندارند.

البته باید اشاره شود که ما نمی توانیم به طور کامل تمامی دوستان را از زندگی خودمان حذف کنیم و با تمام انسان ها رابطه ای بر اساس دشمنی داشته باشیم. منظور ما در رابطه با دوستی به این معناست که انسان ها با توجه به تمایلاتی که دارند باید رفتار کنند و اگر روابط دوستی موجب آزار آنها می شود هرگز نباید به سمت آن بروند و یا باید دوستانی را انتخاب کنند که با آن ها راحت باشند و بتوانند رابطه خوبی با آن ها داشته باشند.

نتیجه گیری

در این مقاله به طور کامل ابعاد مختلف روابط دوستی و باورهایی که راجع به دوستی انسان ها وجود دارد را مورد بررسی قرار دادیم. به یاد داشته باشید که روابط دوستی در زندگی بسیار مهم است و شما باید زندگی تان را بر اساس آن چیزی که برای خودتان مناسب است تنظیم کنید و هرگز نسخه دیگران برای شما مناسب نخواهد بود. از این رو لازم است تا با افکار کلیشه ای و اشتباهی که در خصوص روابط دوستی وجود دارد آشنا شوید تا بتوانید چنین افکاری را اصلاح نمایید.

دسته‌بندی‌ها