رویدادهای مهم رشد در نوباوگی و نوپایی
در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم براین داریم تا رویدادهای مهم رشد در نوباوگی و نوپایی (تولد تا ۲۴ ماهگی) را در اختیار شما عزیزان و همراهان علاقمند به مباحث روانشناسی قرار دهیم.
در این مقاله به موضوع رویدادهای مهم رشد در نوباوگی و نوپایی (تولد تا ۲۴ ماهگی) در ابعاد مختلف همچون زبان،شناختی،هیجان و عاطفه و … پرداخته می شود.
رویدادهای مهم رشد در نوباوگی
تولد تا ۶ ماهگی
جسمانی
قد و وزن به سرعت افزایش می یابند .
بازتاب ها کاهش می یابند .
مزه های اصلی را تشخیص میدهند و مزه شیرین را ترجیح میدهند .
پاسخ ها به صورت کلاسیک و کنشگر شرطی میشوند .
به محرک هایی که تغییر نمیکنند خو می گیرند .
خواب طبق برنامه روز و شب تنظیم می شود .
سر را بالا نگه میدارد، می غلتد ، به اشیا دسترسی پیدا میکند .
درک محرک های شنیداری و دیداری به صورت منظم .
حالت صورت انسان را تشخیص و ترجیح میدهد ، ویژگی های صورت مادر را تشخیص میدهد .
تسلط بر تعدادی ار روابط چند وجهی مثل دیداری ،شنیداری ،لامسه .
پیشنهاد ویژه:کارگاه کامل آموزشی نظریه های شخصیت
شناختی
تقلید از جلوه های صورت بزرگسالان
تکرار رفتارهای تصادفی که نتایج جالبی دارند .
آگاهی کم از چند ویژگی مادی و دانش عددی ابتدایی .
بهبود حافظه بازشناسی برای رویدادهای دیداری .
توجه ، کارآمد و انعطاف پذیر میشود .
طبقه بندی های ادراکی ، براساس ویژگی های مشابه اشیا .
زبان
ابتدا زمزمه و غان و غون
با مراقبت کننده ای که اشیا و رویدادهای را نام میبرد توجه مشترک برقرار میکند .
هیجانی / اجتماعی
لبخند اجتماعی و خنده پدیدار می شوند .
حالت احساس بزرگسالان را در تعامل رو در رو هماهنگ می کند .
جلوه های هیجانی سازمان یافته می شود ، با رویدادهای محیطی به صورت معنا دار ربط پیدا میکند .
با جا به جا کردن توجه و آرام کردن خود هیجان را تنظیم می کند .
افزایش آگاهی از خود جدا از محیط پیرامون .
۷تا۱۲ ماهگی
جسمانی
برنامه خواب و بیداری شبیه بزرگسالان .
بدون کمک می نشیند ، سینه خیز میرود ،راه میرود .
دسترسی و چنگ زدن از نظر انعطاف پذیری و دقت بهبود می یابد .
بهبود ادراک چند وجهی .
شناختی
به رفتار عمدی یا هدفمند میپردازد .
پیدا کردن شی پنهان شده در یک مکان .
بهبود حافظه یاد آوری که با تقلید از بزرگسالان با اشیا نشان داده میشود .
مسائل ساده را از راه قیاس با مسئله قبلی حل میکند .
اشیا را براساس یک رشته ویژگی های ظریف طبقه بندی می کند .
زبان
غان و غون کردن گسترش می یابد و تعدادی از صداهای زبان گفتاری و الگوهای جامعه زبانی کودک را شامل می شود .
توجه مشترک با مراقبت کننده دقیق تر می شود .
در بازی ها نوبت را رعایت میکند .
درک معنی برخی از کلمات
استفاده از حرکات ایما و اشاره پیش کلامی برای تاثیر گذاشتن بر رفتار دیگران
هیجانی / اجتماعی
لبخند زدن و زبان از نظر فراوانی افزایش می یابند .
افزایش فراوانی و شدت خشم و ترس .
آشکار شدن اضطراب غریبه و اضطراب جدایی
استفاده از مراقبت کننده به عنوان تکیه گاه امن .
دلبستگی واضح به مراقبت کننده آشنا .
درک معنی جلوه های هیجانی
با نزدیک شدن و عقب نشینی از تحریک هیجان را تنظیم می کند .
۱۳تا۱۸ ماهگی
جسمانی
قد و وزن به سرعت افزایش می یابند ولی نه به اندازه سال اول .
راه رفتن هماهنگ تر می شود .
اشیای کوچک را با هماهنگی بهتر دستکاری می کند .
شناختی
بررسی ویژگی های اشیا با تاثیر گذاشتن بر آنها به شیوه های تازه .
جستجوی چندین مکان برای یافتن شی پنهان .
از اعمال بزرگسالان با اشیا با تاخیرهای طولانی و در موقعیت متفاوت تقلید می کند .
توجه مستمر بهبود می یابد .
دسته بندی اشیا در طبقات .
میفهمد که تصاویر میتوانند نماد اشیای واقعی باشند .
زبان
به طور پیوسته به واژگان خود می افزاید .
در پایان این دوره ۵۰ کلمه تولید میکند .
هیجانی / اجتماعی
به بازی با بزرگسالان و خواهر و برادر یا همسن ها می پردازد .
میفهمد که واکنش های هیجانی دیگران ممکن است با واکنش های هیجانی او متفاوت باشند .
پیروی از دستورالعمل های ساده
۱۹تا۲۴ ماهگی
جسمانی
بالا و پایین میپرد ، روی نوک پنجه راه میرود و می دود .
اشیای کوچک را با هماهنگی بهتری دستکاری میکند .
شناختی
مسائل ساده را از طریق بازنمایی ذهنی به صورت ناگهانی حل می کند .
شی پنهان را در حالی که از نظر دور شده پیدا میکند .
با استفاده ار اعمال ساده که در زندگی روزمره تجربه کرده به بازی وانمود سازی می پردازد .
اشیا را از لحاظ مفهومی بر مبنای ویژگی مشترک طبقه بندی می کند .
زبان
۲۰۰تا۲۵۰ کلمه تولید میکند .
دو کلمه را ترکیب میکند .
هیجانی / اجتماعی
هیجانات خودآگاه (شرم ، خجالت ، گناه ، حسادت ، غرور ) پدیدار می شوند .
فراگیری واژگان برای بیان احساسات .
استفاده از زبان برای کمک به تنظیم هیجان .
غیبت های مراقبت کننده را راحت تر تحمل میکند ، کاهش اضطراب جدایی .
تصویر خود را تشخیص میدهد از اسم خودش یا ضمیر شخصی برای اشاره به خود استفاده میکند .
علائم همدلی را نشان میدهد .
خود و دیگران را براساس سن ،جنسیت ، ویژگی های جسمانی ،خوبی و بدی طبقه بندی می کند .
ترجیح اسباب بازی براساس جنسیت .
منبع : برگرفته از کتاب لورا برک