کارگاه روانشناسی تاثیر افکار بر جسم و تفکر مثبت

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
100 مگابایت
نویسنده
تاریخ انتشار
1 شهریور 1400
دسته بندی
15,000 تومان
افزودن به سبد خرید
  خرید این محصول
هم اکنون این محصول را خرید کنید و 2 امتیاز هدیه بگیرید. هر امتیاز = هزار تومان

نمی توانیم افکار را بی تاثر بدانیم در حالی که هر فکری می تواند به اندازه ی خودش بر ذهن و جسم انسان تاثیر بگذارد. همانطور که می دانید انسان دارای افکار گوناگونی است که هر یک از آن ها ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد. ما در این قسمت از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از کارگاه های روانشناسی با عنوان کارگاه روانشناسی تاثیر افکار بر جسم و تقویت افکار مثبت را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه کارگاه های آموزشی قرار دهیم.

کارگاه روانشناسی تاثیر افکار بر جسم و تقویت افکار مثبت

با دانستن میزان تاثیر افکار بر جسم می توانیم افکار منفی خود را کنترل کرده و روش هایی برای مدیریت انواع فکر را به دست بیاوریم و در نهایت افکار مثبت مان را تقویت کنیم.

عمل و واکنش انسان همیشه مبتنی بر نوع احساس آن می باشد. با هر گونه تجربه ، انسان ها احساساتی مانند شادی ، خوشحالی ، غم و افسردگی را کسب می کنند.

ما انسان‌ها، همانی هستیم که در کودکی، آینده خود را تصور می‌کردیم.افکار ما و خاطرات و ذهن ما ماده‌ای هستند با انرژی و فرکانس بسیار بالا، به خاطر همین غیر قابل دیدن هستند. اما می‌بینیم که قابل درک هستند.

ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم بگوییم طرز فکر خاصی، عین واقعیت است و طبیعت، دقیقا از همین قانون پیروی می‌کند، زیرا انیشتین می‌گوید: جهان هستی مانند ساعتی است که بر روی دیوار نصب شده است. ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم به درون ساعت نگاه کنیم، ما از شواهد و قرائنی که وجود دارد ( مثل عقربه‌ها و اعداد روی صفحه ) و از رفتاری که جهان دارد، مثل حرکت عقربه‌ها قانون درونی آن را حدس می‌زنیم، اما هیچ گاه نمی‌توانیم بگوییم که دقیقاً داخل ساعت همان طور که ما حدس زده‌ایم کار می‌کند.

ما فقط باید دستگاهی را به وجود آوریم که جهان هستی آن را تایید کند. این دستگاه یکتا نیست، بلکه می‌توان بی‌شمار دستگاه ایجاد کرد که طبیعت هم با همه آن‌ها سازگار باشد و ما تنها می‌توانیم نسبت به دستگاه خاصی بگوییم که فلان چیز صحیح و فلان چیز غلط است.

افکار چه اثراتی بر جسم دارد؟

کارگاه روانشناسی تاثیر افکار بر جسم

آیا شما می دانستید که هر کدام از احساسات شما باعث ترشح مواد شیمیایی خاصی در بدن شما می شود؟ این نظریه بطور کامل توسط محققان ثابت شده است که برای مثال زمانیکه یک انسان احساس خوشحالی می کند ، مغز او مواد شیمیایی مانند اکسی توسین (oxytocin) ، دوپامین (dopamine) و سروتونین (serotonin) را آزاد می کند و بلعکس زمانیکه شما احساس ناراحتی می کنید بدن شما کورتیزول را براساس قدرت ناراحتی شما آزاد می کند.

بنابراین ما برای جلوگیری از ترشح این مواد شیمیایی باید چه کارهایی انجام دهیم؟ مواد شیمیایی که در حین ناراحتی شما ترشح می شوند می توانند به بدن آسیب جدی وارد نمایند. آیا می خواهید از این آسیب ها جلوگیری کنید؟

افکار چه تاثیری بر جسم می گذارد؟

مهم است که در این روند، متوجه تفاوت ذهن و مغز باشید. تعریف ما از ذهن شامل تمام حالات ذهنی یعنی؛ افکار، تصورات، احساسات، باور‌ها، نگرش‌ها و… است. اما مغز یک سخت افزار است که به فرد اجازه می‌دهد تا این حالت‌های ذهنی را تجربه کند. به عبارت دیگر، مغز سخت افزار کامپیوتر است که عملا تا محتوایی در آن قرار نگیرد، قابل استفاده نیست و آن محتوا و نرم افزارها، ذهن و فعالیت‌های ذهنی است. هر چه سیستم مغز قوی‌تر و ورزیده‌تر باشد، نرم افزارها قدرتمندتر و کاراتر عمل می‌کنند.

حالت‌های ذهنی می‌تواند به طور کامل آگاهانه یا ناخودآگاه باشد. فرد می‌تواند به محیط واکنش نشان دهد بدون آنکه آگاه باشد که چرا اینکار را کرده است. هر واکنش ذهنی، دارای واکنش فیزیولوژی مرتبط با خود است که اثر مثبت و منفی در بدن می‌گذارد مثلا اضطراب هورمون استرس و محبت هورمون عشق تولید می‌کند. بسیاری از درمان‌های ذهنی بدنی، با تمرکز روی آگاهی بیشتر از وضعیت ذهنی و استفاده از این افزایش آگاهی برای هدایت حالات هیجانی و ذهنی در یک مسیر بهتر با تخریب کمتر است.

در کتاب the sacred balance که کتابی از David Suzuki می باشد ، بیان شده است که مولکول های بدن از حالت خسته بدن تحت تاثیر قرار می گیرند در حالیکه برای مثال خشم خود را می خورید و به کسی بیان نمی کنید.

اگر به مدت یک ساعت بطور مداوم احساس خشم ومنفی داشته باشید ، مواد شیمیایی تولید شده در بدن می تواند بسیار کشنده باشد. با خواندن این متن ببینید که احساسات شما چقدر قدرتمند هستند و چقدر می توانند به شما آسیب برسانند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش روانشناسی مثبت گرا و نظریات آن


احساسات و افکار منفی واقعا می توانند به بدن آسیب برسانند به نحوی که جبران آن بسیار سخت می باشد و ممکن است بیماری هایی را در شما ایجاد کند. شاید احساس کنید که تاثیرات آنرا نمی فهمید و درک نمی کنید ولی بدانید که با افکار منفی زندگی خودتان را مختل می کنید و بدنتان آسیب می زنید.

واضح است که اگر بتوانید احساسات خود را کنترل کنید ریا، قطعا دچار هیچ مشکلی نخواهید شد و هیچ بیماری شما را تهدید نخواهد کرد. فقط و فقط تنها کاری که باید بیشتر روی آن دقت کنید آن است که دیدگاه خود را به مسائل تغییر دهید.

درمان های ذهنی بدنی چیست؟

برخی از فعالیت‌ها وجود دارند که از آن‌ها با عنوان تمرین‌های ذهنی بدن نیز نام برده می‌شود یعنی فعالیت‌هایی که بدن برای تقویت و آرامش ذهن می‌تواند انجام دهد و متقابلا ذهن برای بهبود عملکرد بدن می‌تواند از آن بهره ببرد. برخی از این روش‌ها شامل موارد زیر هستند.

  • درمان شناختی رفتاری زیر نظر یک روانشناس بالینی
  • مراقبه و مدیتیشن
  • نماز و عبادت
  • خلاقیت درمانی و هنر درمانی
  • یوگا برای کاهش تاثیرات افکار منفی بر بدن
  • بیوفیدبک
  • ورزش و استخر
  • تای چی
  • هیپنوتیزم

انوع افکار انسان

در یک طبقه بندی بسیار ساده افکار انسان در دو مقوله مثبت و منفی دسته بندی می‌شود. این نوع از دسته بندی بسیار مورد توجه روانشناسان مشاوره و بویژه مشاورانی است که دیدگاه شناختی دارند. این دسته بندی دو نوع افکار مثبت و منفی در انسان شناسایی می‌شود و اعتقاد بر این است که غلبه هر یک از آنها بر ذهن فرد شیوه زندگی او را در حدی وسیع نشان می‌دهد. بطوری که همین افکار ساده به راحتی ممکن است موجب تفاوت سبک زندگی فرد با سایرین ، یا با خود او در مراحل مختلف شود.

افکار مثبت انسان

بر اساس این دسته بندی که در مطلبی با عنوان اعجاز تفکر مثبت ، به اندازه کافی در مورد آن پرداخته شده ، افکار مثبت آن دسته از افکاری را شامل می‌شود که تاثیرات مفیدی بر ذهن و رفتار فرد به جای می‌گذارند، هدایت کننده هستند و اغلب موجبات زندگی دلپذیر را فراهم می‌سازند. افرادی که دارای چنین افکاری هستند کمتر در داماسترس و فشار روانی گرفتار می‌شوند و یا حداقل به راحتی خود را می‌توانند از چنین شرائطی رها کنند. این افراد اعتماد به نفس بالاتری دارند، دید خوبی نسبت به خود دارند و بطور کلی افکار آنها حول و حوش خوب بودن ، سالم بودن و واقع بین بودن دور می‌زنند.

نمونه‌ای از افکار مثبت

  • من در موارد مختلف پیروز بوده‌ام هر چند شکستهایی نیز داشته‌ام.
  • من فرد کارآیی هستم.
  • لازم نیست همه مثل هم باشند.
  • بعضی افراد دروغ می‌گویند.

افکار منفی انسان

افکار منفی تحریک کننده هیجانات منفی در انسان هستند. که اغلب در اثر وقایع بیرونی که بار منفی دارند برای افراد ناراحت کننده هستند راه اندازی می‌شوند. این افکار چسبندگی فوق‌العاده‌ای در ذهن انسان دارند و درگیری و مشغله شدیدی برای صاحب خود ایجاد می‌کنند. افتادن در چرخه این افکار و عدم تلاش برای خارج شدن از این چرخه اغلب مشکلات جدی روانی را ممکن است به بار آورد. روانشناسان شناختی معتقدند اغلب اضطرابها و افسردگیها ، اختلالات ارتباطی ، مشکلات زناشویی و انواع مسائل دیگر از زندگی فرد ناشی از غلبه افکار منفی بر ذهن فرد است. بر این اساس هدف آنها گسترش حوزه و قلمرو افکار مثبت و به عبارتی مثبت اندیشی در افراد است.

نمونه‌ای از افکار منفی

  • من همیشه شکست می‌خورم.
  • دیگران نیز باید مثل من باشند.
  • هیچ کس نباید دروغ بگوید.
  • من فرد به درد بخوری نیستم.

روش های تقویت مثبت اندیشی

اگر این منفی بافی های شما نتیجه عادت است نه حالت های قابل درمان پزشکی، راه هایی برای مقابله با آن وجود دارد. در این جا به چند نکته اشاره می کنیم که به مثبت اندیشی شما کمک می کند:

انگیزه تان را مشخص کنید

آگاه باشید چه زمانی تفکرات منفی بر شما غلبه می کنند. زمانی که خسته یا گرسنه هستید یا زمانی که فشار کاریتان زیاد است. ممکن است تفکراتتان تغییر پیدا کنند. کنترل افکار منفی به شما کمک می کند که انگیزه و سبب آن را بفهمید و این باعث می شود که بتوانید دوباره کنترل خودتان را در دست بگیرید.

عیب جویی از خود را کنار بگذارید

در مسیرتان انتظار دست انداز هم داشته باشید و آن ها را بپذیرید. افکار منفی، بدگویی و عیب جویی از خود را از ذهنتان بیرون کنید. در مورد مسائل و اتفاقات گذشته فکر نکنید، فقط از آن ها تجربه بگیرید و به راهتان ادامه بدهید. تغییر دیدگاهتان در مورد دنیا به شما اجازه می دهد تا در مشکلات و گرفتاری ها دنبال شانس باشید.

خود را با شرایط وفق دهید

زمان هایی را که در گذشته منفی بینی به سراغتان آمده را به یاد آورید و به خود یاد آور شوید که چگونه آن را پشت سر گذاشته اید. حتی برای یک فرد مبتلا به منفی بینی یا کسی که دچار افسردگی است هم امید همیشه وجود دارد. سعی کنید اعتماد به نفستان را بالا ببرید و با این کار، رفتارهایتان جنبه مثبت بیشتری خواهند گرفت.

هـمواره افـکار ما بروی احساسات ما تاثیرگذار می باشـد. اگر تصور کنید که کارهایتان سر و سامان نخواهند گرفت، در شـمـا احـساس اندوه و انفعال ایجاد شده و از تـلاش و کوشش دست خواهید کشید. اگر چنین می پنداریـد که برای انجام کارهایتان محتاج کمک دیگران هستید، ممکن اسـت احـساس بی کفایتی و وابستگی کنید. اگـر تـصـور می کنید که نـالایق و بی کفایت می باشید، احساس بـی ارزشی و تردیـد کـرده و دائـمـا خـودتـان را سـرزنـش خواهید نمود.همانطورکه ملاحظه کردید بی تردید ارتباط تنگاتنگی میان افکار و احساسات ما برقرار است. بنابراین دلیل واکنشهای هیجانی ناخواسته و شدید، افکار نامعقول و غیرمنطقـی شما میباشند.

پرینت این صفحه پرینت این صفحه
   راهنمای دانلود
  • در صورت ثبت نام لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • در صورت مشاهده ارور در فایل های فشرده آخرین نسخه Winrar را نصب نمایید.
  • همچنین می توانید از فشرده ساز 7 zip نیز استفاده نمایید.
  • برای اجرای فایل های صوتی و تصویری می توانید از نرم افزار VLC استفاده کنید.
  • برای اجرای کتاب های الکترونیکی هم می توانید از نرم افزار Adobe Reader استفاده کنید.
  • در صورت وجود هر گونه سوال به بخش سوالات متداول مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *