ترس از ازدواج نکردن چه دلایلی دارد؟

ترس از ازدواج نکردن چه دلایلی دارد و اگر ازدواج نکنیم چه مشکلاتی ایجاد می شود؟

ترس از ازدواج نکردن چه دلایلی دارد و اگر ازدواج نکنیم چه پیامدهایی به همراه دارد؟ ممکن است این سوال را چندین بار از خودتان پرسیده باشید. ماهیت ازدواج به شکلی است که می تواند تعارضات گوناگونی را در بیرون و درون انسان ها ایجاد کند.

زیرا افرادی که به سمت ازدواج می روند باید با چالش های مختلفی دست و پنجه نرم کنند. شایان ذکر است که چنین مشکلات و چالش هایی ریشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد. توجه داشته باشید که چنین مسائلی که برای افراد ایجاد می شود در دختران و پسران متفاوت است و شما باید بهترین تصمیم را برای خودتان بگیرید. قابل ذکر است که برخی از موضوعات نامعقول فرهنگی نباید موجب شوند که شما با این که شرایط ازدواج را ندارید مجبور به ازدواج اشتباه و نادرست شوید.

با توجه به اهمیت مقوله ازدواج در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مطلبی کامل در خصوص دلایل ترس از ازدواج نکردن را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات روانشناسی قرار دهیم. پس تا انتهای مقاله با گروه برنا اندیشان همراه باشید که با هم دلایل ترس جوانان در مورد ازدواج نکردن را بررسی کنیم و همچنین بگوییم اگر ازدواج نکنیم چه مسائلی ایجاد می شود.

اگر ازدواج نکنیم چه چیزهایی را از دست می دهیم؟

یکی از تصوراتی که در بین افراد جامعه وجود دارد این است که در هر شرایطی باید ازدواج کنند. حتی اگر خودشان هم تمایلی به ازدواج کردن نداشته باشند باز هم اطرافیان مدام به آنها اصرار می کنند که باید ازدواج کنند. شایان ذکر است که ازدواج بخشی از مسیر زندگی است و زمانی که شما ازدواج می کنید می توانید لذت عشق واقعی را تجربه کنید.پیشنهاد می شود تا مقاله تیپ های شخصیتی در ازدواج را بخوانید.

اگر ازدواج نکنیم چه مشکلاتی برایمان ایجاد می شود؟

زیرا اگر شما یک رابطه حسی و عاطفی خوب داشته باشید می توانید بسیاری از نیازهای روانی و جسمی تان را تامین کنید. باید اشاره شود که در دوران جوانی فشارهای زیادی به افراد وارد می شود که در نتیجه ممکن است فرد انگیزه های ناپخته ای برای ازدواج داشته باشد. حالا باید بررسی کنیم که چنین انگیزه های نادرستی از کجا نشات می گیرد.

متفاوت بودن از دیگران

اگر در جامعه تمام افراد کار خاصی را انجام دهند و ما نخواهیم چنین کاری را انجام دهیم قطعا با برخی از مشکلات و سختی ها مواجه می شویم. به عنوان مثال اگر تمام افراد ازدواج کنند و شما نخواهید ازدواج کنید به عنوان فردی غیر معمول شناخته می شوید و تحمل شرایط رفتار متفاوت از دیگران می تواند دشوار باشد.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله ازدواج با فرد بیکار چه مشکلاتی ایجاد می کند؟ را بخوانید.

در چنین شرایطی فرد گمان می کند که از دیگران متفاوت است و در نتیجه نوعی احساس عقب افتادن به شخص دست می دهد. بنابراین این موضوع می تواند سبب شود تا فرد بدون شناخت درست از شرایط قبل از ازدواج به سمت ازدواج حرکت کند و انتخاب درستی نداشته باشد.

ورود به دنیای بزرگترها

زمانی که شما ازدواج می کنید باید شرایط جدیدی را تجربه کنید و در اصطلاح وارد دنیای افراد بالغ می شوید. در این صورت تمام اطرافیان نیز قبول می کنند که شما دیگر مانند گذشته نیستید و برخورد متفاوتی با شما خواهند داشت. اگر دقت کنید زمانی که شما متاهل باشید و در جمعی قرار بگیرید قطعا برخورد بهتری با شما دارند و شما می توانید در مورد موضوعات مختلف اظهار نظر کنید.

فشار باورهای مذهبی

برخی از باورهای مذهبی همواره تاکید می کنند که جوانان باید ازدواج کنند و بهترین و مناسب ترین راه رفع نیازهای جنسی در دوران جوانی را ازدواج می دانند. بنابراین به جوانان توصیه می شود برای رهایی از فشارهای ناشی از نیاز جنسی باید ازدواج کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله مدیریت نیازهای جنسی جوانان را بخوانید.

ازدواج در گذشته چه تفاوتی با زمان حال دارد؟

اما باید بدانیم که شرایط امروز مانند گذشته نیست و سبک زندگی ها نیز تغییر کرده است. در زمان های گذشته ازدواج زود هنگام یک حسن بسیار عالی شناخته می شده است و اگر دختری خیلی زود ازدواج می کرد به عنوان یک ویژگی مثبت از آن یاد می کردند.

در چنین حالتی چون دختران در مورد مهارت های ازدواج چیزی نمی دانستند زمانی که وارد خانواده همسر می شدند برای مدیریت امور زندگی هیچ مشکلی نداشتند. این در حالی است که دختر امروزی باید تمام مهارت های زندگی را به خوبی بداند و خودش به تنهایی بتواند مدیریت امور خانه را بر عهده بگیرد. از این رو متوجه می شویم که در زمان حال نیاز است تا با مهارت های زندگی آشنا شویم و بدانیم که ازدواج کردن نیاز به بلد بودن چنین مهارت هایی دارد.

کنترل همیشگی خانواده

اگر ازدواج نکنیم مجبوریم تا همیشه در کنار خانواده زندگی کنیم و همواره تحت کنترل آنها باشیم. از این رو برخی از دختران به دلیل فشارهایی که از سمت اعضای خانه به او وارد می شود به سمت ازدواج نادرستی می روند که می تواند مشکلات بسیاری برای افراد ایجاد کند.برای مطالعه بیشتر به مقاله دلایل ازدواج با دختر بزرگتر را بخوانید.

فرار از قضاوت دیگران

یکی از ویژگی های بدی که در برخی از افراد وجود دارد قضاوت دیگران است که می تواند آسیب های بسیاری را برای افراد ایجاد کند. زمانی که دیگران برای یک دختر حرف و حدیثی درست می کنند و او را به اشتباه مورد قضاوت قرار می دهند موجب می شود تا فرد با این که فعلا شرایط ازدواج را ندارد به سمت ازدواج حرکت کند.

زیرا او می ترسد که اگر ازدواج نکند دیگران او را قضاوت می کنند و همواره فکر می کند که او از نظر دیگران دختر شایسته ای نیست. چرا که در مباحث فرهنگی جامعه باور کلیشه ای وجود دارد که دختر باید ازدواج کنند و اگر یک دختر ازدواج نکند به این معناست که مشکلی وجود دارد.

ارضای نیازهای جنسی

فردی که تمایل به داشتن فرزند داشته باشد و بخواهد برای خودش خانواده تشکیل دهد ازدواج می کند و از این طریق می تواند نیازهای جنسی اش را هم برآورده کند. زیرا برخی از افراد با توجه به تعهد و باوری که دارند تمایلی به برقراری رابطه جنسی قبل از ازدواج ندارند و به همین دلیل برای مدیریت نیازهای جنسی شان تنها ازدواج را انتخاب می کنند. همچنین لازم است تا مقاله باورهای غلط در ازدواج را بخوانید.

ترس از ازدواج نکردن چرا ایجاد می شود؟

مشکلات مالی

با توجه به آنکه مهارت استقلال مالی به دختران آموزش داده نمی شود آنها بسیار در مورد مسائل اقتصادی نگران هستند و از این رو یکی از دلایل ازدواج نکردن برخی از دختران ترس در رابطه با نداشتن منبع مالی و درآمد است. زیرا دختران چنین باوری را در ذهنشان دارند که باید مردی باشد که تمام نیازهای آنها را برآورده کند و مسئولیت کامل زندگی شان را بر عهده بگیرد.برای کسب آگاهی بیشتر به مقاله مشکلات ازدواج کردن به خاطر پول را مطالعه فرمایید.

تفاوت های دختر و پسران در فشار ازدواج

مواردی که در قسمت بالا اشاره شد تماما جز کلیشه های فرهنگی هستند که در رابطه با ازدواج وجود دارد. شایان ذکر است که ازدواج یک نیاز طبیعی است اما در بسیاری از موارد فشارهای فرهنگی آن را تبدیل به یک مشکل و چالش می کنند و همین موضوع موجب می شود تا فرد به شدت گرفتار اضطراب شود.

چنین فشارهایی همواره در دختران بسیار بیشتر از مردان است. یعنی همواره چنین باوری وجود دارد که اگر یک مرد حتی در سنین بالا ازدواج نکند به این معناست که خودش تمایلی به این کار نداشته است. اما اگر یک دختر ازدواج نکند می گویند که کسی او را انتخاب نکرده و قطعا مشکل خاصی وجود داشته است که تا به حال ازدواج نکرده است. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله معیارهای ازدواج دکتر انوشه را بخوانید.

شاید همه ما شنیده باشیم که برای دختران برچسب هایی مانند دختر ترشیده را به کار می برند که چنین موردی برای پسران وجود ندارد. همچنین از دوران کودکی همواره چنین باوری وجود دارد که دختر باید بزرگ شود و به آرزوی خودش یعنی ازدواج کردن برسد و این موضوع به معنای بخت گشایی می باشد. یعنی به جای تاکید بر روی مسئولیت پذیری، توسعه فردی، مهارت های تحصیلی و حرفه ای در دختران صرفا بر روی ازدواج کردن و مهارت های خانه داری تاکید می شود.

ترس از ازدواج نکردن چه دلیلی دارد؟

در بسیاری از فرهنگ ها باورهای کلیشه ای خاصی وجود دارد که می تواند برای انسان چالش های زیادی را ایجاد کند. به عنوان مثال باور به مشکلات دوران پیری و تنهایی چنین ترسی در فرد ایجاد می شود که اگر ازدواج نکند قطعا با مشکلات بسیاری روبرو می شود و اگر مجرد بماند در دوران پیری کسی نیست تا به کارهای او رسیدگی کند. با توجه به چنین باوری مقوله ازدواج نکردن در ذهن جوانان می تواند به یک فاجعه تبدیل شود.

در حالی که اگر به دختران و پسران از همان دوران کودکی مهارت های زندگی را آموزش دهیم که بتوانند جدا از والدین به زندگی شان ادامه دهند هیچ گونه ترسی از ازدواج نکردن ندارند و همواره برای ازدواج کردن بهترین انتخاب ها را انجام می دهند. پیشنهاد می شود تا برای آموزش بیشتر به پکیج مهارت های زندگی بزرگسالان مراجعه نمایید.

زیرا اگر فرد بداند که خودش از پس تمام کارهای زندگی اش بر می آید دیگر ترسی نداشته و می تواند با ذهنی باز به زندگی خودش ادامه دهد و اگر روزی تصمیم به ازدواج بگیرد می تواند یک انتخاب خود و مناسب داشته باشد.

حالا باید اشاره شود بسیاری از ازدواج هایی که انجام می شود به دلیل کلیشه هایی است که در بالا به آنها اشاره شد. یعنی چون فرد نگرانی های بسیاری در مورد زندگی دارد و باور دارد که اگر ازدواج نکند چنین مشکلاتی برایش ایجاد می شود حتی اگر شرایط ازدواج را هم نداشته باشد باز هم دست به انتخاب نادرست می زند و همین موضوع می تواند آینده فرد را با مشکلات بسیاری روبرو کند.

چگونه ترس از ازواج را از بین ببریم؟

اگر ازدواج نکنیم چه می شود؟

تقریبا تمام مواردی که در مورد ترس از ازدواج نکردن وجود داشت را در قسمت بالا بیان کردیم. اما یکی از سوالاتی که باید به آن پاسخ دهیم این است که اگر ازدواج نکنیم چه اتفاقی می افتد؟؟ به طور کلی ازدواج کردن یا ازدواج نکردن یک انتخاب شخصی است و خود فرد باید تصمیم بگیرد.

اگر شما تمام شرایط ازدواج کردن را دارید و می توانید به راحتی ازدواج کنید و برای خودتان تشکیل خانواده دهید نباید تعلل کنید. اما مشکل از زمانی آغاز می شود که فرد هیچ کدام از شرایط ازدواج را ندارد ولی به سمت ازدواج حرکت می کند. همچنین پیشنهاد می شود تا به کارگاه مشاوره پیش از ازدواج مراجعه نمایید.

در برخی موارد تمام شرایط ازدواج وجود دارد اما فرد مناسبی برای زندگی تان پیدا نکرده اید. همچنین گاهی اوقات فکر می کنید که تنهایی برای شما بسیار بهتر است و می تواند باعث خوشبختی شما شود و ترجیح می دهید تنها بمانید و هرگز فرد اشتباهی را برای ازدواج انتخاب نمی کنید. زیرا اگر شما صرفا بر اساس باور غلط یک فرد اشتباه را برای زندگی تان انتخاب کنید موجب می شود تا ازدواج شما ناموفق باشد و در نتیجه مشکلاتی مانند سردی عاطفه، اختلالات اضطرابی، خیانت، افسردگی، فقدان صمیمیت بین زوجین و سایر موارد برایتان ایجاد می شود.

ازدواج نکردن پیامدهای مختلفی با خود به همراه دارد که حتما با آنها آشنا هستیم. اما باید بدانیم که ازدواج نکردن یک فاجعه نیست و شما باید به رشد فردی خود توجه کنید و همواره تلاش کنید تا مهارت های زندگی را به خوبی یاد بگیرید و به جایگاه تحصیلی و شغلی خوبی دست پیدا کنید. در چنین حالتی اگر شما به سمت ازدواج بروید قطعا شرایط بهتری دارید و می توانید یک زندگی خوب را برای خودتان بسازید و بهترین تصمیم ها را برای خودتان می گیرید.

نتیجه گیری

همان گونه که گفته شد ازدواج بخشی از زندگی هر فردی است و اگر فردی ازدواج نکند نمی تواند نیازهای عاطفی و جنسی اش را در بستری درست و سالم تامین نماید. شایان ذکر است که اگر شما شرایط ازدواج را ندارید هرگز توصیه نمی شود که با فرد اشتباهی ازدواج کنید. زیرا اگر شما در مورد ازدواج کردن دست به انتخاب اشتباهی بزنید قطعا با مشکلات بسیاری مواجه می شوید. در این میان لازم است اشاره شود افرادی وجود دارند که تمامی شرایط ازدواج کردن را دارند اما چون از مسئولیت پذیری ترس دارند هرگز دست به انتخاب نمی زنند.

در چنین حالتی نیاز است تا شما به یک روانشناس خبره و متخصص مراجعه نمایید که او تمام جنبه های مختلف زندگی تان را مورد بررسی قرار دهد. این کار موجب می شود تا بتوانید تصمیم بهتری برای زندگی تان داشته باشید.

دسته‌بندی‌ها