کنار آمدن با فوت همسر و سوگ ناشی از آن

کنار آمدن با فوت همسر و سوگ ناشی از آن

یکی از اتفاقاتی که بیشترین فشار روانی را بر انسان ها وارد می کند فوت همسر است که باعث می شود تغییرات زیادی در زندگی فرد ایجاد کند. در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان کنار آمدن با فوت همسر و سوگ ناشی از آن را در اختیار شما عزیزان علاقه مند به مجموعه مقالات علمی و روانشناسی قرار دهیم.

چگونه می توانیم با فوت همسر کنار بیاییم؟

اگر بخواهیم با مرگ همسرمان کنار بیاییم و فوت او را بپذیریم مراحل سختی را باید پشت سر بگذاریم. چرا که وقتی همسر شخصی فوت می کند احساسات و حالات مختلفی در او ایجاد می شود که باید به درستی آن ها را پشت سر بگذارد تا بتواند به زندگی عادی اش بازگردد.

بنابراین لازم است تا فرد در این دوران مراقبت هایی را انجام دهد تا بتواند با تغییرات پیش آمده کنار بیایید. البته نکته بسیار مهم آن است که با توجه به دوران سوگ باز هم شرایط فرد بسیار حاد و آزار دهنده است لازم است تا به یک روانشناس مراجعه کند.

مراحل سوگواری و درمان آن

رویداد فوت همسر

زمانی که فردی همسرش را از دست می دهد اضطراب بسیاری بالایی را تجربه خواهد کرد. چرا که بعد از فوت همسرتان زندگی به کلی برای شما متفاوت خواهد بود و دنیای شما تغییر می کند.پیشنهاد می شود تا مقاله آموزش سوگ درمانی را مطالعه نمایید.

اگر شما بعد از مرگ همسرتان بسیار ناراحت باشید و غصه بخورید امری طبیعی است و در این دوران احساسات مختلفی بر شما وارد می شود به طوری که گاهی ممکن است دچار شوک شوید و یا حتی به شدت احساس ترس کنید.

گاهی اوقات ممکن است برایتان پیش بیاید که از دست همسرتان عصبانی باشید چرا که فکر می کنید او شما را تنها گذاشته و برخی مواقع نیز ممکن است دچار احساس گناه شوید چرا که شما زنده هستید و همسرتان فوت کرده و این موضوع برایتان بسیار دردناک است.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش کامل درمان سوگ و داغدیدگی


تمام این مواردی که ذکر شد برای اکثر انسان ها رخ می دهد و نمی توان گفت که قانون و مدل خاصی در این باره وجود دارد که فرد می تواند آن ها را انجام دهد تا دچار این مسائل نشود.

مراحلی که پس از فوت همسر به وجود می آید

نکته مهمی که در رابطه با سوگ وجود دارد این است که هرگز هیچ مدل مشخصی برای انجام مراسم سوگواری وجود ندارد، چرا که همواره افراد در موقعیت های مختلف رفتارهای خاصی را از خودشان بروز می دهند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله اختلال سوگ در کودکان را مطالعه نمایید.

در خصوص مراحل سوگواری باید توجه نمایید که بسیار شبیه به درمان شکست عشقی است. چون افرادی که دچار شکست عشقی شده اند نیز نشانه های یک فرد سوگوار را دارند البته با کمی تفاوت.

انکار مرگ همسر

در این مرحله فرد هنوز نپذیرفته که همسرش فوت کرده است که ممکن است از چند دقیقه و حتی برخی مواقع تا چند ماه به طول انجامد. یعنی فرد به گونه ای رفتار می کند که انگار هنوز همسرش فوت نکرده است و در واقع او نمی خواهد فوت همسرش را بپذیرد.

خشم و عصبانیت

زمانی که فرد با واقعیت روبرو می شود و متوجه می شود که واقعا همسرش فوت کرده است به شدت عصبانی می شود و این ممکن است به دلیل آن باشد که فرد فکر می کند همسرش او را تنها گذاشته است و چرا این اتفاق برای او افتاده است.

سوگ ناشی از مرگ همسر

افسردگی و غم

در نتیجه فرد دچار ناراحتی شدی و نشانه های افسردگی می شود. برای مثال مدام گریه می کند، اشتهایش را از دست می دهد، خوابش دچار اختلال می شود، در تمرکز کردن مشکل دارد و نمی تواند به درستی تصمیم بگیرد. یکی از نکات مهمی که در خصوص مرحله افسردگی و غم وجود دارد این است که ممکن است این مرحله مدت زمان بیشتری نسبت به سایر مراحل به طول بینجامد. برای مطالعه بیشتر حتما مقاله درمان غم و اندوه را بخوانید.

پذیرش فوت همسر

در آخر هم فرد با واقعیت روبرو می شود و می پذیرد که همسرش در کنار او نیست و تصمیم می گیرد تا به زندگی روزمره اش بازگردد و وظایفش را به درستی انجام دهد. البته باید اشاره شود که در این مرحله فرد دچار احساسات غم، ناراحتی، گریه، دلتنگی و غیره شود ولی این موارد نسبت به قبل خیلی کمتر است و می تواند آنها را کنترل کند. برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود تا مقاله فواید و مضرات گریه را مطالعه نمایید.

نگاهی به موضوع سوگواری در فرهنگ ایران

در فرهنگ کشور ایران برای سوگواری یک دوره ۴۰ روزه را در نظر می گیرند. البته باید بدانید که مراحلی که در بالا به آنها اشاره شد بیشتر از چهل روز طول می کشد. و حتی ممکن است ۶ ماه و یا برخی مواقع تا یک سال ادامه داشته باشد. ولی دوره ۴۰ روزه در ایران به عنوان دوره رسمی مورد قبول است.

نکته بسیار مهم در این دوران آن است که اطرافیان فرد هرگز احساسات او را در مورد فوت همسرش سرکوب نکنند و اجازه دهند در مورد همسرش صحبت کند و گریه کند و به صورت کامل تخلیه روانی شود.

بعد از فوت همسر چه مراقبت هایی لازم است؟

زمانی که همسر فرد از دنیا میرود مدیریت شرایط بسیار سخت و دشوار است. به یاد داشته باشید که در روزهای ابتدایی خویشاوندان و دوستان در کنار شما هستند و بعد از مدتی آن ها هم به خانه هایشان می روند و شما باید با واقعیت کنار بیایید و بدانید که تنها شده اید و دیگر همسر شما در کنارتان نیست.

به خودتان اهمیت دهید

زمانی که یکی از عزیزان فرد از دنیا میرود دنیا برایش تیره و تار می شود و به دنبال آن مشکلات جسمانی فراوانی برای او ایجاد می شود. به همین دلیل شما باید از خودتان به خوبی مراقبت کنید تا خدای نکرده دچار مشکل نشوید، به عنوان مثال به تغذیه خودتان اهمیت دهید، از کارهای پرخطر فاصله بگیرید و اگر برایتان مقدور هست حتما ورزش کنید.

با دوستان و اطرافیانتان صحبت کنید

اگر می خواهید در مورد همسرتان گفتگو کنید حتما سعی کنید با فردی مانند دوستان و یا خویشاوندان صحبت کنید تا آن ها به حرفهایتان گوش دهند. ممکن است در فامیل ها نیز افرادی باشند که چنین تجربه ای را داشته باشند و بخواهند با شما صحبت کنند که این شرایط می تواند به شما کمک زیادی کند و موجب آرامش شما شود. به یاد داشته باشید که همواره صحبت کردن با اقوام و دوستان بسیار لازم و ضروری است و می تواند فرد را از تنهایی خارج کند.

درمان سوگ ناشی از فوت همسر

با افراد مذهبی گفتگو کنید

در مذاهب مختلف پیرامون موضوع مرگ باورهای متفاوتی وجود دارد که بسیاری از آن ها به یکدیگر شبیه هستند و می تواند به شما کمک کند تا به آرامش برسید. به همین دلیل با افرادی که در اطراف شما هستند و از نظر مذهبی می توانند به شما کمک کنند حتما استفاده کنید و با آنها صحبت کنید. پیشنهاد می شود تا مقاله تاثیر دین در درمان افسردگی را مطالعه نمایید.

البته به یاد داشته باشید که هدف ما در تمامی مراحل درمان و کنار آمدن با فوت همسر این است که فرد به آرامش برسد و مراحل سوگ را به درستی طی کند. شما نیز باید هوشیار باشید و گرفتار باورهای غلط و آسیب زا در این باره نشوید، زیرا موجب می شود تا شما در سوگ مرگ بمانید و دچار افسردگی حاد شوید.

نکته ای که باید به آن اشاره شود این است که اطرافیان باید به فرد کمک کنند تا فرد بتواند مراحل سوگ را به درستی طی کند و نه آن که با افکار غلط و نادرست کاری کنند که او دچار ناراحتی مضاعف شود و مشکلات بیشتری برایش ایجاد شود.

صبور باشید و عجله نکنید

همواره به یاد داشته باشید که در مورد هیچ اتفاقی عجله نکنید و کاملا شکیبا و صبور باشید. به عنوان مثال کاری انجام ندهید که موجب شود زندگی شما دچار آشفتگی شود چرا که برخی افراد در مراسم های سوگواری به خودشان آسیب هایی را وارد می کنند که بعد از چند مدت باید مدام به دکتر بروند تا مشکلشان را درمان کنند.

به عنوان نمونه فردی که در فوت همسرش با مشت به چشم خودش ضربه می زند و بینایی اش دچار مشکل می شود. بنابراین لازم است تا کاملا خودتان را کنترل کنید و اجازه ندهید دچار مشکلات بیشتری شوید.

از پزشک تان مشورت بگیرید

اگر در دوران فوت همسر دچار مشکلات جسمی شدید حتما با پزشک خودتان مشورت کنید تا مشکلی ایجاد نشود و اگر هم دچار ناراحتی های روانی هستید حتما به یک روانشناس متخصص مراجعه کنید  و یا از گروه های پشتیبانی که در این خصوص وجود دارند استفاده کنید. چرا که همواره گروه درمانی می تواند در درمان بسیاری از مشکلات از جمله کنار آمدن با فوت همسر به انسان کمک کند.

تغییراتی که بعد از مرگ همسر ایجاد می شود

در زندگی روزمره افراد به وسیله تقسیم وظایف کارهایشان را انجام می دهند، برای مثال فردی که بیرون از خانه کار می کند و همسرش هم کارهای خانه را انجام می دهد و به تربیت فرزندان می پردازد.

روش های کنار آمدن با فوت همسر

حال که یکی از افراد فوت کرده است تمامی وظایف بر دوش یک شخص می افتد و این بسیار سخت و دشوار خواهد بود که بخواهد تمام کارها را با هم انجام دهد و نیاز به زمان دارد که بتواند خودش را با شرایط سازگار کند.

یکی از ترس هایی که بعد از فوت همسر ممکن است برای فرد ایجاد شود ترس از تنهایی است. چرا که او تا به حال تنها نبوده و حالا باید نگرانی های جدید را هم با خود به همراه داشته باشد.

از طرف دیگر همواره ترس از آینده دارد که قرار است چه اتفاقی برایش بیفتد حالا که همسرش نیست و او نیز تنها شده است. از طرف دیگر افرادی که فرزند دارند نیز دچار ترس هایی از این قبیل می شوند که چگونه باید از آن ها نگهداری کنند و درآمد و خرج خانه از کجا باید تامین شود. تمام این موارد مشکلاتی است که می تواند باعث بروز ترس در افرادی شود که همسرشان را از دست داده اند.

یکی دیگر از تغییراتی که بعد از فوت همسر ایجاد می شود داشتن یک شریک عاطفی جدید است که برای بسیاری از افراد مشکل است. زیرا نمی تواند فرد جدیدی را جایگزین همسرش کند.

البته برخی افراد با فوت همسرشان به راحتی کنار می آیند و بعد از مدتی دوباره ازدواج می کنند و زندگی جدیدی را آغاز می کنند. ولی باید توجه کنید که این شرایط برای هر فردی موثر نیست و هرگز نمی توانند عشق همسرشان را فراموش کنند.

برخی از سالمندان که همسرشان را از دست می دهند دچار اختلال افسردگی می شوند و لازم است تا به آن ها در این خصوص کمک شود. البته باید توجه کرد که اگر فرد دارای شخصیت قدرتمندی باشد می تواند دوران سوگ را به راحتی طی کند. اگر فرد در پذیرش واقعیت توانایی بالایی داشته باشد میتواند با فوت همسرش کنار بیاید.

به طور معمول فرد حداقل به ۶ ماه الی یک سال زمان نیاز دارد تا بتواند احساساتش را کنترل کند و با واقعیت کنار بیاید. موضوعی که باید به آن توجه کنید زمان است و اینکه شرایط روانی شما برای ازدواج مناسب است یا خیر و سپس برای آن اقدام کنید.

دسته‌بندی‌ها