نقش دوپامین در سلامتی و آشنایی کامل با این انتقال دهنده عصبی

نقش دوپامین در سلامتی و آشنایی کامل با این انتقال دهنده عصبی

دانستن نقش و اثر هر یک از انتقال دهنده های عصبی می تواند به ما کمک کند تا به صورت تخصصی از عملکرد هر انتقال دهنده عصبی آگاه باشیم و با انجام روش های توصیه شده سلامتی خودمان را تضمین کنیم. ما در این بخش از پایگاه علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان نقش دوپامین در سلامتی و آشنایی کامل با این انتقال دهنده عصبی را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات پزشکی قرار دهیم پس اگر قصد دارید بدانید این ماده شیمیایی چه اثراتی دارد تا انتهای مقاله نقش دوپامین در سلامتی با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

نقش دوپامین در سلامتی و آشنایی کامل با این انتقال دهنده عصبی

در مقاله نقش دوپامین در سلامتی بیان می کنیم که دوپامین نقش مهمی در بدن دارد و تأثیر مستقیمی بر سیستم عصبی مرکزی ما می گذارد و کمک می کند تا از نظر روحی و روانی سالم باشیم.

دوپامین چیست؟

دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که مسئول انتقال سیگنال ها بین سلول های عصبی مغز است که اغلب پیام رسان شیمیایی نامیده می شود. دوپامین نقش مهمی در بدن دارد و تأثیر مستقیمی بر سیستم عصبی مرکزی ما می گذارد.

مشخصات

در حالی که از دوپامین اغلب به عنوان “ماده شیمیایی لذت” یاد می شود این یک نام غلط است زیرا دوپامین در واقع لذت ایجاد نمی کند با این حال با اتصال احساس لذت به برخی رفتارها ، احساس لذت را تقویت می کند.

Tanya J. Peterson ، NCC ، DAIS یک مربی بهداشت روان می گوید: این یک ماده شیمیایی خوب است. این بخشی از مرکز پاداش ما است و وقتی مغز ما در پاسخ به آنچه انجام می دهیم دوپامین تولید می کند ، احساس خوبی داریم و می خواهیم بیشتر از هر آنچه که باعث می شود از نظر روحی و روانی سالم باشیم ، کار کنیم این به نوبه خود منجر به تولید بیشتر دوپامین می شود.

دوپامین همچنین در پاسخ های جنگ یا گریز وجود دارد هنگامی که یک تهدید قابل درک ، واقعی یا خیالی را تجربه می کنید سیستم عصبی سمپاتیک (SNS) فعال می شود و باعث ترشح دوپامین و سایر کاتکول آمین ها می شود که به پاسخ دادن به استرس کمک می کنند.

جیمز جوردانو MD ، MPhil استاد مغز و اعصاب و بیوشیمی در مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون می گوید دوپامین در تعدادی از بخش های مختلف مغز تولید می شود از جمله جسم سیاه ، ناحیه شکمی شکمی ، غده هیپوفیز و در مسیرهای مغز و هیپوتالاموس.

نقش دوپامین در بدن

دکتر جوردانو می گوید دوپامین تأثیر مستقیم بر بسیاری از عملکردهای عصبی ، شناختی و رفتاری در بدن دارد از جمله:

  • جنبش
  • تقویت و پاداش
  • افکار و احساسات
  • انگیختگی

تنظیم برخی از هورمون ها و غدد

دوپامین از نحوه تفکر و حرکت تا نحوه یادآوری و رفتار بر همه چیز تأثیر می گذارد. همه ما دوپامین را به طور متفاوت تجربه می کنیم و تشخیص عدم تعادل در سطح دوپامین دشوار است اما می تواند به طور مستقیم بر سلامت و سلامت روان ما تأثیر بگذارد.

دوپامین بسیار کم یا زیاد می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند با کمبود دوپامین می توانید هر تعداد علائم مانند:

  • از دست دادن تعادل
  • تغییر وزن
  • گرفتگی عضلات
  • انرژی کم
  • اضطراب
  • نوسانات خلقی
  • میل جنسی کم
  • یبوست
  • لرزش
  • مشکل خوابیدن
  • توهم

اگرچه مقادیر بالای دوپامین می تواند تمرکز ، انرژی ، میل جنسی و توانایی تمرکز شما را افزایش دهد اما همچنین می تواند منجر به یک رفتار رقابتی ، پرخاشگرانه شود و علائمی از جمله اضطراب ، مشکل خواب و استرس ایجاد کند.

دوپامین و اختلالات بهداشت روان

هنگامی که به اختلال دوپامین مبتلا هستید ممکن است عملکردهای عصبی شناختی کاهش یابد که مربوط به حافظه ، توجه و توانایی حل مسئله شماست.

مانند انتقال دهنده عصبی سروتونین ، که به تنظیم خلق و خو کمک می کند دوپامین در بسیاری از بیماری های روانی نقش دارد. گیرنده های دوپامین با عملکرد غیر طبیعی در برخی از اختلالات سلامتی و بهداشت روانی نقش دارند.

بیماری پارکینسون

دکتر جوردانو توضیح می دهد کاهش سطح دوپامین می تواند در برخی بیماری های تخریب عصبی مانند بیماری پارکینسون که در آن سلول های عصبی مسئول تولید و ترشح دوپامین در حال مرگ هستند رخ دهد.

اختلال نقص توجه (ADHD)

مطالعات نشان داده است که اختلالات دوپامین در مبتلایان به بیش فعالی وجود دارد که با علائم کم توجهی و تکانشگری ارتباط دارد. افراد مبتلا به بیش فعالی ممکن است کمبود پاداش و انگیزه را تجربه کنند و این باعث می شود که آنها نتوانند رفتار خود را تغییر دهند تا با شرایط پاداش تغییر کنند.

روانگسیختگی

اسکیزوفرنی با تغییر در گیرنده های دوپامین مغز و همچنین مسیرهای سیگنالینگ دوپامین همراه است.

داروهای ضد روان پریشی می توانند در واقع به عنوان یک آنتاگونیست دوپامین عمل کرده و به برخی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی کمک کنند.

اختلال در مصرف مواد و اعتیاد

پاسخ های مشروط ناشی از دوپامین که ناشی از برخی رفتارها مانند نوشیدن الکل یا قمار است می تواند منجر به اعتیاد شود. چرا برخی از افراد بیش از دیگران با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند؟ این امر می تواند به اختلافات موجود در مدارهای دوپامین مربوط باشد.

بررسی کامل دوپامین و نقش آن

نقش دوپامین در سلامتی

اختلال افسردگی اساسی (MDD)

MDD یکی از شایعترین اختلالات بهداشت روان است و کمبود دوپامین می تواند منجر به عدم توانایی در احساس لذت شود که اغلب از علائم MDD است.

دکتر جوردانو می گوید: کاهش عملکرد دوپامین می تواند به دنبال استرس و در انواع خاصی از اختلالات افسردگی رخ دهد. کاهش اثر در متابولیسم و سیگنالینگ دوپامین می تواند علائم و نشانه هایی از جمله ایجاد کند:

  • از دست دادن انرژی
  • اشتهای کم
  • هوس خوردن غذاهای چرب و یا شیرین
  • کاهش میل به فعالیتهای مختلف و لذت بردن از آنها
  • تغییرات در میل جنسی

در چنین مواردی دکتر جوردانو توضیح می دهد بیماران ممکن است با داروهای ضد افسردگی تحت درمان قرار بگیرند که می تواند اثر دوپامین موجود را در سایت های گیرنده آن طولانی کند و از این طریق اثرات واسطه دوپامین را تقویت می کند تا چنین علائم و نشانه هایی کاهش یابد.

اگر در نتیجه عدم تعادل دوپامین از اختلال سلامت جسمی یا روانی رنج می برید درمان بستگی به این اختلال دارد. اگر از علائم خاصی رنج می برید می خواهید در مورد شیوه زندگی ، رژیم غذایی و سابقه پزشکی خود با پزشک خود صحبت کنید تا بهترین مراحل بعدی را تعیین کنید.

راه های طبیعی برای تعادل سطح دوپامین

نظارت بر سطح دوپامین از آنجا که در مغز اتفاق می افتد دشوار است اما روش هایی وجود دارد که می تواند سطح دوپامین شما را بدون دارو متعادل کند. بهترین راه برای تعادل سطح دوپامین تمرکز روی عادات سالم است.

اگر بیش از حد به انجام برخی فعالیت های تولید دوپامین علاقه مند هستید می خواهید تعطیلاتی عمدی انجام دهید اما اگر در تمرکز ، احساس بی انگیزه یا خستگی مشکل دارید پس می خواهید تولید دوپامین خود را افزایش دهید.

غذاهای مقوی مصرف کنید

پیترسون می گوید: مواد مغذی موجود در برخی غذاها به مغز سفر می کنند و به تولید دوپامین کمک می کنند. مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات به ویژه موز می تواند تولید دوپامین را افزایش دهد.

پیترسون همچنین پروتئین از جمله گوشت بدون چربی ، ماهی ، لوبیا و پروتئین گیاهی و همچنین غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی آزاد ، ماهی خال مخالی ، صدف ، دانه های کتان آسیاب شده ، دانه های چیا و گردو را توصیه می کند.

به طور منظم تمرین کنید

پیاده روی کوتاه ، تمرین یوگا ، رقصیدن یا تمرین در خانه می تواند به تولید سطح دوپامین سالم کمک کند. ورزش همچنین عادات خواب را بهبود می بخشد که از سطح دوپامین متعادل نیز پشتیبانی می کند.

پیترسون می گوید: هرگونه فعالیت بدنی را که از آن لذت می برید انجام دهید. مجبور کردن خود برای انجام کاری که از آن متنفرید فقط به خاطر ورزش ممکن است فواید جسمی به همراه داشته باشد اما به طور کامل برای سلامتی روانی همراه با دوپامین حرکتی را انتخاب کنید که برای شما خوشایند باشد.

لحظه های کوچک را جشن بگیرید

پیترسون می گوید: انجام کار کوچکی که از آن لذت می برید و هدفمند کردن آن عمل به یک دستاورد یا چیز شگفت انگیزی که مشاهده می کنید به مغز شما می گوید که اتفاق بزرگی در حال انجام است و شما آن را رانندگی می کنید.

این می تواند شامل مواردی مانند مشاهده گل در باغ ، گوش دادن به آهنگ مورد علاقه خود ، بوی دانه های قهوه یا دمیدن حباب باشد. پترسون توضیح می دهد که این امر باعث افزایش تولید دوپامین می شود و شما یک سلامتی روانی خواهید داشت که طول می کشد.

سخن پایانی

اگر نگران میزان دوپامین خود هستید با پزشک مراقبت های اولیه خود صحبت کنید از آنجا که دوپامین چنین نقشی اساسی در بدن و مغز دارد رفع عدم تعادل مهم است. فقط بدانید که بسیاری از افراد سطح عدم تعادل دوپامین را تجربه می کنند اما این میزان به راحتی قابل تنظیم است.

دسته‌بندی‌ها