پکیج کامل ارزشیابی شخصیت و آشنایی با شخصیت سنجی

نوع فایل
PDF
حجم فایل
11 مگابایت
نویسنده
تاریخ انتشار
13 مارس 2020
دسته بندی
6,000 تومان
افزودن به سبد خرید
  خرید این محصول

در این قسمت از فروشگاه برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی از کاربردی ترین و پر طرفدارترین پکیج های روانشناسی که برای تمامی افراد در زندگی کاربرد فراوانی دارد با عنوان پکیج کامل ارزشیابی شخصیت و آشنایی با شخصیت سنجی را برای دانلود در اختیار شما علاقه مندان به علم روانشناسی و علوم رفتاری قرار دهیم.

پکیج کامل ارزشیابی شخصیت و آشنایی با شخصیت سنجی

در پکیج کامل ارزشیابی شخصیت و آشنایی با شخصیت سنجی شما علاقه مندان به روانشناسی شخصیت به صورت تخصصی با شخصیت و آزمون های شخصیت آشنا خواهید شد.

آشنایی با روش های ارزشیابی شخصیت

تحت عنوان ارزشیابی شخصیت معمولا از فنونی نام برده می­ شود که با آنها جنبه های عاطفی و غیر شناختی شخصیت، ساخت، پویایی و احتمالا َ تاریخچه رشد آنها در شخص مورد مطالعه قرار می­ گیرد. در اینجا به تعداد بسیار کمی از این فنون اشاره خواهیم کرد.

الف)روشهای روان سنجی:

روشهای روان سنجی یعنی به کار بردن ابزار هایی که اعتبار حساسیت و روایی دارند و نتایجی فراهم می­آورند که با روشهای آماری قابل بررسی است.نتایج این ابزارها به صورت کمی بیان می­شود آزمودنی را از نظر شخصیت مورد اندازه گیری قرار می­دهد و نسبت به گروه مرجع،طبقه بندی می­کنند.

بنابراین، روش های روان سنجی، شخصیت را به کمک تعدادی صفات تبیین می­کنند. انواع مختلف این روش ها به شرح زیر است:

۱.پرسشنامه ها:

پرسشنامه ها مجموعه سوالهایی است که معمولا به صورت نوشته در اختیار آزمودنی قرار می­گیرد و او باید به صورت بلی و خیر به آنها پاسخ دهد. مثال :آیا تا به حال دروغ گفته اید؟ساخت پرسشنامه ها موجب شده که از آنها به عنوان ابزارهایی که نتایجشان به صورت کمی قابل بررسی است نام برده شود.

البته این ابزار ها از همان ابتدا مورد انتقاد قرار گرفته است و ما به تعدادی از آنها اشاره می­کنیم:پرسشنامه ها چیزهایی را می­سنجند که آزمودنی باید درون نگری به آن می­رسد،آنها شخصیت آزمودنی را به صورتی که واقعاَ هست؛ پرسشنامه ­های جدیدی که به روش های علمی تهیه می­شود، کاهش یافته است(ریچارد مای لی،۱۳۶۳).

درست است که پرسشنامه ها معایب زیادی دارند،در مجموع می­توانند جنبه های مختلف شخصیت را ارزیابی کنند. برای اینکه پرسشنامه ها بتوانند ارزیابی قابل اطمینانی به عمل آورند باید روایی لازم را داشته باشند،یعنی درست همان صفت یا صفاتی را اندازه بگیرند که برای اندازه گیری آنها ساخته شده­ اند.


پیشنهاد ویژه : آموزش کامل روش های رسیدن به خودباوری


سابق بر این روایی پرسشنامه ها را از روی شکل ظاهری سوالات آنها تخمین می­زدند.یعنی اگر محتوای سوال آشکارا با یکی از صفات شخصیت ارتباط نشان می­داد،قبول می­کردند که همان صفت را اندازه می­گیرد. مثلاَ معتقد بودند پاسخ مثبت به سوال «آیا دوست دارید در روز های تعطیل تنها باشید؟» می­تواند نشانه انزوا طلبی و افسردگی باشد.

تجربه نشان داده است که این نوع اعتماد ها نمی­­تواند نتایج درستی به بار آورد، زیرا آزمودنی­ها می­توانند به میل خود پاسخهای متضاد بدهند.

امروزه روایی پرسشنامه ها را به صورت آزمایشی یا از طریق تحلیل عوامل تعیین می­کنند. در روش آزمایشی،ابتدا تعداد زیادی سوال طرح می­کنند، آنها را در اختیار تیپ های مختلف شخصیتی قرار می­دهند و آنگاه با استخراج نتایج معلوم می­کنند که چه تیپ های به چه سوالاتی پاسخ مثبت یا منفی داده­اند.در روش تحلیل عوامل، از محاسبات پیچیده ریاضی کمک می­گیرند که نیاز به بحثهای جداگانه دارد.

۲.آزمون های عینی شخصیت:

آزمون های عینی شخصیت ابزارهایی هستند که ماهیتهای متفاوت دارند و از روی رفتاری که افراد در جریان یک فعالیت انجام میدهند،صفات شخصیتی آنهارا ارزشیابی می­کنند.آزمون شناخته شده مازها یا لابیرنتهای پرتئوس مشهورترین نمونه این گروه آزمون هاست.

این آزمون از تعدادی دالانهای پر پیچ وخم ترسیمی ویا درجه دشواری فزاینده تشکیل شده است. نتیجه کمی این آزمون،هوش آزمودنی را نشان می­دهد،اما اگر نتیجه کمی را در نظر نگیرند بلکه شیوه عمل را به حساب آورند، مثلاَ نظم مسیر، عقب گردها، اضطرابها، تردیدها و………..در آن صورت نمره گذاری کیفی به دست می­آید که به خوبی می­تواند سازگاری یا ناسازگاری اجتماعی آزمودنی را نشان دهد.

علت این که این گروه آزمونها را «آزمون های عینی »نامیده اند این است که بعضی جنبه های شخصیت را مستقل از نظر شخصی آزمایشگر برآورد می­کنند(اتکینسون و همکاران،۱۳۸۴).

ب)روشهای فرافکن:

اصطلاح فرافکن را اولین بار،در سال ۱۹۳۹،لورنس فرانک،روان شناس آمریکایی، برای تبیین گروهی از آزمونهای شخصیت،که تعدادی از آنها از مدتها پیش مورد استفاده قرار می­گرفت، به کار برد.

ویژگی اصلی فرافکن این است که،با شیوه های مختلف،آزمودنی را وادار می­کند تا دنیای شخصی و فرایند های شخصیتی خود را بیان کند.اصطلاح فن فرافکن،مخصوصا به علت اینکه آزمونها هرگز مکانیسم های فرافکنی را،در معنای روانکاوی کلمه به کار نمی­گیرند، مورد انتقاد قرار گرفته است. با وجود این، اصطلاح فن فرافکن را متخصصان همچنان به کار می­برند.

مطالعه بیشتر

   راهنمای دانلود
  • در صورت ثبت نام لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • در صورت مشاهده ارور در فایل های فشرده آخرین نسخه Winrar را نصب نمایید.
  • همچنین می توانید از فشرده ساز 7 zip نیز استفاده نمایید.
  • برای اجرای فایل های صوتی و تصویری می توانید از نرم افزار VLC استفاده کنید.
  • برای اجرای کتاب های الکترونیکی هم می توانید از نرم افزار Adobe Reader استفاده کنید.
  • در صورت وجود هر گونه سوال به بخش سوالات متداول مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

87 + = 95