دلایل تعریق شبانه و بررسی پزشکی عرق کردن در شب و خواب

دلایل تعریق شبانه و بررسی پزشکی عرق کردن در شب و خواب

عرق کردن در خواب برای بسیاری افراد رخ می دهد که باید به آن توجه نمود و حتماً با پزشک این موضوع را در میان بگذاریم. تعریق شبانه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که نباید به سادگی از کنار آن بگذریم. در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان دلایل تعریق شبانه و بررسی پزشکی عرق کردن در شب و خواب را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم. پس اگر تمایل دارید بدانید که چرا تعریق شبانه رخ می دهد تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

دلایل تعریق شبانه و بررسی پزشکی عرق کردن در شب و خواب

با شناخت دلایل تعریق شبانه می توانیم راهکارهای درمانی مربوطه را شناخته و خیلی زود این مشکل را رفع نماییم تا از بروز سایر مشکلات جلوگیری شود.

تعریق شبانه چیست؟

تعریق شبانه آزار دهنده است همچنین می تواند نشانه ای از یک بیماری پزشکی باشد از جمله عدم تعادل هورمونی، سرطان یا عفونت علائمی که شباهت زیادی به تعریق شبانه دارند مانند گرگرفتگی نیز می توانند یک مشکل پزشکی را نشان دهند.

اگر تعریق شبانه دارید مهم است که این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید طیف گسترده ای از علل و راه حل ها وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرند برخی از آنها ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشند.

تعریق شبانه

احساس تعریق یا گرمای بیش از حد در شب را می توان به روش های مختلفی توصیف کرد و شما ممکن است علائم عرق شبانه یا ترکیبی از چندین تجربه مختلف از جمله گرگرفتگی را تجربه کنید.

تعریق شبانه

افراد در این مورد تعریق زیاد می کنند به طوری که رختخواب و احتمالاً حتی ملافه، رطوبت دارد و باید عوض شود.

گرگرفتگی احساس شدید گرما است که ممکن است از سینه یا بازوها شروع شده و به سمت بالا به سمت صورت شما حرکت کند آنها می توانند در هر زمان از روز نه فقط در شب رخ دهند.

گرگرفتگی عبارت است از افزایش ناگهانی دمای بدن که می تواند ظاهری گلگون یا قرمز روی پوست ایجاد کند.

درمان پزشکی تعریق شبانه

آشنایی با دلایل تعریق شبانه

این می تواند به شما کمک کند قبل از مراجعه به پزشک به تفصیل در مورد علائم خود فکر کنید زیرا توصیفی که ارائه می دهید به تشخیص شما کمک می کند.

علل تعریق شبانه

اگر شما یا فرزندتان از تعریق شبانه شکایت دارید ممکن است بخواهید تغییرات اخیر در محیط خود و همچنین علائم دیگری مانند تب، کاهش وزن، درد یا اضطراب را در نظر بگیرید.

محیط

محیط خواب شما می تواند برخی یا همه علائم شما را ایجاد کند این امر خصوصاً در کودکان خردسال وجود دارد که معمولاً لباس خواب یا پتو را انتخاب نمی کنند.

لباس خواب بیش از حد سنگین، پتوهای زیاد روی تخت یا بخاری تنظیم شده در دمای بالا همگی می توانند باعث تعریق و احساس گرمای زیاد در شب شوند.

بعضی اوقات اتاق های خانه همه به یک میزان گرم یا سرد نمی شوند و ممکن است کودک شما در اتاقی بخوابد که گرمتر از آنچه شما در نظر داشتید باشد. خواب بدون تهویه مطبوع یا در مکانی که نمی توانید دما را تنظیم کنید می تواند باعث ایجاد یک اتاق بیش از حد گرم در شب شود.

شرایط پزشکی

تعریق مکرر در شب بدون دلیل محیطی موضوعی است که نباید آن را نادیده بگیرید به طور معمول اگر تعریق شبانه شما بیش از یک علت زیست محیطی ناشی از یک بیماری پزشکی باشد با کاهش درجه حرارت چند درجه یا خوابیدن با پتوهای سبک، علائم شما بهبود نمی یابد.

شایع ترین شرایط پزشکی که می تواند باعث تعریق شبانه شود عبارتند از:

یائسگی : تغییر میزان استروژن و پروژسترون در دوران یائسگی که در تنظیم درجه حرارت طبیعی بدن اختلال ایجاد می کند.

عفونت ها: هرگونه عفونت که باعث تب شدید شود چه عفونت باکتریایی، ویروسی یا انگلی می تواند باعث احساس گرما و تعریق در شبانه روز شود. عفونت های تهدید کننده زندگی مانند استئومیلیت یا آندوکاردیت می توانند باعث تعریق شبانه، تعریق شدید در همه زمان ها، بی حسی، استفراغ و ضعف کلی شوند.

افزایش وزن و چاقی: افزایش وزن می تواند احساس گرما ایجاد کند و منجر به تعریق شود این مورد در طی فعالیت های بدنی بیشتر مشاهده می شود و در شب نیز قابل توجه است.

دیابت: قند خون بالا و پایین می تواند باعث تعریق مداوم شود و این می تواند در شب به دلیل سنگین بودن ملحفه یا لباس خواب تشدید شود دیابت باعث افزایش قند خون (قند خون بالا) می شود و بیش از حد درمان فشار خون بالا می تواند منجر به پایین آمدن قند خون شود.

اختلالات تیروئید: پرکاری تیروئید معمولاً باعث کاهش وزن و تحریک می شود و اغلب با احساس گرمای بیش از حد همراه است که به طور بالقوه منجر به تعریق در طول روز یا شب می شود.

بیماری التهابی و خودایمنی: تب، التهاب و ناراحتی متناوب از ویژگی های بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس و بیماری التهابی روده است تعریق شبانه و برافروختگی می تواند بخشی از شعله ور شدن بیماری باشد.

اختلالات خواب: شرایطی که خواب را مختل می کند مانند سندرم پای بی قرار، کابوس ها و آپنه خواب می تواند باعث تعریق شبانه شود که اغلب به دلیل پرتاب و چرخش است.

اضطراب: تحریک شدید و بی خوابی در شب می تواند باعث تعریق شود که گاهی اوقات در اثر پرتاب زیاد و چرخش ایجاد می شود.

هایپرهیدروزیس ایدیوپاتیک: گاهی اوقات افراد بدون علت پزشکی شناخته شده بیش از حد عرق می کنند این به عنوان هایپرهیدروزیس ایدیوپاتیک تعریف می شود و باعث تعریق بیش از حد در هر زمان به ویژه در مواقع اضطراب می شود و اغلب با بوی نامطبوع بدن همراه است.

اختلالات سیستم عصبی خودمختار: اختلال در سیستم عصبی خودمختار می تواند ناشی از نوروپاتی اتونوم، بیماری ستون فقرات، بیماری هیپوفیز و به ندرت ضربه به سر یا سکته مغزی باشد علائم می تواند شامل تب، لرز، گرگرفتگی و تعریق باشد.

سل: عفونتی که با تب های حلقوی مشخص می شود سل ممکن است براساس شکایت از تعریق شبانه تشخیص داده شود.

سرطان: بیشتر سرطان ها می توانند باعث تعریق شبانه شوند اما لنفوم و سرطان خون که سرطان های گلبول های سفید خون هستند سرطان هایی هستند که به طور معمول با این بیماری در ارتباط هستند.

سرطان علائم دیگری مانند کاهش وزن، خستگی، خونریزی یا تورم بیشتر از تعریق شبانه ایجاد می کند.

اچ آی وی / ایدز: کمبود شدید ایمنی، اچ آی وی می تواند باعث تعریق متناوب، لرز و تب شود این علائم معمولاً همراه با عفونت های فرصت طلب یا سرطانی هستند که به دلیل ایدز اتفاق می افتند اما حتی در صورت عدم وجود عفونت ویروسی واضح یا بروز آنها می تواند بروز کند.

بیماری غده فوق کلیه (فئوکروموسیتوما): توموری که باعث عملکرد بیش از حد سیستم عصبی خودمختار شود، فئوکروموسیتوما می تواند باعث تعریق و برافروختگی شود و معمولاً نیز باعث ضربان قلب سریع، فشار خون بالا و اضطراب می شود.

بارداری: اگرچه بیماری پزشکی نیست اما بارداری می تواند علائم ناخوشایندی از جمله ناراحتی هنگام خوابیدن، احساس گرمای زیاد و تعریق در طول روز یا شب ایجاد کند.

ترک دارو یا الکل: الکل و داروها ممکن است باعث تعریق شوند و ترک آن می تواند باعث تنظیم نامناسب دما شود به صورت تب یا تعریق متناوب ظاهر می شود.

درمان برخی از موارد فوق نیز ممکن است باعث تعریق شبانه شود به عنوان مثال هورمون درمانی برای درمان یائسگی یا سایر موارد مانند مشکلات باروری یا سرطان علائم چشمگیری نسبت به خود یائسگی ایجاد می کند زیرا تغییرات در سطح هورمون ها با این داروها ناگهانی است.

چندین دارو نیز با تعریق شبانه از جمله داروهای ضد افسردگی، شیمی درمانی، جایگزینی تیروئید و تایلنول (استامینوفن) همراه است.

سخن پایانی

تعریق شبانه می تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند و در نتیجه هنگامی که آرام نباشید خستگی ایجاد می کند هنگامی که کودک شما عرق شبانه دارد باید سعی کنید علت محیطی را تشخیص دهید.

اگر شما یا فرزندتان به مدت یک هفته یا بیشتر بدون داشتن دلیل آشکار محیطی عرق شبانه خود را ادامه دهید باید برای تشخیص دقیق و درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.

دسته‌بندی‌ها