درمان اضطراب رابطه و آموزش کنار آمدن با استرس های موجود

درمان اضطراب رابطه و آموزش کنار آمدن با استرس های موجود

چه بخواهیم و چه نخواهیم هر رابطه ای با خود اضطراب به همراه دارد وقتی شما وارد رابطه با شخصی می شود چون طرف مقابل شما یک انسان است همواره افکاری برایتان ایجاد می شود که ذهنتان را مشغول خود می کند، افکاری مثل این که نکند این رابطه خراب شود و من نتوانم فرد مورد نظرم را انتخاب کنم و یا نکند من دچار ایراد یا اشکالی باشم. ما در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان درمان اضطراب رابطه و آموزش کنار آمدن با استرس های موجود را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم. شما مخاطب عزیز وب سایت برنا اندیشان اگر به مطالب علمی علاقه مند هستید تا انتها مقاله درمان اضطراب رابطه با گروه علمی پژوهشی برنا اندیشان همراه باشید.

درمان اضطراب رابطه و آموزش کنار آمدن با استرس های موجود

تکنیک های درمان اضطراب رابطه به شما کمک می کند تا بتوانید روابط سالمی را برقرار کرده و هیچ گاه ترسی در خصوص خراب شدن روابطتان نداشته باشید.

آموزش چگونگی کنار آمدن با اضطراب رابطه

این را تصور کنید: این آغاز آنچه می تواند یک رابطه کامل باشد است. مکالمه خارق العاده است، ارتباطات از هر دو طرف با صدای بلند و واضح انجام می شود و به نظر می رسد همه چیز برای همیشه خوشایند تنظیم شده است  به جز یک یا دو تردیدی که به نظر نمی رسد شما را از بین ببرد.برای مطالعه بیشتر به مقاله درک پایان رابطه و شکست عشقی مراجعه نمایید.

آنها در من چه می بینند؟ آیا آنها خسته خواهند شد؟ چه مدت این ارتباط از هم می پاشد؟ در برخی موارد این سوالات حتی پس از رد و بدل شدن دوستت دارم در رابطه باقی می ماند.

اگر تا به حال این سوالات را پرسیده اید این احتمال وجود دارد که با اضطراب رابطه آشنا باشید.

وقتی فردی احساس اضطراب از زندگی با یک شریک زندگی فعلی یا احتمالی می کند این یک نگرانی قابل درک است  این قسمت بزرگی از زندگی اوست با این حال در موارد خاص، این نگرانی چنان فلج کننده می شود که می تواند از شکوفایی یا حتی اوج گرفتن رابطه جلوگیری کند.

ما در حال بررسی علل اضطراب در رابطه، مواردی که باید مراقب آنها باشید و روش های مناسب برای حرکت در این احساس هستیم.

دلایل اضطراب در روابط

هنگامی که نگرانی ها شروع به خزش می کنند و به ویژگی آشنای یک رابطه جوان یا روابط فعلی تبدیل می شوند ممکن است با اضطراب رابطه روبرو شوید بیایید نگاهی به برخی از دلایل مشترک بیندازیم.

یک سبک دلبستگی مضطرب

وقتی متوجه می شوید که به طور مداوم امنیت رابطه خود یا عمق احساساتی که شریک زندگی شما نسبت به شما دارد را زیر سوال می برید می توان این رابطه را در روابطی که با بزرگتر شدن با والدین یا سایر مراقبان خود داشتید جستجو کرد.

در مواردی که والدین یا سرپرستان آنها دائماً به کودک عشق و علاقه نشان می دهند این می تواند یک سبک دلبستگی ایمن به این روابط را ایجاد کند.

با این حال در مواردی که در برخی موارد به کودک محبت و مراقبت نشان داده می شود اما در موارد دیگر ظلم و رها کردن را نشان می دهند، ممکن است با افرادی که دوست دارند و به آنها اعتماد دارند دلبستگی اضطرابی ایجاد کنند.

این می تواند باعث شود کودک برای جلب توجه به این چهره های محبوب بچسبد کودک همچنین ممکن است به اطمینان مداوم از عشق خود احتیاج داشته باشد ویژگی هایی که ممکن است در سال های بعد در روابط عاشقانه ظاهر شود.


پیشنهاد ویژه : نمونه تفسیر آزمون کتل


افرادی که سبک های دلبستگی مضطرب دارند اغلب ارزش خود را زیر سال می برند و معمولاً مراقب آنها هستند و اولین نشانه هایی را که احتمالاً شریک زندگی شان نسبت به آنها از دست می دهد را مشاهده می کنند. علاوه بر این، این دلبستگی آنها را نسبت به از دست دادن افراد قابل توجه دیگرشان دچار نگرانی می کند.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله تفاوت دلبستگی و وابستگی را مطالعه نمایید.

تجارب منفی گذشته

یک سناریو را تصور کنید که در آن توسط یک زنبور عسل نزدیک شما می شود شنیدن صدای وزوز در هر زمان و هر جا ممکن است باعث ایجاد ترس خاصی شود که باعث شود شما احتیاط کنید تا دوباره نیش نخورید در روابط نیز ممکن است همین اتفاق رخ دهد.

در کلیپ زیر به صورت کامل روش های کنترل استرس و اضطراب را به شما آموزش می دهد.

اگر فردی رابطه ای را تجربه کرده باشد که ارزش شخصی، ارزش جذابیت و غیره او زیر سوال رفته باشد این می تواند ترس شدیدی از شروع رابطه با شخص دیگری ایجاد کند که همان تأثیرات را ایجاد می کند.

روش های مقابله با اضطراب رابطه

درمان اضطراب رابطه

اگر این اتفاق بیفتد ممکن است یک فرد آسیب دیده قبلاً کنار بماند و دائماً ثبات رابطه و احساسات مربوط به آن را زیر سوال ببرد.

عزت نفس پایین

زندگی با برآورد ضعیف از ارزش و ارزش شخصی خود می تواند کیفیت زندگی شما را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

در مواردی که فرد با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کند این می تواند تردید مداوم در مورد واقعی بودن احساسات شریک زندگی نسبت به آنها ایجاد کند یا اینکه آیا آنها مستحق عشق همسر خود هستند. همچنین ممکن است فرضیه های بی وفایی و سوالات دیگری را که می تواند آینده رابطه را به خطر بیندازد تشویق کند.

ارتباط ضعیف

در برخی موارد احساس نگرانی در مورد علاقه همسرتان یا آینده رابطه شما ممکن است به این واقعیت گره خورده باشد که گفتگوهای صادقانه درباره احساسات مشترک، وضعیت رابطه یا برنامه های مشترک با همسرتان وجود ندارد.

عدم صحبت در این زمینه می تواند در رابطه خلا ایجاد کند و احساس اضطراب را تشویق کند و به روش های مختلف اضطراب رابطه خود را نشان می دهد.

در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید نشان دهید اضطراب در روابط شما نمایان می شود:

  • تعجب می کنید که آیا شریک زندگی شما واقعاً نسبت به شما احساساتی دارد
  • به دنبال اطمینان خاطر مداوم از شریک زندگی خود هستید
  • با هدف جلب رضایت دیگران مهم خود به هر قیمتی حتی گاهی به ضرر شما
  • کنترل کردن نسبت به حرکات یا تعاملات همسرتان
  • به طور مداوم می خواهید در اطراف شریک زندگی خود باشید و در بیشتر شرایط به او چسبیده باشید
  • نگه داشتن تردید در مورد سازگاری عاشقانه
  • تجزیه و تحلیل بیش از حد کلمات و اقدامات ساده برای نشانه های مشکل
  • دائماً احساس می کنید شریک زندگی شما قصد دارد رابطه را لغو کند
  • صرف وقت بیشتر نسبت به لذت بردن از رابطه با نگرانی

در موارد دیگر، اضطراب رابطه ممکن است به شکل خرابکاری عمدی با شریک زندگی شما باشد این مسئله در مواردی مشاهده می شود که مسائل جزئی متناسب باشد یا تله هایی برای شریک زندگی شما برای آزمایش وفاداری گذاشته شود.برای مطالعه بیشتر به کارگاه روانشناسی جذابیت مهلک مراجعه فرمایید.

همچنین ممکن است در مواردی ظاهر شود که شما عمداً در کنار همسر خود باشید و از آن محافظت کنید همه اینها برای جلوگیری از آسیب و آسیب های قبلی است.

اثرات اضطراب رابطه

قبل از قرار دادن ذره بین در نحوه عملکرد خود در رابطه مهم است که توجه داشته باشید که هر نمایش نگرانی نشانه اضطراب رابطه نیست.

در حقیقت حساب کردن آنچه در حال کار است تغییر در ارتباطات و احساسات مشترک در روابط سالم و تشویق کننده است با این حال وقتی انرژی شما برای نگه داشتن زوج های شریک زندگی خود و نگرش او در این رابطه به طور مداوم احساس لبه می کند این می تواند مشکل ساز باشد.

اضطراب در رابطه می تواند همان علائم اضطرابی را در فرد مورد نظر ایجاد کند این احساسات خطر ابتلا به شرایط اضطرابی مانند اختلال اضطرابی اجتماعی و عمومی را افزایش داده است.

نگرانی مداوم در مورد رابطه همچنین می تواند بر کیفیت عشق و صمیمیت مورد علاقه شما تأثیر بگذارد در بعضی موارد تجربه اضطراب مداوم در روابط می تواند ترسناک ترین نتیجه را ایجاد کند.

اگر متوجه شوید که به طور مکرر اضطراب از رابطه را تجربه می کنید این می تواند بر سلامتی شما و احتمال تجربه آینده با همسرتان تأثیر منفی بگذارد.

با این حال باید بدانید که مراحلی وجود دارد که می توانید برای بهبود کیفیت زندگی و روابط خود برای جلوگیری از اثرات مضر اضطراب انجام دهید.

راه های غلبه بر اضطراب رابطه

گرچه احساس اضطراب ناخوشایند است اما روشهایی وجود دارد که می تواند با این احساسات کنار بیاید.

احساسات خود را برقرار کنید

برای جلو افتادن از اضطراب مهم است که در مورد نگرانی ها، انتظارات یا رویاهای آینده خود با همسرتان صحبت صمیمانه داشته باشید.

تردیدهایی را که ممکن است دارید به اشتراک بگذارید و از طریق چالش ها صحبت کنید این همیشه سناریوهایی را که فقط بدترین نتایج تصور می شوند شکست می دهد.

با صحبت واضح با شریک زندگی خود از عدم اطمینان هایی که می توانند اضطراب را تشویق کنند اجتناب می شود و جایگاهی برای ارزیابی سالم رابطه برقرار می شود.

از حال لذت ببرید

وقتی ذهنتان را به خود مشغول می کند که از سرنوشت رابطه خود در سالهای آینده تعجب کنید همیشه توصیه می شود که به آن توجه نکنید و از لحظه فعلی لذت ببرید.

در نظر گرفتن اینکه آیا شریک زندگی شما در عرض پنج سال حتی در زندگی شما خواهد بود یا نه یا اگر هنوز هم ماه های آینده با شما می ماند تنها گرامی داشتن شادی فعلی شما را از بین می برد در عوض شما را با نگرانی نسبت به وقایع آینده که حتی ممکن است رخ ندهند آماده می کند.

با اضطراب خود مقابله کنید

به آغوش کشیدن اضطراب در حالی که سعی در غلبه بر آن دارید ممکن است نتیجه مثبتی نداشته باشد اما این یکی از موثرترین روش ها برای کنترل احساسات شما است.

آیا به دلیل رابطه ناموفق گذشته مضطرب هستید؟ شاید شما نگران این باشید که به اندازه کافی برای عشق مناسب نیستید زیرا با نحوه نگاه به خود مبارزه می کنید.

زیر سوال بردن از دلایل اضطراب در روابط می تواند به شما کمک کند این مسائل را بشناسید و به وضوح آنها را حل کنید.

درمان حضوری

در شرایط خاص ممکن است دریافت کمک حرفه ای برای کنترل اضطراب خود بهترین گزینه برای کنترل آن باشد.

از طریق درمان می توانید راهنمایی مناسب را برای تغییر افکار منفی و ناکارآمد در مورد خود، ارزش خود و نگرش خود نسبت به شریک زندگی خود دریافت کنید.

درمان همچنین می تواند روش های مناسب برای کنترل اضطراب شما را برای جلوگیری از آسیب دائمی به رابطه آموزش دهد.

سخن پایانی

وقتی خیلی عمیق به چیزی اهمیت می دهید گاهی نگران بودن در مورد آن قابل درک است روابط هیچ تفاوتی ندارند با این حال گرچه نگرانی در مورد شریک زندگی و احساسات او نسبت به شما معتبر است این می تواند به سرعت برای سلامتی شخصی شما ناسالم و آسیب زا باشد. این امر به ویژه در مواردی مشاهده می شود که شما دائماً در مورد اینکه همسرتان با چه کسی صحبت می کند اینکه آیا این رابطه آزمایش زمان را تحمل می کند یا سایر علائم اضطراب رابطه وسواس دارید.

خوشبختانه راه هایی برای ایجاد اضطراب در یک رابطه تحت کنترل وجود دارد و یکی از قوی ترین اشکال صرفاً برقراری ارتباط نگرانی ها، چالش ها، امیدها و … به طور واقعی با شریک زندگی شما است.

همچنین شما ممکن است دلیرانه با دلایل ترس از رابطه مواجه شوید با این حال اگر برای کنترل امور به کمک بیشتری نیاز باشد درمان می تواند به تغییر تفکر منفی و ایده های ارزش والایی کمک کند.

دسته‌بندی‌ها