آشنایی با فواید عسل و مزایای آن برای سلامتی

آشنایی با فواید عسل و مزایای آن برای سلامتی

همواره از فواید عسل بسیار شنیده ایم که این ماده غذایی بسیار مغذی بوده و برای درمان بسیاری از بیماری های می تواند مفید باشد. ما در این بخش از مجله اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آشنایی با فواید عسل و مزایای آن برای سلامتی را مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم. پس اگر شما هم به مجمعه مطالب علمی و تندرستی علاقه دارید تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

آشنایی با فواید عسل و مزایای آن برای سلامتی

فواید عسل بسیار زیاد بوده به طوری که مطالعات و تحقیقات نشان می دهد هم به عنوان غذا و هم به عنوان دارو می تواند کاربرد داشته باشد.

مصرف عسل چه مزایایی برای بدن انسان دارد؟

بهترین نوع عسل چه ویژگی هایی دارد؟

۱۰ فایده شگفت انگیز عسل برای سلامتی

از زمان های قدیم ، عسل هم به عنوان غذا و هم به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گرفته است.

این ماده حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است و چندین مزیت برای سلامتی دارد. عسل وقتی به جای شکر تصفیه شده استفاده می شود که 100٪ کالری خالی است بسیار مفید است.

در اینجا 10 فایده عسل برای سلامتی را برایتان بیان می کنیم:

1. عسل حاوی برخی مواد مغذی است

عسل یک مایع شیرین و غلیظ است که توسط زنبورهای عسل ساخته می شود.

زنبورها شکرعمدتا شهد گل سرشار از قند را از محیط خود جمع آوری می کنند. به محض ورود به داخل کندو آنها بارها شهد را مصرف ، هضم و دوباره تولید می کنند.

محصول نهایی عسل است ، مایعی که به عنوان غذای ذخیره شده برای زنبورها عمل می کند. بو ، رنگ و طعم عسل بستگی به انواع گلهای بازدید شده دارد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش طب سنتی به صورت جامع


از نظر تغذیه ای ۱ قاشق غذاخوری عسل (21 گرم) حاوی 64 کالری و 17 گرم قند شامل فروکتوز ، گلوکز ، مالتوز و ساکاروز است و تقریباً حاوی فیبر ، چربی یا پروتئین نیست.

همچنین حاوی مقادیر کمی کمتر از 1 of از RDI از چندین ویتامین و مواد معدنی است اما برای برآوردن نیازهای روزانه خود باید مقدار زیادی عسل بخورید.

جایی که عسل می درخشد از نظر ترکیبات گیاهی زیست فعال و آنتی اکسیدان ها است. انواع تیره تر در این ترکیبات حتی بیشتر از انواع روشن تر هستند.

2. عسل با کیفیت بالا سرشار از آنتی اکسیدان است

عسل با کیفیت بالا حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های مهم است. اینها شامل اسیدهای آلی و ترکیبات فنلی مانند فلاونوئیدها هستند. دانشمندان بر این باورند که ترکیب این ترکیبات به آنزیم آنتی اکسیدانی عسل می دهد.

جالب است که دو مطالعه نشان داده است که عسل گندم سیاه ارزش آنتی اکسیدانی خون شما را افزایش می دهد.

آیا می دانید عسل چه فوایدی دارد؟

عسل طبیعی چه مشخصاتی دارد؟

آنتی اکسیدان ها با کاهش خطر حملات قلبی ، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان ارتباط دارند. آنها همچنین ممکن است سلامت چشم را ارتقا دهند.

3. عسل برای افراد دیابتی مضرات کمتری نسبت به قند دارد

شواهد موجود در مورد عسل و دیابت متفاوت است. از یک سو می تواند چندین عامل خطر برای بیماری های قلبی شایع در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

به عنوان مثال ممکن است کلسترول LDL ، تری گلیسیرید و التهاب را کاهش داده و در عین حال کلسترول HDL “خوب” را افزایش دهد.

با این حال برخی از مطالعات نشان داده اند که می تواند سطح قند خون را افزایش دهد نه فقط به اندازه قند تصفیه شده.

اگرچه عسل برای افراد دیابتی کمی بهتر از شکر تصفیه شده است اما باید با احتیاط مصرف شود.

در واقع افراد مبتلا به دیابت ممکن است با به حداقل رساندن تمام غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا بهترین کار را انجام دهند.

همچنین به خاطر داشته باشید که برخی از انواع عسل ممکن است با شربت شکر ترکیب شود. اگرچه عسل تقلبی در اکثر کشورها غیرقانونی است اما همچنان یک مشکل گسترده است.

4. آنتی اکسیدان های موجود در آن می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند

فشار خون یک عامل خطر مهم برای بیماری های قلبی است و عسل ممکن است به کاهش آن کمک کند.

این به این دلیل است که حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که با فشار خون پایین ارتباط دارد.

مطالعات بر روی موش ها و انسان ها کاهش متوسط فشار خون ناشی از مصرف عسل را نشان داده است

5. عسل همچنین به بهبود کلسترول کمک می کند

سطح بالای کلسترول LDL یک عامل خطر قوی برای بیماری های قلبی است. این نوع کلسترول نقش عمده ای در تصلب شرایین دارد ، تجمع چربی در عروق شما که می تواند منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود.

جالب است که چندین مطالعه نشان می دهد عسل ممکن است سطح کلسترول شما را بهبود بخشد.

همچنین عسل کلسترول LDL “بد” را کاهش می دهد در حالی که کلسترول HDL “خوب” را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

به عنوان مثال ، یک مطالعه در 55 بیمار عسل را با شکر جدول مقایسه کرد و دریافت که عسل باعث کاهش 5.8 درصدی LDL و 3.3 درصدی افزایش کلسترول HDL می شود. همچنین منجر به کاهش متوسط وزن 1.3 شد.

6. عسل می تواند تری گلیسیریدها را کاهش دهد

افزایش تری گلیسیرید خون یکی دیگر از عوامل خطر بیماری های قلبی است.آنها همچنین با مقاومت به انسولین عامل اصلی دیابت نوع 2 ارتباط دارند.

سطوح تری گلیسیرید در رژیم غذایی حاوی قند و کربوهیدراتهای تصفیه شده افزایش می یابد.

جالب است که مطالعات متعدد مصرف عسل عادی را با سطوح تری گلیسیرید پایین تر مرتبط می دانند به ویژه هنگامی که از آن برای جایگزینی قند استفاده می شود.

به عنوان مثال یک مطالعه در مقایسه عسل و شکر میزان تری گلیسیرید را در گروه عسل 11 تا 19 درصد کاهش داد.

7. آنتی اکسیدان های موجود در آن با سایر اثرات مفید بر سلامت قلب مرتبط هستند

باز هم عسل منبع غنی از فنول ها و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی است. بسیاری از این موارد با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط است.

آنها ممکن است به گشاد شدن شریان های قلب شما کمک کرده و جریان خون را در قلب شما افزایش دهند. عسل همچنین ممکن است به جلوگیری از تشکیل لخته خون که می تواند منجر به حملات قلبی و سکته مغزی شود کمک کنند.

علاوه بر این یک مطالعه روی موش ها نشان داد که عسل از قلب در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند.

در کل هیچ مطالعه طولانی مدت انسانی در مورد عسل و سلامت قلب در دسترس نیست.

8. عسل باعث بهبود سوختگی و بهبود زخم می شود

درمان موضعی عسل از زمان مصر باستان برای التیام زخم ها و سوختگی ها مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه نیز رایج است.

بررسی 26 مطالعه روی عسل و مراقبت از زخم نشان داد که عسل در درمان سوختگی ها و زخم هایی با ضخامت جزئی که پس از جراحی عفونی شده اند موثرتر است.

عسل همچنین یک درمان موثر برای زخم پای دیابتی است که عوارض جدی ای است که می تواند منجر به قطع عضو شود.

یک مطالعه میزان موفقیت 43.3 را با عسل به عنوان درمان زخم گزارش کرد. در مطالعه دیگری ، عسل موضعی 97 درصد از زخم های دیابتی بیماران را درمان کرد.

محققان معتقدند که قدرت درمانی عسل ناشی از اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی آن و همچنین توانایی آن در تغذیه بافت های اطراف است.

علاوه بر این عسل می تواند به درمان سایر بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس و ضایعات تبخال کمک کند.عسل مانوکا به ویژه برای درمان زخم های سوختگی موثر است.

چقدر باید عسل مصرف کنیم؟

آیا مصرف زیاد عسل مضر است؟

9. عسل می تواند به جلوگیری از سرفه در کودکان کمک کند

سرفه یک مشکل رایج برای کودکان مبتلا به عفونت تنفسی فوقانی است. این عفونت ها می توانند بر خواب و کیفیت زندگی برای کودکان و والدین تأثیر بگذارند.

با این حال داروهای اصلی سرفه همیشه موثر نیستند و می توانند عوارض جانبی داشته باشند. جالب اینجاست که عسل می تواند انتخاب بهتری باشد و شواهد نشان می دهد که بسیار موثر است.

یک مطالعه نشان داد که عسل بهتر از دو داروی معمول سرفه عمل می کند. مطالعه دیگری نشان داد که عسل علائم سرفه را کاهش می دهد و خواب را بیشتر از داروهای سرفه بهبود می بخشد.

با این وجود هرگز نباید به کودکان زیر یک سال عسل داده شود زیرا خطر بوتولیسم دارد.

10. عسل خوشمزه است اما هنوز کالری و قند بالایی دارد

عسل یک جایگزین خوشمزه و سالم برای شکر است. اطمینان حاصل کنید که مارک با کیفیت بالا را انتخاب کنید زیرا ممکن است برخی از مارک های با کیفیت پایین با شربت مخلوط شوند.

به خاطر داشته باشید که عسل باید فقط در حد اعتدال مصرف شود زیرا هنوز کالری و قند بالایی دارد.

فواید عسل زمانی بیشتر مشخص می شود که جایگزین شیرین کننده غیر سالم تری شود.

در پایان روز عسل به سادگی یک شیرین کننده “کمتر بد” نسبت به شکر و شربت ذرت با فروکتوز بالا است.