کارگاه روانشناسی درمان اختلالات خواب

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
250 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

اختلالات خواب شامل کم یا زیاد خوابیدن، پریدن از خواب، نرسیدن به مرحله خواب عمیق و یا سخت به خواب رفتن است. اختلالات خواب می تواند به دلیل وجود بیماری های روانپزشکی مانند اضطراب، مشکلات تنفسی مثل خرناس و یا به عنوان یک نوع بیماری برا سالمندان باشد.

مهم ترین اختلالات خواب شامل بی خوابی، فلج خواب یا بختک است. ممکن است افراد به دلیل بیماری، مسافرت، استرس و سایر دلایل دچار مشکلاتی در خواب شوند که به مرور زمان برطرف می شود اما اگر این روند در فردی ادامه دارد باشد به معنای وجود اختلال خواب است.

به دلیل اهمیتی که موضوع اختلالات خواب دارد در این قسمت از فروشگاه برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی از جامع ترین پکیج های آموزشی با عنوان کارگاه روانشناسی درمان اختلالات خواب به صورت کاربردی را در اختیار شما علاقه مندان به درمان مشکلات و اختلالات خواب قرار دهیم.

نگاهی به موضوع اختلالات خواب

همانطور که می دانیم هر فردی در طول شبانه روز باید ۷ الی ۸ ساعت بخوابد که این زمان موجب می شود تا مغز استراحت کند. حال اگر این مدت زمان دچار مشکل شود صحبت از اختلالات خواب می شود که باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامتی انسان می شود.

فردی که دچار اختلالات خواب است نمی تواند به طور منظم مانند یک انسان سالم بخوابد. همانطور که بیان کردیم اختلالات خواب می تواند به دلایل مشکلات و بیماری های جسمی و یا روانی مانند استرس ایجاد شود و روز به روز نیز در بین افراد افزایش پیدا می کند.

نکته ای که باید در خصوص اختلالات خواب به آن اشاره شود این است که اگر فرد گاهی اوقات در بین شب از خواب بیدار شود به معنای وجود مشکل و بیماری نیست بلکه منظور از اختلال خواب این است که فرد به طور مکرر از خواب می پرد و نمی تواند به راحتی به خواب برود و در نتیجه خواب خوبی ندارد و در طول روز نیز بسیار خسته و کسل است. بنابراین فردی که دچار کمبود خواب است انرژی پایینی دارد و در نتیجه چنین شرایطی بر روی خلق فرد هم تاثیر می گذارد و سلامتی کلی شخص را تحت تاثیر قرار می دهد.

در رابطه با مشکلات روانی باید اشاره شود که استرس و اضطراب در بلند مدت می تواند سبب بروز اختلالات خواب شود. چرا که استرس و اضطراب بالا به شدت برای انسان مضر بوده و می تواند برای فرد مشکلاتی را ایجاد کند. به عنوان مثال فردی که مدام کابوس می بیند یا در خواب راه می رود به دلیل وجود استرس و اضطراب هایی است که موجب ایجاد تنش در فرد شده است.

شناخت دلایل اصلی اختلالات خواب

از مهم ترین دلایل اختلال خواب می توانیم به افسردگی و استرس اشاره کنیم که اگر به اختلالات روانی توجهی نشود شرایط بروز سایر اختلالات فراهم می شود. بنابراین استرس، افسردگی و اضطراب بالا موجب می شود تا فرد هنگام خواب حرف بزند و یا در خواب راه برود. همچنین کابوس دیدن به دلیل وجود اضطراب و استرس بالا در فرد است که نشان می دهد در طول روز فشارهای زیادی به فرد وارد می شود.

آشنایی با تکنیک های درمان اختلالات خواب

در خصوص کودکان نیز نکته ای که وجود دارد مربوط به شب ادراری است و دلیل اصلی آن وجود ترس فراوان است که لازم است در این خصوص به درمانگر مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود و با رعایت اصولی که لازم است مشکل شب ادراری را درمان کنیم. البته در نظر داشته باشید که مشکل شب ادراری فقط خاص کودکان نیست و ممکن است در بزرگسالان هم ایجاد شود که باید توجه خاصی به این مشکل شود.

مشکلات تنفسی و آلرژی

یکی از دلایل مربوط به اختلالات خواب مشکلات تنفسی و آلرژی است که انواع مختلفی دارد. مثلا سرماخوردگی، عفونت های دستگاه تنفسی و … که موجب می شود تا فرد نتواند به راحتی از طریق بینی نفس بکشد و در نتیجه بر روی کیفیت خواب انسان تاثیر می گذارد.

تکرر ادرار شبانه

یکی دیگر از دلایل اختلالات خواب به تکرر ادرار مربوط می شود که در کودکان بسیار فراوان است. تکرر ادرار دارای دلایل مختلفی است که می توانیم به مصرف زیاد مایعات در شب، بر هم خوردن تعادل هورمونی، استرس و ترس بالا و فوبیای تاریکی اشاره کنیم. نکته ای که باید به آن اشاره شود این است که اگر فردی که دچار تکرر ادرار باشد این مشکل به همراه خونریزی باشد حتما باید به یک پزشک مراجعه کند تا تحت درمان قرار بگیرد.

التهاب در مفصل و درد های مزمن

وجود درد و التهاب در بخشی از بدن می تواند باعث شود تا فرد نتواند به راحتی بخوابد. مثلا فردی که درد دندان دارد و یا مشکل آرتروز دارد باعث می شود تا شب ها نتواند به راحتی بخوابد. از دیگر مشکلاتی که می تواند سبب بروز اختلالات خواب شود می توانیم به دردهای مزمن شبانه، آرتروز، سندروم خستگی مزمن، فیبرومیالژیا یا همان سندروم درد اسکلتی – عضلانی مزمن، التهاب روده، سر درد، کمر درد اشاره کنیم.

اضطراب و استرس

همانطور که بارها و بارها اشاره کردیم استرس و اضطراب بدترین اختلالاتی هستند که می توانند مشکلات بسیاری برای انسان ایجاد کنند. یکی از مشکلاتی که از ترس و اضطراب ناشی می شود اختلال خواب است که به دنبال آن فرد نمی تواند به راحتی بخوابد و در نتیجه کیفیت خواب فرد به شدت کاهش می یابد.


پیشنهاد ویژه : شناخت درمانی مشکلات خواب


فردی که دچار اضطراب فراوان است ممکن است در خواب حرف بزند و یا حتی در بین شب در خواب راه برود که تمام این مسائل مربوط به اختلالات خواب است که باعث می شود تا فرد دچار مشکلاتی مانند بی خوابی یا کم خوابی شود.

اختلالات خواب چه نشانه هایی دارد؟

اختلالات خواب با توجه به نشانه هایی که دارد در بین افراد مختلف بسیار فرق دارد. چرا که اگر اختلال خواب به دلیل بیماری ایجاد شده باشد می تواند نشانه های متفاوتی داشته باشد. در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا به صورت کامل شما را با نشانه های و علایم اختلالات خواب آشنا کنیم.

  • مشکل در خوابیدن یا کامل خوابیدن
  • خستگی و کسلی در طول روز
  • تمایل زیاد به چرت زدن در روز
  • اضطراب، زود رنجی و کج خلقی
  • مشکل در تمرکز و حواس پرتی
  • کاهش یا افزایش وزن
  • افسردگی

انواع اختلالات خواب

دقیقا مانند سایر مشکلات و بیماری ها اختلالات خواب هم دارای انواع گوناگونی هستند. به عنوان مثال ممکن است فردی کم خواب باشد یا خواب زیادی داشته باشد و یا همواره در شب کابوس های شبانه ببیند. در ادامه به صورت کامل با انواع اختلالات خواب آشنا خواهیم شد.

خواب پریشی یا پاراسومنیاها

گروهی از اختلالات خواب با عنوان پاراسومنیاها هستند که باعث می شود تا فرد در خواب حرکات و رفتارهای غیر طبیعی داشته باشد. به عنوان نمونه فرد در خواب حرف بزند، مدام هنگام خواب ناله کند، کابوس های شبانه داشته باشد، مشکل شب ادراری داشته باشد و یا سایر مشکلات مانند دندان قروچه و فشار دادن فک بر روی هم مربوط به خواب پریشی می شود.

آپنه ی خواب

بروز وقفه های تنفسی در طول خواب آپنه خواب نام دارد. این حالت یک وضعیت جدی پزشکی است که موجب می شود تا اکسیژن کمتری به بدن برسد و در نتیجه ممکن است فرد در طول شب از خواب بیدار شود چرا که احساس خفی به او دست می دهد.

حمله خواب

نارکولپسی یا همان حمله خواب به وضعیتی گفته می شود که در طول روز فرد به صورت ناگهانی به خواب می رود. یعنی فرد یکدفعه به شدت خسته می شود و بدون هیچ مقدمه ای به خواب می رود. حمله خواب می تواند سبب بروز فلج خواب یا بختک شود یعنی زمانی که فرد از خواب بیدار می شود نمی تواند هیچ حرکتی بکند.

نکته ای که در خصوص نارکولپسی باید بدانید آن است که این مشکل می تواند به خودی خود و ناگهانی ایجاد شود و هیچ دلیل دیگری نداشته باشد ولی نتیجه برخی از تحقیقات نشان می دهد که بین بیماری ام اس یا همان اسکلروز چندگانه رابطه وجود دارد.

بی خوابی

مشکل در خوابیدن و یا به صورت ناگهانی از خواب پریدن به عنوان بی خوابی شناخته می شود که به عنوان یکی از رایج ترین انواع اختلالات خواب شناخته می شود. فردی که دچار بی خوابی است نمی تواند به راحتی بخوابد و یا زمانی که خواب است فورا از خواب می پرد.

در برخی اوقات سفرهای هوایی، استرس، اضطراب و اختلالات هورمونی و بیماری های گوارشی می تواند سبب بروز بی خوابی شود. توجه داشته باشید که گاهی اوقات فردی که دچار بی خوابی است یک بیماری دیگر نیز دارد که لازم است به پزشک مراجعه کند.

اما در کل باید اشاره شود که بی خوابی می تواند مشکلات فراوانی برای انسان ایجاد کند. مثلا فرد دچار افسردگی شود، مدام حواسش پرت شود و نتواند بر روی موضوعات تمرکز کند و یا در تحصیل کردن به شدت دچار مشکلات جدی شود.

سندروم پای بی قرار

این مورد نیز یکی دیگر از انواع اختلالات خواب است که در آن احساس نیاز به تکان دادن پاها وجود دارد که به دلیل مورمور شدن یا سوزش در پا ایجاد می شود. سندروم پای بی قرار ممکن است در روز هم ایجاد شود ولی بیشتر اوقات در شب رخ می دهد و می تواند با مشکلاتی مانند پارکینسون مرتبط باشد.

چگونه می توانیم اختلالات خواب را تشخیص دهیم؟

در ابتدا لازم است تا به پزشک مراجعه کنیم تا او بتواند خیلی سریع مشکل را تشخیص دهد. اما روش هایی مانند تست خواب که به پلی سومنوگرافی معروف است می تواند با بررسی سطح اکسیژن، حرکات بدن و امواج مغزی تشخیص دهد که آیا فرد دچار اختلال خواب می باشد یا خیر.

از طرف دیگر روش الکتروانسفالوگرام به خوبی فعالیت های مغزی را بررسی می کند و می تواند اختلالات خواب را تشخیص دهد. همچنین از طریق آزمایش خون نیز می توانیم نارکولپسی و سایر اختلالات خواب را به خوبی تشخیص دهیم.

روش های درمان اختلالات خواب

برای درمان اختلالات خواب روش های متفاوتی وجود دارد که بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا متناسب با مشکلی که وجود دارد به شما کمک کند تا بتوانید اختلال خواب تان را درمان کنید.

درمان پزشکی

یکی از روش های درمان اختلالات خواب روش پزشکی است که پزشک متناسب با نوع اختلال به شما دارو می دهد.

تغییر سبک زندگی

در کنار درمان های پزشکی لازم است تا انسان به روش زندگی اش هم توجه کند و از انجام برخی کارها جلوگیری نماید. به عنوان مثال مصرف قند و شکر را کاهش دهید و به جای آن در رژیم غذایی خود از سبزیجات و ماهی استفاده کنید.

همچنین مصرف دخانیات مانند سیگار و تنباکو باید کنار گذاشته شود و ورزش در برنامه روزانه فرد قرار بگیرد. در کنار این موارد می توانید با مصرف مایعات مانند آب و کاهش مصرف کافئین به خودتان کمک کنید تا دچار اختلالات خواب نشوید.

در این جا به صورت کامل با اختلالات خواب آشنا شدیم و متوجه شدیم که به چه مشکلاتی اختلال خواب گفته می شود دارای چه نشانه ها و انواعی می باشد. اگر شما به موضوع خواب و اختلالات مربوط به آن علاقه دارید پیشنهاد می کنیم تا کارگاه روانشناسی درمان اختلالات خواب به صورت کاربردی را از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان دانلود نمایید.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.