نظم دهی به نوجوانان و نگاهی به راهکارها و چالش ها موجود

نظم دهی به نوجوانان و نگاهی به راهکارها و چالش ها موجود

احترام به رده های مختلف سنی بسیار مهم بوده و برای ارتباط سالم نیاز هست تا مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنیم. دوران نوجوانی یکی از دورانی است که نوجوان در این دوره با چالش های مختلفی دست و پنجه نرم می کند با توجه به مهم بودن این سن بر آن شدیم تا مقاله ای با موضوع نظم دهی به نوجوانان و نگاهی به راهکارها و چالش ها موجود را در اختیار شما علاقه مندان به مقالات روانشناسی قرار دهیم. اگر شما هم مایل هستید تا با روانشناسی نوجوانی آشنا شوید تا انتهای مقاله نظم دهی به نوجوانان با گروه تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

نظم دهی به نوجوانان و نگاهی به راهکارها و چالش ها موجود

یکی از موارد مهم رفتاری در دوران نوجوانی موضوع نظم دهی به نوجوانان است که همواره با چالش هایی رو به رو است، به همین دلیل باید مهارت های لازم و خاص این دوره را به صورت کامل فرابگیریم.

نظم دهی به نوجوانان و شناخت راهکارها و چالش ها

وقتی فرزند شما به سن نوجوانی می رسد احتمالاً نقش شما به عنوان والدین تغییر می کند. ممکن است خودتان را بیشتر از یک مجری بدانید چرا که دیگر شما به یک راهنما تبدیل شده اید. این بدان معنا نیست که وقتی مسائل ایمنی وجود دارد یا اینکه نوجوان شما نیازی به عواقب ندارد، فرزند شما نیازی به مداخله شما نخواهد داشت اما در حال حاضر درست است که به فرزندتان اجازه دهید برخی از انتخاب ها را انجام دهد حتی اگر فکر می کنید این یک انتخاب بد است.برای مطالعه بیشتر به پکیج روانشناسی نوجوانان مراجعه نمایید.

رفتار نوجوانان معمولی

نوجوانان دوست دارند حدود استقلال خود را بسنجند بنابراین وقتی نوجوانتان با نه گفتن با شما مشاجره می کند یا وقتی که پشت سر شما قرار می گیرند برای انجام هر کاری که دوست دارند انجام دهند تعجب نکنید. همچنین اغلب یک درگیری بین والدین و نوجوانان وجود دارد. کودک شما ممکن است یک دقیقه از شما کمک بخواهد و ادعا کند که لحظه دیگر به شما نیازی ندارد.

نوجوانی می تواند برای کودکان نوجوان یک زمان پر آشوب باشد زیرا آنها از نظر جسمی، عاطفی و اجتماعی تغییر می کنند. طبیعی است که نوجوانان در بعضی از مناطق زندگی خود مسئولیت پذیر و تقریباً مانند بزرگسالان عمل کنند در حالی که در مناطق دیگر هنوز دوران کودکی اش را می گذراند.

در همین حال هرچه دوستان و روابط عاشقانه اهمیت بیشتری پیدا می کنند نوجوان شما می خواهد وقت بیشتری را با همسالان خود بگذراند این بدان معناست که علاقه کمتری به گذرندن وقت با خانواده دارد.همچنین پیشنهاد می شود تا به پکیج آموزش درک نوجوانان مراجعه نمایید.

نوجوان شما همچنین می خواهد حریم خصوصی بیشتری داشته باشد. آنها ممکن است بخواهند مکالمات خود در شبکه های اجتماعی را خصوصی نگه دارند و ممکن است زمان بیشتری را با در بسته در اتاق خود بگذرانند.

اگرچه ممکن است بعضی اوقات دلهره آور باشد همه این تغییرات بخشی طبیعی از رشد است مهم است که مراقب مسائل بهداشت روانی و مصرف مواد مخدر باشید.

افسردگی، اضطراب، اختلالات خوردن و سوء مصرف مواد ممکن است در سالهای نوجوانی ظاهر شود.

نظم دهی به نوجوانان

در حال حاضر فقط چند سال دیگر فرصت دارید تا نوجوان خود را برای دنیای واقعی آماده کنید و ایجاد تعادلی که به کودک شما آزادی کافی را می دهد در عین حال که به او راهنمایی های زیادی می دهد می تواند مشکل باشد.برای مطالعه بیشتر به مقاله بررسی دلایل ریسک پذیری نوجوانان مراجعه شود.

بیشتر نوجوانان بیش از آنچه تحمل کنند می خواهند، آنها ممکن است اصرار داشته باشند که بعداً به مقررات منع رفت و آمد احتیاج دارند یا ممکن است سعی کنند وقتی شما در مورد رفتن به یک مهمانی نه گفتید با شما مناظره کنند. صحبت کردن نیز معمول است زیرا نوجوان شما فازهایی را طی می کند که اصرار دارد همه چیز را می داند و شما در مورد نوجوان بودن چیزی نمی دانید.

نوجوان شما همچنین ممکن است استقلال خود را با اصرار بر انجام کارها با سرعت خود ادعا کند. وقتی به آنها می گویید چمن را بزنند یا در شستن ظرف ها کمک کنند احتمالاً شکایت می کنند یا به شما می گویند بعداً این کار را می کنند.

نوجوان شما حتی ممکن است زودرنج باشد و ممکن است از مشکلات روابط، مشکلات دوستانه و مشکلات مربوط به مدرسه پریشان شود.

همچنین دروغ گفتن برای نوجوانان در تلاش برای رهایی از مشکلات معمول است. به عبارت دیگر یکی از دلایل اصلی دروغگویی ترس است. ممکن است نوجوان شما تخطی از قوانین را انکار کند یا ادعا کند که هیچ تصوری از چگونگی فرورفتگی در ماشین ندارند. نوجوان شما همچنین ممکن است با افراد مختلف دوست شود. آنها ممکن است یک هفته به سینما و هفته دیگر در به استادیوم فوتبال برود. یا ممکن است هنگام جستجوی روشهای جدید برای بیان خود، نحوه لباس پوشیدن یا پوشیدن موهایشان را تغییر دهند.

استراتژی های انضباطی که موثر هستند

فقط به این دلیل که نوجوان شما از زمان خارج شده است (اکثر آنها اگر به اتاق های خود اعزام شوند واقعاً خوشحال می شوند) به این معنی نیست که نمی توانید پیامدهای موثری را القا کنید. اما یافتن عواقبی که به آنها درس زندگی می دهد بسیار مهم است. در اینجا برخی از موثرترین عواقب برای نوجوانان ذکر شده است:

وسایل الکترونیکی را حذف کنید

از تلفن های هوشمند گرفته تا لپ تاپ ها، زمان نمایش برای اکثر نوجوانان مهم است. محدود کردن امتیازات تلفن نوجوان شما می تواند یک نتیجه موثر باشد. فقط مطمئن شوید که محدودیت زمانی دارد. معمولاً 24 ساعت برای ارسال پیام واضح به نوجوان شما کافی است.

با دوستانتان وقت بگذارید

اگر رفتار نادرست نوجوان شما دوستان را درگیر می کند برای مدتی حق دیدن دوستانش را سلب کنید. چند روز به آنها اجازه ندهید تا دوستانشان را ببیند یا برنامه های ویژه آخر هفته آنها را لغو کنید. استراحت در جمع دوستانشان ممکن است به آنها یادآوری کند که دفعه بعد انتخاب بهتری داشته باشند.

قوانین را سخت بگیرید

اگر نوجوان شما قوانین را نقض کند ممکن است به شما نشان دهد که نمی تواند از پس آزادی شما برای آنها برآید. با دادن منع رفت و آمد قبلی به آنها یا کاهش زمان صرف شده برای استفاده از وسایل الکترونیکی قوانین را سخت بگیرید.برای مطالعه بیشتر به مقاله بحران اعتیاد به اینترنت مراجعه فرمایید.

از نوجوان خود بخواهید عمل جبران را انجام دهد

اگر رفتار نوجوان شما به شخص دیگری آسیب می رساند برنامه ای برای جبران خسارت ایجاد کنید. رفع مشکلی که آنها خراب کرده اند یا انجام کارهای اضافی برای کسی ممکن است به ترمیم رابطه کمک کرده و به آنها یادآوری کند که مسئولیت رفتار خود را بپذیرند.

به نوجوان خود اجازه دهید با عواقب طبیعی روبرو شود

عواقب طبیعی می توانند بهترین معلمان در شرایط خاص باشند اما مهم است که اطمینان حاصل کنید عواقب طبیعی واقعاً یک درس زندگی به نوجوان شما می دهد. اگر چنین است عقب نشینی کنید و بگذارید نوجوان شما با عواقب انتخاب خود روبرو شود.

پیامدهای منطقی ارائه دهید

اگر نوجوان شما چیزی را خراب کرد برای رفع آن به او پول بدهید یا اگر در قبال ماشین بی مسئولیت هستند امتیاز رانندگی را از آنها بگیرید. عواقبی ایجاد کنید که مستقیماً به انتخاب های نادرستی که نوجوان شما انجام داده است مرتبط باشد.

مسئولیت های اضافی تعیین کنید

امتیازات نوجوان خود را از بین ببرید تا اینکه کارهای اضافی را انجام دهد یا کارهای خاصی را انجام دهد. هنگامی که آنها به شما نشان می دهند می توانند مسئولیت پذیر باشند می توانند دوباره امتیازات خود را پس بگیرند.

جلوگیری از مشکلات آینده

اگر مانند یک خلبان هلی کوپتر با محافظت بیش از حد رفتار کنید نوجوان شما نمی آموزد که چگونه تصمیم های سالم بگیرد. اگر بیش از حد مجاز باشید با این وجود مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک فرد بالغ مسئول را کسب نخواهند کرد. در اینجا بهترین استراتژی ها برای جلوگیری از مشکلات رفتاری در نوجوانان را برایتان آورده ایم:

از جنگ قدرت پرهیز کنید

وقتی نوجوان شما می گوید “این منصفانه نیست!” یا “بعداً این کار را خواهم کرد” در مقابل وسوسه بحث کردن مقاومت کنید. یک حد مشخص تعیین کنید و نتیجه را دنبال کنید اما درگیر یک جنگ قدرت نشوید.

نوجوان با چه مشکلات و چالش هایی رو به رو است

نظم دهی به نوجوانان

انتظارات خود را مشخص کنید

قبل از اینکه نوجوان خود را در سینما رها کنید یا اجازه دهید به تنهایی به پارک اسکیت بروند، انتظارات خود را روشن کنید. به آنها بگویید اگر با مشکلی روبرو شدند می خواهید چه کاری انجام دهند و انتظار دارید در چه ساعتی در خانه باشند.

به نوجوان خود اجازه دهید امتیازاتی کسب کند

خواه نوجوان شما کفش های کتانی بسکتبال گران قیمت می خواهد یا اینکه آنها می خواهند دیرتر از خواب برخیزند، مشخص کنید که امتیازات باید کسب شود. اگر رفتار نوجوان شما امتیازاتی را مجاز نمی داند اجازه ندهید که آنها این امتیازات را داشته باشند.

قرارداد رفتاری ایجاد کنید

وقتی به نوجوان خود امتیاز جدیدی می دهید مانند عدم استفاده از تلفن هوشمند یا منع رفت و آمد بعدی قرارداد رفتاری ایجاد کنید. قوانین را مرور کرده و عواقب نقض قوانین را بیان کنید، قبل از اینکه امتیاز بگیرند آنها را مشخص کنید.

الگوی خوبی باشید

نوجوان شما بیش از شنیدن آنچه شما می گویید با مشاهده کارهایی که انجام می دهید بیشتر می آموزد. بنابراین مطمئن شوید که الگوی خوبی در تمام زمینه های زندگی نوجوان خود هستید.

اوقات خوش را با هم بگذرانید

به نوجوان خود توجه مثبت دهید تا پایه محکمی برای رابطه شما ایجاد کند. با یادگیری نحوه بازی کردن یک بازی ویدیویی یا تماشای یک فیلم مناسب سنش، مایل باشید به دنیای نوجوان خود قدم بگذارید.

انتظار داشته باشید که نوجوان شما مسئولیت پذیر باشد

تا زمانی که این انتظارات منطقی باشد نوجوان شما احتمالاً انتظارات شما را برآورده می کند. بنابراین به صراحت بگویید که انتظار دارید در مدرسه عملکرد خوبی داشته باشند یا انتظار دارید کارهای روزانه خود را انجام دهند.همچنین پیشنهاد می شود تا کارگاه آموزش مسئولیت پذیری را مشاهده نمایید.

نظم و انضباط را برای نقض جدی قوانین حفظ نکنید

اگر کودک 16 ساله شما در اتاقش بنشیند و تمام روز بازی های ویدیویی انجام دهد ممکن است رفتار بدی نداشته باشد. اما ممکن است هنوز به برخی از نظم ها برای کمک به معاشرت و رفتار مسئولیت پذیرتر نیاز داشته باشند. نظم و انضباطی را ارائه دهید که به کودک شما کمک می کند تا بهتر عمل کند نه فقط مجازات عمل بد در این جا باشد.

نکات ارتباطی

ممکن است متوجه شوید نوجوان شما نمی تواند با دوستانش صحبت کند. اما لحظه ای که می پرسید روزشان چگونه است ممکن است حرفی برای گفتن نداشته باشند. برقراری ارتباط با نوجوان خود ممکن است گاهی اوقات مانند یک نبرد سخت احساس شود اما مهم است که به تلاش خود ادامه دهید. در اینجا چند روش موثر برای صحبت با نوجوان خود آورده شده است:

به طور منظم ارتباط برقرار کنید

ارتباطات سالم قلب هر رابطه خوبی است. مهم است که در مورد همه چیز از فشار همسالان گرفته تا اهداف آنها برای آینده صحبت کنید. وقتی نوجوان شما بداند می تواند با شما صحبت کند به احتمال زیاد راهنمایی شما می شود.

در حین فعالیت صحبت کنید

اصرار بر اینکه نوجوان شما بنشیند و در مورد موضوعات جدی با شما رودررو صحبت کند ممکن است باعث بی حوصلگی نوجوان شود. ممکن است متوجه شوید نوجوان شما هنگامی که با هم فعالیتی مانند بازی صحیح یا حتی سوار شدن در اتومبیل را انجام می دهید تمایل بیشتری برای صحبت دارد.

اصرار نکنید که نوجوانتان با شما صحبت کند

بدست آوردن مقداری استقلال برای نوجوان شما ضروری است، بنابراین اصرار نکنید که همه چیز را به شما بگوید. به آنها کمک کنید چندین بزرگسال سالم دیگر را که همیشه می توانند برای مشاوره به آنها مراجعه کنند شناسایی کنند. عمه، مادربزرگ، مربی، معلم یا همسایه ممکن است از افرادی باشد که کودک شما در صحبت کردن در مورد موضوعات خاص احساس راحتی می کند.

با هم مهارت حل مسئله را تمرین کنید

به جای اینکه به نوجوان خود بگویید چگونه کارها را بهتر انجام دهد آنها را به حل مشکل با خود دعوت کنید. سوالاتی مانند این را بپرسید: “چه کاری می توانید انجام دهید که به شما کمک کند کارهایتان را به خاطر بسپارید؟” به تمرین بارش فکری بپردازید و سپس نوجوان خود را به انتخاب راه حل بالقوه تشویق کنید.

به دنیای نوجوان خود قدم بگذارید

نوجوان شما ممکن است آزادانه از طریق رسانه های اجتماعی یا از طریق پیام متنی ارتباط برقرار کند. بنابراین مایل باشید به دنیای نوجوان خود قدم بگذارید و به هر شکلی که راحت تر به نظر می رسد با آنها صحبت کنید.

دسته‌بندی‌ها