مقابله با توهین و فحاشی در زندگی زناشویی

توهین و فحاشی چه آسیب هایی به دنبال دارد؟

یکی از ابزارهایی که برخی از افراد در هنگام عصبانیت از آن استفاده می کنند توهین و فحاشی است که هیچ نتیجه ای هم برای فرد به همراه ندارد و حتی موضوعی که پیش آمده نیز حل نمی شود. شایان ذکر است که استفاده از توهین و فحاشی نه تنها باعث ارتباط بهتر نمی شود بلکه بعد از مدتی متوجه می شوید که نوع رابطه تان نیز دچار تغییر و تحول شده است و به نتیجه ای که می خواستید نیز نرسیده اید.

به یاد داشته باشید که ریشه بسیاری از دعواها، جدایی ها، طلاق ها و … به خاطر توهین و فحاشی بوده است. حتی گاهی اوقات ممکن است که برخی افراد به بهانه صمیمیت بیش از حد به یکدیگر توهین بکنند که این کار در بلند مدت نتیجه بدی را با خودش به همراه دارد.

به دلیل اهمیتی که روابط متقابل انسانها دارد در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص مقابله با توهین و فحاشی را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید در موقعیت های مختلف از خودتان در مقابل هر گونه و فحش و بی احترامی دفاع سالم کنید.

توهین و فحاشی به چه معناست؟

در معنا باید گفته شود که توهین یعنی خوار کردن، سبک کردن، خفت و خواری که به عنوان نوعی خشونت کلامی نیز از آن یاد می شود. به عبارت دیگر توهین و فحاشی همان تعارض هایی که کهنه شده و هرگز در وجود فرد حل و رفع نشده است. لازم به ذکر است که افراد جامعه امروز نسبت به گذشته صبر و شکیبایی ندارند و همین موضوع باعث می شود تا خیلی زود نسبت به هر موضوعی واکنش نشان دهند.

شایان ذکر است که عدم مدیریت خشم و عصبانیت اساس پرخاشگری و توهین را آغاز می کند. همچنین هنگامی که عرصه بر مردم تنگ شود و نتوانند از رفاه نسبی در زندگی برخوردار باشند نسبت به هر موضوعی واکنش خشمگین نشان می دهند و حتی در بسیاری مواقع با عصبانیت با یکدیگر رفتار می کنند. پیشنهاد می شود تا به پکیج آموزش مهارت های زندگی زناشویی مراجعه فرمایید.

توهین و فحاشی چه دلایلی دارد؟

به یاد داشته باشید که ریشه اصلی توهین و فحاشی در حقارت و خودکم بینی نهفته است و هر وقت فرد احساس کند که در شرایط ضعف قرار دارد برای آنکه بتواند از شخصیت خود دفاع کند از توهین و فحاشی و بی احترامی استفاده می کند. بنابراین لازم است بدانیم که ناسزاگویی و بد دهنی در واقع نوعی مکانیسم دفاعی است که افراد در شرایط سخت و بحرانی از آن استفاده می کنند.

رویکردهای مختلف در رابطه با توهین و فحاشی دلایل متفاوتی را بیان می کنند که لازم است هر یک از آنها را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم.

به عنوان مثال روانکاوی در خصوص ریشه های توهین و فحاشی بر این باور است که این کار می تواند به دلیل عقده های سرکوب شده و ناکامی هایی باشد که فرد نتوانسته به آنها برسد. یعنی هنگامی که شخص توانایی رسیدن به اهداف و آرزوهایشان را از دست داده و ناکام شده است شروع به توهین و بددهنی می کند.

یکی دیگر از دلایل توهین و بی ادبی به خاطر یادگیری های اجتماعی است. یعنی هنگامی که کودک در شرایطی بزرگ می شود که تمام اطرافیان او از واژه های زشت و بی ادبانه استفاده می کنند او نیز یاد می گیرد تا از همان ها استفاده کند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله پوشش همسر و ایجاد اختلافات زناشویی را مطالعه فرمایید.

حتی در برخی شرایط افراد برای کنار آمدن با استرس و تنش های موجود از توهین و فحاشی استفاده می کنند. یعنی همانطور که گریه کردن موجب خالی شدن فرد می گردد، توهین و فحاشی نیز باعث می شود تا فرد به آرامشی موقت دست پیدا کند.

توهین و فحاشی چه دلایلی دارد؟

زمانی که فرد برای مدتی از توهین و فحاشی استفاده می کند به صورت عادت در او شکل می گیرد و باعث می شود تا در سایر موقعیت ها نیز از همان کلمات نامناسب استفاده کند. حتی برخی افراد به عنوان شوخی از کلمات بی ادبانه استفاده می کنند و یا می توان به فقدان مهارت های کلامی و ارتباطی اشاره کنیم که موجب می شود تا فرد از فحاشی و توهین استفاده کند.

لازم به ذکر است که اگر می خواهید رابطه خوب و سالمی با دیگران داشته باشید باید بر روی مهارت ارتباط سالم و موثر با دیگران کار کنید و مهارت های ارتباطی تان را به خوبی توسعه دهید.

آسیب های توهین و فحاشی به همسر

همانطور که میدانید فحش دادن و استفاده از کلمات زشت هرگز از یادها پاک نمی شود. یعنی قدرتی که در واژه ها و کلمات وجود دارد را نمی توان نادیده گرفت و در ضرب المثل ها نیز بسیار آمده است که زخم زبان هرگز فراموش نمی شود.

به همین دلیل هنگامی که شما به دوست یا یک فرد صمیمی مانند همسر خود توهین می کند یا به او فحش می دهید قطعا در حال آسیب به رابطه تان هستید. به یاد داشته باشید که وقتی شما با گفتارتان به فرد مقابل خود حمله می کنید جراحت هایی را در او به وجود می آورید که اثر آن حتی از زخم های فیزیکی نیز بسیار بدتر است.

چرا که آسیب های روحی و عاطفی همواره در یادها باقی می ماند و تاثیر عمیقی بر روی روان فرد بر جای می گذارد. به عنوان مثال بسیاری از افرادی که دچار افسردگی هستند را مورد بررسی قرار می دهیم متوجه می شویم که خیلی از آنها از سمت دوستان صمیمی مورد آزار و اذیت کلامی قرار گرفته اند و حتی گاهی اوقات توهین فحاشی می تواند باعث شود تا فرد به مرحله ای از ناامیدی و ناراحتی برسد که منجر به خودکشی شود.

این که در هر صحبتی ممکن است تا حدی بحث و جدل ایجاد شود اما باید بدانیم که جدل ساده هرگز قابل مقایسه با دعوا و مشاجره و تمسخر و تحقیر نیست. در زندگی مشترک هنگامی که همسرتان را تحقیر می کنید باعث می شوید تا از نظر روحی به او آسیب وارد کنید و در نتیجه زندگی تان به جایی می رسد که حتی نمی توانید با هم زیر یک سقف زندگی کنید. همچنین پیشنهاد می شود تا به مقاله میک لاو مراجعه فرمایید.

چرا که توهین فحاشی باعث می شود تا رابطه افراد به شدت دچار آسیب شود و دیگر هیچ کدام از آنها تمایلی به ماندن در زندگی را نداشته باشد. بنابراین باید توجه کنیم که اگر در زندگی زناشویی همدلی و همزبانی وجود نداشته باشد ممکن است دعواها و تنش های زیادی ایجاد شود که در نتیجه آسیب های جبران ناپذیری را برای زوجین ایجاد می کند.

زمانی که شخصی مورد توهین و تحقیر قرار می گیرد بعد از مدتی احساس می کند که فردی قربانی است و دچار نفرت و خشم می شود. حتی در برخی مواقع ممکن است افکار مربوط به پرخاشگری و انتقام نیز در فرد ایجاد شود. اگر شما گرفتار چرخه ای از توهین و فحاشی قرار گرفته اید لازم است تا به یک روانشناس مراجعه نمایید.

توهین و فحاشی چه مجازاتی دارد؟

در بین دوستان یا حتی بحث های خانوادگی ممکن است افراد به یکدیگر توهین و فحاشی کنند. این در حالی است که آنها نمی دانند توهین و فحاشی دارای مجازات است و می تواند باعث شود تا او به دادسرا برود. ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی به صراحت بیان می کند که توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و جریمه نقدی در پی خواهد داشت.

روش های جلوگیری از توهین و فحاشی در زندگی زناشویی

همانطور که گفته شد فقدان مهارت های ارتباطی موجب می شود تا افراد نتوانند ارتباط سالمی با یکدیگر داشته باشند. به همین دلیل هنگام که افراد دارای مهارت های ارتباطی سالم و خوبی باشند می توانند رابطه رضایت بخشی نیز با هم داشته باشند. به عنوان مثال زمانی که افراد دارای مهارت هایی مانند حل مسئله، کنترل احساسات، تصمیم گیری و کنترل استرس هستند می توانند مطمئن باشند که با دیگران روابط خوبی را برقرار می کنند. پکیج مهارت های ارتباطی ویژه زنان برای آموزش بیشتر به مراجعه فرمایید.

افرادی که ازدواج کرده اند و وارد زندگی زناشویی شده اند تکلیف دارند تا تمامی مهارت های ارتباطی را به خوبی یاد بگیرند تا بتوانند صمیمیت زناشویی شان را تقویت نمایند. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد افرادی که روابط خوبی با همسرشان دارند و هرگز از فحش و توهین استفاده نمی کنند دارای فشار خون پایینی هستند و در نتیجه احساس رضایتمندی بیشتری در زندگی زناشویی شان دارند.

شایان ذکر است که در روابط زناشویی موفق لازم است تا زوجین با هم حرف بزنند و از این که در کنار هم به خوبی زندگی می کنند خرسند باشند. چرا که از دل همفکری و هم صحبتی با یکدیگر می توانید احساسات خود را با هم به اشتراک بگذارید و خود را به خوبی درک کنید.

در مقابل توهین و فحاشی چه کاری انجام دهیم؟

همواره به یاد داشته باشید که لازم است دلیل اصلی بی احترامی را کشف کنید و با همسرتان در این باره صحبت کنید. این کار موجب می شود تا در فضایی آرام به رفع مشکل بپردازید و در سایر موقعیت های زندگی چنین مشکلاتی برای شما ایجاد نمی شود. از این رو لازم است تا در موقعیت های مختلف هر کار اشتباه یا توهینی که رخ می دهد را ثبت کنید تا بتوانید آن را مورد بررسی قرار دهید و دلیل اصلی اش را کشف کنید.

گاهی اوقات با تغییر در سبک زندگی می توانید فرد مقابل را تحت تاثیر قرار دهید و سعی کنید تا او متوجه شود که باید تغییراتی را در سبک رفتار و گفتارش ایجاد کند. همواره به این نکته توجه داشته باشید که در همسرتان احساس حقارت ایجاد نکنید و تلاش نکنید تا خودتان را در جایگاهی برتر و بالاتر از او بدانید.

درمان توهین و فحاشی

در ادامه تصمیم داریم تا روش هایی را به شما معرفی کنیم که می تواند برای درمان توهین و فحاشی بسیار مفید باشد.

عدم استفاده از متلک و کنایه

در زندگی زناشویی نباید از جملات دو پهلو یا کنایه استفاده کنید. یعنی هرگز نباید ارزشمندی همسرتان را زیر سوال ببرید.

برچسب نزنید

زمانی که شما به فردی برچسب می زنید تمام هویت و شخصیتش را زیر سوال می برید. به همین دلیل نباید موقعیت و شرایط همسرتان را هدف قرار دهید. زیرا این کار نشان می دهد که طرف مقابل شما فرد بدی است و این کار در بلند مدت صمیمیت و اعتماد متقابل را از بین می برد.

همسرتان را سرزنش نکنید

انگشت اتهام را به سمت همسرتان نگیرید و هرگز او را سرزنش نکنید. به عنوان مثال نباید به او بگویید که چرا دیر به خانه می آیی؟ تو همیشه اشتباه می کنی، یا مثلا نباید به او بگویید که برای تو فقط کار مهم است و به ما اهمیت نمی دهی. اگر می خواهید رنجش خاطرتان را به همسرتان نشان دهید نباید از واژه ”تو” استفاده کنید. چرا که استفاده از ”تو” باعث می شود تا موضع قدرت ایجاد شود و فرد در مقابل شما گارد بگیرد.

روش های مقابله با توهین و فحاشی در زندگی زناشویی

اما شما می توانید از واژه ”من” استفاده کنید. به عنوان مثال نباید بگویید ”تو دیر به مهمانی آمدی و کل مهمانی را خراب کردی!” در حالی که به جای آن باید بگویید ”وقتی دیگر به مهمانی آمدی باعث شد من ناراحت شوم، چون دوست داشتم در کنار باشی”. همانطور که گفته شد تمامی واژه ها دارای قدرت و معنا هستند و شما باید در استفاده از آنها بسیار مراقب باشید. پیشنهاد می شود تا مقاله مهارت دلبری را مطالعه فرمایید.

گذشته ها را مرور نکنید

جمله معروفی وجود دارد که دکتر هلاکویی همواره آن را بیان می کند که ”گذشته در گذشته” در واقع این جمله به این معناست که نباید گذشته های درد آور را مرور کرد. زیرا باعث می شود تا خشم و عصبانیت افراد مجدد سر باز کند و در نتیجه تنش هایی را در زندگی ایجاد می کند. بنابراین زوجین نباید از خشم و دردهای گذشته برای آسیب زدن به یکدیگر استفاده کنند.

مقایسه نکنید

شایان ذکر است که مقایسه کردن هرگز چیزی را حل نمی کند و صرفا باعث می شود تا به همسرتان آسیب روانی وارد شود. اگر شما مهارت های ارتباط با همسر را نمی دانید باید به مشاوره مراجعه کنید. چرا که فقدان مهارت های زناشویی و ارتباطات سالم باعث می شود تا زندگی زناشویی تان با مشکل مواجه شود.

یکدیگر را تهدید نکنید

هنگامی که افراد یکدیگر را تهدید می کنند در واقع بیان می کنند که تو آدم بدی هستید و این پیام می تواند رابطه را ویران کند. همچنین برای مطالعه بیشتر به مقاله آسیب های بدگویی از همسر پیش فرزند مراجعه کنید.

احساسات و افکارتان را بیان کنید

همواره باید افکار و احساساتی که دارید را به صورتی سالم و موثر بیان کنید. یعنی از کلمات روشن و واضح برای این کار استفاده نمایید تا به رابطه زناشویی تان آسیب وارد نشود.

سیستم خود تنبیهی

یکی از روش های کنترل رفتار و کاهش توهین و فحاشی استفاده از سیستم تنبیه است. البته تنبیه باید به صورتی باشد که رفتار منفی در شما کاهش پیدا کند. به عنوان مثال با خودتان قرارداد ببینید که اگر از توهین و فحاشی استفاده کردید برای چند روز از تلفن همراه تان استفاده نکنید و یا خودتان را از کاری که دوست دارید محروم کنید.

به خودتان پاداش دهید

پاداش دادن به خود همواره مفید و موثر است و می تواند باعث شود تا فراوانی رفتارهای سالم در شما افزایش یابد. به عنوان مثال هر زمان که از توهین و فحاشی استفاده نکردید به خودتان پاداش دهید تا از این طریق رفتارتان را به خوبی کنترل نمایید. مثلا برای پاداش به خود می توانید برای خودتان یک غذایی خوب تهیه کنید و یا به سینما بروید و فیلم مورد علاقه تان را تماشا کنید.

بررسی و تحلیل مسئله

در فضایی آرام و به دور از هر گونه تنش موضوع را مورد بررسی قرار دهید و ببینید که حق با چه کسی است و چرا چنین مشکلی ایجاد شده است. اگر حق با شماست نباید به فرد مقابل توهین و فحاشی کنید. زیرا اگر شما به فرد مقابل خود فحش دهید بعد از چند روز چگونه می توانید با او صحبت کنید. به همین دلیل همواره قدرت و مهارت تصمیم گیری و تحلیل مسئله را در خودتان تقویت نمایید.

دسته‌بندی‌ها