صحبت در مورد افسردگی با درمانگر و روش های برخورد سالم با اختلالات روانی

صحبت در مورد افسردگی با درمانگر و روش های برخورد سالم با اختلالات روانی

صحبت در رابطه با اختلالات روانی برای برخی افراد سخت بوده و می ترسند در رابطه با مشکلی که دارند با پزشک صحبت کنند، یکی از اختلالاتی که مردم از صحبت در مورد آن با درمانگر هراس دارند اختلال افسردگی است که می بایست در این خصوص اطلاعاتی را کسب نماییم تا بتوانیم به طور سالم با این موضوع برخورد کنیم. ما در این قسمت از وب سایت برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان صحبت در مورد افسردگی با درمانگر و روش های برخورد سالم با اختلالات روانی را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب روانشناسی قرار دهیم، پس اگر می خواهید بدانید چگونه راجع به اختلالات روانی با پزشک یا روانشناس صحبت کنید تا انتهای مقاله صحبت در مورد افسردگی با درمانگر با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

صحبت در مورد افسردگی با درمانگر و روش های برخورد سالم با اختلالات روانی

مهارت صحبت در مورد افسردگی با درمانگر به شما کمک می کند تا بتوانید طرز برخورد سالم با اختلالات را فراگرفته و بتوانید روند درمان را بدون هیچ ترسی از برچسب منفی شروع کنید.

چگونه با پزشک خود در مورد افسردگی صحبت کنیم؟

آیا شما تعجب می کنید که چگونه با پزشک خود در مورد افسردگی صحبت کنید؟ اگر علائمی مانند کمبود روحیه، از دست دادن علاقه به فعالیت ها یا احساس ناامیدی را تجربه کرده اید ممکن است این سوال را داشته باشید که آیا ارزش دارد با پزشک خود صحبت کنید؟ از طرف دیگر این احتمال وجود دارد که نگران باشید دکتر علائم شما را برطرف نمی کند و یا اینکه ممکن است همه چیز را تصور کنید.

قسمت تأسف آور افسردگی این است که خود بیماری می تواند دستیابی به کمک را برای شما سخت کند. ذهن افسرده احساس می کند که همه چیز ناامید است و هیچ چیز کمکی نمی کند بنابراین باور اینکه رفتن به پزشک تفاوتی ایجاد می کند واقعاً دشوار است در واقع شما حتی ممکن است فکر کنید با اصرار شخص دیگری که نگران شماست با پزشک خود صحبت کنید.

اجازه ندهید افسردگی به شما بگوید که همه چیز از دست رفته است صحبت با پزشک می تواند اولین قدم برای بهبودی باشد دلیل شما برای اینکه بخواهید با پزشک خود صحبت کنید هرچه باشد کارهای خاصی وجود دارد که می توانید از قبل انجام دهید تا از روانتر بودن آن اطمینان حاصل کنید.

انتخاب پزشک مناسب

اولین کاری که می خواهید انجام دهید این است که مطمئن شوید پزشک صحیحی را انتخاب کرده اید که با او صحبت کنید اگرچه تعیین وقت ملاقات با پزشک خانواده یا پزشک عمومی منطقی است اما ممکن است همیشه اینطور نباشد.

اگر مرتباً با این پزشک ملاقات نمی کنید یا از گفتگو با این پزشک خجالت می کشید اما پزشک دیگری نیز وجود دارد که اغلب وی را ملاقات می کنید (به عنوان مثال متخصص زنان، انکولوژیست، متخصص قلب) ممکن است منطقی تر باشد که در یکی از این موارد مطرح شود قرارهای منظم شما با آنها اگر به هر دلیلی در نهایت به بخش اورژانس مراجعه کنید در این صورت پزشک ER در آنجا می تواند به شما کمک کند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه درمان شناختی رفتاری اختلال افسردگی


اگر به نظر می رسد هیچ یک از اینها گزینه مناسبی نیست می توانید مستقیماً به یک متخصص بهداشت روان مراجعه کنید.

متخصصین بهداشت روان برای رویکرد شامل یک مددکار اجتماعی، مشاور، روانشناس، روان درمانگر، پرستار ثبت شده یا روانپزشک هستند. ممکن است این افراد حرفه ای را در بخش های خصوصی یا از طریق یک مرکز بهداشت جامعه، کلینیک بهداشت روان سرپایی، برنامه کمک به کارمندان یا آژانس خدمات خانوادگی اجتماعی پیدا کنید.

قرار ملاقات

اگر برای برقراری قرار ملاقات احساس ناراحتی می کنید می توانید از یکی از اعضای خانواده یا دوست معتمد بخواهید که از طرف شما تماس بگیرد در غیر این صورت می توانید تماس بگیرید و بگویید که می خواهید یک قرار ملاقات بگذارید تا در مورد یک مسئله بهداشت روان بحث کنید.

اگر هنوز احساس می کنید خیلی از منطقه راحتی شما دور است می توانید در هنگام ملاقات برای مسئله دیگری موضوع را مطرح کنید (توجه داشته باشید که پزشک ممکن است از شما بخواهد که قرار جداگانه ای بگذارید).

غلبه بر افسردگی و درمان آن

صحبت در مورد افسردگی

پرداخت برای بازدید

اگر نگران چگونگی پرداخت هزینه ویزیت هستید یا بیمه درمانی ندارید ببینید آیا می توانید از طریق یک مرکز پزشکی روانی یا بهداشت روان وقت بگیرید.

خودتان را آموزش دهید

قبل از ملاقات با پزشک بهتر است تا آنجا که می توانید در مورد علائم افسردگی و معیارهای تشخیص افسردگی و گزینه های درمانی بالقوه خود را آموزش دهید این به شما کمک می کند تا توصیه های پزشک خود را درک کرده و همچنین سوالاتی را بپرسید.


پیشنهاد ویژه : تفسیر تست افسردگی بک


علائم افسردگی

در زیر علائم مختلف افسردگی آورده شده است اگر احساس می کنید ممکن است افسرده باشید احتمالاً حداقل تعدادی از علائم این لیست را تجربه می کنید تشخیص افسردگی مستلزم رعایت تعداد معینی از معیارها در یک بازه زمانی خاص است.

  • احساس ناتوانی یا ناامیدی نسبت به آینده
  • احساس گناه و بی ارزشی
  • به راحتی تحریک می شوید
  • از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید
  • تمایلی به گذراندن وقت با خانواده یا دوستان خود ندارید
  • تغییرات در خواب (کم یا زیاد)
  • تغییرات اشتها (خوردن بیشتر یا کمتر غذا خوردن)
  • افزایش یا کاهش وزن
  • خود درمانی با الکل یا مواد مخدر
  • شکایت های جسمی و بدنی
  • خستگی شدید
  • احساس غم و اندوه مداوم
  • احساس پوچی
  • در تمرکز یا به خاطر سپردن چیزها مشکل دارید
  • مشکلات تصمیم گیری
  • افکار مرگ یا خودکشی
  • احساس بی قراری یا آشفتگی

انواع درمان افسردگی

همچنین یادگیری در مورد انواع مختلف درمانی که ممکن است برای افسردگی به شما پیشنهاد شود مفید خواهد بود لیستی از درمان های بالقوه در زیر است.

  1. داروهای ضد افسردگی (به عنوان مثال مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین یا SSRI)
  2. روان درمانی (به عنوان مثال درمان شناختی رفتاری یا CBT)
  3. توصیه های جامع یا جایگزین (به عنوان مثال مدیتیشن، نور درمانی، ویتامین ها و مکمل ها، بهداشت خواب، تغییر رژیم غذایی، مدیریت استرس، مشاوره تغذیه)

آماده شدن برای قرار ملاقات

پس از انجام تحقیقات برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم افسردگی و درمان های بالقوه می خواهید مقدماتی را برای قرار ملاقات خود انجام دهید. اگرچه ممکن است فکر نکردن درمورد آن راحت تر باشد اما انجام مقداری آمادگی باعث می شود که امور هم برای شما و هم برای پزشک روانتر شود.

شخصی را با خود بیاورید

اول شما می خواهید تصمیم بگیرید که آیا تنها بروید یا کسی را با خود بیاورید آیا یکی از اعضای خانواده، دوست، فردی مذهبی یا یکی دیگر از اعضای جامعه وجود دارد که در هنگام انتصاب شما شریک خوبی پیدا کند؟ در این صورت ممکن است منطقی باشد که از آن شخص بخواهید با شما همراه شود.

از مزایای آوردن شخصی با خود می توان گفت که اگر در به خاطر سپردن چیزهایی مشکل دارید یا تمایل به “یخ زدگی” دارید و همچنین داشتن گوش دوم (و یک یادداشت بردار) اگر احساس می کنید در طی این مدت بیش از حد احساس خستگی خواهید کرد کسی در آنجا صحبت کند.

هدف گذاری

در مرحله بعدی می خواهید برای قرار ملاقات خود هدفی تعیین کنید اگرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد که بخواهید با تشخیص و تجویز یا برنامه درمانی خود را کنار بگذارید اما به احتمال زیاد خود را آماده می کنید تا اگر این انتظار شما است ناامید شوید.

درعوض تعیین هدف معقول برای قرار ملاقات مانند در میان گذاشتن علائم خود با پزشک، پرسیدن مراحل بعدی یا ارزیابی علل احتمالی غیر از افسردگی را در نظر بگیرید همچنین ممکن است در مورد گزینه های ارجاع اطلاعات کسب کنید و در مورد منابع جامعه اطلاعات کسب کنید.

چی بیارم؟

باز هم آماده بودن و آوردن چیزهای خاص به شما کمک زیادی خواهد کرد اگر بتوانید این لیست از موارد را زودتر از موعد تهیه کنید به شما کمک می کند تا پزشک شرایط شما را سریعتر و کاملتر از آنچه که سعی می کنید توصیف کنید و فقط به صورت شفاهی توصیف کنید.

  1. سابقه خانوادگی افسردگی (این اطلاعات را از والدین و خواهر و برادر خود بخواهید)
  2. لیست تغییرات اخیر زندگی یا عوامل استرس زا (به عنوان مثال استرس مالی، مشکلات رابطه، بیکاری، درد مزمن، ضربه یا سؤ استفاده)
  3. لیست علائم شما
  4. نوشتن روزانه خلق و خوی حداقل به مدت دو هفته (روحیه خود را هر روز در مقیاس 1 تا 10 ارزیابی کنید)
  5. ژورنالی که موارد دیگر مانند ساعت خواب و زمان خواب، اشتها، میزان انگیزه، عوامل استرس زای روزانه و غیره را ردیابی می کند.
  6. لیست تمام داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید (بدون نسخه و بدون نسخه)
  7. لیست تمام مکمل هایی که در حال حاضر مصرف می کنید
  8. ثبت دارو و مکمل روزانه به مدت دو هفته (هر آنچه را که مصرف می کنید ثبت کنید)
  9. داروها و مکمل ها (وسایل بدنی را به قرار خود بیاورید)

در حین انتصاب

اکنون که تحقیق کرده اید و برای قرار ملاقات خود آماده شده اید وقت آن است که در مورد قرار ملاقات خود چه اتفاقی بیفتد بحث و پیش بینی کنید برخی از مواردی که پزشک ممکن است در مورد آنها بحث کند شامل مواردی است که شما تجربه کرده اید، رد سایر علل علائم، آزمایشاتی که ممکن است انجام شود و مراحل بعدی. اجازه دهید هر یک از اینها را جداگانه در نظر بگیریم.

اشتراک علائم شما

نحوه صحبت با پزشک در مورد علائم شما به پزشکی که با او صحبت کرده اید بستگی دارد اگر با پزشک خانواده خود قرار ملاقات گذاشته اید کار خود را با این جمله شروع کنید که احساس نمی کنید مثل خودتان هستید و نگران هستید که افسرده شوید.

در مورد علائم خود صادق باشید و آنچه را که تجربه می کنید به حداقل نرسید پزشک شما ذهن خوان نیست و باید بر اساس گفته های شما تصمیم بگیرد.

باز هم اگر نگران توانایی خود در برقراری ارتباط هستید شخصی را با خود بیاورید و حتماً سابقه پزشکی کاملی را با گزارش های پیگیری همراه داشته باشید (در صورت امکان بیش از دو هفته).

هنگام صحبت در مورد علائم خود مستقیم و صریح باشید:

به جای اینکه بگویید “من احساس خستگی می کنم” بگویید “من بیشتر روزها نمی توانم از رختخواب بلند شوم و برای کار دیر آمدم این روی شغل من تأثیر می گذارد.”

به جای اینکه بگویید “من نمی توانم تمرکز کنم یا کارها را انجام دهم” بگویید “ظروف روی پیشخوان های من انباشته شده اند و من نگران بهداشتی بودن آن هستم” یا “من قبض ها را به موقع پرداخت نکرده ام و قبض کنندگان را پرداخت نکرده ام به من زنگ بزن”.

وقتی جزئیات خاصی در مورد تأثیر علائم روی زندگی روزمره می دهید این امر تصویری واضح تر از تأثیر افسردگی بر عملکرد شما به پزشک می دهد با توجه به اینکه تأثیر بر عملکرد روزانه یکی از معیارهای تشخیص افسردگی است توضیح این نکته بسیار مهم است.

لیستی از علائمی را که تهیه کرده اید همراه با گزارش های پیگیری خود به اشتراک بگذارید تا پزشک بتواند تصویری کامل از آنچه در زندگی شما می گذرد داشته باشد این باعث صرفه جویی در وقت می شود و اطمینان حاصل کنید که مورد مهمی را برای بحث از دست نداده اید.

رد سایر علل

بعد از اینکه علائم خود را در میان گذاشتید این احتمال وجود دارد که دکتر شما بخواهد سایر علل احتمالی احساس شما را قبل از پرش برای تشخیص افسردگی رد کند.

علل بالقوه مختلف دیگری از علائم افسردگی وجود دارد از جمله موارد زیر:

  • کمبود ویتامین و مواد معدنی
  • تغییرات هورمونی
  • مشکلات تیروئید
  • عوارض جانبی سایر داروها

در حالی که هیچ آزمایش آزمایشگاهی پزشکی برای افسردگی وجود ندارد پزشک احتمالاً یک معاینه فیزیکی کامل از جمله معاینه فیزیکی و آزمایش خون انجام می دهد این اولین قدم مهم قبل از تجویز دارو یا مراجعه به یک متخصص بهداشت روان است.

سوالاتی برای پرسیدن از پزشک خود

در طول قرار ملاقات خود می خواهید برای روشن کردن چیزهایی که نمی فهمید سوال کنید به منظور آماده شدن برای قرار ملاقات خود در زیر لیستی از سوالات آورده شده است که ممکن است بخواهید بسته به نحوه قرار ملاقات در نظر بگیرید.

  1. آیا ممکن است علائم من به دلیل بیماری زمینه ای دیگری ایجاد شده باشد؟
  2. چه مدت طول می کشد تا احساس بهتری داشته باشم؟
  3. چه دوره درمانی را پیشنهاد می کنید؟
  4. چه نوع درمانی را توصیه می کنید؟
  5. چه نوع داروهایی را توصیه می کنید؟ مزایا و معایب هر کدام چیست؟
  6. چه مدت دارو مصرف می کنم؟ چگونه می توان فهمید که کار می کند؟ در صورت از دست دادن دوز چه کاری باید انجام دهم؟ اگر دوست ندارم چه احساسی به من دست بدهد چه کاری انجام می دهم؟
  7. آیا روش های درمانی تکمیلی وجود دارد که بتوانم برای کنترل علائم خود استفاده کنم؟
  8. آیا تغییراتی در سبک زندگی وجود دارد که بتوانم برای کنترل افسردگی ایجاد کنم؟
  9. چه موقع باید برای ملاقات پیگیری برگردم؟
  10. چه موقع در مورد مراجعه می شنوم؟
  11. اگر خودم را در یک بحران قرار دهم چه باید بکنم؟

بعد از انتصاب

پس از اتمام اولین قرار ملاقات کارهای خاصی وجود دارد که شما می خواهید آنها را انجام دهید نه اینکه فقط منتظر بمانید تا پزشک خود را پیش ببرد اگر احساس می کنید با این موارد مشکلی دارید سعی کنید از یکی از افراد نزدیک خود کمک بگیرید تا شما را در مسیر درست قرار دهد

  • اگر پزشک دارویی برای شما تجویز می کند قرار ملاقات بعدی را تعیین کنید
  • در صورت بروز عوارض جانبی به پزشک خود اطلاع دهید
  • از خود دفاع کنید و اطمینان حاصل کنید که ارائه دهندگان خدمات درمانی شما با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند (اگر بیش از یک مورد را می بینید)
  • درمان های تکمیلی و یا جایگزین توصیه شده توسط پزشک را بررسی کنید
  • اگر در شرایط بحرانی قرار دارید چه کاری باید انجام دهید

سخن پایانی

اگرچه ممکن است ترسیدن از شما برای کمک به افسردگی ترسناک باشد اما این اولین قدم مهمی است که شما برای بهتر شدن آن برمی دارید رسیدن به کمک شرم آور نیست و بیشتر پزشکان عادت دارند این نوع علائم را بشنوند هرچه زودتر بتوانید با کسی صحبت کنید سریعتر در مسیر بهبودی خواهید بود.

دسته‌بندی‌ها