رابطه کمبود ویتامین و افسردگی و اختلالات خلقی

رابطه کمبود ویتامین و افسردگی و اختلالات خلقی

آیا می دانستید که کمبود برخی از ویتامین ها می تواند باعث ایجاد افسردگی شود؟ شاید کمی عجیب باشد ولی چنین موضوعی علمی است و کمبود ویتامین ها می تواند باعث ایجاد مشکلات خلقی شود. به دلیل اهمیت موضوع تصمیم گرفتیم تا در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان مقاله ای با عنوان رابطه کمبود ویتامین و افسردگی و اختلالات خلقی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم تا ببینیم که چگونه کمبود ویتامین ها می تواند باعث بروز علایم افسردگی در انسان شود و چگونه می توانیم مانع آن شویم، پس تا انتها مقاله تا پایگاه دانش برنا اندیشان همراه باشید.

رابطه کمبود ویتامین و افسردگی و اختلالات خلقی و درمان آنها

نکته ای که در این باره وجود دارد این است که اگر کمبود ویتامین باعث بروز علایم افسردگی شود می توانیم با رژیم غذایی غنی به همراه ویتامین های ضروری برای بدن کاری کنیم که احساس خوبی داشته باشیم. البته در نظر داشته باشید که در رابطه با این موضوع باید با پزشک متخصص مشورت نمایید و هرگز سر خود به مصرف ویتامین اقدام نکنید چرا که مصرف خودسرانه مکمل های غذایی و دارویی می تواند برای سلامتی انسان خطرناک باشد.

تاثیر ویتامین ها بر سلامتی
تاثیر ویتامین ها بر سلامتی

ویتامین هایی که کمبود آن ها باعث افسردگی می شود

حال لازم است تا به صورت کامل در رابطه با ویتامین هایی که کمبود آن ها می تواند علایم و نشانه های اختلالات خلقی را در انسان ایجاد کند با شما عزیزان صحبت کنیم، باز هم بیان می کنیم که هرگز خودسرانه ویتامین مصرف نکنید و این موارد را باید با پزشک در میان بگذارید ولی در نظر داشته باشید که مصرف رژیم غذایی سالم که سرشار از ویتامین و پروتئین باشد همواره می تواند باعث جلوگیری از بیماری ها شود که این موارد را به صورت روزانه در سبد غذایی خود داریم و در وعده های غذایی مختلف آن ها را مصرف می کنیم.


پیشنهاد ویژه : آموزش فعال سازی رفتار در درمان افسردگی


ویتامین گروه B

همانطور که اطلاع دارید ویتامین هایی که در این گروه قرار دارند عبارتند از : B1,B3,B5,B9,B12 و به صورت مستقیم بر سلامت جسمی و روانی انسان تاثیر می گذارد. باید اشاره شود که اگر ویتامین B1 در بدن کاهش پیدا کند باعث می شود تا سرعت مغز کاهش یابد و انرژی آن از بین برود و به دنبال آن پریشانی و اضطراب در انسان به وجود می آید و همچنین ما شاهد بروز مشکلات جسمی و همچنین علایم و نشانه های افسردگی هستیم.

تاثیر تغییر فصول بر خلق انسان
تاثیر تغییر فصول بر خلق انسان

همچنین باید به کمبود ویتامین B3 در بدن اشاره شود که اگر این ویتامین در بدن کاهش پیدا کند می تواند سبب بروز بی خوابی، خستگی زیاد و یا همان خستگی مفرط و حتی حالت های بی حسی در ناحیه دست و پا هم ایجاد می شود. در کنار این ویتامین ها لازم است تا به نشانه هایی که از کمبود ویتامین B5 ایجاد می شود اشاره نماییم که عبارتند از عصبانیت و پرخاشگری، افسردگی و خستگی. در خصوص کمبود ویتامین B6 هم باید اشاره شود که اگر این ویتامین در بدن کاهش یابد می تواند سبب ضعف در سیستم ایمنی بدن شود که به دنبال آن با نشانه هایی چون اضطراب و پریشانی و همچنین مشکلات پوستی در بدن ظاهر می شود. پیشنهاد می شود تا مقاله ویتامین های لازم برای کودکان را مطالعه نمایید.

در خصوص ویتامین B12 هم باید بیان شود که این ویتامین نقش مهمی در تشکیل گلبول های قرمز خون دارد و در صورت کمبود می تواند سبب بروز کم خونی شود که باعث مشکلات جسمی و روانی در انسان می شود. همچنین باید به سایر نشانه ها که از کمبود ویتامین B12 ایجاد می شود هم اشاره شود که شامل سرگیجه، زودرنجی، کمبود تنفس و کاهش اشتها می شود. بنابراین با مشورت پزشک می توانید یک رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید و با مصرف آن از سلامت جسمی و روانی برخوردار شوید. برای مطالعه بیشتر به مقاله تاثیر رژیم غذایی بر افسردگی مراجعه نمایید.

ویتامین C

معروف ترین ویتامینی که باید به آن توجه شود و حتما در سبد غذایی مان آن را قرار دهیم ویتامین C است که چون آنتی اکسیدان دارد فواید بسیاری دارد. اگر این ویتامین به اندازه لازم در بدن وجود داشته باشد پریشانی و اضطراب را از فرد دور می کند و برای آن که این ویتامین به بدن برسد هم پیشنهاد میشود حتما در سبد غذایی خود مرکبات را قرار دهید تا با مصرف آن بتوانید ویتامین C لازم را به بدنتان برسانید.

درمان کمبود ویتامین ها در بدن
درمان کمبود ویتامین ها در بدن

ویتامین D

باید اشاره شود که تحقیقات علمی بسیاری اهمیت ویتامین D را مشخص کرده است که تاثیر به سزایی در سلامتی جسمی و روانی انسان دارد و می تواند مانع بسیاری از بیماری های مزمن شود. برای تامین این ویتامین می توانیم از نور خورشید استفاده کنیم و به همین دلیل افرادی که در مناطق ابری و بارانی زندگی می کنند می توانند در معرض خطر افسردگی قرار گیرند و به همین دلیل ما شاهد این موضوع هستیم که با تغییرات آب و هوا و فصل گاهی اوقات با چنین حالاتی روبرو می شویم. در خصوص کمبود این ویتامین نیز باید اشاره شود که می تواند باعث بروز درد استخوان، خواب آلودگی و خستگی، درد ناحیه مفاصل و عضلات و همچنین ما شاهد نشانه های افسردگی مثل غم، اندوه و بی حالی و کسل بودن هستیم که در کنار این موارد باید به وجود مشکلات در تمرکز، سر درد و کمر درد هم اشاره کنیم. برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با ویتامین دی را مطالعه نمایید.

چگونه می توانیم افسردگی را درمان کنیم؟
چگونه می توانیم افسردگی را درمان کنیم؟

سایر مواد معدنی لازم

علاوه بر ویتامین هایی که در بالا به آنها اشاره شد می توانیم به سایر موادی که اگر آن ها نیز در بدن دچار کمبود شوند باعث بروز اختلالات خلقی می شویم اشاره کنیم که عبارتند از : کلسیم، منیزیم، سلنیوم، زینک، آهن و پتاسیم که تمام این مواد معدنی در بروز اختلالات خلقی بسیار موثرند. به عنوان مثال کلسیم رابطه مستقیمی با ویتامین D دارد و به جذب ویتامین D کمک می کند و همچنین یکی دیگر از نقش های این ویتامین سلامت استخوان و دندان هاست و به بهبود سیستم عصبی هم کمک می کند. برای مطالعه بیشتر مقاله درمان کمبود آهن در کودکان را مطالعه نمایید.

در کنار کلسیم می توانیم به نقش مهم منیزیم هم اشاره کنیم که کمبود آن می تواند سبب بروز خستگی، اضطراب، سردرگمی و بی قراری شود و مهم تر از تمام این مواد معدنی باید به یکی از عالی ترین مواد با نام آهن اشاره کنیم که کمبود آن که با نام فقر آهن شناخته می شود و در زنان بسیار شایع است می تواند سبب بروز علایم افسردگی شود.

چگونه از افسردگی جلوگیری کنیم؟

در خصوص اختلال افسردگی باید اشاره شود که این بیماری مانند سرماخوردگی بین افراد شایع است و بسیاری افراد به آن دچار هستند و اگر افسردگی شدید باشد می تواند تمام زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. پیشنهاد می شود تا مقاله تاثیر نور خورشید بر تامین ویتامین D را مطالعه نمایید.

اگر بخواهیم افسردگی را از خودمان دور کنیم باید مواد غذایی سلام و مفیدی را مصرف کنیم که برای بدن لازم و ضروری است. باز هم اشاره می شود که هرگز به صورت خودسرانه از قرص های ویتامین استفاده نکنید و تمامی قرص ها را باید زیر نظر پزشک مصرف نمایید.

تاثیر ورزش و تغذیه بر سلامت روان
تاثیر ورزش و تغذیه بر سلامت روان

همانطور که قبلا هم اشاره شد اگر ما غذای خوب و مفیدی را مصرف کنیم به طوری که تمام مواد لازم به بدنمان برسد می تواند به ما کمک کند که از بسیاری از بیماری ها دور بمانیم. در کنار مصرف مواد غذایی سالم، ورزش کردن را فراموش نکنید که باعث افزایش سروتونین در بدن می شود که نتیجه آن شادی و خوشحالی است و به دنبال آن نشانه های افسردگی کاهش می یابد و همواره داری جسم و روان سالمی هستیم. برای یادگیری و مطالعه بیشتر به مقاله تاثیر ویتامین ها بر سلامتی مراجعه نمایید.

در کنار این موارد مهم ترین نکته ای که باید به آن اشاره شود، موضوع روابط اجتماعی است که به دلیل اجتماعی بودن انسان لازم است که با دیگران در ارتباط باشد و رابطه سالمی با دیگران برقرار نماید. زیرا روابط اجتماعی می تواند سلامت روان فرد را تحت تاثیر قرار دهد و اگر فرد روابطش با دیگران را قطع کند می تواند سبب بروز علایم و نشانه های افسردگی شود.

نتیجه گیری

حال اگر هیچ مشکل پزشکی و کمبود ویتامین وجود ندارد و شما نشانه های افسردگی را دارید لازم است تا به یک روانشناس مراجعه نمایید و به وسیله درمان های روانشناختی شرایط بهتری را تجربه کنید و سلامت روان خودتان را ارتقا دهید. همچنین به شما پیشنهاد می کنیم که می توانید از طریق مطالعه مقالات و کتاب های موجود در وب سایت برنا اندیشان و همچنین استفاده از کارگاه هایی که در رابطه با افسردگی وجود دارد اطلاعات خودتان را در این خصوص بالا ببرید و بتوانید به درمان خودتان در این زمینه کمک نمایید.