خودمختاری و انگیزه برای انتخاب و اداره زندگی و رسیدن به سلامت روان

خودمختاری و انگیزه برای انتخاب و اداره زندگی و رسیدن به سلامت روان

این که بتوانیم در زندگی خود دارای انتخاب باشیم و کارهایمان را انجام دهیم نیاز داریم تا به خودمختاری برسیم، به علاوه در کنار خودمختاری لازم است تا انگیزه هم داشته باشیم تا بتوانیم زندگی مان را اداره کنیم. ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان رشد خودمختاری و انگیزه برای انتخاب و اداره زندگی و رسیدن به سلامت روان را در اختیار شما مخاطبین محترم وب سایت برنا اندیشان قرار دهیم، پس اگر شما هم به موضوعات روانشناسی علاقه مند هستید پیشنهاد می شود تا انتهای مقاله خودمختاری و انگیزه با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

خودمختاری و انگیزه برای انتخاب و اداره زندگی و رسیدن به سلامت روان

خودمختاری و انگیزه به انسان کمک می کند تا بتواند الویت های زندگی اش را به درستی انتخاب کرده و به این نتیجه برسد که با تلاش می تواند به اهداف زندگی اش برسد.

نظریه خودمختاری و انگیزه

در روانشناسی، خودمختاری مفهوم مهمی است که به توانایی هر فرد در انتخاب و اداره زندگی خود اشاره دارد. این توانایی در سلامت روان و بهزیستی نقش مهمی دارد. خودمختاری به افراد این امکان را می دهد که احساس کنند بر انتخاب و زندگی خود کنترل دارند. این مسئله همچنین بر انگیزه تأثیر می گذارد وقتی افراد احساس کنند که آنچه انجام می دهند در نتیجه تأثیر خواهد داشت، انگیزه بیشتری برای اقدام دارند.

مفهوم خودمختاری در طیف گسترده ای از زمینه ها از جمله آموزش، کار، والدین، ​​ورزش و بهداشت به کار رفته است. تحقیقات نشان می دهد که داشت عزت نفس بالا می تواند موفقیت را در بسیاری از حوزه های مختلف زندگی تقویت کند.

نظریه خود خودمختاری چیست؟

نظریه خودمختاری نشان می دهد که افراد توسط سه نیاز ذاتی و جهانی روانشناختی انگیزه رشد و تغییر را دارند.

این نظریه نشان می دهد که افراد وقتی نیازهایشان به صلاحیت، اتصال و خودمختاری برآورده شود قادر به خودمختاری خود هستند.

مفهوم انگیزه ذاتی یا درگیر شدن در فعالیت هایی برای پاداش ذاتی خود رفتار در تئوری خودمختاری نقش مهمی دارد.برای مطالعه بیشتر به مقاله چگونه مستقل زندگی کنیم مراجعه نمایید.

نظریه خودمختاری از کار روانشناسان ادوارد دسی و ریچارد رایان شکل گرفت که اولین بار ایده های خود را در کتاب خود تعیین و انگیزه ذاتی در رفتار انسان در سال 1985 مطرح کردند. آنها یک نظریه انگیزه ایجاد کردند که نشان می دهد افراد تمایل دارند تحت تأثیر نیاز به رشد و تحقق بخشیدن باشند.

دو فرض اصلی تئوری

نیاز به رشد باعث رفتار می شود

اولین فرضیه تئوری خودمختاری این است که افراد فعالانه به سمت رشد هدایت می شوند. به دست آوردن تسلط بر چالش ها و به دست آوردن تجربیات جدید برای ایجاد احساس انسجام از خود ضروری است.

انگیزه خودمختاری مهم است

در حالی که افراد غالباً با پاداش های خارجی مانند پول، جوایز و تحسین ها (معروف به انگیزه بیرونی) انگیزه دارند، تئوری خودمختاری در درجه اول بر منابع داخلی انگیزش مانند نیاز به کسب دانش یا استقلال (که به عنوان انگیزه ذاتی شناخته می شود) تمرکز دارد.

طبق نظریه خودمختاری، افراد برای دستیابی به رشد روانشناختی باید موارد زیر را احساس کنند:

خودمختاری: افراد باید احساس کنترل رفتارها و اهداف خود را داشته باشند. این احساس توانایی انجام اقدام مستقیمی که منجر به تغییر واقعی شود، سهم عمده ای در کمک به افراد در احساس عزم سرنوشت دارد.

صلاحیت: افراد باید به وظایف تسلط پیدا کنند و مهارت های مختلف را بیاموزند. وقتی افراد احساس می کنند که مهارتهای لازم برای موفقیت را دارند احتمالاً اقداماتی انجام می دهند که به آنها در رسیدن به اهدافشان کمک می کند.

ارتباط یا وابستگی: افراد باید احساس تعلق و دلبستگی به افراد دیگر را تجربه کنند.

شخصی را تصور کنید که در کار خود موفق به انجام یک پروژه مهم نمی شود اگر این فرد در خودمختاری بالا باشد تقصیر خود را می پذیرند، معتقد است که می تواند برای رفع مشکل کاری انجام دهد و برای اصلاح اشتباه وارد عمل شود.

اگر همان فرد در خودمختاری پایین بود ممکن است در عوض بدنبال چیزهای دیگری باشد که بتواند آنها را سرزنش کند. آنها ممکن است بهانه بگیرند، سرزنش کنند یا از پذیرفتن نقش خود خودداری کنند. مهمتر از همه شاید این است که این شخص برای رفع اشتباه احساس انگیزه نخواهد کرد در عوض آنها ممکن است در کنترل شرایط احساس ناتوانی کنند و معتقد باشند که هیچ کاری واقعاً نتیجه نخواهد داد.

نظریه خود خودمختاری چگونه کار می کند؟

درک این نکته مهم است که رشد روانشناختی توصیف شده توسط نظریه خودمختاری به سادگی به طور خودکار اتفاق نمی افتد گرچه ممکن است مردم به سمت چنین رشدی سوق پیدا کنند اما این امر به تلاش مستمر مداوم نیاز دارد.

رایان و دسی اظهار داشته اند که گرایش به فعال یا منفعل بودن عمدتاً تحت تأثیر شرایط اجتماعی تربیت افراد است حمایت اجتماعی مهم است. از طریق روابط و تعاملات خود با دیگران می توانیم رفاه و رشد شخصی را تقویت یا خنثی کنیم.

در حالی که حمایت اجتماعی مهم است عوامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند به سه عنصر مورد نیاز برای رشد کمک یا مانع شود.

انگیزه های خارجی ممکن است گاهی اوقات از عزت نفس پایین بیایند به گفته دسی دادن پاداش های بیرونی به مردم برای رفتارهایی که با انگیزه ذاتی انجام شده است می تواند استقلال را تضعیف کند. همانطور که رفتار به طور فزاینده ای توسط پاداش های بیرونی کنترل می شود افراد احساس کمتری در کنترل رفتار خود می کنند و انگیزه ذاتی کاهش می یابد.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله روش های تنظیم رشد شخصی را مطالعه نمایید.

بازخورد مثبت و تعیین عزت نفس

دسی همچنین پیشنهاد می کند که ارائه تشویق و بازخورد مثبت غیرمنتظره درباره عملکرد فرد در انجام یک کار می تواند انگیزه ذاتی را افزایش دهد. این نوع بازخورد به افراد کمک می کند تا از صلاحیت بیشتری برخوردار شوند که این یکی از نیازهای اصلی رشد شخصی است.

رفتارهای خود تعیین کننده

در حالی که انگیزه های ذاتی غالباً جداگانه و متمایز به تصویر کشیده می شوند رفتار پیچیده ای است و افراد به ندرت تحت تأثیر یک منبع انگیزه قرار می گیرند. افراد ممکن است در دستیابی به هدفی اغلب از انگیزه های متعددی استفاده کنند. به عنوان مثال اگر در حال تمرین برای شرکت در یک ماراتن هستید ممکن است انگیزه بیرونی شما برای جلب تأیید دیگران و همچنین انگیزه ذاتی رضایت از خود فعالیت باشد.

به جای اینکه فکر کنید انگیزه ناشی از پاداش های ذاتی است معمولاً مفید است که آن را به عنوان یک پیوستار بین رفتارهای خود تعیین شده و غیر خود تعیین کنید:

رفتارهای کاملاً خود تعیین شده به طور ذاتی هدایت می شوند و برای لذت، علاقه و رضایت ذاتی خود عمل انجام می شوند.

در انتهای دیگر پیوستار، رفتارهای غیر تعیین کننده وجود دارد که فقط به این دلیل انجام می شود که باید انجام شود. در این انتهای شدید مقیاس، یک کنترل کامل وجود ندارد.

در بیشتر موارد رفتارها در جایی در وسط پیوستار قرار می گیرند. غالباً مقدار متفاوتی از انگیزه بیرونی وجود دارد که می تواند درجه ای از انگیزه درونی را نیز تقویت کند. افراد ممکن است دست به اقداماتی بزنند زیرا احساس می کنند دارای مقداری سطح کنترل شخصی هستند و در نهایت رفتارها با چیزی سازگار است که برای خودپنداره مهم است.

اکثر اعمال صرفاً خود تعیین کننده یا غیرخود تعیین کننده نیستند در عوض اعمال اغلب به درجه خاصی از خودمختاری متکی هستند که ممکن است تحت تأثیر انگیزه های بیرونی نیز باشند.

خودمختاری در دنیای واقعی

خودمختاری می تواند نقش مهمی در عملکرد افراد در بسیاری از زمینه های مختلف زندگی خود داشته باشد. احساس کنترل و انگیزه ذاتی می تواند به افراد کمک کند تا نسبت به کارهایی که انجام می دهند احساس تعهد، اشتیاق، علاقه و رضایت بیشتری داشته باشند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روش های افزایش استقلال در زنان


در محل کار

افرادی که احساس می کنند در کار می توانند تأثیر مثبتی داشته باشند تمایل بیشتری به احساس اشتیاق و انگیزه دارند. چگونه دیگر کارفرمایان می توانند در کارگران خود خودمختاری کنند؟

مدیران و رهبران می توانند با اجازه دادن به اعضای تیم برای داشتن نقشی فعال این حس خودمختاری را تقویت کنند.

مسئولیت های کارمندان را ارائه دهید بازخورد معنی داری ارائه دهید و حمایت و تشویق کنید.

کارفرمایان باید مراقب باشند که از جوایز خارجی استفاده بیش از حد نکنند. جوایز بیش از حد می تواند انگیزه ذاتی را کاهش دهد (پدیده ای که به عنوان اثر توجیه بیش از حد شناخته می شود) با این وجود تعداد کمی از آنها می توانند احساس کنند که کارکنان کم ارزش هستند.

در رقابت

در محیط های رقابتی مانند ورزش و دوومیدانی، پرورش احساس خودمختاری می تواند افراد را به برتری برانگیزد.

ورزشکارانی که احساس می کنند توانایی دستیابی به اهدافشان و غلبه بر چالش ها را دارند معمولاً برای عملکرد بهتر هدایت می شوند.

برتری به افراد امکان می دهد تا توانایی مهمی از صلاحیت را به دست آورند و در مهارت هایی که برای آنها لذت بخش و مهم است تسلط پیدا کنند.

محققان همچنین دریافته اند افرادی که احساس کنترل داخلی دارند نیز به یک تمرینات منظم ورزشی پایبند هستند.

در روابط اجتماعی

خودمختاری همچنین می تواند در روابط اجتماعی نقش مهمی داشته باشد احساس تعلق در رشد خودمختاری حیاتی است جعل روابط نزدیک و محبت آمیز با افراد دیگر می تواند خودمختاری را بهبود بخشد.

با افرادی که در دستیابی به اهداف شما از شما حمایت می کنند به دنبال روابط مثبت باشید.از افرادی که در حلقه اجتماعی شما هستند پشتیبانی و بازخورد ارائه دهید.

خودمختاری عامل انگیزه انسان

خودمختاری و انگیزه

در مدرسه

دانش آموزان با عزم خودشان احتمالاً برای رسیدن به موفقیت احساس انگیزه می کنند مواردی وجود دارد که مربیان می توانند در پرورش احساس خودمختاری و انگیزه ذاتی به دانش آموزان کمک کنند:

ارائه بازخورد مثبت غیرمنتظره هنگام عملکرد خوب دانش آموزان می تواند به ارتقا شایستگی آنها کمک کند

اجتناب از پاداش بیش از حد بیرونی برای کارهایی که قبلاً دانش آموزان از آن لذت می برند می تواند به بهبود انگیزه درونی کمک کند

چگونه خودمختاری را بهبود بخشیم؟

به منظور تقویت عزت نفس خود، مفید است که به این فکر کنید که یک فرد بسیار با عزم خاص چه شکلی است.

افرادی که از نظر خودمختاری بالا هستند تمایل دارند:

باور کنید که آنها کنترل زندگی خود را دارند

آنها یک منبع کنترل درونی دارند و احساس می کنند رفتارهایشان بر نتایج تأثیر می گذارد وقتی با چالش هایی روبرو می شوند احساس می کنند که می توانند با انتخاب های خوب و سخت کوشی بر آنها غلبه کنند.

از انگیزه شخصی بالایی برخوردار باشند

آنها برای انگیزه دادن به اقداماتشان به پاداشها یا مجازاتهای خارجی اعتماد ندارند آنها رفتاری انجام می دهند زیرا در تعیین اهداف تبحر دارند و برای رسیدن به آن اهداف تلاش می کنند.

اقدامات آنها را بر اساس اهداف و رفتارهای خود قرار دهید

به عبارت دیگر آنها عمداً دست به اقداماتی می زنند که می دانند آنها را به اهدافشان نزدیک می کند.

مسئولیت رفتارهای آنها را بر عهده بگیرید

افراد با عزم بسیار قاطع موفقیت خود را می دانند اما آنها همچنین تقصیر شکست های خود را می پذیرند.

بهبود آگاهی از خود، مهارت های تصمیم گیری، تنظیم خود و توانایی های تعیین هدف می تواند رشد قاطعیت در تعیین خود را ترغیب کند.

مراحلی که می توانید برای بهبود احساس خودمختاری خود انجام دهید:

پشتیبانی و حمایت اجتماعی پیدا کنید

پیوند اجتماعی یکی از مولفه های اصلی تئوری خودمختاری است روابط اجتماعی قوی می تواند باعث ایجاد انگیزه و رفاه شود در حالی که روابط ضعیف می تواند به احساس ضعف از خود و انگیزه ضعیف کمک کند.

دسی و رایان اظهار کرده اند که این یک محیط اجتماعی است که می تواند به دیدگاه تعیین شده توسط خود کمک کند یا مانع آن شود حمایت اجتماعی قوی فرصت هایی برای رشد فراهم می کند در حالی که حمایت ضعیف می تواند تجارب درونی را مختل کند.

تسلط پیدا کنید

مهارت یافتن در مناطقی که برای شما مهم است راهی مفید برای ایجاد احساس خودمختاری است خواه علاقه زیادی به یک سرگرمی، ورزشی، موضوعی آکادمیک یا زمینه دیگری داشته باشید یادگیری هرچه بیشتر در مورد آن و ارتقا مهارت های خود می تواند به شما در داشتن مهارت بیشتری کمک کند. هرچه بیشتر بیاموزید و تمرین کنید احتمالاً احساس مهارت و عزم بیشتری خواهید کرد.

سخن پایانی

تئوری خودمختاری می تواند در درک مواردی که ممکن است باعث ایجاد رفتارهای شما شود مفید باشد. با عزم خاص بودن، احساس اینکه از استقلال و آزادی در انتخاب سرنوشت خود برخوردار هستید برای رفاه هر فرد مهم است وقتی چیزهایی را دنبال می کنید که انگیزه ذاتی دارند و با اهداف شما همسو هستند احساس خوشبختی و توانایی بیشتری در انتخاب های خوب خواهید داشت.

دسته‌بندی‌ها